خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای تحصیل در کانادا 2024؛ شرایط و هزینه‌ها

راهنمای تحصیل در کانادا 2024؛ شرایط و هزینه‌ها
تاریخ انتشار: 1402/9/1

کانادا یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی شناخته می‌شود و افراد زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در این کشور پیشرفته اقدام می‌کنند. در چند سال گذشته، تقاضای تحصیل در کانادا از سراسر جهان به طور چشم‌گیری افزایش داشته است. قبل از آنکه برای تحصیل در کانادا اقدام کنید، لازم است تا با شرایط آن و چگونگی دریافت ویزای کانادا آشنا شوید. در ادامه این مطلب با توریک همراه باشید.

شرایط تحصیل در کانادا

قبل از آنکه بخواهید برای دریافت ویزای کانادا اقدام کنید، لازم است درباره شرایط تحصیل در کانادا اطلاعات لازم را به دست آورید. اصلی‌ترین شرایط تحصیل در کانادا به معدل و نمره زبان شما مربوط می‌شود که هر کالج یا دانشگاه حد آن را تعیین می‌کند. در ادامه، مدارک لازم برای هر مقطع تحصیلی در کانادا را شرح می‌دهیم:

تحصیل در کانادا مقطع کارشناسی

اولین مقطع تحصیلی در دانشگاه، مقطع کارشناسی است که بین سه تا چهار سال زمان می‌برد. حداقل معدلی که برای این مقطع نیاز دارید، معدل 13 یا بالاتر در دیپلم دبیرستان است. برای نمره زبان باید حداقل نمره 6.5 آیلتس یا معادل آن را دریافت کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

در دوره‌های فوق لیسانس شما می‌توانید تخصص لازم را در رشته تحصیلی مورد نظرتان کسب کنید. این دوره می‌تواند به ‌صورت کورس محور یا پژوهش‌ محور باشد. تحصیل دوره کارشناسی ارشد در کانادا بین یک تا دو سال زمان می‌برد. حداقل معدل مورد نیاز برای آن، 13 یا بالاتر است و نمره زبان آیلتس شما باید 6.5 یا معادل آن باشد.

تحصیل در کانادا مقطع دکترا

معمولاً تحصیل در رشته‌های دکترا به ‌صورت پژوهش ‌محور است و شما نیاز به استاد راهنما دارید. این دوره تحصیلی بین 3 تا 5 سال زمان خواهد برد و معدل مورد نیاز برای آن باید حداقل 15 یا بالاتر باشد. حداقل نمره زبان مورد نیاز برای این دوره برابر با 6.5 آیلتس یا معادل آن است.

تحصیل در کالج‌های کانادا

در کالج‌ها بیشتر به جنبه عملی موضوعات می‌پردازند و جنبه تئوری آن‌ها کم‌تر مورد بررسی قرار می‌گیرد. شما با داشتن مدرک دیپلم می‌توانید برای تحصیل در کالج‌ها اقدام کنید. تحصیل در این مراکز بین یک تا دو سال زمان خواهد برد. حداقل معدل مورد نیاز برای آن 12 یا بالاتر است و نمره آیلتس مورد نیاز آن نیز بین 6 تا 6.5 یا معادل آن است.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

شرایط سنی تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا، شرایط سنی خاصی ندارد و مهاجرت تحصیلی به کانادا از دوره دبستان تا دکترا امکان‌پذیر است. البته در نظر داشته باشید که کانادا تنها کمک‌هزینه‌های تحصیلی را برای دانشجویان خود ارائه می‌دهد. در صورتی که می‌خواهید به‌ صورت خانوادگی مهاجرت کنید، می‌توانید برای پذیرش مقاطع دانشگاهی اقدام کرده و از این طریق امکان تحصیل رایگان فرزندانتان در مدارس را به وجود آورید. تقسیم‌بندی مدارس کانادا بر اساس شرایط سنی به ‌صورت زیر است:

  • پیش‌دبستانی یا مهدکودک: بازه سنی 2 تا 5 سال
  • ابتدایی: بازه سنی 6 تا 11 سال
  • دوره اول دبیرستان: 12 تا 14 سال
  • دوره دوم دبیرستان: 15 تا 18 سال

هزینه تحصیل در کانادا

برای تحصیل در کانادا علاوه بر داشتن شرایط تحصیلی لازم باید بتوانید از پس هزینه‌های آن برآیید. لازم است بدانید که نزدیک به 60 درصد هزینه زندگی در کانادا را باید صرف هزینه اجاره کنید. اگر هزینه‌های مربوط به اجاره، خوراک، حمل و نقل و موارد دیگر را در نظر بگیرید، هزینه زندگی دانشجویی در شهرهای کوچک کانادا برابر با 1000 تا 1500 دلار در ماه است. در شهرهای بزرگ‌تر، این هزینه برابر با 1500 تا 2500 دلار است. همچنین باید هزینه اخذ ویزای تحصیلی هم به موارد قبل اضافه کرد.

اگر قصد مهاجرت به کانادا را نداشته باشید و سفرتان توریستی باشید، باید برای دریافت ویزای توریستی کانادا اقدام کنید. توریک به شما درباره نحوه دریافت ویزای توریستی مشاوره خواهد داد.

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در کانادا

یکی از مهم‌ترین مسائلی که اهمیت زیادی برای تحصیل در کانادا دارد، آزمون‌های ورودی است! چند مورد از مهم‌ترین آزمون‌های ضروری برای تحصیل در کانادا عبارتند از:

آزمون آیلتس (IELTS)

اولین مدرکی که برای تحصیل در کانادا به آن نیاز دارید، مدرک دانش زبان است. آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌های سنجش دانش زبان است که باید نمره ۶ به بالا در آن کسب کنید. البته ممکن است دانشگاه موردنظر شرایط ویژه‌ای مثل نمره بالاتر در این آزمون داشته باشد که باید حتماً بررسی کنید.

آزمون GRE

آزمون GRT آزمونی برای سنجش توانایی تحصیلی افراد در مراکز علمی معتبر دنیا است! محاسبات ریاضی، درک مطلب و مقاله‌نویسی سه مهارتی هستند که در این آزمون مورد سنجش قرار می‌گیرد. در برخی دانشگاه‌ها و رشته‌ها نمره آزمون GRE مهم است! بنابراین توصیه می‌کنیم برای افزایش شانس قبولی خود در دانشگاه موردنظر حتماً نمره امتحان GRE بالایی کسب کنید و آن را هنگام مصاحبه به همراه مدارک دیگر خود ارائه کنید.

آزمون MCAT؛ برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

اگر قصد تحصیل در کانادا در یکی از رشته‌های پزشکی یا پیراپزشکی را دارید، یکی از آزمون‌هایی که باید در آن شرکت کنید MCAT است. این آزمون مخصوص این رشته‌ها است! البته باید این موضوع را درنظر داشته باشید که شرایط پذیرش برخی دانشکده‌های علوم پزشکی متفاوت است و ممکن است مدارک دیگری هم نیاز داشته باشید؛ بنابراین پیش از اقدام برای تحصیل در کانادا، حتماً در سایت دانشگاه مدارک لازم را بررسی کنید. در رشته‌های غیرپزشکی کانادا نیازی به این آزمون نیست و فقط رزومه، نمرات و مقالات دانشجو مدنظر قرار می‌گیرد.

دریافت بورسیه برای تحصیلی در کانادا

دریافت بورسیه برای تحصیلی در کانادا

بورسیه تحصیل در کانادا یکی از مهم‌ترین مواردی است که تقریباً همه افرادی که قصد تحصیل در کانادا یا کشور دیگری را دارند، به آن اهمیت می‌دهند. بورسیه تحصیلی معمولاً به مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری تعلق می‌گیرد؛ بنابراین دانشجویان مقطع کارشناسی باید به‌صورت شخصی (Self Fund) هزینه‌های تحصیل خود را پرداخت کنند.

همچنین دانشگاه‌های مختلف گاهی به برخی دانشجویانی که درآمد کافی برای زندگی و تحصیل در کانادا را ندارند، فاند ارائه می‌کنند. فاند کمک‌هزینه‌ای است که می‌توانید برای زندگی و تحصیل در کانادا استفاده کنید. این هزینه ممکن است به‌صورت کامل (Full Fund) یا نیمه (Half Fund) به شما داده شود.

  • کمک‌هزینه کامل (Full Fund): تمام هزینه‌های زندگی و تحصیل شما را پوشش می‌دهد.
  • کمک‌هزینه نیمه (Half Fund): تنها بخشی از هزینه‌های شما را پوشش می‌دهد.

مقدار فاند بر اساس دانشگاه و رشته متفاوت است که البته باید رزومه، مقالات و پژوهش‌های خوبی برای دریافت آن ارائه کنید.

کار دانشجویی در حین تحصیل در کانادا

دانشجویان کشورهای دیگر برای آن که بتوانند هزینه‌های تحصیل و زندگی خود را پرداخت کنند، امکان انجام کار دانشجویی دارند. دانشجویان می‌توانند به‌صورت پاره‌وقت (۲۰ ساعت در هفته) در خارج از محیط دانشگاه کار کنند که البته در ایام تعطیل دانشجویان امکان کارکردن به‌صورت تمام‌وقت را دارند. آنها معمولا به کمک سایت‌های کاریابی در کانادا، شغل مناسب خود را پیدا می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در پیداکردن کار دانشجویی مهم است، سطح دانش زبان است. طبیعتاً باتوجه‌به این که کار دانشجویی عمدتاً با مردم ارتباط مستقیم دارد، باید سطح زبان متوسط رو به بالایی داشته باشید. میزان درآمد مشاغل عمومی در کانادا بین ۱۱ تا ۵۰ دلار در ساعت است که می‌تواند کمک زیادی به دانشجویان کند.

دریافت اقامت دائم بعد از تحصیل در کانادا

بسیاری از افرادی که برای تحصیل در کانادا اقدام می‌کنند، به دنبال دریافت اقامت دائم در این کشور هستند. تنها زمانی می‌توانید برای اقامت دائم پس از تحصیل اقدام کنید که تحصیل شما در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی که دارای DLI است، به پایان رسیده باشید. در این شرایط شما باید برای دریافت اقامت دائم از طریق روش‌های موجود اقدام کنید. توریک به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

عدم قبولی در ویزای تحصیلی کانادا

عدم قبولی در ویزای تحصیلی کانادا

یکی از اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای که می‌تواند افراد متقاضی برای تحصیل در کانادا را درگیر آن کند، به ریجکت ویزای کانادا مربوط می‌شود. در این شرایط سفارت کانادا به شما جواب منفی خواهد داد و ویزای شما ریجکت می‌شود؛ اما راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید به‌ راحتی برای ریجکتی اقدام کنید. مشاوران توریک به شما در این مرحله کمک خواهند کرد و می‌توانند این مسئله را به بهترین شکل ممکن برایتان حل کنند.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *