خانه
بلاگ
حساب کاربری

شهرهای باستانی جهان را بشناسید

شهرهای باستانی جهان را بشناسید
تاریخ انتشار: 1401/12/15

با دیدن شهرهای مدرن و پیشرفته امروزی، کمتر کسی به شهر‌های باستانی جهان اهمیت می‌دهد‌ در واقع این شهر‌ها به دلایل مختلفی در طول تاریخ فراموش شده‌اند. به طوری که دیگر کسی در آن‌ها زندگی نمی‌کند. هر چند که برخی از آن‌ها بستر یک تمدن بزرگ بوده‌اند. اما رها شده و بعد از قرن‌ها دوباره کشف می‌شوند. این شهرهای باستانی هم به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند که طرفداران خاص خود را دارند. شما به هر نقطه‌ای از جهان سفر کنید، شهرهای باستانی وجود دارد که اگر مایل باشید می‌توانید به بازدید آن‌ها بروید.

توریک در این مقال قصد دارد شما را به دوران باستان ببرد. یک دوران شگفت انگیز که از آشنایی با فرهنگ و تمدن آن به وجد می‌آیید. پس این چند دقیقه‌ای که به خواندن این مقاله مشغول هستید را دست کم نگیرید. چون قرار است اطلاعات تاریخی ارزشمندی درباره شهر‌های باستانی جهان به دست بیاورید.

 

معروف‌ترین شهرهای باستانی جهان

همانطور که گفته شد، در این کره خاکی کشور‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای تاریخ چند هزار ساله هستند. تمدن‌های گوناگونی نیز در نقاط مختلف دنیا وجود داشته است. اما برخی از تمدن‌ها هستند که حساب‌شان از دیگر تمدن‌ها جداست. چرا که تاثیر بسیار زیادی روی پیشرفت بشر و تبدیل آن به انسان امروزی داشته‌اند. بیشتر این تمدن‌های تاثیرگذار، در چین، هند، خاورمیانه، اروپا و آفریقا هستند. در این بخش، شهرهای باستانی جهان را به شما معرفی خواهیم کرد که هر کدام از آن‌ها تاریخ دور و درازی دارند و بعد‌ها در دوران معاصر  و حتی قبل‌تر توسط مورخان کشف شده‌اند.

این شهر‌ها جزو میراث تاریخی هستند. که برای بشر به یادگار مانده‌اند. بعضی از کشورها از طریق همین آثار تاریخی، سود زیادی برده‌اند. چون تعداد قابل توجهی از توریست‌ها عاشق آثار تاریخی هستند. پس تا انتها با ما بمانید تا این شهر‌ها که محبوبیت بالایی نیز در جهان دارند را به شما معرفی کنیم‌.

 

۱. شهر پرسپولیس

شهر پرسپولیس - شهرهای باستانی جهان

 

در معرفی قدیمی‌ترین شهرهای جهان از کشور خودمان ایران شروع می‌کنیم. چون شما باید اول تاریخ کشور خودتان را بشناسید. همه ما نام پرسپولیس را زیاد شنیده‌ایم. در حقیقت وقتی این نام را می‌شنویم فکرمان به سمت تیم فوتبال پرسپولیس می‌رود. اما اگر نگاهی به تاریخ پر حادثه ایران بیندازیم، به شهری برمی‌خوریم به نام پرسپولیس، که این تیم فوتبال نیز نام خود را از آن گرفته است.

در زمان حکومت قدرتمند هخامنشی، شهر پرسپولیس به عنوان پایتخت ایران انتخاب شده بود. در این شهر اغلب، جشن‌های سلطنتی شاهان هخامنشی برگزار می‌شد. در تاریخ باستان آمده که اسکندر مقدونی بعد از فتح ایران، پرسپولیس را به آتش کشید. دلیل به آتش کشیدن این شهر، نفرتی بود که یونانی‌ها از ایرانیان داشتند. چون قبل از آن، شهر آکروپولیس یونان توسط ایرانی‌ها به آتش کشیده شده بود.

بنابراین آن‌ها هم همین بلا را سر پایتخت هخامنشیان آوردند. با این حال زمانی که یونانی‌ها در ایران حاکم شدند و سربازان مقدونی را به همراه خانواده در ایران مستقر می‌کردند، باز هم پرسپولیس پایتخت ایران بود. این شهر باشکوه در حال حاضر از بین رفته و تنها خرابه‌هایی از آن باقی مانده که گردشگران داخلی و حتی خارجی، به عنوان یکی از شهرهای باستانی جهان، به بازدید آن می‌آیند.

 

۲. شهر موهنجودارو

شهر موهنجودارو - شهرهای باستانی جهان

 

موهنجودارو یک دره باستانی در پاکستان است که جزو قدیمی‌ترین شهرهای دنیا به شمار می‌رود. این شهر یکی از شهر‌های باستانی بوده و  در قرن ۲۰ میلادی توسط مورخان کشف شد. شهر موهنجودارو قدمت حدود ۴۶۰۰ ساله دارد.  برخی از مورخان، موهنجودارو را  به نام دره متروپلیس هم می‌شناسند. این منطقه دارای مجموعه‌ای بزرگ از خیابان‌ها است که با نظمی خاص طراحی شده‌اند.

اگر از نزدیک این خیابان‌ها را ببینید، نظم موجود در خیابان‌سازی این دره را به وضوح خواهید دید. ساختمان‌های ساخته شده در موهنجودارو به عنوان یکی از شهر‌های باستانی جهان نیز جزو جذابیت‌های آن هستند. در ساخت این ساختمان‌ها، خشت پخته به کار رفته است و استحکام بسیار بالایی دارند. این بناها با گذشت هزاران سال از عمر آن‌ها، هنوز هم در مقابل حوادث مختلف مثل سیل و زلزله کم  نیاورده و استوار هستند.

هر چند بخش‌هایی از آن تخریب شده و دیگر وجود ندارد. به همین دلیل است که می‌توان ساختمان‌های شهر موهنجودارو را به عنوان شاهکار معماری پاکستان در ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، محسوب کرد. این شهر در حدود ۳۷۰۰ سال پیش از بین رفت. به طوری که فراموش شده و دیگری کسی نامی از آن نمی‌برد.اما با کشف آن در اوایل قرن ۲۰، دوباره نام آن در جهان زنده شده و به یکی از شهر‌های باستانی جهان  تبدیل شد که محبوبیت زیاد نزد علاقه‌مندان به آثار باستانی دارد.

 

 

 

۳. شهر هاترا

شهر هاترا - شهرهای باستانی جهان

 

شهر هاترا از جمله قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا است که در کشور عراق قرار دارد. این شهر زمانی جزو قلمرو اشکانیان به حساب می‌آمد. بعد‌ها زمانی که اولین پادشاهی متمرکز عرب‌ها به وجود آمد، این شهر تحت سلطه آن‌ها قرار گرفت. در دوره ساسانیان، شهر هاترا با یک حمله از بین رفته و نابود شد. این حمله در سال ۲۴۱ میلادی انجام شد. این شهر وقایع مختلف را به خود دیده است.

برای مثال در زمان اشکانیان، یکی از مقر‌هایی که مقاومت کم‌نظیری در برابر حمله امپراتوری روم به قلمرو این حکومت داشت، هاترا بود‌ اگر به عراق بروید می‌توانید بخش‌های باقیمانده از شهر هاترا را ببینید. با وجود این که قسمت‌های زیادی از این شهر تخریب شده است، اما هنوز هم چند معبد در آن وجود دارد که از حملات دشمنان در امان مانده‌اند. این شهر نیز یکی از شهر‌های باستانی جهان است که تمدن‌های بزرگی در آن وجود داشته است.

 

۴. شهر باستانی ویجایناگارا

شهر باستانی ویجایناگارا - شهرهای باستانی جهان

 

با دریافت ویزای هند می‌توانید از یکی از شهر‌های باستانی جهان بازدید کنید که زمانی دارای یک پادشاهی مشهور بود. این شهر باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت آن به ۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد. یعنی زمانی که یک امپراتوری قدرتمند در بخش‌های جنوبی شبه قاره هند حکومت می کرد. شهر ویجایناگارا، مقر اصلی این امپراتوری بود. در واقع این امپراتوری با زحمات زیاد پادشاه کریشنا دواریا تشکیل شد. او مقاومت زیادی در برابر حملات مسلمانان از خود نشان داد و موفق هم بود.

بعد از تثبیت امپراتوری، توانست روابط سیاسی و تجاری خوبی با جهان آن روزها برقرار کند. بعد از مرگ امپراتور کریشنا، پسرش به تخت نشست. در زمان او به خاطر حملاتی که به کشور‌های اطراف داشت، امپراتوری بعد از مدتی تضعیف شده و به نابودی کشیده شد. بعد از آن بود که این شهر زیبا با سبک معماری فوق‌العاده، به مدت چند ماه، مورد غارت بیگانگان قرار گرفته و از بین رفت. گفته می‌شود که قبل از نابودی ویجایناگارا، حدود ۵۰۰ هزار نفر در آن سکونت داشتند و از زندگی خوبی برخوردار بودند.

 

۵. شهر باستانی آتن

شهر باستانی آتن - شهرهای باستانی جهان

 

یکی از شهر‌های باستانی جهان که نام آن زیاد به گوش‌تان خورده، آتن است. این شهر  در یونان واقع شده است. اگر به این کشور سفر کنید، امکان بازدید از این شهر مهم تاریخی را دارید. آتن با قدمت ۳۰۰۰ ساله، از جمله قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. این شهر بستر شکل گیری تمدن بزرگ اروپایی است که امپراطوری‌های بزرگی مثل امپراتوری روم و بعد از آن روم شرقی بر آن حکومت کرده‌اند. در حقیقت تمدن و فرهنگ اروپایی که در آمریکا و دیگر نقاط جهان نیز منتشر شده، از این منطقه نشات می گیرد.

بسیاری از فیلسوفان برجسته یونانی که امروزه آن ها را به عنوان بزرگ‌ترین دانشمندان دوران باستان می‌شناسیم، در آتن به دنیا آمده‌اند. از جمله معروف‌ترین این فیلسوفان، افلاطون، ارسطو و سقراط هستند که کل  دنیا آن‌ها را می‌شناسند. خوشبختانه آتن در طول تاریخ از خطرات حفظ شد و از بین نرفت. به طوری که این شهر امروزه یکی از مقاصد پربازدید در اروپا است که زیبایی و جذابیت خاصی برای گردشگران دنیا دارد.

 

 

 

۶. شهر باستانی سانچی

شهر باستانی سانچی - شهرهای باستانی جهان

 

شهر سانچی هم یکی دیگر از مواردی است که در گروه شهر‌های باستانی جهان قرار می‌گیرد. سانچی یک مجموعه کوچک دارای ساختمان‌ها و بناهای مختلف است. قدمت این مجموعه تاریخی به ۱۰۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. اصلی‌ترین ساختمانی که در شهر باستانی سانچی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های جهان، وجود دارد، در زمان انمپراطوری بادهیسم ساخته شد. همچنین در سانچی چندین عبادتگاه تاریخی دیگر نیز مشاهده می‌شود.

این شهر در اوایل قرن ۱۹ میلادی توسط انگلیسی‌ها کشف شد. در حقیقت بعد از سقوط امپراتوری بادهیسم، شهر سانچی نیز به همراه آن نابود شد. به طوری که تا قرن‌ها فراموش شده و در زیر جنگل‌ها دفن شد. اما بعد از کشف آن، دوباره نام آن در دنیا پیچید و محبوبیت خاصی پیدا کرد. جالب است بدانید که برخی از قسمت‌های این شهر متعلق به ۳۰۰ سال قبل از میلاد هستند.

 

۷. شهر باستانی رم

شهر باستانی رم - شهرهای باستانی جهان

 

آخرین شهری که آن را به عنوان یکی از بهترین و زیباترین شهر‌های باستانی دنیا به شما معرفی می‌کنیم، شهر رم است که قدمتی هزاران ساله دارد. این شهر هم مانند آتن هنوز هم پابرجاست. رم مهد تمدن امپراتوری رم است و بناهای باستانی در آن وجود دارد که هنوز هم سالم هستند. از جمله این بناها سالن کولوسئوم است که در آن، جنگ‌های خونین گلادیاتورها انجام می‌شد. همان برده‌هایی که برای آزادی می جنگیدند. بسیاری از مردم روم باستان به تماشای این جنگ‌ها علاقه‌مند بودند و حتی برای آن‌ پول می‌پرداختند. انگار که دارند به تماشای یک مسابقه فوتبال پرهیجان می‌روند.

سالن کولوسئوم ۵۰۰۰۰ نفر ظرفیت دارد. هنگام انجام جنگ گلاپیاتور‌ها، امپراطوران روم نیز برای تماشا، در این سالن حاضر می‌شدند تا از دیدن صحنه‌های خونین آن لذت ببرند. یکی از نکات مهم درباره سالن کولوسئوم که شاید از شنیدن آن شاخ در بیاورید، سقف این سالن عظیم است. در واقع این سالن دارای یک سقف بود که به عنوان سایبانی در برابر نور آفتاب محسوب می‌شد. اگر فکر می‌کنید که این سقف هم مانند دیگر قسمت‌های کولوسئوم، آجری و خشتی یود، سخت در اشتباهید. معماران خوش ذوق و نابغه این بنای ۲۰۰ ساله، از بادبان کشتی برای سقف آن استفاده کردند. این سقف در زمان بارش باران نیز کارایی خود را نشان می‌داد.

کولوسئوم تنها اثر تاریخی نیست که در این شهر باستانی می توانید ببینید. واتیکان هم یکی دیگر از مکان‌های باستانی این رم است که امروزه تبدیل به یک کشور شده است. اگر در شهر رم قدم بزنید، بناهای مدرنی را می‌بینید که ترکیبی فوق‌العاده از سبک معماری باستانی و مدرن را به زیباترین شکل ممکن، به نمایش می‌گذارند. در حال حاضر این شهر یکی از قطب‌های گردشگری در جهان است که بازدید میلیونی دارد.

 

حرف آخر

بازدید از بناهای تاریخی در هر دورانی برای توریست‌های جهانی جذاب بوده است. شاید دلیل این موضوع این باشد که انسان به طور طبیعی تمایل دارد محیط‌های ناشناخته جهان را بشناسد. همین کنجکاوی باعث می‌شود که سالانه بسیاری از افراد به هر زحمتی که شده، ویزای تایلند٬ اسپانیا، ایتالیا، هند و … را می‌گیرند تا از این مکان‌های تاریخی دیدن کنند. شهرهای باستانی جهان حرف‌های ناگفته‌ای از تاریخ و تمدن  در طول دوره های مختلف دارند که با رفتن به آنجا و بازدید از آن‌ها، این حرف‌ها را می‌بینید و می‌شنوید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *