خانه
بلاگ
حساب کاربری

خدمات cip چیست؟ بررسی تفاوت‌های خدمات vip با cip

خدمات cip چیست؟ بررسی تفاوت های خدمات vip با cip
تاریخ انتشار: 1401/9/28

حتما تاکنون به هنگام سفر با دو واژه خدمات CIP و VIP مواجه شده‌اید. روزانه چند صد نفر از طریق فرودگاه‌های مختلفی در سراسر جهان به نقاط مختلفی سفر می‌کنند. علاوه بر پروازهای اکونومی و اقتصادی، نوعی پروازهای مخصوصی با شرایطی خاص نیز وجود دارند که خدمات پروازی VIP یا CIP نامیده می‌شوند. این خدمات برای افراد مهم سیاسی، هنری، ورزشی و افراد شناخته شده‌ای چون وزرا، هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های سیاسی شاخص مانند رئیس جمهور که از مرتبه و جایگاه بالایی برخوردار هستند، ارائه می‌شوند.

در طول پروازهای VIP یا CIP، امنیت و امکانات بیشتری چون غذا و نوشیدنی، محل استراحت، ابزار سرگرمی، امکان اتصال به اینترنت، تلویزیون، کتاب و مجلات و پذیرایی و سرویس‌دهی ویژه برای مسافران فراهم می‌شود. در ادامه این مطلب از شرکت خدمات گردشگری توریک قصد داریم تا به توضیح خدمات CIP و VIP پرداخته و تفاوت‌های این دو سرویس با یک‌دیگر را شرح دهیم.

خدمات cip چیست؟

خدمات cip چیست؟

خدمات CIP، خدماتی هستند که در فرودگاه ارائه می‌شوند. CIP مخفف چیست؟ این واژه کوتاه شده عبارت Commercial Important Person بوده و معنی CIP، «فرد مهم تجاری» است. این سرویس به کسانی ارائه می‌شود که در جایگاه و مقام بالایی قرار دارند. برای مثال می‌توان به مدیرکل شرکتی با مرتبه بالا، وزرا، فعالین شاخص حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، ورزشی، هنری و غیره که فراهم کردن امنیت و آسایش آن‌ها موضوع مهمی است، اشاره کرد.

فرق VIP و CIP چندان زیاد نیست، اما برخلاف خدمات سی آی پی، خدمات VIP تنها در اختیاری افرادی قرار داده می‌شوند که شرایط و موقعیت شاخصی داشته باشند چرا که با پرداخت هزینه بیشتر امکان استفاده از خدمات این سرویس وجود ندارد. در این پرواز، کادر و پرسنل پرواز مدارک مسافر را بررسی کرده، چمدان‌‌ها و وسایل او را تحویل گرفته و پس از بازرسی اختصاصی، فرد را تا پای پرواز همراهی می‌کنند و در نهایت به صورت ویژه از آن‌ها پذیرایی می‌شود.

سرویس C.I.P به چه کسانی ارائه می‌شود؟

سرویس C.I.P به چه کسانی ارائه می شود؟

همان‌طور که گفته شد، بهره‌مندی از خدمات سرویس C.I.P برای عموم افراد و همچنین با پرداخت هزینه بیشتر امکان پذیر نیست. بلکه این سرویس تنها در اختیار افرادی با جایگاه اجتماعی ویژه و پرداخت هزینه بیشتر قرار می‌گیرد. از جمله اشخاصی که می‌توانند از خدمات سرویس CIP استفاده کنند، می‌توان به مدیر عاملان کارخانه‌ها و تولیدی‌های زنجیره‌ای گسترده، روسا و مدیر عاملان شرکت‌های مختلف، تاجران، هنرمندان، ورزشکاران، سیاست مداران، سالمندان و افراد دارای معلولیت و ناتوانی جسمی و افراد شناخته شده در جامعه اشاره کرد.

 

خدمات سی آی پی شامل چه مواردی ست؟

خدمات سی آی پی شامل چه مواردی ست؟

همان طور که گفته شد، خدمات ویژه و متعددی در سرویس پروازهای CIP به مسافران این پرواز ارائه می‌شود. از جمله خدماتی که در این سرویس ارائه می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحویل کارت پرواز مسافر به وسیله پرسنل و کادر پرواز
  • انجام بازرسی‌های ویژه
  • پذیرایی اختصاصی
  • همراهی و ترانسفر مسافر تا پای پرواز
  • تحویل گرفتن چمدان‌ها و وسایل مسافر
  • ارائه خدمات مربوط به هتل
  • استقبال و خیر مقدم
  • پذیرایی در سالن مخصوص
  • ارائه خدمات مربوط به مسافران همراه فرد و همچنین حیوانات

و به‌طور کلی آماده‌ سازی مقدمات پرواز اشاره کرد.

سالن CIP چیست؟

سالن CIP در فرودگاه امام خمینی

سالن CIP در فرودگاه امام خمینی

همانطور که اشاره کردیم، سالن CIP مخفف عبارت «Commercial Important Person Lounge» است که به معنای «سالن ویژه افراد مهم تجاری» است. این سالن‌ها در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی، مانند هتل‌ها و مراکز تجاری، برای ارائه خدمات ویژه به افراد مهم تجاری طراحی شده‌اند.

در ایران، سالن‌های CIP در فرودگاه‌های اصلی کشور، مانند فرودگاه‌های امام خمینی، مهرآباد، کیش و مشهد، وجود دارند. مسافران CIP می‌توانند با ارائه مدارک لازم، مانند کارت شناسایی و کارت پرواز، از این سالن‌ها استفاده کنند.

با توجه به معنی سی آی پی، این سالن‌ها مکانی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند سفری بدون استرس و دغدغه را تجربه کنند.

سالن‌های CIP معمولاً دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • فضایی آرام و راحت
  • امکانات رفاهی پیشرفته
  • دسترسی به منوی غذا و نوشیدنی متنوع
  • ترانسپورت در باند فرودگاه توسط خودروهای اختصاصی

 

خدمات vip چیست و چه امکانات ویژه‌ای دارد؟

خدمات vip چیست و چه امکانات ویژه ای دارد؟

واژه VIP، مخفف شده عبارت Very Important Person و به معنی شخص بسیار مهم می‌باشد که در آن خدماتی با امنیت بسیار بالا از پیش از شروع پرواز و در طول آن به افرادی که از جهت رتبه و مرتبه در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند، ارائه می‌شود. کلیه خدمات این سرویس به وسیله محافظان شخصی بررسی شده و تمامی اتفاقات توسط دوربین‌های نظارتی، ضبط و ثبت می‌شوند. خدمات این سرویس در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که حفظ امنیت آنان مسئله بسیار مهمی است.

به تعریف بهتر، افرادی که شخصیت‌های مهم و تأثیرگذاری در کشور هستند و ایجاد امنیت و آسایش آن‌ها موضوع حائز اهمیتی است. شغل و به‌طور کلی جایگاه افرادی که از این سرویس استفاده می‌کنند، مستلزم بهره‌مندی از تمامی ملاحظات امنیتی فرودگاه می‌باشد. پرسنل و کادر پرواز VIP، از مسافرین این سرویس با دسته گل استقبال کرده و مقدمات پرواز را برای او فراهم می‌کنند. به این صورت که با نهایت احترام کارت پرواز مسافر و همچنین چمدان‌ها و وسایل او را تحویل گرفته و به هواپیما انتقال می‌دهند. در این فاصله، از مسافران پذیرایی ویژه‌ای شده و امکانات متعددی در اختیار آنان قرار می‌گیرد. هزینه پرواز VIP معمولا از سوی سازمان، شرکت یا نهادهای مربوطه پرداخت می‌شود.

 

کاندیدهای استفاده از خدمات vip

کاندیدهای استفاده از خدمات vip

 

گفتیم که افرادی با جایگاه و مرتبه بالا می‌توانند از خدمات سرویس VIP استفاده کنند. برای استفاده از سرویس VIP و بهره‌مندی از خدمات آن، تنها پرداخت هزینه ملاک نبوده و مسافر می‌بایست حتما دارای جایگاه بالایی داشته و یکی از اشخاص عالی‌ رتبه کشور باشد. بنابراین، عموم مردم امکان استفاده از خدمات این سرویس را ندارند. از جمله افرادی که امکان استفاده از این سرویس را دارند عبارتند از؛

وزرای کشور، دیپلمات‌ها، مدیر عاملان و روسای شرکت‌های دولتی، کارگزاران دولتی، مدیران و مسئولان کشوری و لشکری، رئیس جمهور، سفیران، شخصیت‌های مطرح هنری، ورزشی و سیاسی، فعالین اقتصادی و افراد تاثیر گذار در جامعه.

خدمات cip چه تفاوتی با خدمات vip دارند؟

خدمات cip چه تفاوتی با خدمات vip دارند؟

 

شاید تفاوت CIP و VIP برای شما هم سوال شده باشد. در هر دو سرویس CIP و VIP خدمات مشابهی ارائه می‌شوند. تنها تفاوت این دو سرویس در این است که در سرویس پرواز CIP، خدمات امنیتی مانند محافظ شخصی، دوربین‌های نظارتی و جایگاه اختصاصی ارائه نمی‌شود و خدمات سرویس VIP تنها در اختیار اشخاصی قرار می‌گیرد که پست‌های دولتی و جایگاه امنیتی داشته باشند. به این دلیل که حفظ امنیت این افراد، موضوع بسیار مهمی است. به عبارت بهتر، عموم مردم نمی‌توانند صرفاً با پرداخت هزینه بیشتر از خدمات سرویس VIP بهره‌مند شوند. این در حالی است که خدمات CIP برای هر فردی که امکان پرداخت هزینه‌های آن را دارد، قابل دسترسی است.

هزینه دو سرویس پرواز VIP و CIP، تفاوت دیگر آن‌ها است. هزینه پرواز VIP اغلب توسط شرکت‌ها، نهادها و سازمان‌‌های ذی‌ربط پرداخت شده و هیچ پرداختی از سوی مسافر انجام نمی‌شود. این در حالی است که در سرویس CIP، مسافران شخصا هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.

برای مثال در صورتی که مدیر عامل شرکتی قصد شرکت در سمیناری بین المللی در کشورهای مختلف مانند کانادا را دارد، پس از طی ارائه مدارک ویزای کانادا و اخذ آن… با پرداخت هزینه‌های لازم می‌تواند از سرویس CIP بهره ببرد. تفاوت مهم دیگر این دو سرویس، در تأمین امنیت مسافران است. سرویس VIP، از امنیت ویژه‌ای برخوردار بوده  افراد سیاسی مختلفی مانند رئیس جمهور از آن بهره‌مند می‌شوند.

فرودگاه‌هایی که خدمات cip ارائه می‌دهند

فرودگاه هایی که خدمات cip ارائه می دهند

 

در ایران نیز فرودگاه هایی وجود دارند که خدمات پرواز VIP و CIP را ارائه می‌دهند. این فرودگاه‌ها عبارتند از موارد زیر:

 

۱. خدمات CIP فرودگاه بین المللی مهرآباد

سالن اختصاصی CIP فرودگاه بین المللی مهرآباد، خدمات و تشریفات بسیار ویژه‌ای را به مسافران خود ارائه کرده و با داشتن فضایی مدرن و فراهم کردن خدمات اختصاصی، توسط افراد شناخته شده زیادی انتخاب می‌شود.

 

۲. خدمات CIP فرودگاه بین المللی جزیره کیش

فرودگاه بین ‌المللی کیش در بخش مرکزی این جزیره قرار داشته و بعد از فرودگاه‌های تهران و مشهد، در جایگاه سوم پر رفت و آمدترین فرودگاه‌های کشور جای می‌گیرد. سالنCIP یا تشریفات این فرودگاه خدمات ویژه‌ای ارائه می‌دهد، طوری که بسیاری از مدیران عالی مقام کشور و اشخاصی که به کیفیت پرواز اهمیت می‌دهند، از آن استفاده می‌کنند.

 

 

۳. خدمات CIP فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد

سالن CIP فرودگاه مشهد نیز خدمات ویژه  CIP را به مسافران داخلی و خارجی ارائه کرده و افراد عالی رتبه زیادی از آن استفاده می‌کنند.

 

۴. خدمات CIP فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز

این فرودگاه نیز خدمات اختصاصی مختلفی چون خدمات پذیرش، ترانسفر تا پای پرواز به وسیله خودروهای لوکس، دریافت چمدان و وسایل مسافر و خدمات اولیه پرواز را ارائه می‌دهد.

 

۵. خدمات CIP فرودگاه بین المللی تبریز

فرودگاه بین المللی تبریز نیز جایگاه اختصاصی را برای ارائه خدمات CIP راه اندازی کرده است که خدمات ویژه‌ای را به مسافران پروازهای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد.

 

۶. خدمات cip فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی تنها فرودگاهی است که هر دو سرویس CIP و VIP را به‌طور همزمان ارائه می‌کند. خدمات اختصاصی در این فرودگاه به مسافران ارائه می‌شود. برای نمونه، دیگر نیازی نیست تا برای دریافت کارت پرواز در صف‌های طولانی منتظر بمانند چرا که پرسنل پرواز، شما را در این مسیر همراهی کرده و کارت پرواز و چمدان مسافر را دریافت می‌کنند.

این فرودگاه دارای سالن اختصاصی است که امکانات ویژه‌ای مانند اینترنت پر سرعت، مواد غذایی و نوشیدنی های مختلف، سوئیت و محل استراحت، باجه بانکی مخصوص، سالن ملاقات خصوصی با ظرفیت ده الی پانزده نفره، پارکینگ، خدمات مراقبت از افرادی با ناتوانی جسمی، خدمات نگهداری از حیوانات و پذیرایی از همراهان مسافر را تا پایان سفر در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *