خانه
بلاگ
حساب کاربری

دلیل لغو ویزای طلایی استرالیا برای سرمایه‌گذاران چیست؟

دلیل لغو ویزای طلایی استرالیا
تاریخ انتشار: 1402/12/29

دولت استرالیا برنامه ویزای طلایی خود برای سرمایه‌گذاران را باتوجه‌به برخی مسائل اقتصادی و مالی لغو کرده و تصمیم دارد که ویزای کار ماهر را جایگزین آن کند.

ویزای طلایی نخست برای افزایش سرمایه‌گذاری و نوآوری در استرالیا طراحی شده بود و SIV از نامزدها درخواست سرمایه‌گذاری ۵ میلیون‌دلاری کرده بود؛ اما در ادامه نگرانی‌هایی در مورد مشارکت این برنامه در امور فاسد و انتقال غیرقانونی وجوه به کشور توسط اتباع خارجی ثروتمند ایجاد شد و انتقادها را نسبت به این برنامه تشدید کرد. در نهایت این امر منجر به لغو ویزای طلایی استرالیا برای سرمایه‌گذاران شد.

نتایج اقتصادی ضعیف پس از صدور ویزا

نتایج اقتصادی ضعیف و بازنگری اساسی در زمینه مهاجرت، دولت را مجاب کرد برنامه ویزای طلایی استرالیا را که برای جذب سرمایه‌های خارجی طراحی شده بود متوقف کند. در ادامه این موضوع این برنامه به طور کامل لغو شد.کلر اونیل، وزیر کشور استرالیا در بیانیه‌ای در این باره گفت: «چندین سال است که مشخص شده این ویزا چیزی که اقتصاد و کشور ما به آن نیاز دارد را تأمین نکرده و آنچه که اقتصاد ما از یک سیستم مهاجرتی می‌خواهد را ارائه نمی‌کند.»

عدم بهره‌گیری از سرمایه مهاجران در تولید با ویزای طلایی

بر اساس تحقیقاتی که دولت استرالیا انجام داد، برنامه ویزای طلایی علاوه بر اینکه از سوءاستفاده رنج می‌بُرد، بستر لازم برای اقامت افرادی که ذکاوت تجاری کافی نداشتند نیز فراهم می‌کرد و مانع از ارائه مزایای پیش‌بینی شده از سوی سرمایه‌گذاران ثروتمند می‌شد. این افراد معمولاً در اواخر زندگی و تجارت‌های خود، برای بازنشستگی و اقامت وارد استرالیا می‌شدند و این موضوع به‌ازای هر کدام از آن‌ها هزینه‌هایی بر دوش دولت استرالیا قرار می‌داد.

طبق داده‌ها و اطلاعات دولت استرالیا، سرمایه‌گذاران چینی بیش از دیگر سرمایه‌گذاران بر فهرست متقاضیان موفق SIV تسلط داشتند که شامل ۸۵ درصد از کل متقاضیان می‌شد. این وضعیت سبب افزایش هر چه بیشتر انتقادها شد و دولت را مجبور کرد که کارایی این برنامه را بر روی اقتصاد کشور ارزیابی کند.

در نهایت مشخص شد که این برنامه توسط ثروتمندان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و به سود خود کشور نیست و این موضوع یکی از دلایل لغو ویزای طلایی استرالیا برای سرمایه‌گذاران بود.

پول‌شویی و فعالیت‌های غیرقانونی با ویزای طلایی

گروهی از تحقیقات در سال ۲۰۱۶ نشان دادند که ویزای طلایی امکان بالقوه پول‌شویی و دیگر فعالیت‌های مجرمانه و غیرقانونی را فراهم می‌کند و منتقدان هم مدت‌های زیادی استدلال کردند که مقامات فاسد از برنامه ویزای طلایی جهت پول‌شویی استفاده می‌کنند. روزنامه «استرالیایی» در سال ۲۰۲۲ گزارش داد که اعضای رژیم هون سن کامبوج از افرادی هستند که از این برنامه سوءاستفاده کرده‌اند.کلنسی مور، مدیر اجرایی سازمان شفافیت بین‌الملل در خط مقدم کمپین لغو ویزای طلایی استرالیا برای سرمایه‌گذاران قرار داشت و از اقدامات دولت استرالیا در این زمینه استقبال می‌کرد. او همچنین با اشاره‌کردن به خلاف‌ها، آسیب‌ها و مخفی‌شدن درآمدهای ناشی از جنایت و پول‌شویی توسط مقامات فاسد، روند لغو این برنامه را سرعت بخشید.

درآمد مالیاتی پایین دارندگان ویزا

ویزای طلایی برای سرمایه‌گذاران توسط اندیشکده مؤسسه گراتان استرالیا هم مورد انتقاد قرار گرفته بود و گزارشی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که این برنامه علاوه بر اینکه هزینه‌های هنگفتی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، درآمد مالیاتی پایین و کمی نیز در اختیار دولت استرالیا قرار می‌دهد.

در نهایت این عوامل باعث شد دولت استرالیا به طور قطعی به لغو ویزای طلایی که به‌عنوان برنامه مهم SIV شناخته می‌شد، اقدام کند. تصمیم استرالیا برای لغو این برنامه، با روند جهانی نیز مطابقت داشت و کشورهای دیگری هم طرح‌های مشابه آن را لغو کرده بودند. یکی از این کشورها بریتانیا بود که برنامه اقامت مبتنی بر سرمایه‌گذاری را در سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی‌های ناشی از سوءاستفاده و پول‌شویی‌ها خاتمه داد.

منبع: economictimes.indiatimes.com

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *