خانه
بلاگ
حساب کاربری

معنی نام کشورها؛ رمزها و مفاهیم مخفیِ پشت نام‌های گوناگون

معنی نام کشورها؛ رمزها و مفاهیم مخفیِ پشت نام‌های گوناگون
تاریخ انتشار: 1402/5/18

اگرچه ممکن است در نگاه اول ساده و بدون اهمیت به نظر برسد، اما معنی نام کشور‌ها یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شناخت یک کشور می‌توانند باشند. در نام هر یک از کشورهای جهان، یک داستان جالب و خاص وجود دارد که ریشه آن به تاریخ، فرهنگ، نژاد و همچنین جغرافیای آن‌ها مربوط بوده و اطلاعات کاملی را در مورد آن کشور ارائه می‌کند. به عبارت بهتر، می‌توانیم بگوییم نام یک کشور، یکی از عواملی است که بیانگر بخشی از هویت آن کشور می‌باشد و می‌توان به سرگذشت، دیدگاه‌ها، زیست و به طور کلی گذشته کشور‌ها پی برد.

اگر علاقه دارید تا به مفاهیم جالب و تاریخی و راز و رمز‌های پشت‌ نام کشور‌ها پی ببرید، در ادامه این مقاله از آژانس توریک با ما همراه باشید.

 

۱. ارمنستان

در اولین مورد از مقاله‌ی معنی اسم کشور‌های جهان، به معنای نام کشور ارمنستان می‌پردازیم. ارمنستان به معنای سرزمین آرامی‌ها است. البته اطلاعات دقیق و موثقی راجع به نام ارمنستان وجود ندارد. چرا که عده‌ای از محققان بر این اعتقاد هستند که معنی نام ارمنستان از نام فرمانده قبیله‌ای که قوم خود را از دست حکومت آشوریان نجات داد، اشاره دارد. این فرمانده هایک نام داشت، نامی که در حال حاضر نیز مردم ارمنستان از آن استفاده می‌کنند.

هایک یک فرزند به نام آرام داشت که قومی به نام قوم آرام باقی مانده از نسل او هستند. با استناد به همین موضوع، این ادعا وجود دارد که نام کشور ارمنستان، الهام گرفته شده از او است. زبان‌شناسان دیگری معتقدند که آرام، از نوادگان حضرت نوح بود که در مجاورت کوه‌های آرارات سکونت داشت و کشور ارمنستان را او بنا کرده است.

 

 

۲. استرالیا

استرالیا - معنی نام کشورها

 

استرالیا به معنای سرزمین جنوبی است. ریشه نام این کشور، به زبان نئو لاتین باز می‌گردد که معنای جنوبی می‌دهد و اقتباس شده از شبه جغرافیایی افسانه‌ای Terra Australis Incognita («سرزمین ناشناخته جنوبی») که قدمت آن به دوران روم باستان می‌رسد، می‌باشد. واژه “استرالیا” برای اولین بار در سال 1625 به عنوان نام اسپانیایی جزیره‌ای در وانواتو ظاهر شد.

Lachlan Macquarie، فرماندار نیو ساوت ولز، از این کلمه در اعزام خود به انگلستان استفاده کرد و توصیه کرد که به طور رسمی توسط دفتر استعماری در سال 1817 پذیرفته شود. یک دریانورد به نام متیو فلیندرز، به عنوان کاشف این کشور، هفت سال بعد با این موضوع موافقت کرد و این قاره در سال 1824 به طور رسمی به عنوان استرالیا شناخته شد.

 

 

۳. آذربایجان

سومین کشوری که در مقاله ریشه نام کشور‌ها به بررسی آن می‌پردازیم، آذربایجان است. آذربایجان، “سرزمین آتروپات”، پادشاه هخامنشی در دوره هلنیستی بود که در منطقه‌ای در آذربایجان ایران امروزی قرار داشت. آذربایجان، به معنای سرزمین آتش است. از آنجایی که در این منطقه، به دلیل منتشر شدن گاز از شکاف‌های موجود در زمین، آتش سوزی‌های زیادی در دامنه‌ی تپه‌ها رخ می‌داد، این نام بر روی این کشور گذاشته شده است.

در واقع این واژه، یک واژه فارسی قدیم است که در آن آذر معنای آتش و بایگان معنای سرزمین می‌دهد. این نام به جای نام‌های روسی Transcaucasia و Baku، در سال 1918 انتخاب شد. در فارسی باستان، آتش بسیار مقدس بود و به دین زرتشتی اشاره داشت.

 

 

۴. اسپانیا

اسپانیا - معنی نام کشورها

 

اسپانیا، معنای سرزمین خرگوش‌ها را می‌‌دهد. کشور اسپانیا طبیعت و حیات وحش زیبا و معروفی دارد که همه ساله، گردشگران زیادی ویزای اسپانیا را دریافت می‌کنند تا از این طبیعت دیدن کنند. شاید ریشه نام اسپانیا هم برگرفته از این باشد. چرا که برخی از زبان‌شناسان معتقدند، از آنجایی که اسپانیا خرگوش‌های متنوع و عظیم‌الجثه‌ زیادی دارد و این توسط بسیاری از سفرنامه‌نویسان و دریانوردانی که به این منطقه سفر می‌کردند تایید شده است، پس معنی سرزمین خرگوش‌ها تعبیر خوبی برای آن است.

علاوه بر این، واژه اسپان در زبان کارتاژی معنای خرگوش می‌‌دهد. البته معنای دیگر اسپان در این زبان، شمال نیز می‌باشد و شاید این نام به این دلیل بر این کشور گذاشته شده است که در شمال منطقه کارتاژ واقع می‌باشد.

 

 

۵. کانادا

ممکن است در میان معنی نام کشور‌ها، با معنی نام کشور کانادا آشنایی داشته باشید. کانادا به معنای یک دهکده بزرگ و یا سرزمین هیچ چیز است. این نام به زمانی باز می‌گردد که کاشف فرانسوی این کشور به نام ژان کارتیه، به هنگام عبور کردن از رودخانه، به بومی‌های محل برخورد کرد و از آن‌ها برای ادامه مسیر راهنمایی خواست. آن‌ها نیز در پاسخ برای اشاره به رودخانه سنت لارنس و قلمروی در امتداد آن، از واژه کاناتا استفاده کردند که در زبان محلی آن‌ها معنای “سکونتگاه” یا “دهکده” می‌داد.

این احتمال توسط محققان داده می‌شود که کاناتا توسط کارتیه به اشتباه کانادا شنیده شده است. یک روایت دیگر توسط محققان اسپانیایی از نام کانادا نیز وجود دارد. طبق این روایت، زمانی که دریانوردان برای جست و جوی ثروت به این منطقه رفته و چیزی پیدا نکردند، از واژه‌ی آکا-نادا استفاده کردند که به لاتین معنای هیچ چیز می‌دهد.

در واقع ریشه‌شناسی عامیانه این نام را از اسپانیایی یا پرتغالی acá یا cá nada (“هیچ چیز در اینجا”) در اشاره به کمبود طلا یا نقره در منطقه گرفته است. کانادا اگرچه کشوری است که قدمت چندانی ندارد، اما زیبایی‌های بسیار زیادی را در خود جای داده است.

 

 

۶. چین

چین - معنی نام کشورها

 

“چین” نام متعارف جمهوری خلق چین است که در برخی زمینه‌ها تا اواخر دهه 1970 برای اشاره به جمهوری چین در سطح بین‌المللی نیز استفاده می‌شد. نام کشور چین، برگرفته از زبان پارسی بوده و ریشه سانسکریت Cīnāh دارد. عده‌ای معتقدند که این واژه از ایالت “کین” گرفته شده است که از قرن 9 قبل از میلاد در دورترین غرب چین وجود داشت و بعداً چین را برای تشکیل سلسله کین متحد کرد.

این نظریه هنوز رایج‌ترین نظریه است. وجود کلمه سینا در متون هندو باستان توسط محقق سانسکریت، هرمان ژاکوبی، مورد توجه قرار گرفت که به استفاده از آن در اثر Arthashastra با اشاره به ابریشم و پارچه‌های بافته شده توسط کشور سینا اشاره کرد. این واژه در متون دیگری از جمله مهابهاراتا و قوانین مانو نیز دیده می‌شود. با این حال، پاتریک اولیول، هند شناس، استدلال کرد که کلمه سینا ممکن است قبل از قرن اول قبل از میلاد در هند شناخته نشده باشد، با این وجود او موافق بود که احتمالاً این واژه به کیین اشاره دارد.

برخی از دانشمندان چینی و هندی نیز به ایالت جینگ (荆) به عنوان منشاء احتمالی نام این کشور اشاره داشتند. اما به طور کلی، امروزه این باور رایج است که نام این کشور از همان واژه Cina به معنای سرزمین نظم و ترتیب گرفته شده است. همه این احتمالات، نشان دهنده پیشینه تاریخی بسیار طولانی کشور چین هستند.

 

 

 

۷. فرانسه

اغلب مردم جهان، فرانسه را کشور عشق و زیبایی می‌شناسند و به این کشور سفر می‌کنند تا از المان‌هایی که بیشتر مربوط به عشق و دوست داشتن هستند، دیدند کنند. اما جالب است بدانید که نام کشور فرانسه، به معنای سرزمین آزادی و جنگاوری است. فرانسه به معنای سرزمین فرانک‌ها است. فرانک‌ها یک قبیله ژرمنی بسیار معروف بودند که در قرون وسطی، بر قسمت اعظمی از اروپای غربی حکومت می‌کردند. افراد این قوم، به علاقه به جنگ، سنگدلی، خشونت و قدرت معروف بودند و به همین دلیل هم موفق شدند، سرزمین خود را از دست امپراتوری روم نجات دهند.

با توجه به این موضوع، زبان‌شناسان معتقدند نام کشور فرانسه از واژه لاتین فرانسوز که معنای آزادی یا لیبرال می‌دهد، گرفته شده است. چرا که قوم فرانک‌ها توانستند کشور خود را از سلطه رومیان خارج کنند. برخی دیگر معتقدند، فرانسه معنای سرزمین خشم هم می‌دهد، چرا که فرانک به زبان لاتینی به معنای درنده و خشمگین است.

 

 

۸. ژاپن

ژاپن - معنی نام کشورها

 

همه ساله افراد زیادی از دیگر کشور‌ها ویزای ژاپن را اخذ می‌کنند تا از کشور‌ها شکوفه‌های گیلاس دیدن کنند. در واقع طبیعت و زیبایی‌های آن، از المان‌های اصلی ژاپن است. نام ژاپن هم برگرفته از طبیعت است و به معنای سرزمین طلوع خورشید می‌باشد. واژه ژاپن به زبان چینی، معنای خورشید می‌دهد. این تنها در مورد کشور چین صدق نمی‌کند و در دیگر کشور‌های جهان هم ژاپن به عنوان سرزمین طلوع خورشید یا سرزمین آفتاب شناخته می‌شود.

دلیل این نامگذاری این است که ژاپن در شرق چین قرار دارد و چینیان فکر می‌کردند که هر روز صبح، خورشید از سوی این سرزمین طلوع می‌کند. نام باستانی این کشور، نیپون یا نیهون است که آن هم معنای طلوع خورشید در شرق جهان را می‌دهد.

 

 

۹. ایتالیا

کشور ایتالیا به قدمت، بنا‌های تاریخی و معماری منحصر به فردی که دارد شناخته می‌شود؛ واژه ایتالیا، از کلمه‌ لاتین Ītalia، از نام قومی Ἰταλός، گرفته شده و در اصل به جمعیت اولیه در بخش جنوبی کالابریا اشاره دارد. این نام قومی مستقیماً به کلمه ویتولوس به معنای “گاو نر جوان” مربوط می‌شود و در واقع ایتالیا معنای سرزمین گاوهای جوان را می‌دهد.

افسانه‌ای وجود دارد که طبق آن، هرکول که پسر زئوس است، گاوهای بسیار بزرگی را با خود حمل می‌کرد که پسران خدای دریا، در تلاش بودند این گاوها را از او بدزدند. اما در نهایت این جنگ، گاو‌ها به آب افتادند و در ساحل منطقه کنونی که ایتالیا است، پدیدار شدند. عقیده دیگری، ریشه نام ایتالیا را به پیشه مردم این منطقه که دامپروری بود، مربوط می‌دانند. البته ادعاهای دیگری نیز پیرامون نام ایتالیا وجود دارد.

 

 

۱۰. روسیه

روسیه - معنی نام کشورها

 

در ادامه بررسی اسامی کشورها، به کشور روسیه می‌پردازیم. روسیه نیز به مانند اغلب کشور‌ها، نام خود را از قومش گرفته است. درواقع روسیه به معنای سرزمین قوم روس است که از اقوام ساکن در این منطقه در دوران قرون وسطی بودند. البته یک معنی دیگر هم می‌توان برای نام روسیه عنوان کرد. در بعضی از کشور‌های قسمت شمالی اروپا، واژه روس معنای قایقران یا دریانورد می‌دهد. به همین دلیل ممکن است وایکینگ‌ها که اولین حاکمان ایالت روسیه کنونی بودند، لقب روس یا در واقع همان قایقران را داده باشند.

 

 

۱۱. اندونزی

حتماً می‌دانید که کشور اندونزی به جزیره‌های زیبایی که دارد شناخته می‌شود؛ نام این کشور نیز، به معنای سرزمین جزیره‌ها است. واژه اندونزی، از دو قسمت “indos” به معنای هند و “nesos” به معنای جزیره که هر دو یونانی هستند، گرفته شده است. در اصل ترکیب این دو واژه، به موقعیت جغرافیایی این کشور که مجموعه‌ای از جزایر بین اقیانوس هند و اقیانوس آرام است، اشاره دارد.

 

 

 

۱۲. انگلستان

انگلستان - معنی نام کشورها

 

کشور انگلستان، کشوری مستقل و بسیار قدرتمند با تاریخچه‌ و قدمتی بسیار طولانی است؛ اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، این قدرت در میان مردم این کشور، پیشینه طولانی دارد. چرا که قوم انگل که قومی ژرمن بودند و در شبه جزیره آنگلیا سکونت داشتند، در قرن پنجم پس از میلاد، ساکنان بومی این منطقه را بیرون کرده و آن را منطقه انحصاری خود نامیدند. به همین دلیل، معنای انگلستان، به این قوم اشاره دارد و به معنی سرزمین قوم انگل می‌باشد.

 

سخن آخر

سفر کردن، آغاز یک ماجراجویی لذت‌بخش و پرهیجان است. در دنیا کشور‌های زیادی برای سفر کردن وجود دارند که هر یک از آن‌ها گنجینه‌ای از افسانه‌ها، روایات، تاریخ و فرهنگی عمیق و غنی هستند که تنها با دیدن عکس‌ها و دانستن معنی نام آن‌ها نمی‌توان با آن‌ها آشنا شد. آژانس توریک می‌تواند شما را برای سفر کردن به کشور‌های مختلف و آغاز یک ماجراجویی همراهی کرده و می‌توانید ویزای کشو‌رهای مختلف جهان اعم از ویزای کشور‌های اروپایی و آسیایی و … را به راحتی و به سرعت دریافت کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *