خانه
بلاگ
حساب کاربری

آزادترین کشورهای جهان کدامند؟

آزادترین کشورهای جهان
تاریخ انتشار: 1402/12/28

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که به‌وسیله آن می‌توانید سطح رفاه در کشورهای مختلف را بسنجید شاخص آزادی انسانی (Human Freedom Index) است. این معیار نشان می‌دهد که شهروندان هر کشور تا حد می‌توانند در فعالیت‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و سایر جنبه‌های زندگی در کشور خود مشارکت داشته باشند. در ادامه در مورد فاکتورهای موردنظر برای تعیین میزان شاخص آزادی انسانی و همچنین ۱۰ کشور برتر از نظر این شاخص در سال 2021 صحبت خواهیم کرد.

معیارهای تعیین میزان شاخص آزادی انسانی

شاخص آزادی انسانی نوعی معیار کلی برای بررسی سطح آزادی افراد در کشورهای مختلف است که توسط موسسه‌های کاتو، فریزر و لیبرال ایجاد شده است. این شاخص از ۷۹ فاکتور مختلف برای بررسی آزادی فردی در کشورها استفاده می‌کند که برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • حاکم بودن یک سیستم قانونی و حقوقی منصفانه در کشور
  • ایمن بودن افراد از آسیب‌های مختلفی اجتماعی، اقتصادی و…
  • آزادی افراد برای تحصیل، کار و زندگی در قسمت‌های مختلف کشور و حتی خارج از کشور
  • آزادی افراد برای بیان اعتقادات دینی خود و شرکت در مراسمات و فعالیت‌های مذهبی
  • آزادی مردم برای تشکیل جنبش، اعتراض و انجام فعالیت‌های مدنی
  • آزادی افراد برای بیان اعتقادات خود و دسترسی آنها به رسانه‌های آزاد، باز و مستقل
  • میزان حفاظت از حقوق زنان، اقلیت‌های نژادی، گرایش‌های جنسی خاص و…
  • میزان کنترل دولت بر اقتصاد و زندگی مردم
  • کیفیت قوانین مربوط به مالکیت، قراردادهای کاری و…
  • میزان دسترسی افراد به sound money که نشان می‌دهد افراد تا چه حد می‌توانند بدون نگرانی از کاهش ارزش پول خود به فعالیت‌های اقتصادی بپردازند.
  • آزادی افراد برای شرکت در فعالیت‌های تجاری با سایر کشورها
  • کیفیت قوانین مربوط به کسب‌وکارها، تجارت و…

شاخص آزادی انسان

تغییر امتیاز آزادی
(2018-2019)
آزادی بشر آزادی اقتصادی آزادی فردی کشور/سرزمین تغییر رتبه آزادی
(2018-2019)
رتبه
 0.03 9.11 8.48 9.56 Switzerland 0 1
 0.11 9.01 8.56 9.33 New zealand 0 2
 0.01 8.98 8.17 9.56 Denmark 0 3
 0.01 8.91 8.11 9.48 Estonia 1 4
0.01 8.90 8.21 9.40 Ireland 1 5
0.04 8.85 7.92 9.52 Finland 0 6
0.02 8.85 8.06 9.40 Canada 3 7
0.10 8.84 8.20 9.30 Australia 4 8
0.01 8.83 7.72 9.63 Sweden 1 9
0.01 8.80 7.84 9.48 Luxembourg 0 10

۱۰ کشور دارای بالاترین شاخص آزادی انسانی

ده مورد از کشورهای دنیا که از نظر شاخص آزادی انسانی در سال 2021 دارای رتبه بالاتری نسبت به سایر کشورها هستند به ترتیب سوئیس، نیوزلند، دانمارک، استونی، ایرلند، فنلاند، کانادا، استرالیا، سوئد و لوگزامبورگ هستند .

در ادامه در مورد هر کدام از این کشورها و دلیل بالابودن این شاخص در آنها صحبت خواهیم کرد.

1.سوئیس

سوئیس دارای بالاترین شاخص آزادی انسانی بین همه کشورهای دنیا است (9.11) که این موضوع سوئیس را به آزادترین کشور دنیا تبدیل می‌کند. دولت سوئیس همواره حمایت زیادی را از حقوق مدنی شهروندان خود در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… نشان داده است که این موضوع تأثیر زیادی بر بالابودن شاخص آزادی انسانی در این کشور داشته است.

برخی از دلایلی که باعث شده‌اند سوئیس به‌عنوان آزادترین کشور دنیا شناخته شود عبارت‌اند از:

  • دموکراسی قدرتمند

ازآنجایی‌که این کشور روابط دموکراسی خود با کشورهای مختلف را کاملاً شفاف نگه می‌دارد و دارای ارتباطات قدرتمندی با سایر کشورهای توسعه‌یافته در دنیا است توانسته سطح آزادی در کشور خود را بالا ببرد. این موضوع موجب شده مشارکت سیاسی در این کشور بالا باشد و مردم با اشتیاق زیادی در فرایندهای دموکراتیک کشور شرکت کنند.

  • اقتصاد آزاد

یکی دیگر از دلایل بالابودن شاخص آزادی انسانی در سوئیس قوانین منعطف این کشور در مورد مسائل اقتصادی است. مواردی مثل وجود یک سیستم مالیاتی کارآمد و قوانین کار منصفانه موجب شده‌اند که اقتصاد این کشور دچار شکوفایی زیادی شود و این موضوع هم به افزایش شاخص آزادی انسانی در این کشور کمک کند.

  • آزادی بیان

یکی از مهم‌ترین مواردی که موجب بالارفتن شاخص آزادی انسانی در کشورها می‌شود میزان آزادی بیان در آنهاست. کشور سوئیس هم از نظر آزادی بیان در مورد مسائل مذهبی، اخلاقی و… همواره پیشرو بوده است و از بروز تبعیضات مختلف در سطح جامعه پیشگیری کرده است. همه این موارد موجب می‌شوند که شهروندان سوئیسی از آزادی مدنی و اجتماعی زیادی برخوردار باشند.

  • سطح رفاهی بالا

سطح بالای رفاه در کشور سوئیس هم بر بالارفتن شاخص آزادی انسانی در این کشور تأثیرگذار بوده است. اقتصاد قدرتمند این کشور موجب شده که سطح فقر در جامعه به‌شدت کاهش پیدا کند و کیفیت زندگی مردم هم رشد زیادی را داشته باشد.

  • سطح پایین فساد

سطح پایین فساد کشور سوئیس هم موجب شده است که شاخص آزادی انسانی در این کشور بالا باشد. قوانین شفاف، نظام حقوقی کارآمد و به‌طورکلی سیستم اداری قدرتمند این کشور باعث کاهش انواع جرائم اقتصادی و فساد شده است که این موضوع بر کیفیت زندگی مردم هم تأثیر زیادی را داشته است.

همان‌طور که در نمودار زیر مشخص است سوئیس شاخص آزادی انسانی بالای 9 خود را همواره در بین سالهای 2009 تا 2019 حفظ کرده است و از لحاظ شاخص ازادی نسبت به میانگین منطقه و جهان وضعیت بهتری داشته است.

2. نیوزیلند

کشور نیوزیلند در رتبه دوم در لیست آزادترین کشورهای دنیا قرار دارد که این موضوع نشان‌دهنده موفقیت این کشور در اداره مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و… است. شاخص آزادی انسانی در نیوزیلند ۰۱/۹ است.

حکومت دموکراتیک حاکم در این کشور قوانین شفاف و عادلانه‌ای را در سطح جامعه وضع کرده است که باعث کاهش فساد در سطح این کشور شده است.

دولت نیوزیلند همیشه در جهت کاهش تبعیضات جنسی، نژادی و سایر مشکلات اجتماعی تلاش زیادی کرده که این موضوع باعث بالارفتن شاخص آزادی انسانی در این کشور شده است.

آزادترین کشورهای جهان

هر چند شاخص آزادی انسانی در نیوزیلند طبق نمودار زیر در بین سال‌های 2017 تا 2019 نزولی بوده است اما همچنان این کشور در رتبه دوم ازادترین کشورهای دنیا قرار دارد.

آزادترین کشورهای جهان

3. دانمارک

رتبه سوم در لیست آزادترین کشورهای دنیا متعلق به دانمارک است. سیستم حاکم در دانمارک نظام سلطنتی مشروطه و نظام پارلمانی است که از دموکراسی در سطح این کشور حمایت زیادی می‌کند.

قوانین شفاف و کارآمد این کشور باعث شده‌اند که سطح فساد در میان سیاستمداران کاهش زیادی پیدا کند و سطح رفاهی زندگی مردم رشد زیادی داشته باشد.

آزادترین کشورهای جهان

آزادی بیان یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه در دانمارک است که به آن اهمیت زیادی داده می‌شود. در این کشور با هرگونه تبعیض در سطح جامعه مبارزه می‌شود که باعث بالارفتن شاخص آزادی انسانی شده است. همین موضوع باعث شده است که اخذ ویزا دانمارک به نسبت بسیاری از کشور‌های اطراف و هم رده آسان‌تر باشد.

دانمارک دارای شاخص آزادی انسانی ۹۸/۸ است که می‌توانید نمودار مربوط به آن را در پایین مشاهده کنید.

شاخص آزادی در دانمارک

4. استونی

یکی دیگر از کشورهای اروپایی حاضر در این لیست استونی است. پیشرفت تکنولوژی در استونی موجب افزایش قدرت اقتصادی این کشور شده که باعث شده همه شهروندان این کشور بتوانند در زمینه‌های مختلف مثل ایجاد کسب‌وکار فعالیت داشته باشند. سیستم اداری الکترونیک در این کشور هم موجب شده است که عموم مردم در فرایندهای همگانی مختلف مثل انتخابات ها مشارکت زیادی داشته باشند.

آزادترین کشورهای جهان

مبارزه با تبعیض در سطح جامع، سیستم آموزشی قدرتمند، سیستم بهداشتی و درمانی کارآمد و آزادی بیان در سطح کشور استونی باعث شده که کیفیت زندگی بالا برود و شاخص آزادی انسانی هم‌افزایش پیدا کند.

استونی دارای شاخص آزادی انسانی ۹۱/۸ است که طبق نمودار نشان می‌دهد مقدار شاخص آزادی در این کشور از سال 2009 به بعد روند کلی صعودی دارد.

شاخص آزادی در استونی

5. ایرلند

رتبه پنجم در لیست کشورهای آزاد دنیا در اختیار ایرلند است. قانون اساسی این کشور به‌صورت همه‌جانبه از حقوق مدنی و اجتماعی شهروندان آن حفاظت می‌کند و روابط دیپلماتیک شفاف این کشور با سایر کشورهای دنیا هم باعث شده است که فساد در ایرلند کاهش زیادی پیدا کرده باشد.

آزادترین کشورهای جهان

ایرلند از نظر تاریخی کشوری بسیار غنی است و امروزه هم دولت آن در بالابردن کیفیت زندگی شهروندان خود تلاش زیادی می‌کند. همه این موارد باعث شده‌اند که شاخص آزادی انسانی در کشور ایرلند بالا باشد.

شاخص آزادی انسانی در ایرلند ۹/۸ است که می‌توانید نمودار مربوط به آن را در زیر مشاهده کنید.

شاخص آزادی در ایرلند

6. کانادا
کانادا در رتبه ششم کشورهای حاضر در لیست ما قرار دارد و حقوق مدنی و اجتماعی شهروندان این کشور از همه لحاظ محافظت می‌شوند. سیستم حاکم بر کانادا نظام دموکراسی پارلمانی است و قوانین وضع شده در این کشور در حدی شفاف و کارآمد هستند که سطح فساد در حد بسیار پایینی باشد.آزادترین کشورهای جهان

پارلمان کانادا از احزاب مختلفی تشکیل می‌شود که هر کدام از این احزاب دارای دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی خاصی هستند که این موضوع موجب می‌شود از حقوق همه شهروندان این کشور بدون توجه به عقاید آنها دفاع شود.  آزادی بیان در کانادا از نظر مذهبی، فرهنگی و سایر جنبه‌های آن شدیداً جدی گرفته می‌شود که این موضوع بر افزایش شاخص آزادی انسانی در این کشور کمک زیادی کرده است.

عضویت کانادا در سازمان تجارت جهانی و حضور این کشور در توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی باعث افزایش قدرت اقتصادی کانادا شده است. اقتصاد شکوفای این کشور هم موجب شده که فقط در سطح جامعه کاهش پیدا کند و در نتیجه کیفیت زندگی شهروندان در سطح مطلوبی قرار بگیرد.شاخص آزادی انسانی در کانادا ۸۵/۸ است که می‌توانید نمودار مربوط به آن را در زیر مشاهده کنید. برای سفر به این کشور باید ویزای توریستی کانادا را دریافت کنید.

شاخص آزادی در کانادا

7. فنلاند
فنلاند کشور هفتم در لیست کشورهای آزاد دنیا قرار دارد. سیستم سیاسی سالم در این کشور موجب شده است که عموم مردم در فرایندهای سیاسی مشارکت کنند. قوانین شفاف فنلاند هم باعث کاهش فساد در میان سیاستمداران این کشور شده است که بر این موضوع تأثیرگذار بوده است.

آزادترین کشورهای جهان

سیستم آموزشی کارآمد فنلاند موفق شده احترام به حقوق سایر شهروندان را در میان مردم این کشور نهادینه کند که این موضوع باعث افزایش آزادی بیان در جامعه این کشور گشته است. دولت فنلاند حتی برای فرهنگ‌سازی احترام به محیط‌زیست هم در سطح جامعه تلاش زیادی می‌کند که این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده سطح فرهنگی بالای این کشور باشد.فنلاند دارای شاخص آزادی انسانی ۸۵/۸ است که طبق نمودار امتیاز شاخص آزادی در این کشور از سال 2013 رو به کاهش است و در رتبه بندی آزادترین کشورها به نسبت سال‌های قبل از 2013 دچار افت رتبه شده است.

شاخص آزادی در فنلاند

8. استرالیا
استرالیا هم یکی دیگر از کشورهای دارای شاخص آزادی انسانی بالا است که آن را در رتبه ۷ لیست ما قرار داده است. نظام حکومتی در استرالیا یک دموکراسی پارلمانی فدرالی با قوانین بسیار شفاف و کارآمد است. قوانین وضع شده در استرالیا به شکل سخت‌گیرانه و همه‌جانبه از حقوق مدنی مردم این کشور دفاع می‌کنند و اجازه ضایع شدن حقوق شهروندان در جنبه‌های مختلفی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را نمی‌دهند.

آزادترین کشورهای جهان

این کشور از نظر آزادی بیان و آزادی جنبش‌ها یکی از پیشروترین کشورهای در سطح دنیا است و این موضوع باعث می‌شود هر فردی با داشتن هر نژاد و مذهبی بتواند در این کشور به‌راحتی زندگی کند و در معرض تبعیضات مختلف قرار نگیرد. عضویت استرالیا در سازمان تجارت جهانی و مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه باعث شده است که اقتصاد این کشور رشد زیادی داشته باشد. برای سفر به استرالیا، اخذ ویزای استرالیا الزامی‌ست.

رشد اقتصادی استرالیا در بخش خصوص موجب شده که همکاری شهروندان این کشور هم در فعالیت‌های اقتصادی مختلف افزایش پیدا کند.استرالیا دارای شاخص آزادی انسانی ۸۴/۸ است که می‌توانید نمودار مربوط به آن را در زیر مشاهده کنید.

شاخص آزادی در استرالیا

9. سوئد
سوئد کشور نهم در لیست آزادترین کشورهای دنیا قرار دارد که نشان‌دهنده آزادی مردم این کشور در بیان اعتقادات سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی خود است. سطح رفاه در کشور هم بسیار بالاست و دولت این کشور سعی در ریشه‌کن‌کردن فقط در تمام سطوح جامعه سوئد دارد.

آزادترین کشورهای جهان

دولت این کشور با استفاده از سیاست‌ها و قوانین کارآمد در سطح کشور سعی کرده که از بنیان خانواده در این کشور حفاظت کند و به‌طورکلی کیفیت زندگی را بالا ببرد.سوئد دارای شاخص آزادی انسانی ۸۳/۸ است که نمودار آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

شاخص آزادی در سوئد

10. لوکزامبورگ
لوکزامبورگ یکی دیگر از کشورهای اروپایی حاضر در لیست آزادترین کشورهای دنیا است. این کشور هم دارای نظام سیاسی دموکراتیکی است که همیشه سعی در حفاظت از حقوق شهروندان خود دارد و راه را برای مشارکت مردم در انواع فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باز می‌کند.

آزادترین کشورهای جهان

قوانین این کشور به‌شدت از آزادی بیان در زمینه‌های مذهبی و سیاسی دفاع می‌کنند و قوه قضاییه این کشور هم با قوانین سخت‌گیرانه با افرادی که حقوق مدنی دیگران را ضایع کنند برخورد می‌کند. حتی سیستم اقتصادی کشور لوکزامبورگ هم به‌گونه‌ای طراحی شده است که مردم بیشترین مشارکت را داشته باشند و در واقع بخش خصوصی سهم بیشتری از بخش دولتی داشته باشد.

شاخص آزادی در لوگزامبورگ

همه این موارد باعث افزایش سطح کیفیت زندگی در لوکزامبورگ شده‌اند و شاخص آزادی انسانی را بالا برده‌اند.شاخص آزادی انسانی در لوکزامبورگ ۸/۸ است که نمودار آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *