خانه
بلاگ
حساب کاربری

میزان بار مجاز هواپیما + نحوه محاسبه هزینه اضافه‌بار

میزان بار مجاز هواپیما + نحوه محاسبه هزینه اضافه‌بار
تاریخ انتشار: 1403/2/3

اگر قصد سفر هوایی داشته باشید، یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید به آن دقت کنید میزان بار مجاز است. در پروازهای داخلی و خارجی هر مسافر به میزان مشخصی امکان حمل بار دارد. حال اگر بار یک مسافر از این میزان بیشتر شود، با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود. در بهترین حالت، با پرداخت هزینه می‌توانید بار بیشتر از حد مجاز را با خودتان به شهر و کشور موردنظر حمل کنید.

حال میزان بار مجاز هواپیما چقدر است و بابت هر کیلو بار اضافه چقدر باید هزینه کنید؟ در این مقاله به بررسی کامل این سؤال می‌پردازیم.

میزان بار مجاز هواپیما

بعد از اخذ ویزا و رزرو تور نوبت به بستن چمدان می‌رسد. اما برای برداشتن وسایل باید بدانید که همیشه محدودیت‌هایی وجود دارد.از نوع وسایل و کاربرد گرفته تا وزن و حجم آنها!

گاهی اوقات مسافران به دلایل مختلفی نیاز به حمل بار بیشتر از میزان بار مجاز هواپیما دارند! برای مثال ممکن است شما دانشجویی در خارج از کشور باشید که باید وسایل زیادی همراه خودتان ببرید. حال اگر وزن وسایل شما از میزان بار مجاز پرواز خارجی بیشتر باشد، با چالش روبرو می‌شوید. در چنین شرایطی، چطور می‌توانند بار خود را بدون دردسر حمل کنند؟

پیش از هر چیزی، بهتر است میزان بار مجاز هواپیما را بدانید. دانستن میزان بار مجاز به شما کمک می‌کند تا هنگام برداشتن وسایل، تاحدامکان از برداشتن وسایل غیرضروری خودداری کنید. گاهی اوقات تهیه مجدد وسایل موردنظر یک راهکار مناسب است؛ اما گاهی اوقات به هر دلیلی نیاز به حمل وسایل تا مقصد است. در چنین شرایطی می‌توانید هزینه اضافه‌بار را پرداخت کنید و به‌راحتی بار خود را تا مقصد حمل کنید.

میزان بار دستی در هواپیما

میزان بار دستی در هواپیما چقدر است؟

یکی از سؤالاتی که مسافران با آن روبرو می‌شوند، این است که میزان بار دستی در هواپیما یا کری‌آن چقدر است و چه تفاوتی با بار اصلی دارد؟ بار دستی در واقع باری است که مسافر به قسمت بار هواپیما تحویل نمی‌دهد. این بار توسط مسافر به داخل کابین هواپیما برده می‌شود. البته شما امکان حمل هر نوع وسیله و باری را به داخل هواپیما ندارید و علاوه بر نوع وسیله، باید حتماً در حجم و ابعاد مشخصی باشد. حال این حجم و ابعاد مشخص دقیقاً چقدر است؟

میزان، ابعاد و حجم ابعادی بار دستی در هر ایرلاین متفاوت است! در واقع شما در پروازهای داخلی و خارجی می‌توانید فقط میزان مشخصی بار را با خودتان به داخل کابین ببرید. به‌صورت کلی باید طول کمتر ۵۶، عرض کمتر از ۴۵ و ارتفاع کمتر از ۲۵ سانتی‌متر باشد. همچنین وزن آن معمولاً بین ۵ تا ۷ کیلوگرم است که بستگی به نوع پرواز و کلاس آن دارد. مهم‌ترین اشیایی که امکان حمل آن به داخل کابین وجود دارد لپ‌تاپ، مدارک مهم، اشیاء گران‌بها و… هستند. در ادامه میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی و خارجی را بررسی می‌کنیم.

میزان بار دستی مجاز در پرواز داخلی

میزان بار دستی مجاز در پروازهای داخلی تمام ایرلاین‌ها مشابه یکدیگر است. در تمام پروازهای داخلی شما امکان حمل ۵ کیلوگرم بار دستی در داخل کابین هواپیما را دارید؛ بنابراین فرقی نمی‌کند که از کدام ایرلاین استفاده کنید، درهرصورت بار دستی در تمام پروازهای داخلی ایرلاین‌های مختلف یکسان است. البته در پروازهای بیزنس کلاس می‌توانید تا حداکثر ۷ کیلوگرم بار دستی همراه خود داشته باشید.

میزان بار دستی مجاز در پرواز خارجی

میزان بار دستی در ایرلاین‌ها و پروازهای خارجی متفاوت است! میزان بار دستی در چند مورد از پراستفاده‌ترین و محبوب‌ترین ایرلاین‌های خارجی برای ایرانیان به‌صورت زیر است:

  • ایرلاین ترکیش ایر امکان حمل ۸ کیلوگرم بار دستی مجاز را می‌دهد.
  • ایرلاین اروپای KLM امکان حمل ۷ کیلوگرم بار در پروازهای کلاس اقتصادی و ۱۵ کیلوگرم در پروازهای کلاس بیزنس را می‌دهد.
  • شرکت لوفت‌هانزا و قطر ایر نیز مانند شرکت KLM، امکان حمل ۷ کیلوگرم بار در پرواز کلاس اقتصادی و ۱۵ کیلوگرم در پرواز کلاس بیزنس را می‌دهد.

یکی از نکاتی که در بار دستی باید دقت کنید، این است که امکان حمل وسایلی نظیر چاقو، ناخن‌گیر، سوخان، عطر، مایع، اسپری و… به داخل هواپیما وجود ندارد. فقط وسایلی که امکان گم‌شدن آن است نظیر لپ‌تاپ و کارت اعتباری امکان حمل در بخش بار دستی را دارد.

میزان بار مجاز در پرواز داخلی

میزان بار مجاز در ایرلاین‌های داخلی بین ۲۰ الی ۴۵ کیلوگرم است. این میزان بار بر اساس ۲ فاکتور مختلف محاسبه می‌شود:

  • وزن
  • تعداد بسته‌ها

البته معمولاً بسته‌ها بر اساس وزن محاسبه می‌شوند و میزان بار مجاز هم بر اساس آن است. همچنین کلاس پرواز نقش مهمی در تعیین حداکثر میزان بار مجاز دارد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین ایرلاین‌ها را بررسی می‌کنیم تا ببینید که در هر کدام میزان بار مجاز چقدر است.

میزان بار مجاز ایرلاین زاگرس

میزان بار مجاز ایرلاین زاگرس

زاگرس یکی از ایرلاین‌های ایرانی است که حداکثر بار مجاز در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم است.

میزان بار مجاز ایرلاین قشم ایر

در ایرلاین قشم ایر امکان حمل ۲۰ کیلوگرم بار در کلاس اکونومی و ۳۰ کیلوگرم بار در کلاس بیزنس وجود دارد.

میزان بار مجاز ایرلاین کاسپین

در ایرلاین کاسپین امکان حمل حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار در کلاس اکونومی و ۳۰ کیلوگرم بار در کلاس بیزنس وجود دارد.

میزان بار مجاز ایرلاین ماهان

میزان بار مجاز ایرلاین ماهان

ماهان یکی از بزرگ‌ترین ایرلاین‌های کشور است که امکان حمل ۲۰ کیلوگرم بار در کلاس اکونومی و حمل ۴۵ کیلوگرم بار در کلاس بیزنس را به شما می‌دهد.

میزان بار مجاز ایرلاین تابان

اگر قصد سفر با ایرلاین تابان را دارید، به‌راحتی می‌توانید تا ۲۰ کیلوگرم بار در کلاس اکونومی و ۳۰ کیلوگرم بار در کلاس بیزنس حمل کنید.

میزان بار مجاز ایرلاین کیش ایر

در ایرلاین کیش ایر شما می‌توانید در کلاس اقتصادی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم بار با خود حمل کنید.

میزان بار مجاز ایرلاین آسمان

میزان بار مجاز ایرلاین آسمان

در ایرلاین آسمان امکان حمل ۲۰ کیلوگرم بار برای کلاس اقتصادی و ۳۰ کیلوگرم بار همراه برای کلاس تجاری درنظر گرفته شده است.

میزان بار مجاز ایرلاین آتا

ایرلاین آتا یکی دیگر از ایرلاین‌های کشور است که میزان بار مجاز آن در کلاس اقتصادی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم است.

میزان بار مجاز ایرلاین ایران‌ایر

ایران‌ایر یکی از شناخته‌شده‌ترین ایرلاین‌های ایران است. میزان بار همراه در پروازهای داخلی ایران‌ایر بر اساس نوع پرواز، کلاس هواپیما، سن مسافر و… تعیین می‌شود. هر بزرگسال در کلاس اکونومی امکان حمل ۲۰ کیلوگرم بار و در کلاس بیزنس امکان حمل ۴۵ کیلوگرم بار دارد. همچنین کودکان هم می‌توانند تا ۱۰ کیلوگرم بار با خودشان حمل کنند.

هزینه اضافه‌بار در پرواز داخلی

حال اگر بار شما بیشتر از حد مجاز بود، باید چه‌کار کنید؟ امکان حمل بار اضافه با پرداخت هزینه اضافه‌بار وجود دارد. همانطور که گفتیم در تمام شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امکان حمل بار تا ۲۰ کیلوگرم برای کلاس اکونومی وجود دارد و بیشتر از آن، باید متناسب با قیمت بلیت، طول پرواز، کلاس پرواز، وزن و حجم بار مبلغ اضافه‌بار پرداخت کنید. به‌صورت کلی، هر ۵ کیلوگرم اضافه‌بار به‌اندازه ۵ درصد قیمت بلیت هزینه دارد که البته در ایرلاین‌های مختلف ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

یکی دیگر از نکاتی که وجود دارد، حمل برخی بارها مثل حیوانات خانگی نیازمند پرداخت هزینه اضافه‌بار است و نمی‌توانید روی ۲۰ کیلوگرم بار مجاز خود حساب باز کنید.

میزان بار مجاز در پرواز خارجی

میزان بار مجاز در ایرلاین‌های خارجی بین ۲۰ الی ۵۰ کیلوگرم است و برای حمل بار بیشتر، باید هزینه اضافه‌بار پرداخت کنید. در این بخش، به بررسی میزان بار مجاز قابل‌حمل توسط ایرلاین‌های خارجی مختلف می‌پردازیم.

میزان بار مجاز ایرلاین KLM

میزان بار مجاز ایرلاین KLM

حداکثر میزان بار مجاز در ایرلاین KLM امکان حمل ۲۳ کیلوگرم بار در کلاس اقتصادی و ۳۲ کیلوگرم بار با حداکثر ۲ چمدان در کلاس بیزنس وجود دارد. همچنین مسافران فرست کلاس هم امکان حمل ۳۲ کیلوگرم بار با حداکثر ۳ چمدان دارند.

میزان بار مجاز ایرلاین ترکیش ایر

اگر قصد سفر هوایی با ایرلاین ترکیش ایر دارید، باید بدانید که حداکثر بار مجاز در کلاس اکونومی ۲۰ کیلوگرم و در کلاس بیزنس ۳۰ کیلوگرم است. البته این شرکت محدودیت‌های خاصی قائل شده است که باید حتماً از آن اطلاع پیدا کنید. محدودیتی در مورد تعداد چمدان قابل‌حمل در این شرکت ذکر نشده است.

میزان بار مجاز ایرلاین قطر و امارات متحده عربی

حداکثر بار مجاز در ایرلاین قطر برای پروازهای خارجی در کلاس اکونومی ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم، در کلاس بیزنس ۴۰ کیلوگرم و در فرست کلاس ۵۰ کیلوگرم است. همچنین، محدودیتی برای تعداد چمدان ذکر نشده است.

میزان بار مجاز ایرلاین لوفت‌هانزا

میزان بار مجاز ایرلاین لوفت‌هانزا

حداکثر بار مجاز در ایرلاین لوفت‌هانزا یک چمدان ۲۳ کیلوگرمی در کلاس اکونومی و ۲ چمدان ۲۳ کیلوگرمی در کلاس پرمیوم اکونومی است. همچنین در کلاس بیزنس شما می‌توانید ۲ چمدان با حداکثر ۳۲ کیلوگرم همراه خود داشته باشید. در فرست کلاس هم حداکثر بار ۳ چمدان و مجموعاً ۳۲ کیلوگرم است.

هزینه اضافه‌بار در پرواز خارجی

هزینه اضافه‌بار در ایرلاین‌های مختلف فرق می‌کند! بنابراین پیش از سفر حتماً وارد سایت ایرلاین موردنظر شوید و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید. هزینه اضافه‌بار بستگی به ایرلاین، مسافت، وزن، تعداد بسته و… دارد. به‌صورت میانگین هزینه اضافه‌بار به‌ازای هر کیلوگرم بار اضافه حدود ۱۵ یورو است که در سفرها و ایرلاین‌های مختلف ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل میزان بار مجاز هواپیما در سفرهای داخلی و خارجی بپردازیم. اگر سؤال یا تجربه‌ای در این زمینه با ایرلاین‌های مختلف دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را به‌صورت کامل راهنمایی کنیم.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *