خانه
بلاگ
حساب کاربری

لاتاری چیست؟ رویا در دستان شما

لاتاری چیست؟ رویا در دستان شما
تاریخ انتشار: 1402/3/1

لاتاری یک قرعه کشی است که هر ساله از سوی وزارت امور خارجه آمریکا برگزار شده و برندگان آن می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون نیاز به تمکن مالی و هزینه‌های اضافی به آمریکا مهاجرت کرده و گرین کارت این کشور را دریافت نمایند. گرین کارت آمریکا در واقع یک مجوز است که برای اقامت دائم برندگان لاتاری صادر می‌شود. افرادی که گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کنند، جزو شهروندان آمریکایی محسوب می‌شوند و می‌توانند آزادانه در این کشور به کار و تحصیل بپردازند.

لاتاری چیست؟

لاتاری چیست؟ در زبان انگلیسی، لاتاری  (lottery) به معنی قرعه کشی و یا بخت آزمایی می‌باشد. در واقع لاتاری شامل هر برنامه‌ای می‌شود که در آن با قرعه کشی به شرکت کنندگان و برندگان جوایزی اهدا می‌شود. هدف اصلی از برگزاری لاتاری‌ این است که متقاضیان بتوانند شانس خود را امتحان کرده و در مدت زمان کوتاهی به آرزوهای خود برسند. علاوه بر لاتاری گرین کارت آمریکا، لاتاری‌های دیگری نیز وجود دارند که برای توزیع خدمات مختلف به صورت عادلانه بین شرکت کنندگان برگزار می‌شوند.

برخی از خدماتی که ارائه می‌شوند، بسیار محدود هستند و امکان استفاده از آن برای همه متقاضیان وجود ندارد و در این شرایط برگزاری لاتاری روشی عادلانه برای توزیع این خدمات محسوب می‌شود. در لاتاری همه افراد با هر شرایطی می‌توانند شرکت کرده و شانس خود را برای برنده شدن، امتحان کنند. لاتاری آمریکا نیز در این دسته قرار می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند از تمامی کشورها و نژادها شانس خود را برای دریافت اقامت دائم امریکا امتحان کنند.

برای ثبت نام کافی است در زمان لاتاری و بازه زمانی ثبت نام، اطلاعات خود را در وب سایت آن بارگزاری کرده و رسید تایید را دریافت کنید. فراموش نکنید اگر قصد گرفتن ویزا دیگر کشورها مثل دریافت ویزای استرالیا، فرانسه، آمریکا و یا ویزای کانادا را دارید می‌توانید به تیم تخصصی توریک اعتماد کنید.

لاتاری گرین کارت آمریکا

لاتاری گرین کارت آمریکا

برنامه ویزای نژادی یا (DV) که به عنوان لاتاری گرین کارت آمریکا نیز شناخته می‌شود، یک راه عالی برای مهاجران است که بدون نیاز به کار یا حمایت خانوادگی به ایالات متحده بیایند. این قانون توسط قانون مهاجرت در سال 1990 به عنوان راهی برای جذب مهاجران با تنوع نژادی متفاوت به ایالات متحده ایجاد شد. هر ساله 50000 نفر به طور تصادفی توسط یک برنامه کامپیوتری از کشورهای سراسر جهان انتخاب می‌شوند. سپس از افرادی که برنده شده‌اند دعوت می‌شود تا برای اقامت دائم در ایالات متحده درخواست دهند.

برنامه ویزای مهاجرت تنوع نژادی توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده اجرا می‌شود که برندگان را از طریق یک فرآیند آنلاین انتخاب کرده و به آنها اطلاع می‌دهد. شرکت در لاتاری آمریکا رایگان است اما برای هر متقاضی فقط یک ورودی مجاز است و متقاضیان باید از کشورهای واجد شرایط باشند تا بتوانند برای آن ثبتنام کنند.

لاتاری آمریکا همه ساله برگزار می‌شود و در هر سال نیز تعداد مشخصی از ویزای DV برای مردم سراسر جهان از نژادهای مختلف در نظر گرفته می‌شود. در واقع برای دریافت گرین کارت و ویزای آمریکا، تنها به شانس احتیاج دارید و شرایط خاص و ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته نمی‌شود.

در واقع هدف از برگزاری این نوع لاتاری، حفظ تعادل بین نژادهای مختلف کشور آمریکا می‌باشد و این ویزا به شهروندان کشورهای خاصی داده می‌شود. برای مثال لاتاری گرین کارت آمریکا به شهروندان چینی، هندی و انگلیسی و… ارائه نمی‌شود، چرا که قبلاً تعداد زیادی از شهروندان این کشورها به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

از سال 1995  ایالات متحده هر ساله یک لیست از کشورهای مجاز برای شرکت در این لاتاری صادر می‌کند، که کشور ایران نیز همواره در این لیست بوده است و سالانه نزدیک به  4500 نفر از شهروندان ایرانی گرین کارت آمریکا را دریافت کرده و به این کشور مهاجرت می‌کنند.

تقسیم بندی ویزای لاتاری بین کشورهای مختلف

همه افرادی که مایل به ثبت‌نام لاتاری گرین کارت آمریکا هستند، باید شهروند کشوری باشند که در 5 سال گذشته کمتر از 50000 مهاجر را به آمریکا فرستاده است. کشورهایی که آمار مهاجرت بالایی به آمریکا دارند مانند بنگلادش، برزیل، کانادا، چین، هند، مکزیک و فیلیپین معمولاً واجد شرایط ثبتنام در این لاتاری نیستند.

به طور کلی هر کشور حدود 7% از کل سهمیه  لاتاری گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کند که این آمار اغلب به حد نصاب خود نمی‌رسد. شهروندان ایرانی نیز بیش از 6%  ویزاهای گرین کارت آمریکا را دریافت می‌کنند؛ یعنی هر ساله نزدیک به  4500 ویزای لاتاری برای ایرانیان صادر می‌شود. همچنین شهروندان کشورهایی که در 5 سال اخیر بیش از 50000 نفر آن‌ها به آمریکا مهاجرت کرده باشند، نمی‌توانند در این لاتاری ثبت نام کنند.

مجری ثبت نام لاتاری آمریکا

برگزاری و ثبت نام لاتاری آمریکا توسط مرکز کنسولی کنتاکی آمریکا یا KCC انجام می‌شود. لاتاری آمریکا هر ساله برگزار می‌شود و شامل سه مرحله ثبت نام لاتاری، اعلام نتایج برندگان لاتاری و همچنین اعطای ویزا گرین کارت به متقاضیان پذیرفته شده می‌باشد. در واقع مرکز کنسولی کنتاکی آمریکا موظف به دریافت اطلاعات متقاضیان به هنگام ثبت نام و انجام فرآیند قرعه کشی و اعلام نتایج می‌باشد و پس از اعلام نتایج مصاحبه با متقاضیان و اعطای  ویزای آمریکا به عهده وزارت امور خارجه و سفارت‌ آمریکا در کشورهای مختلف می‌باشد.

اطلاعات متقاضیان با ثبت نام لاتاری آمریکا، در یک پایگاه داده  ذخیره شده و سپس در میان این اطلاعات ثبت شده قرعه کشی انجام میگیرد و برندگان به صورت تصادفی و از طریق کامپیوتری به عنوان برندگان لاتاری انتخاب می‌شوند. برندگان پس از طی مراحل اداری و دریافت ویزای این کشور، می‌توانند برای زندگی، کار و یا تحصیل به آمریکا مهاجرت کنند.

شرایط ثبت نام لاتاری

شرایط ثبت نام لاتاری

برای ثبت نام لاتاری شرایط خاصی وجود ندارد و شما تنها می‌توانید با داشتن چند شرط زیر برای ثبت نام اقدام کنید. متقاضیان باید درخواست خود را در بازه زمان ثبت نام لاتاری معمولاً از اوایل اکتبر تا اوایل نوامبر است، ثبت کنند. هر شرکت کننده فقط می‌تواند یک بار در سال در لاتاری ثبت نام کند و اغلب هیچ هزینه‌ای برای آن دریافت نمی‌شود. اما اگر فرایند ثبت نام لاتاری را به شرکت‌های مهاجرتی بسپارید، باید هزینه اولیه ثبت نام را پرداخت کنید.

اطلاعات متقاضیان به صورت آنلاین از طریق وب سایت ویزای تنوع الکترونیکی (E-DV) دریافت می‌شود و پس از تکمیل فرم ثبت نام لاتاری، به هر متقاضی یک برگه تایید با نام و شماره تاییدیه روی آن ارائه می‌شود. توجه داشته باشید که باید از این صفحه تأیید پرینت گرفته و آن را برای بررسی وضعیت ورود و فرایند مصاحبه حضوری نگه دارید. اما شرایطی که برای ثبت نام لاتاری ضروری است، شامل چه مواردی می‌باشد؟

محل تولد برای ثبت نام لاتاری

محل تولد متقاضیان برای ثبت نام،  باید در لیست کشورهای ارائه شده در سایت لاتاری موجود باشد. همانطور که گفتیم،  شهروندان کشورهایی که در 5 سال گذشته بیش از 50000 مهاجرت به ایالات متحده داشته باشند، مجاز به ثبتنام نیستند. بنابراین شهروندان کشورهایی هند، چین، فلیپین و انگلیس و  …  مجاز به ثبت نام در لاتاری آمریکا نیستند.

همچنین توجه داشته باشید که ملاک ثبت نام در لاتاری آمریکا، کشور تولد متقاضیان می‌باشد و در صورتیکه یک متقاضی متولد ایران باشد اما ویزای کشورهای خارجی دیگر برای مثال ویزای انگلیس را داشته باشد، برای ثبتنام در لاتاری مشکلی ندارد.

حداقل مدرک تحصیلی برای ثبت نام لاتاری

حداقل مدرک تحصیلی که برای ثبت نام در لاتاری آمریکا مورد نیاز است، مدرک دیپلم می‌باشد. به دلیل اینکه دانش آموزان آمریکای برای دریافت مدرک دیپلم باید 12 سال به تحصیل بپردازند، حداقل مدرک تحصیلی که برای ثبت تام در لاتاری آمریکا مورد قبول می‌باشد، مدرک دیپلم 12 ساله متقاضیان می‌باشد و افرادی که دارای دیپلم‌ فنی و حرفه‌ای و یا دیپلم بزرگسالان هستند، واجد شرایط ثبت نام لاتاری نیستند که در این صورت باید از طریق سابقه کاری خود برای ثبت نام اقدام کنند.

سابقه کاری برای ثبت نام لاتاری (جایگزین شرط مدرک تحصیلی)

متقاضیانی که قصد دارند برای لاتاری ثبت نام کنند اما  تحصیلات آن‌ها کمتر از دیپلم 12 ساله می‌باشد و یا  مدرک دیپلم هنرستان و فنی و حرفه‌ای دارند، می‌توانند با داشتن حداقل  2 سال سابقه کاری مرتبط، در لاتاری گرین کارت آمریکا ثبت نام کنند.

حداقل سن برای ثبت نام لاتاری

ثبت نام برای لاتاری آمریکا هیچگونه شرط سنی ندارد، اما شرط تحصیلی داشتن دیپلم 12 ساله، اجازه ثبت نام به متقاضیان زیر 18 سال را نمی‌دهد. همچنین برای سنین بالاتر از 18 نیز هیچ محدودیتی برای ثبت نام در لاتاری وجود ندارد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام لاتاری

از جمله مدارک لازم برای ثبت نام لاتاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای مانند نام، محل تولد، سال تولد و …
  • اطلاعات محل سکونت، کشور، شهر و آدرس دقیق محل سکونت
  • اطلاعات مربوط به آخرین مدرک تحصیلی
  • اطلاعات مربوط به سابقه شغلی در صورت عدم‌ وجود دیپلم ۱۲ سال
  • اطلاعات تماس و ایمیل
  • اطلاعات مربوط به همسر و فرزندان در صورت متاهل بودن

آیا برای مهاجرت به آمریکا با لاتاری نیاز به مدرک زبان داریم ؟

یکی از سوالات بسیار متداول متقاضیان برای ثبت نام لاتاری این است که آیا برای مهاجرت به آمریکا با لاتاری گرین کارت، به مدرک زبان نیاز است؟ بهتر است بدانید که برای مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری نیازی به مدرک زبان و یا حتی تسلط به زبان انگلیسی ندارید.

حتی پس از برنده شدن در لاتاری نیز، مصاحبه حضوری در سفارت آمریکا به فارسی خواهد بود. شما تنها در صورتی نیاز به یادگیری زبان انگلیسی دارید که در لاتاری برنده شده باشید و به آمریکا مهاجرت کنید. برای ارتباطات روزانه و کار و تحصیل در آمریکا، یادگیری زبان انگلیسی ضروری است.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *