خانه
بلاگ
حساب کاربری

چینی‌ها دنیا را می‌گیرند| معرفی محله چینی‌ها در کشورهای مختلف

چینی‌ها دنیا را می‌گیرند| معرفی محله چینی‌ها در کشورهای مختلف
تاریخ انتشار: 1402/5/7

کشور چین نزدیک به یک میلیارد و 500 نفر جمعیت دارد و بالای 50 میلیون چینی هم در کشورهای دیگر جهان زندگی می‌کنند. یعنی برای دیدن فرهنگ مردم چین لازم نیست حتما به آن کشور سفر کنید، بلکه می‌توانید در سفرهایتان به کشورهای دیگر با بازدید از محله چینی‌ها با این فرهنگ باستانی آشنا شوید. تقریباً در همه کشورها مثل آمریکا، کانادا، استرالیا، سنگاپور و… یک محله به نام محله چینی‌ها هست. این مسئله آنقدر عادی است که حتی در هالیوود یک فیلم بسیار معروف با بازی جک نیکلسون به نام محلی چینی‌ها Chinatown نیز ساخته شده است.

در این مطلب از آژانس توریک قصد داریم داستان به‌وجود آمدن این محله در کشورهای مختلف را بازگو کنیم و ببینیم که چینی‌ها در کدام کشورها برای خود محله دارند. اگر برای شما هم شنیدن این داستان‌ها جذاب است، با ما تا انتها همراه باشید.

 

داستان محله چینی‌ها از چه قرار است؟

تا سال 1800 میلادی کمتر کسی از آسیا به قاره‌های دیگر برای زندگی مهاجرت می‌کرد. سفر سخت بود و آن سوی مرزها هم ناشناخته. اما سختی زندگی کم‌کم آسیایی‌ها را به این فکر انداخت که سختی مهاجرت را به جان بخرند و جای دیگری را برای زندگی انتخاب کنند. در سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۴، یک جنگ داخلی به نام شورش تایپینگ در چین اتفاق افتاد. این جنگ بین مردم و دولت مستقر چین بود و از آنجایی که در آن بیش از بیست میلیون نفر کشته شدند، آن را خونین‌ترین جنگ داخلی تا امروز می‌دانند.

پیروز شورش تایپینگ مردم چین نبودند بنابراین چه در طول این جنگ و چه پس از آن عده کثیری از آنها شروع به مهاجرت به نقاط مختلف دنیا کردند. این است داستان شکل‌گیری محله چینی‌ها در سرتاسر جهان. حالا به بررسی محله چینی‌ها در کشورهای مختلف می‌پردازیم:

 

۱. محله چینی‌ها در سنگاپور

محله چینی‌ها در سنگاپور - محله چینی‌ها

 

محله چینی‌های سنگاپور که با نام نیو چه شوئی نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های این کشور است که چینی‌های مهاجر در آن سکونت دارند. در این محله همه چیز یک نماد کوچک از کشور چین است و یک جورهایی با همه محله‌ های چینی در کشورهای دیگر تفاوت دارد. در قدیم همه چیز این محله دست خود چینی‌ها بوده و آنها از قوانین خودشان پیروی می‌کرده‌اند اما درحال حاضر چینی‌ها هم از قوانین کشور سنگاپور پیروی می‌کنند و فقط فرهنگ و آداب و رسومشان اجرا می‌شود.

در امتداد یکی از خیابان‌های این محله معبد بودایی، مسجد، کلیسا و معبد هندو را می‌توانید در کنار هم ببینید. دیدن چنین چیزی در هیچ کدام از محله‌های چینی‌ها در دنیا امکان‌پذیر نخواهد بود. از میان جاهای دیدنی محله چینی‌ها در سنگاپور می‌توان به معبد دندان بودا، معبد سری ماریامان، پل آسمان، خانه بابا، موزه طراحی نقطه قرمز، بازار محله چینی‌ها و… اشاره کرد.

 

 

۲. چینی‌ها در استرالیا

شاید باورش سخت باشد اما قدیمی‌ترین محله چینی‌های جهان در ملبورن استرالیا قرار دارد. این محله در سال 1854، زمانی که همه در جستجوی طلا بودند به وجود آمد. چینی‌های ساکن این محله رسوم و فرهنگ خود را با شکوه فراوان برگزار می‌کنند. یکی از این رسوم جشن سال نوی چینی است. این جشن 3 سال برگزار نشد اما در سال 2023 چینی‌های ملبورن دوباره آن را بسیار باشکوه برگزار کردند.

در این جشنواره مراسمی همچون رژه اژدهای هزاره، رقصندگان شیر پرسه‌زن، غرفه‌های بازار، صنایع دستی، موسیقی زنده، نمایش‌های خیابانی و… برگزار می‌شود. از آنجایی که از رسوم چینی‌های ملبورن و برگزاری این مراسم خود شهرداری ملبورن، موزه تاریخ چینی استرالیا و همچنین کمیسیون چند فرهنگی استرالیا حمایت می‌کند، آنها معمولا با هیچ مشکلی در برگزار مراسمشان مواجه نمی‌شوند.

 

 

۳. چینی‌ها در نیویورک و سانفرانسیسکو

چینی‌ها در نیویورک و سانفرانسیسکو - محله چینی‌ها

 

دو محله مهم چینی‌ها در ایالات متحده آمریکا قرار دارد. یکی در نیویورک و دیگری در سانفرانسیسکو. چینی‌ها اولین بار در قرن 19 میلادی به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروی کار در معادن به جنوب شرقی منهتن در نیویورک نقل مکان کردند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این محله که به آن چایناتاون نیز می‌گویند، بزرگ‌ترین سکونتگاه چینی‌ها در نیم‌کره غربی است. در این محله 90 تا 100 هزار چینی زندگی می‌کنند.

محله چینی‌ها در سان فرانسیسکو را نیز باید قدیمی‌ترین محله چینی در آمریکای شمالی دانست. در این محله هم شماری از چینی زبان‌ها زندگی می‌کنند و به آداب و رسوم و فرهنگشان پایبند هستند.

 

 

 

۴. محله چینی‌ها در ونکوور

ونکوور کانادا هم یکی دیگر از کشورهایی است که محله چینی‌ها دارد. محله چینی‌های ونکوور در کنار ساختمان‌های قدیمی دوره ویکتوریایی، ساختمان‌های مدرنی را قرار داده و تقابل این دو با هم زیباست. بیشتر نوشته‌ها و تابلوهایی که در این محله وجود دارد به زبان چینی هستند. در این محله یک باغ زیبا هم هست که به سبک باغ‌های وران امپراتوری مینگ در چین ساخته شده است.

 

 

۵. کوالالامپور نزدیک‌ترین مقصد برای چینی‌ها

کوالالامپور نزدیک‌ترین مقاصد برای چینی‌ها - محله چینی‌ها

 

در همان قرن نوزده، عده‌ای از چینی‌ها که نمی‌توانستند به غرب سفر کنند، مالزی را برای مهاجرت انتخاب کردند. چینی‌هایی که به این کشور مهاجرت کردند، به دنبال معادن قلع بودند، آنها محله خود را در کوالالامپور، جایی که بافت جنگلی داشت تاسیس کردند  و ساکن مالزی شدند. این محله بعدها به اصلی‌ترین مرکز صنایع و معادن کشور مالزی تبدیل شد. در این محله همچنین بازار شب چینی‌ها و رستوران‌های چینی را هم می‌توانید ببینید.

 

کلام آخر

در این مطلب درباره محله چینی‌ها در کشورهای مختلف جهان حرف زدیم و داستان به وجود آمدن این محله‌ها را هم بررسی کردیم. امروزه جدا از اینکه درصد بالایی از جمعیت چین در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند، فرهنگشان را هم به همین صورت ترویج داده‌اند و محله‌های خود را به یک جاذبه گردشگری در هر کشور تبدیل کرده‌اند. اگر علاقمند به یک سفر هیجان انگیز و پر خاطره هستید، آژانس توریک صفر تا صد اقدامات ویزای توریسی چین را برای شما عزیزان انجام خواهد داد!

به همین سادگی همه جهان با فرهنگ‌های چینی آشنا شده‌اند. اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *