خانه
بلاگ
حساب کاربری

هالووین: داستانی از مرگ و زندگی

هالووین: داستانی از مرگ و زندگی
تاریخ انتشار: 1402/7/24

روز هالووین که هر ساله در 31 اکتبر ( 9 آبان ) جشن گرفته می‌شود، در بسیاری از کشورهای جهان و به خصوص آمریکا بسیار محبوب است و سالانه بیش از چندین میلیارد دلار برای لباس، تزئینات، خوراکی‌ها و جشن‌هایی با مضمون هالووین هزینه می‌شود. در واقع، هالووین در اروپا سرچشمه گرفت و امروزه توسط تعداد زیادی از مردم با پیشینه‌های مذهبی مختلف و در کشورهای سراسر جهان جشن گرفته می‌شود.

ریشه هالووین را می‌توان در جشنواره سلتیک باستانی معروف به Samhain که در 1 نوامبر در تقویم‌های معاصر برگزار می‌شد، جستجو کرد. اعتقاد بر این بود که در آن روز، ارواح مردگان به خانه‌های خود باز می‌گردند، بنابراین مردم لباس می‌پوشیدند و برای دفع ارواح آتش روشن می‌کردند. به این ترتیب در طول سال‌ها جادوگران، ارواح و اجنه با این جشن باستانی مرتبط شدند و امروزه در سراسر دنیا با تم‌هایی از این قبیل جشن گرفته می‌شود.

 

تاریخچه باستانی هالووین

تاریخچه هالووین به جشن باستانی سلتیک Samhain برمی‌گردد. سلت‌ها که 2000 سال پیش زندگی می‌کردند، بیشتر در منطقه‌ای که اکنون شامل ایرلند، بریتانیا و شمال فرانسه است، سال نو خود را در اول نوامبر جشن گرفتند. این روز پایان تابستان و برداشت محصول و آغاز زمستان تاریک و سرد بود و اغلب با مرگ انسان‌ها همراه بود. سلت‌ها بر این باور بودند که در شب قبل از سال جدید، مرز بین دنیای زنده‌ها و مردگان محو می‌شود. در شب 31 اکتبر آنها سامهین را جشن گرفتند و اعتقاد داشتند که در این روز ارواح مردگان به زمین بازگشتند.

سلت‌ها علاوه بر ایجاد مشکل و آسیب رساندن به محصولات، فکر می‌کردند که حضور ارواح ماورایی، پیش‌بینی آینده را برای آن‌ها آسان می‌کند. برای مردمی که کاملاً به این دنیا وابسته بودند، این پیشگویی‌ها منبع مهمی از آسایش در طول زمستان طولانی و تاریک بودند. برای بزرگداشت این رویداد، روحانیون سلت آتش سوزی‌های بسیار بزرگی برپا می‌کردند و مردم برای سوزاندن محصولات و حیوانات به عنوان قربانی برای خدایان سلتی دور یکدیگر جمع می‌شدند. در طول جشن، سلت‌ها لباس‌هایی می‌پوشیدند که معمولاً از سر و پوست حیوانات تشکیل می‌شد و سعی می‌کردند تا حد امکان ظاهری ترسناک و شبیه ارواح داشته باشند.

هنگامی که جشن به پایان رسید، آنها آتش خود را که قبل از ظهر همان شب خاموش کرده بودند، دوباره روشن می‌کردند تا در زمستان آینده از آنها محافظت کنند. تا سال 43 پس از میلاد، امپراتوری روم اکثریت قلمرو سلتیک را فتح کرد. در طول 400 سالی که آنها بر سرزمین‌های سلتیک حکومت کردند، دو جشن با منشأ رومی با جشن سنتی سلتی Samhain ترکیب شد. اولین روز Feralia بود، روزی در اواخر اکتبر که رومی‌ها به طور سنتی درگذشت مردگان را گرامی داشتند. روز دوم روز بزرگداشت پومونا، الهه رومی میوه‌ها و درختان بود که امروزه در هالووین نیز انجام می‌شود. تاریخ هالووین 2023 نیز مانند سال‌های قبل در 31 اکتبر ( 9 آبان ) جشن گرفته می‌شود.

 

 

جشن‌‌های هالووین؛ تعطیلات تجاری!

در دهه‌های 1920 و 1930، هالووین به یک تعطیلات سکولار اما جامعه محور با رژه‌ها و مهمانی‌های متعدد در سطح شهر به‌عنوان یک سرگرمی‌ جذاب در فصل پاییز تبدیل شده بود. در دهه 1950، هالووین تبدیل به تعطیلاتی شد که عمدتاً به جوانان اختصاص داشت. با توجه به تعداد بالای کودکان خردسال در دهه پنجاه، مهمانی‌ها از مراکز مدنی شهر به کلاس درس یا خانه منتقل شدند، جایی که می‌توانستند راحت‌تر در آنجا جشن بگیرند.

بین سال‌های 1920 و 1950، روش چند صد ساله شعبده بازی نیز احیا شد که جشن هالووین را بیش از پیش هیجان انگیز می‌کرد. با وجود اینکه تاریخچه هالووین به اروپا باز می‌گردد، اما با ورود این جشن به ایالات متحده، یک سنت جدید آمریکایی متولد شد و به رشد خود ادامه داد. امروزه، آمریکایی‌ها سالانه حدود 6 میلیارد دلار برای هالووین خرج می‌کنند که آن را به دومین تعطیلات تجاری بزرگ این کشور پس از کریسمس تبدیل می‌کند!

 

هالووین در چه کشورهایی جشن گرفته می‌شود؟

هالووین در کدام کشورها برگزار می‌شود؟ در حالی که هالووین تصاویری از اسکلت، ارواح و جشن و پایکوبی  را تداعی می‌کند، اما این جشن در کشورهای مختلف جهان به شکل کاملاً متفاوتی برگزار می‌شود.

 

۱. هالووین در مکزیک

هالووین در مکزیک

 

در حالی که کودکان در مکزیک در 31 اکتبر هالووین را جشن می‌گیرند، اما هالووین به عنوان آغازگر جشن دیگری عمل می‌کند که el Día de los Muertos یا روز مردگان نامیده می‌شود و در 1 و 2 نوامبر برگزار می‌شود. بسیاری از بومیان مکزیکی اظهار دارند که جشن روز مردگان زمانی رخ می‌دهد که دروازه‌های بهشت ​​باز می‌شود و به روح یکی از عزیزان متوفی اجازه می‌دهد تا با خانواده‌ای که هنوز زنده هستند، پیوند بخورد.

اعضای خانواده ممکن است با غذاهای مورد علاقه متوفی ضیافتی تهیه کنند یا هدایایی را روی قبر خود بگذارند. شرکت کنندگان در جشنواره ماسک‌های جمجمه می‌زنند و شیرینی‌های جمجمه‌ای شکل می‌خورند. این تعطیلات که زمانی معمولاً فقط در مناطق روستایی و بومی کشور برگزار می‌شد، اکنون در شهرهای بزرگ از جمله پایتخت مکزیکو سیتی نیز جشن گرفته می‌شود.

 

۲. جشن هالووین در انگلستان

جشن هالووین در انگلستان

 

افزایش محبوبیت هالووین در فرهنگ پاپ به این معنی است که قشر جوان بریتانیایی ممکن است در این تعطیلات شرکت کنند. اما مانند سایر کشورها، جشن هالووین می‌تواند با رویدادهای دیگری همچون روز گای فاکس در انگلستان برگزار شود. در 5 نوامبر، شهروندان بریتانیایی ترور نافرجام پادشاه جیمز اول توسط گای فاکس و سایر شرکت کنندگان در توطئه را جشن می‌گیرند. از آنجا که فاکس سعی کرد پادشاه را با بشکه‌های باروت بکشد، این تعطیلات با آتش سوزی در سراسر کشور جشن گرفته می‌شود. اگر شما هم میخواهید هالووین را در انگلستان و شهر زیبای لندن جشن بگیرید.

 

 

۳. ایتالیا و هالووین

ایتالیا و هالووین

 

در 1 نوامبر، ایتالیایی‌ها Ognissanti را جشن می‌گیرند، جشنواره‌ای که تاریخچه مذهبی در این کشور دارد. این تعطیلات به طور کلی به همه قدیسان ایتالیایی اختصاص داده شده است. نحوه جشن گرفتن این تعطیلات هالوین و  Ognissanti در مناطق مختلف متفاوت است: در سیسیل، متوفی از قبر برمی‌خیزد تا برای کودکان خوش رفتار هدیه بیاورد، در حالی که در ساردینیا کودکان به قبرستان‌ها می‌روند تا از متوفی هدایایی بخواهند. رومی‌ها در نزدیکی قبر عزیزانشان غذا می‌خورند و مردم منطقه آبروزو و ترنتینو با قرار دادن شمع در کدو تنبل فانوس‌هایی را روشن می‌کنند.

 

۴. هالووین در استرالیا

هالووین در استرالیا

 

فعالیت ها و رویدادهای مختلف هالووین در گذشته در مقیاس کوچکتر در استرالیا برگزار می‌شد، اما با گذشت زمان این مناسبت در سراسر کشور محبوب‌تر شده است. امروزه استرالیایی‌های بیشتری در جشن هالووین شرکت می‌کنند، جشنی که از جشن برداشت باستانی سلتیک معروف به سامهین سرچشمه می‌گیرد. هالووین همچنین در میان جامعه مسیحی به عنوان شب مردگان یاد می‌شود. اما با این حال هالووین در استرالیا در میان قشر جوان به شکل کاملاً منحصر به فردی و همراه با رقص و پایکوبی جشن گرفته می‌شود. شما نیز با دریافت ویزای استرالیا و سفر به این کشور می‌توانید تعطیلات هالووین را به شکل کاملاً متفاوت و هیجان انگیزتری جشن بگیرید.

 

 

۵. مراسم هالووین در گواتمالا

مراسم هالووین در گواتمالا

 

گواتمالایی‌ها نیز در روزهای اول نوامبر هالووین را جشن می‌گیرند. در طول جشنواره Barriletes Gigantes یا “بادبادک‌های غول پیکر”، گواتمالایی‌ها آسمان را با بادبادک‌های بزرگ و رنگارنگ پر می‌کنند.

این بادبادک‌ها اغلب با دست نقاشی می‌شوند و بر فراز قبور عزیزانی که درگذشته‌اند پرواز می کنند. گفته می‌شود بادبادک ها نشان دهنده پلی بین زنده‌ها و مردگان هستند.

 

 

۶. ژاپن و هالووین

ژاپن و هالووین

 

هالووین یک تعطیلات جدید در ژاپن است و این کشور سنت غربی را پذیرفته و بر نفوذ خود در میان کشورهای اروپایی و آمریکایی افزوده است. هالووین در ژاپن به شکل بسیار جذابی جشن گرفته می‌شود و محوریت اصلی این جشن در ژاپن کاستوم و لباس است که قشر جوان با گریم‌ها و لباس‌های ترسناک به بارها و مهمانی‌های شبانه می‌روند و این مناسبت را جشن می‌گیرند. شما نیز با دریافت ویزای توریستی ژاپن و سفر به این کشور می‌توانید هالووین را به شکل جذاب‌تری جشن بگیرید.

 

 

۷. هالووین در سنگاپور

هالووین در سنگاپور

 

علاوه بر کشورهای غربی و اروپایی، هالووین در کشورهای آسیایی نیز جشن گرفته می‌شود و در میان هر قشر و فرهنگی محبوب است. چه به مناسبت هالووین به سنگاپور سفر کنید و یا یک سفر توریستی به این کشور داشته  باشید، شبی پر از هیجان را تجربه خواهید کرد. هالووین که در اصل یک جشنواره سلتیک بود، به یک جشن سرگرم کننده تبدیل شده است و در سال‌های اخیر، محبوبیت آن در سراسر جهان رو به افزایش بوده است و سنگاپور قطعاً از این قاعده مستثنی نیست. اگر شما نیز سنگاپور را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اید، برای اخذ ویزای سنگاپور و اطلاع از شرایط دریافت ویزا می‌توانید با کارشناسان مجموعه گردشگری توریک در تماس باشید.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که گفتیم، هالووین در اغلب کشورهای سراسر جهان بسیار محبوب است و به شکل متفاوتی جشن گرفته می‌شود. علاوه بر کشورهای اروپایی و آمریکایی مانند کانادا، مکزیک، ایتالیا، انگلستان و … این جشن همچنین در کشورهای آسیایی و حتی در کشور ما نیز در میان جوانان جشن گرفته می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید تعطیلات هالووین خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی بگذرانید، برای اطلاع از نحوه دریافت ویزای توریستی کشور مقصد خود، می‌توانید با تیم مجرب مجموعه گردشگری توریک در تماس باشید.

0 1
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. راضیه گفت:

    استرالیا ش خیلی جالب بود