خانه
بلاگ
حساب کاربری

غذاهای آذربایجان؛ طعم و مزه‌ای که فراموش نمی‌کنید!

غذاهای آذربایجان؛ طعم و مزه‌ای که فراموش نمی‌کنید!
تاریخ انتشار: 1402/5/9

غذاهای آذربایجان ترکیبی از غذاهای مدیترانه‌ای و ایران و ترکیه با رسپی‌های به ارث رسیده از تاریخ و فرهنگ این کشورها است. غذاهای آذربایجانی دارای شامل طیف وسیعی از غذاها از جمله سبزیجات تازه، سوپ‌های مقوی، گوشت و کباب، پلو‌های معطر و خورش‌های بی‌نظیر است. غذاهای آذربایجان طعم و مزه بی‌نظیری دارند و شما را با فرهنگ اصیل این کشور بیشتر آشنا می‌کنند. پلو زعفرانی، پادشاه غذاهای آذربایجانی است که اغلب با گوشت‌ کباب شده، دلمه و سالاد سرد سرو می‌شود. این غذاهای سنتی اغلب با شربت، نوشیدنی‌های خنک کننده با لیمو، شکر، زعفران و میوه‌های تازه همراه است. همچنین سایر وعده‌های غذایی به‌طور سنتی با چای سیاه سرو می‌شود که در لیوان‌های به شکل غنچه رز سرو می‌شود و مردم محلی آن را با تکه‌ای لیمو می‌نوشند. اگر شما نیز برای تعطیلات خود قصد دارید به آذربایجان سفر کنید، از طعم بی‌نظیر و لذیذ غذاهای این کشور غافل نشوید.

 

دلمه Dolma

دلمه خانواده‌ای از غذاهای شکم پر رایج در غذاهای قفقازی، مدیترانه شرقی، ایرانی و بالکان است. دلمه یکی از غذاهای محلی جمهوری آذربایجان با طعم و عطر بی‌نظیر است که مورد علاقه بسیاری از توریستان و گردشگران بوده و بیشتر به صورت سرد و یا گرم  سرو می‌شو‌د. دلمه برگ انگور یا کلم پر شده با گوشت خرد شده، برنج، پیاز، سبزی‌های تازه مانند نعناع، ​​شوید و گشنیز، نمک و فلفل و کره یکی از خوشمزه‌‌ترین غذاهایی است که در طول سفر خود به آذربایجان می‌توانید از طعم بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. این غذای  آذربایجانی با توجه به فصل و منطقه بیش از 25 تنوع دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دلمه بادمجان، دلمه گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.

 

لاه معجون Lahmacun

لاه معجون Lahmacun - غذاهای آذربایجان

Lahmacun

 

اگر به کشور ترکیه و یا آذربایجان سفر کرده باشید، حتماً نام این غذای خوشمزه به گوشتان خورده است. لاه معجون یکی از غذاهای معروف آذربایجان است که اغلب به عنوان یک پیتزای نازک و ترد توصیف می‌شود که روی آن ترکیبی از گوشت چرخ کرده با ادویه‌ها و سبزی‌های مختلف قرار داده می‌شود و اغلب با یک تکه لیمو سرو می‌شود. لاه معجون به عنوان بهترین و خوشمزه‌ترین غذای خیابانی آذربایجان شناخته می‌شود که بسیار ارزان است و طعم بی‌نظیری دارد. اگر گذرتان به این کشور افتاد و قصد سفر به جمهوری آذربایجان را داشتید، خوردن این غذا را از دست ندهید!

 

خورش بره Lamb Stew

خورش بره یا گوساله با شاه بلوط و میوه خشک از  محبوب‌ترین غذاهای آذربایجان است. خورش بره آذربایجانی یک خورش ترش و شیرین است که اغلب با  پلو سرو می‌شود. خورش بره غذایی است که پیشنهاد می‌کنیم حتما برای یکبار هم که شده باید طعم آن را بچشید! خوشمزگی و طعم بی‌نظیر این غذا در آلوبخارایی است که به آن اضافه می‌کنند و طعم ترش و ملس را به این غذا می‌دهد.  هنگامی که زردآلو خشک، کشمش و شاه بلوط نیز به این خورش اضافه می‌شوند، شیرینی و طعم متعادلی با خورش می‌دهند. طعم خورش بره آذربایجانی در واقع شما را به یاد غذاهای ایرانی خودمان خواهد انداخت.

 

کباب ماهی Baliq Kebab

کباب ماهی Baliq Kebab - غذاهای آذربایجان

Baliq Kebab

 

کباب ماهی از جمله محبوب‌ترین غذاهای باکو و آذربایجان است. کباب ماهی جمهوری آذربایجان اغلب از ماهی قزل آلا و ماهیان خاویاری طبخ شده و با ترشی و  ماریناد که معمولاً ترکیبی از جعفری خرد شده، شوید، آب لیمو و نمک است، سرو می‌شود. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، طعم بی‌نظیر کباب ماهی باکو را از دست ندهید!

 

پلو Plov

پلو به عنوان غذای ملی آذربایجان شناخته می‌شود. این غذا در سایر کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی نیز محبوب است. پلو آذربایجان از برنج زعفرانی پخته شده و با گوشت بره، سبزی‌های معطر، شاه بلوط خشک، زردآلو، پیاز، سیر، هویج و زیره تزئین می‌شود. اگر به دنبال طعم لذیذ غذاهای آذربایجانی هستید، می‌توانید این غذا را در رستوران‌های باکو سفارش دهید و از طعم بی‌نظیر آن بهره مند شوید.

 

ساج Sadj

ساج Sadj - غذاهای آذربایجان

Sadj

 

ساج یکی از غذاهای معروف کشور آذربایجان است که با توجه به روش‌های پخت سنتی طبخ می‌شود.  این غذای مشهور در تابه مخصوص پخته و سرو می‌شود.  گوشت و سبزیجات با هم در سادج پخته شده و چربی دم گوشت بره برای افزودن طعم و رنگ به آن اضافه می‌شود. ساج آذربایجان بسیار مشهور است و اگر می‌خواهید به آذربایجان سفر کنید، طعم لذیذ این غذا را بچشید.

 

باقلوا Pakhlava

دسرهای آذربایجانی از منطقه‌ای به منطقه دیگر پ از شهری به شهر دیگر متفاوت است و باقلوا محبوب‌ترین شیرینی این کشور است. باقلوا یک دسر بسیار خوشمزه است که از شیرینی نازک فیلو با آجیل خرد شده و شیرین شده با عسل یا شربت درست می‌شود. این دسر یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های آشپزی عثمانی بوده که در بسیاری از کشورها از جمله ایران و ترکیه نیز دیده می‌شود. اگر شما نیز قصد سفر توریستی به آذربایجان، روسیه و یا تاجیکستان و سایر کشورها را دارید، برای دریافت ویزای روسیه و یا ویزای تاجیکستان می‌توانید به وب سایت گردشگری توریک مراجعه کرده و از کارشناسان این مجموعه راهنمایی بخواهید.

 

قطاب Qutab

قطاب Qutab - غذاهای آذربایجان

Qutab

 

قطاب یک نان مسطح به شکل ماه ترد با  گوشت چرخ کرده، پنیر و سبزی یا اسفناج درست می‌شود. این غذای خوشمزه معمولا با لیمو و ماست گیاهی یا سماق تازه و سس فلفل سرو می‌شود. قطاب یکی از معروف‌ترین غذاهای آذربایجان است که پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر خود به این کشور آن را امتحان کنید.

 

پیتی Piti

پیتی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای باکو است که با طعم و بافت فوق العاده‌ای دارد که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در آذربایجان امتحان کنید. این غذای خوشمزه با تکه‌‌های گوشت بره، سیب زمینی، سیر، پیاز، نخود فرنگی، شاه بلوط و سبزیجات تازه تهیه می‌شود. در بسیاری از رسپی‌ها آلو خشک را نیز به این غذا اضافه می‌کنند تا طعم ترشی به پیتی بدهند. اگر شما نیز ویزای آذربایجان را دریافت کرده‌اید و قصد سفر به این کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این غذای آبدار و خوشمزه را امتحان کنید.

 

دوشبارا Dushbara

دوشبارا Dushbara - غذاهای آذربایجان

Dushbara

 

دوشبارا پیراشکی آذربایجانی است و در تمام شهرهای این کشور و به ویژه در پایتخت آن باکو، از محبوبیت بالایی برخوردار است. این غذا با خمیر نازک و مخلوطی از گوشت گوسفند چرخ شده با طعم نعناع، ​​سیر و پیاز پر می‌شود و در آب گوشت پخته می‌شود. این غذا با سیر له شده، سرکه و ماست کنار آن سرو می‌شود و یکی از محبوب‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای آذربایجان محسوب می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر خود به آذربایجان طعم لذیذ آن را بکشید.

 

لاوانگی Lavangi

لاوانگی یکی از نمادین‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای آذربایجان است که با ماهی یا مرغ پر شده با ترکیبی از گردو، کشمش، پیاز، سماق، آلو و انار طبخ می‌شود و ترکیبی از طعم شیرین و ترش را ایجاد می‌کند. این وعده غذایی معمولاً برای نوروز، مهم‌ترین جشن ملی آذربایجان در آغاز بهار است، طبخ می‌شود. اگر شما نیز قصد سفر به آذربایجان را دارید، حتما این غذای خوشمزه را در رستوران‌های این کشور امتحان کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *