خانه
بلاگ
حساب کاربری

غذاهای معروف ایتالیا؛ سفری به دنیای طعم‌های ایتالیایی

غذاهای معروف ایتالیا؛ سفری به دنیای طعم‌های ایتالیایی
تاریخ انتشار: 1402/5/18

غذاهای معروف ایتالیا کدام‌ها هستند؟ ایتالیا سرزمینی سرشار از هنر، موسیقی، معماری، تاریخ، و مطمئناً غذاهای خوشمزه است! ایتالیای زیبا در سراسر جهان به خاطر غذاهای لذیذ و خارق‌العاده‌اش شناخته می‌شود؛ کشوری که غذاهایی ارائه می‌دهد که مورد علاقه مردم تمام جهان هستند.

امروزه کسی نیست که پیتزا، لازانیا، اسپاگتی یا ژلاتو را نشناسد. اینها و بسیاری دیگر، از جمله غذاهای خوشمزه‌ای هستند که در ایتالیا متولد شده و در سراسر جهان محبوب واقع شده‌اند. اگر شما نیز قصد سفر به این کشور جذاب و دیدنی را دارید، بهتر است با غذاهای معروف ایتالیا آشنا شوید. پس تا پایان این مقاله از آژانس توریک همراه ما باشید.

 

۱. ریزوتو Risotto

ریزوتو Risotto - غذاهای معروف ایتالیایی

Risotto

 

ریزوتو یکی از خوشمزه‌‌ ترین غذاهای ایتالیایی در شمال این کشور است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی درست کرد. این غذا با خامه و سرشار از پنیر، با برنج معمولی مناطق شمالی مانند انواع آربوریو، کارنارولی و ویالون تهیه می‌شود و در آبِ گوشت پخته می‌شود. از محبوب‌ترین نوع ریزوتو ایتالیایی می‌توان به “ریزوتو آلا میلانز” اشاره کرد که با شراب سفید، پنیر پارمزان، کره، پیاز و زعفران تهیه می‌شود. این غذا را همچنین می‌توان با بسیاری از مواد دیگر مانند کدو تنبل، رادیکیو قرمز، قارچ، سوسیس یا صدف درست کرد.

 

۲. پیتزا Pizza

پیتزا Pizza - غذاهای معروف ایتالیایی

Pizza

 

پیتزا نماد ملی ایتالیا در جهان است و توسط یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ایتالیا به رسمیت شناخته شده است. هر آشپزی راز خود را برای درست کردن پیتزا دارد، اما این غذای معروف ایتالیایی از آرد، آب، مخمر آبجو و نمک تهیه شده و با مواد مختلفی روی آن تزیین می‌شود.

محبوب‌ترین پیتزای ایتالیایی در جنوب این کشور، در پایان قرن هجدهم به افتخار ملکه ایتالیا، Margherita di Savoia در ناپول تهیه شد. پیتزا مارگریتا نیز معروف‌ترین و ساده‌ترین پیتزایی است که با سس گوجه فرنگی، موزارلا و ریحان درست می‌شود و رنگ‌های پرچم ملی ایتالیا را به نمایش می‌گذارد.

 

۳. پاستا pasta

پاستا pasta - غذاهای معروف ایتالیایی

Pasta

 

پاستا یکی از غذاهای معروف ایتالیا است و در تمام جهان شناخته شده است. شما نیز احتمالاً طعم لذیذ این غذا را با سس‌های مختلف امتحان کرده‌اید! شکل‌ها و انواع مختلفی از پاستا وجود دارد که هر کدام طعم و بافت منحصر به فرد خود را دارند. اما پاستا ایتالیایی چه ویژگی خاصی دارد؟

این پاستا از بلغور گندم با کیفیت بالا تهیه می‌شود که به آن بافت سفت و طعمی آجیلی می‌دهد. پاستاهای ایتالیایی آل دنته پخته شده است، به این معنی که باید آنقدر پخته شود که فقط نرم شود و بافت و شکل خود را حفظ کند. پاستاهای ایتالیایی با سس‌های مختلفی درست می‌شود، اما معمولاً این سس بسیار ساده است و فقط با چند ماده تازه به همراه سبزیجات و پنیر پارمسان درست می‌شود.

 

 

 

۴. پستو آلا جنووز Pesto alla Genovese

پستو آلا جنووز Pesto alla Genovese - غذاهای معروف ایتالیایی

Pesto alla Genovese

 

پستو یکی از مشهورترین غذاهای ایتالیا است که از جنوا، لیگوریا می‌آید. این سس لذیذ و خوشمزه با ریحان، روغن زیتون بکر لیگوریا، پنیر پارمسان، پنیر پکورینو، آجیل کاج، سیر و نمک تهیه می‌شود و اغلب با انواع پاستاها سرو می‌شود. اگر شما هم می‌خواهید طعم لذیذ سس پستو را به همراه سایر غذاهای ایتالیایی امتحان کنید، می‌توانید با رزرو تور ایتالیا از مجموعه گردشگری توریک، به این کشور توریستی سفر کنید و تجربه بی‌نظیر و به یاد ماندنی را برای خودتان رقم بزنید.

 

 

۵. لازانیا Lasagne

لازانیا Lasagne - غذاهای معروف ایتالیایی

Lasagne

 

یکی دیگر از غذاهای معروف ایتالیا، لازانیا است. این غذای خوشمزه از لایه‌های مختلف ماکارونی با سس بشامل و راگو بولونیز معروف تهیه می‌شود. سسی که در لازانیای ایتالیایی استفاده می‌شود، شامل کرفس، پیاز و هویج تفت داده شده، تکه‌هایی از گوشت گاو یا خوک و گوجه فرنگی غلیظ شده است که در میان لایه‌های ماکارونی قرار می‌گیرد و برای مدت طولانی با پنیر در فر پخته می‌شود.

 

 

۶. ژلاتو Gelato

ژلاتو Gelato - غذاهای معروف ایتالیایی

Gelato

 

اگرچه ممکن است ژلاتو شبیه به بستنی نظر برسد، اما کاملاً با بستنی متفاوت است. ژلاتو نسبت به بستنی، چربی کمتر و طعم قوی‌تری دارد و فقط با مواد تازه درست می‌شود که باعث می‌شود برای مدت طولانی نگهداری نشود. همچنین، نسبت به بستنی در دمای بالاتری نگهداری و سرو می‌شود که این بافت نرم‌تری به ژلاتو می‌دهد. ژلاتو یکی از بهترین دسرها برای تابستان و حتی زمستان است که با دریافت ویزای ایتالیا و سفر به این کشور خوش آب و رنگ، می‌توانید طعم لذیذ آن را در خیابان‌های رم، میلان و تورین امتحان کنید!

 

 

۷. ریبولیتا Ribollita

ریبولیتا Ribollita - غذاهای معروف ایتالیایی

Ribollita

 

ریبولیتا یکی از خوشمزه‌‌ترین غذاهای ایتالیایی است که اصل آن به توسکانی برمی‌گردد. ریبولیتا، نمادی از غذاهای مردم فقیر است که قدمت آن به قرون وسطی باز می‌گردد. در آن زمان‌ها خانواده‌های روستایی بسیار زیاد بودند و نمی‌توانستند گوشت بخرند، بنابراین با موادی که در روستاها وجود داشت به مقدار زیاد سوپ تهیه می‌کردند. امروزه ریبولیتا یک غذای اشتها آور و بسیار خوشمزه است که با سبزیجات، لوبیا، روغن زیتون و پنیر پارمسان و تکه‌های نان خشک در بیشتر رستوران‌ها به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود.

 

 

۸. پولتنا Polenta

پولتنا Polenta - غذاهای معروف ایتالیایی

Polenta

 

پولنتا یکی دیگر از غذاهای معروف ایتالیا است که تاریخ تهیه و طبخ آن به دوران روم باستان برمی‌گردد.  پولنتا غذای ساده‌ای است که از آرد ذرت از تمام مناطق شمال ایتالیا درست می‌شود. این غذای لذیذ و خوشمزه  به صورت ورقه‌ای، حتی سرخ ‌شده، بدون چاشنی یا همراه با انواع گوشت، با کره، پنیرهای نرم، ماهی یا غذاهایی که حاوی سس زیادی هستند، سرو می‌شود.

 

۹. آرانچینی Arancini

آرانچینی Arancini - غذاهای معروف ایتالیایی

Arancini

 

آرانچینی‌ها توپ‌های برنجی سرخ شده هستند که در دو نوع رومی و سیسیلی تهیه می‌شوند. هر دو این آرانچینی‌ها با راگو یا سس گوجه فرنگی، پنیر موزارلا و برنج آربوریو پر می‌شوند. تنها تفاوت بین این دو نوع آرانچینی، این است که سیسیلی‌ها معمولاً گوشت گاو و نخود را نیز به آن اضافه می‌کنند.

آرانچینی‌ها در پودر سوخاری غلتانده شده و در روغن زیاد سرخ می‌شوند تا ظاهر آن‌ها طلایی و ترد شود؛ به همین دلیل است که نام این غذا  “Arancini” به معنای پرتقال کوچک است. آرانچینی جزو خوشمزه‌ترین ‌و بهترین غذاهای ایتالیایی است که با سس مارینارا سرو می‌شود و مورد علاقه بسیاری از مردم بومی و گردشگران می‌باشد.

 

۱۰. فوکاچیا Focaccia

فوکاچیا Focaccia - غذاهای معروف ایتالیایی

Focaccia

 

فوکاچیا یک نان ایتالیایی است که در فر بین نان تخت و پیتزا پخته می‌‌شود و در مناطق مختلف این کشور ممکن است ظاهر متفاوتی داشته باشد. این نان در منطقه توسکانی با نام‌های schiacciata، در Basilicata، strazzata و crescia در Umbria شناخته می‌شود. فوکاچیا معمولاً یک نان خوشمزه و ترد است که با سبزیجات و روغن زیتون درست می‌شود و به عنوان پیش غذا و یا میان وعده در بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌های ایتالیایی سرو می‌شود.

 

۱۱. راویولی Ravioli

راویولی Ravioli - غذاهای معروف ایتالیایی

Ravioli

 

راویولی نوعی پاستا یا ماکارونی شکم پر است که انواع گوشت، پنیر، سبزیجات و تره‌های سنتی در آن استفاده می‌شود. این کوفته‌های ایتالیایی بالشی با شکل مربع یا گردی که دارند، معمولاً با سس پاستا گوجه فرنگی یا خامه‌ای سرو می‌شود. راویولی شیرین یکی دیگر از غذاهای معروف ایتالیا است که در رستوران‌ها و کافه‌ها به عنوان پیش غذا سرو می‌شود.

 

 

 

۱۲. اوسوبوکو Ossobuco

اوسوبوکو Ossobuco - غذاهای معروف ایتالیایی

Ossobuco

 

اوسوبوکو یک غذای میلانی است و به عنوان بهترین نمونه از آشپزی مفصل ایتالیایی شناخته می‌شود. این غذا به آرامی پخته می‌شود و ممکن است طبخ آن تا سه ساعت نیز طول بکشد. اوسوبوکو با سس مخصوص، سبزیجات، سیر، پوست لیمو، آب لیمو و سایر ادویه‌ها تهیه می‌شود و طعم بی‌نظیری دارد که پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر خود به ایتالیا حتماً طعم لذیذ آن را امتحان کنید.

 

۱۳. تیرامیسو Tiramisù

تیرامیسو Tiramisù - غذاهای معروف ایتالیایی

Tiramisù

 

تیرامیسو یک دسر معروف با طعم قهوه و یکی از بهترین غذاهای ایتالیایی است که از شیرینی ساوویاردی یا کوکی‌های اسفنجی لیدی فینگر آغشته به اسپرسو تهیه می‌شود. قهوه، پنیر، بیسکویت، پودر کاکائو و خامه شیرین، مواد تشکیل دهنده این دسر ساده و در عین حال لذیذ ایتالیایی را هستند. ترویزو، شهری در شمال شرقی ایتالیا، زادگاه تیرامیسو است. با این حال، تیرامیسو امروزه به یک دسر شناخته شده در سراسر جهان تبدیل شده است و حتی در بیشتر کافه‌ها و رستوران‌های ایرانی سرو می‌شود.

 

۱۴. ترافل Truffles

ترافل Truffles - غذاهای معروف ایتالیایی

Truffles

 

یکی از بهترین هدایایی که دنیا به ایتالیا داده است، ترافل است. با وجود اینکه می‌توان این قارچ در چند جای دیگر نیز پیدا کرد، اما هیچ کشور دیگری آن را با این کیفیت و حجم تولید نمی‌کند. ترافل‌ها یک قارچ بسیار معطر هستند که در نزدیکی ریشه درختان در جنگل‌های Piedmont و Umbria بین ماه‌های نوامبر و مارس یافت می‌شوند. این قارچ‌ها توسط سگ‌های آموزش دیده یافت می‌شوند و ممکن است ترافل سفید با عطر قوی، یا ترافل سیاه با طعم و بوی مطبوع باشند.

ترافل‌ها جزو گران‌ترین غذاهای دنیا هستند که اضافه کردن آن به پاستا، سالاد یا حتی یک تخم مرغ صبحانه، عطری قوی، اما خوشمزه و خاص به غذای شما می‌بخشد.

 

۱۵. اسپاگتی آلا کاربونارا Spaghetti alla Carbonara

اسپاگتی آلا کاربونارا Spaghetti alla Carbonara - غذاهای معروف ایتالیایی

Spaghetti alla Carbonara

 

اسپاگتی آلا کاربونارا یک غذای لذیذ و یکی از غذاهای معروف ایتالیا است که درست کردن آن به مواد اولیه‌ای از جمله اسپاگتی، گوانسیاله (گوشت خوک)، تخم مرغ، پنیر پکورینو یا پارمزان و فلفل سیاه تازه خرد شده نیاز دارد. این اسپاگتی با طبخ آسان و لذیذی که دارد،  تقریباً در رستوران‌های تمام جهان سرو‌ می‌شود. برخلاف سایر غذاهای ایتالیایی، اسپاگتی آلا کاربونارا به هیچ نوع سس، شیر یا خامه‌ای نیاز ندارد.

 

 

۱۶. فیورنتینا استیک Fiorentina Steak

فیورنتینا استیک Fiorentina Steak - غذاهای معروف ایتالیایی

Fiorentina Steak

 

بهترین و مشهورترین غذای ایتالیا از نظر بیشتر ساکنین این کشور، استیک فیورنتینا خواهد بود. در این غذا استیک گوشت گاو به مدت پنج تا هفت دقیقه پخته می‌شود تا لایه بیرونی آن کبابی شود و داخل آن نرم و آبدار باقی بماند. این استیک به همراه رزماری، روغن زیتون و مریم گلی و نمک و فلفل در تابه گریل مخصوص تهیه می‌شود و مورد علاقه بسیاری از گردشگرانی است که به ایتالیا سفر می‌کنند.

1 4
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ایرج گفت:

    بعد از دیدن این بلاگ واقعا گشنم شد
    غذاهای ایتالیایی واقعا فوق‌العادن

  2. تیارا سرلک گفت:

    خیلی خوب بود