خانه
بلاگ
حساب کاربری

سوغات روسیه؛ خرید در دنیای هنر

سوغات روسیه؛ خرید در دنیای هنر
تاریخ انتشار: 1402/5/30

هیچ سفری بدون خرید سوغاتی کامل نمی‌شود! سفر به روسیه و این کشور وسیع و دیدنی‌های تاریخی آن، در آخر با خرید سوغاتی‌های محبوب این کشور کامل می‌شود. این کشور با تاریخ و فرهنگ بسیار غنی که دارد، دارای سوغاتی‌های هنری، تزیینی و خوراکی است. سوغات روسیه به اشکال مختلف عرضه می‌شوند.

آثار هنری مربوط به دوران امپراتوری یا شوروی مانند اتوبوس‌ها یا پرتره‌های تزارها، مواد قیمتی مانند چوب توس، سنگهای قیمتی و سنگی از اورال، الماس و عاج، عروسک‌های ماتریوشکا، شیرینی‌ها و جعبه‌های لاکی رنگ شده از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این کشور پهناور هستند. در این راهنما از توریک همراه ما باشید تا معروف‌ترین سوغات روسیه را به شما معرفی کنیم.

۱. عروسک‌های روسی

عروسک‌های روسی - سوغات روسیه

عروسک‌های روسی یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه و در واقع نماد این کشور هستند. در زبان روسی به این عروسک‌ها، عروسک‌های ماتریوشکا گفته می‌شود و اعتقاد بر این است که اولین مجموعه این عروسک‌ها در سال 1890 توسط صنعتگر واسیلی زویوزدوچکین ساخته شد و توسط هنرمند سرگئی مالیوتین با الهام از مجموعه‌ای از عروسک‌های مشابه ژاپنی نقاشی شد.

عروسک‌های روسی در نمایشگاه جهانی پاریس در سال 1900 به نمایش گذاشته شدند و در میان بازدیدکنندگان محبوبیت زیادی پیدا کردند. امروزه اگر به روسیه سفر کنید، احتمالاً دوستانتان از شما می‌خواهند که یک مجموعه از این عروسک‌ها را به عنوان سوغاتی به خانه بیاورید. این عروسک‌ها، یک زن دهقان روسی را با شال نشان می‌دهند، اما امروزه می‌توانید انواع طرح‌های عروسک‌های ماتریوشکا از جمله رئیس جمهور روسیه، تیم‌های ورزشی، هنرمندان روسی، افسانه‌های روسی، شخصیت‌های کارتونی را در بازار این کشور مشاهده کنید.

۲. اسباب بازی‌های چوبی حکاکی شده

روستای Bogoroskoe در مسکو، یکی از مراکز اصلی ساخت و طراحی اسباب بازی از چوب بوده است. اسباب‌بازی‌ها اغلب حیواناتی مانند خرس یا خروس هستند که قطعات متحرکی دارند و می‌توان آن‌ها را رنگ کرد. در قرن هفدهم اسباب‌بازی‌ها در مقیاس بزرگ ساخته می‌شدند و برخی از نمونه‌های آن توسط خانواده سلطنتی هنگام بازدید از Troitse-Sergieva Lavra در سرگیف پوساد خریداری شد. امروزه این اسباب بازی‌ها به عنوان یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات روسیه شناخته می‌شوند و اکثر گردشگرانی که به این کشور سفر می‌کنند، این سوغاتی را با خود به خانه‌شان می‌برند.

۳. تخم مرغ فابرژ

تخم مرغ فابرژ - سوغات روسیه

تخم مرغ فابرژ یکی دیگر از سوغاتی‌های روسیه است که مورد علاقه بسیاری از گردشگران خارجی است. این تخم مرغ‌ها از یک فلز گران‌بها ساخته می‌شوند و سپس با جواهرات تزئین می‌شوند. این تخم مرغ‌ها امروزه به نماد روسی مترادف با ثروت و تجمل خاندان رومانوف تبدیل شده‌اند. اولین تخم مرغ نگین دار توسط زرگر پیتر کارل فابرژ در سال 1885 برای امپراتور الکساندر سوم ساخته شد که آن را به عنوان هدیه عید پاک به همسرش داد.

خاندان فابرژ تقریباً 50 تخم مرغ ساخت که بیشتر آنها برای الکساندر سوم و نیکلاس دوم بود. از این تخم مرغ‌های گران‌بها 43 مورد باقی مانده است و اکنون می‌توان آنها را در مجموعه‌های مختلفی از جمله موزه فابرژ در سنت پترزبورگ، اسلحه خانه کرملین در مسکو و مجموعه سلطنتی ملکه الیزابت دوم مشاهده کرد.

۴. توری‌های بافتنی

در روسیه قرن‌هاست که نوع خاصی از توری با استفاده از ماسوره با طرح‌های قلاب‌بافی ساخته می‌شود، به توری روسی معروف شده است. بسیاری از نقاط روسیه این توری را درست می‌کنند، اما دو مرکز معروف برای تولید این توری‌ها، در Vologda و Yelets هستند. بافت توری در منطقه وولوگدا به احتمال زیاد به دلیل فراوانی کتان در منطقه و روابط تجاری توسعه یافته صورت گرفته است.

در اوایل قرن نوزدهم، بسیاری از روسای قبایل، افراد زیردست خود را به بافتن توری واداشتند. این توری‌ها که در نقشه‌ها و شمایل مختلف با استفاده از مواد اولیه اعلاء ساخته می‌شوند، یکی از صنایع دستی روسیه هستند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغاتی این کشور به خانه ببرید.

۵. پاستیل‌های میوه‌ای

پاستیل‌های میوه‌ای - سوغات روسیه

یکی دیگر از سوغات روسیه خوراکی شیرین به شکل پاستیل‌های میوه‌ای است که به طور سنتی با دستور پخت خاصی در شهر کولومنا تهیه می‌شود. در گذشته باغ‌های سیب زیادی در کلومنا وجود داشت و به همین دلیل از آنها برای تهیه پاستیل‌های شیرین با طعم سیب استفاده می‌شد. با گذشت زمان شهرت کلومنا برای این پاستیل‌ها در سراسر امپراتوری روسیه گسترش یافت.

امروزه این خوراکی‌ها در سراسر روسیه بسیار مشهور هستند و در کلومنا نیز دو موزه برای تولید آنها وجود دارد. اگر شما هم برای سفر به روسیه برنامه ریزی می‌کنید و می‌خواهید جاذبه‌های گردشگری این کشور پهناور را از نزدیک ببینید، برای دریافت ویزای توریستی این کشور و یا سایر کشورهای خارجی می‌توانید به وب سایت رسمی مجموعه گردشگری توریک مراجعه کنید و کل فرایند دریافت ویزا و رزرو تور مسافرتی را به این مجموعه بسپارید.

۶. سرامیک‌های دست ساز

سرامیک‌های دست ساز یکی دیگر از سوغاتی‌های روسیه هستند که از پمپاژ خاک رس به قالب ساخته می‌شوند. این سرامیک‌ها قبل از رنگ آمیزی و لعاب در یک کوره پخته می‌شود. کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که در گذشته این سرامیک‌ها را درست می‌کردند، امروزه نیز موزه‌هایی دارند که آثار خود را به نمایش می‌گذارند و همچنین تورهای راهنما و کلاس‌های استاد ارائه می‌دهند تا بتوانید نحوه ساخت آن را ببینید و سپس ساخت‌ آن‌ها را امتحان کنید.

۷. سینی‌های نقاشی شده

سینی‌های نقاشی شده - سوغات روسیه

در قرن نوزدهم روستای ژوستوو در منطقه مسکو به دلیل تولید سینی‌های فلزی شهرت یافت. با این حال، این‌ها سینی‌های معمولی نیستند، بلکه سینی‌هایی هستند که با دقت تزئین شده‌اند. سینی‌های فلزی ابتدا با پرایمینگ و سپس با لاک روغنی سیاه پوشانده می‌شوند. روی این سینی‌ها الگوی گل‌ها یا طبیعت و افسانه‌های روسی با استفاده از یک قلم‌مو نقاشی شده است. اگر شما نیز به آثار هنری علاقه دارید، می‌توانید با دریافت ویزای روسیه و سفر به این کشور، از کارخانه‌ای در ژوستوو بازدید کنید تا ببینید که چگونه سینی‌ها ساخته‌ و نقاشی می‌کنند.

۸. ظروف نقاشی شده

در اواسط قرن هفدهم، برخی از کالاهای دست ساز که در خوخلوما، روستایی در منطقه نیژنی نووگورود روسیه ساخته می‌شد، مورد توجه بسیاری از ساکنین این کشور قرار گرفت. این ظروف دست ساز که امروزه به عنوان یکی از بهترین سوغاتی‌های روسیه شناخته می‌شوند، از چوب تراشیده شده، خاک رس، روغن بذر کتان و پودر قلع ساخته می‌شوند و پس از آماده شدن با  گل‌های رنگ قرمز، سیاه و طلایی رنگ آمیزی می‌شوند.

۹. شال پاولوفسکی پوساد

شال پاولوفسکی پوساد - سوغات روسیه

در کلیساهای ارتدکس روسیه، زنان باید سر خود را با شال بپوشانند، بنابراین زنان توریستی که از کلیساها بازدید می کنند ممکن است مایل به خرید یک شال سنتی روسی باشند. شال‌های روسی طرح‌های زیادی دارند، اما دو مرکز اصلی تولید شال‌ در روسیه وجود دارد که شامل Pavlovsky Posad و Orenburg می‌شود. شال‌های پاولوفسکی پوساد در منطقه مسکو برای اولین بار توسط صنعتگران نساجی که در این منطقه پر رونق بود تولید شد. ویژگی عمده این شال‌ها به تصویر کشیدن طرح گل‌های رز و گل محمدی است. اگر شما نیز به روسیه سفر می‌کنید، خرید شال پاولوفسکی پوساد یکی از بهترین سوغاتی‌های روسیه خواهد بود.

۱۰. اسباب بازی‌های سفالی

بسیاری از نقاط روسیه هنوز اسباب‌بازی‌های سنتی را از خاک رس می‌سازند، اما معروف‌ترین نمونه‌های آن از Dymkovo، Filimonovo و Kargopol می‌آیند. اسباب‌بازی‌های ساخته شده از ترکیب خاک رس و شن در مناطق مختلف روسیه ساخته می‌شدند و امروزه نیز از بهترین سوغات روسیه هستند. تکنیک ساخت این اسباب‌بازی‌ها شبیه به هم است و همگی چهره‌ها، حیوانات و همچنین پرندگان را به تصویر می‌کشند. با این حال تزئینات این عروسک‌های سفاری تا حدودی متفاوت است.

۱۱. نان زنجبیلی

نان زنجبیلی - سوغات روسیه

روسیه علاوه بر صنایع دستی و هنری که دارد، با نان‌های زنجبییلی خود مشهور است. نان زنجبیلی ادویه دار که به نام پریانیک نیز معروف است، از قرن هفدهم در شهرها مختلف روسیه تهیه می‌شود. نان‌های زنجبیلی را در قالبی درست می‌کنند تا به آن حالت بدهند و داخل آن را با مربا یا شیر غلیظ پر می‌کنند. این نان‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و حتی در اندازه‌های بسیار بزرگ برای مناسبت‌های خاص درست می‌شوند.

تولا یکی از شهرهای روسیه با نان‌های زنجبیلی یا پریانیک‌های خود مشهور است. در این شهر همچنین موزه‌ای برای این نان‌ها اختصاص داده شده است که در تور سفر مسکو می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

۱۲. سایر سوغاتی‌های روسیه

از دیگر معروف‌ترین سوغات روسیه می‌توان به چکمه لوس والنکی، کلاه زمستانی گورو اوشانکا، خاویار، سنگ کهربا، ساز بالالایکا و خوخلوما و … اشاره کرد. اگر شما هم قصد دارید به روسیه سفر کنید، برای دریافت ویزای توریستی این کشور و دیگر کشورها می‌توانید از مجموعه گردشکری توریک کمک بگیرید و کل فرایند دریافت ویزا را به کارشناسان این مجموعه بسپارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *