خانه
بلاگ
حساب کاربری

دیوار چین و رازهای نهفته آن!

دیوار چین و رازهای نهفته آن
تاریخ انتشار: 1401/12/3

دیوار چین یکی از شاهکار‌های معماری ۲ هزار ساله است که وقایع تاریخی گوناگونی را دیده و هنوز که هنوز است پابرجاست. این دیوار دفاعی یکی از عجایب دنیا محسوب می‌شود که برای دفاع از مرزهای چین در برابر حمله دشمنانی که به این بهشت طبیعی چشم بد داشتند ساخته شد. شاید در زمان ساخت کسی به خواب هم نمی‌دید که امروزه ما تا این حد عاشق این دیوار عظیم شویم و رویای پرسه زدن در بالای آن را از ذهن‌مان عبور دهیم. اگر شما هم به بازدید از این دیوار علاقه دارید در ادامه این مطلب از آژانس توریک با ما همراه باشید.

 

 

تاریخچه دیوار چین

تاریخچه دیوار چین

 

قبل از دریافت ویزای توریستی برای سفر به چین، باید کمی درباره تاریخ دور و دراز این دیوار مرموز بدانید. ایده اولیه ساخت این دیوار در زمان امپراتور شی هوانگ تی، قدرت‌مند‌ترین و مشهورترین امپراتور سلسله هان داده شد. در زمان این امپراتور اقوام بیگانه در شمال چین که ارزش گنجینه‌های این کشور را خوب می‌دانستند، برای غارت آن‌ها وسوسه می‌شدند. برای همین بود که به مرز‌های شمالی چین حمله کرده و آن را غارت می‌کردند و می‌رفتند.

اما تا کی باید این اتفاق می‌افتاد و امپراتور فقط غارت کشور را می‌دید و سکوت می‌کرد؟ برای همین بود که امپراتور شی هوانگ تی به فکر ساختن دیوار دفاعی افتاد که از غارت چین توسط این اقوام بیگانه جلوگیری شود. همان دیواری که ما به عنوان دیوار چین می‌شناسیم و هنوز هم برای ما عجیب و باورنکردنی است. بله! همان دیواری که  گردشگران زیادی برای دیدن آن ویزای چین می گیرند و خود را به این کشور می‌رسانند‌.

در واقع ساخت این دیوار ابتدا برای همه مثل یک رویای غیر ممکن بود. اما این فرمانروا جرئت اجرا کردن اید‌ه خودش را داشت و آن را ساخت. هر طور بود کار ساخت این سد دفاعی شروع شد و تا ۲۰ سال ادامه داشت. بعد از ۲۰ سال، دیدن نتیجه کار، شگفت انگیز بود‌. اقوام غارتگر دیگر راه را برای غارت باز نمی‌دیدند. چون دیوار چین برای همین ساخته شده بود که راه آن‌ها را ببندد. اما این دیوار در انجام این ماموریت چندان هم موفق نبود!

این سازه دفاعی تا کیلومتر‌ها در مرز شمالی چین کشیده شد و هزاران برج دفاعی و دیدبانی در فواصل معین در آن ساخته شده بود. هرچند باز هم افرادی توانستد از این دیوار عبور کرده و به مناطق شمالی چین حمله کنند. تا پیش از این دور برخی از شهر‌های چین، دیوار وجود داشت. اما بعد از ساخت دیوار بزرگ، آن دیوار‌ها به هم ادغام و  تبدیل به انشعاباتی از دیوار چین شدند. به هر حال این یک یادگاری ارزشمند از امپراتور شی هوانگ بود که برای مردم چین و همینطور مردم کل دنیا باقی ماند که با سفر به چین، به بازدید آن بیایند و پرسه‌ای هیجان‌انگیز روی آن بزنند.

بعد از سلسله هان، بعدها در زمان سلسله مینگ هم هزاران نفر سرباز و مردم عادی به مدت ۲۰۰ سال روی این دیوار کار کردند. در نتیجه طول دیوار چین بیشتر شده و قسمت‌های تخریب شده آن بازسازی شد. هرچند که بعد از شی هوانگ، استفاده چندانی از این دیوار نشد. چون سلسله‌های بعدی، بیشتر سعی در اتحاد با اقوام شمالی را داشتند. آن‌ها برای ساخت و نگهداری این دیوار مجبور بودند هزینه‌های کمرشکنی را پرداخت کنند و  این را نمی‌خواستند. برای همین با شمالی‌ها در دوره‌های کوتاهی متحد شدند. بعد‌ها در زمان قدرت گرفتن مغولان در مغولستان و حمله آن‌ها به کشور چین، امپراتوران آن زمان دوباره به فکر بازسازی و مستحکم‌سازی دیوار دفاعی افتادند.

در طول ۲ هزار سال عملیات‌های بازسازی و ترمیم مختلفی روی این دیوار انجام شد. افراد زیادی هنگام کار روی این دیوار جان خود را از دست دادند. البته کاربرد این شاهکار معماری فقط به عنوان یک سد دفاعی نبود. با که سلسله‌ها با استفاده از آن کالا‌های وارداتی و صادراتی به چین از این ناحیه را کنترل و مالیات آن‌ها را دریافت می‌کردند. بعد از قرن‌ها تلاش افراد مختلف،  دیوار چین، تبدیل به  این چیزی شد که امروزه بسیاری از گردشگران دنیا برای دیدن آن سر و دست می‌شکنند.

دیوار چین چند متر است؟

دیوار چین چند متر است؟

حتما به این فکر می‌کنید که این دیوار چند متر طول دارد؟ در واقع اگر بگوییم که هیچکس طول دیوار چین را به صورت دقیق نمی‌داند، دروغ نگفته‌ایم. این دیوار دارای انشعابات مختلفی دارد که برخی از آن‌ها تخریب سده و فقط آثاری از آن باقی مانده‌ است. برای همین است که در دهه‌های اخیر بحث بر سر طول این سازه، باستانی زاید بوده است. در واقع برخی از افراد، طول آن را بدون در نظر گرفتن انشعابات محاسبه می‌کنند. برای مثال در کتاب گینس، طول این دیوار، ۳۴۶۰ کیلومتر به ثبت رسیده است. اما باید گفت که این اعداد و ارقام به هیچ وجه دقیق نیست. چون طبق گفته مورخان، هنوز بخش‌های زیادی از این دیوار کشف نشده و زیر زمین هستند.

 

 

 

عجایبی درباره دیوار چین که نمی‌دانید!

درباره دیوار چین حرف‌ زیاد است. البته با توجه به مرموز بودن این شگفتی ساخته شده به به دست معماران خوش دست چینی، طبیعی است که رمز و راز‌های گوناگونی در آن وجود داشته باشد. رمز و راز‌هایی که احتمالا پیش از این، از آن‌ها اطلاعی نداشتید. با خواندن مواردی که در ادامه بیان می‌کنیم، کنجکاوی شما درباره این دیوار بیشتر می‌شود. در هر صورت در این بخش اطلاعات جالبی درباره دیوار بزرگ چین به دست می‌آورید.

۱. دیوار چین، بزرگ‌ترین قبرستان دنیا

دیوار چین، بزرگ‌ترین قبرستان دنیا

 

در هر دوره هزاران نفر مشغول ساخت ساز دیوار چین بودند. اکثر آن‌ها جزو مردم عادی بودند. بخش زیادی از کارگرانی که در ساخت، بازسازی و تعمیر این دیوار نقش داشتند، سربازان حکومتی بودند. با توجه به سختی کار، و عدم وجود تجهیزات مهندسی پیشرفته، بیشتر کارگران جان خود را از دست می‌دادند و در راه دفاع از حکومت‌ها، تلف می‌شدند. هر کسی که در هنگام کار جان خود را از دست می‌داد، در دیوار در حال ساخت دفن می‌شد.

بنابراین بخش زیادی از مصالح دیوار چین را بدن همین افراد تشکیل می‌دهد. برخی از مورخان، تعداد افراد دفن شده در این دیوار  را طی  ۲۰۰۰ سال، تا حدود ۱ میلیون نفر هم تخمین می‌زنند. این رقم دیوانه کننده است. با این تفاسیر می توان دیوار بزرگ چین را بزرگ‌ترین قبرستان در دنیا به حساب آورد که تعداد افراد دفن شده در آن، خودش یک رکورد دست نیافتنی محسوب می‌شود.

۲. طول دیوار‌های چین از محیط کره زمین بیشتر است!

طول دیوار‌های چین از محیط کره زمین بیشتر است!

 

تا قبل از ساخت دیوار چین، هر کدام از ایالت‌های وابسته به امپراطوری‌های این کشور به دور منطقه خود دیوار‌های مستقلی ساخته بودند. این دیوار‌ها علاوه بر اینکه قلمرو هر ایالت را جدا می کرد، یک سد دفاعی مؤثر نیز بود. شاید باور نکنید اگر بگوییم که طولی همه دیوار‌های دفاعی ساخته شده در چین از ۲۰۰۰ سال پیش تا کنون، از محیط کره زمین هم بیشتر است. همانطور که می‌دانید محیط کره زمین تقریبا ۴۰۰۰۰ هزار کیلومتر است. حالا تصور کنید که در مجموع حدود ۵۰۰۰۰ کیلومتر دیوار در دوره‌های مختلف برای دفاع از حکومت‌ها و ایالات و شهرها در چین ساخته شده است.

 

 

۳. قدمت دیوار چین

قدمت دیوار چین

 

گفتم که اولین بار امپراتور شی هوانگ اقدام به ساخت دیوار در شمال چین برای محافظت در برابر شمالی‌های وحشی از جمله مغول‌ها کرد. این فرمانروا در حدود سال ۲۱۰ قبل از میلاد مسیح، دستور ساخت دیوار چین را صادر کرد. یعنی این دیوار بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت دارد و بعد از این همه سال، زلزله‌ها، سیل‌ها و حوادث طبیعی مختلفی را به خود دیده است. اما همچنان محکم و استوار ایستاده و به عنوان نماد کشور چین محسوب می‌شود که به دلیلی برای محبوبیت ویزای چین، چه ویزای تجاری چین و چه توریستی این کشور در دنیا شده است.

۴. عبور مغولان از دیوار چین

عبور مغولان از دیوار چین

 

برای ساخت این دیوار تلاش‌های زیادی شد و افراد زیادی فوت شدند. اما این دیوار هم نقاط نفوذپذیری برای دشمنان شمالی چین داشت. چون این سد دفاعی یکپارچه نبوده و به صورت قطعه‌هایی ساخته شده بود که با هم فاصله داشتند. بنابراین در بخش‌هایی از آن راه برای عبور بیگانگان باز بود. مغولان در سال ۱۳۶۸ میلادی از همین طریق توانستد وارد چین شوند و تمام بخش‌های آن را فتح کنند. هرچند بعدها توسط سلسله مینگ از این کشور بیرون رانده شدند.

جاذبه‌های تفریحی دیوار چین

عجایب دیوار چین تنها دلیل بازدید از این جاذبه گردشگری چین نیست. بسیاری از بازدید کنندگان دیوار به جاذبه‌های تفریحی این دیوار نیز جذب می‌شوند.

 

پیاده‌روی‌های شبانه در سیماتای

سیماتای مابین برج‌های دیده‌بانی پنجم و ششم قرار دارد و تنها قسمتی از دیوار چین است که شب‌ها روشن می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که شبانه مناظر زیبای واقع در قسمت‌های پایین کوه مثل تفرجگاه شهر آبی گوبی را تماشا کنید. صعود به این بخش از دیوار چین و پیاده‌روی در آن به دلیل وجود مسیر سنگ‌فرش بسیار آسان است.

پیاده‌روی‌های شبانه در سیماتای

ماراتن چالشی و پر منظره

ماراتن دیوار چین اولین‌بار در سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد که به دلیل وجود مناظر منحصر‌به‌فرد، روستاهای آرام و مسیر پر از چالش با استقبال خوبی مواجه شد و ادامه پیدا کرد. این ماراتن معمولاً در ماه مه برگزار می‌شود و جزو ۱۰ مسیر برتر ماراتن دنیا است که از سرتاسر جهان دوندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

ماراتن چالشی و پر منظره

کمپینگ روی دیوار چین

کمپینگ انتخابی مناسب برای آن دسته از افرادی است که به فضای باز و گوش‌دادن به صداهای محیط علاقه‌مند هستند و تمایل دارند به تماشای خط‌الرأس دیوار چین بپردازند. بهترین زمان برای کمپینگ اوایل پاییز است که احتمال مشاهده کهکشان راه شیری نیز وجود دارد.

کمپینگ

تله‌کابین و واگن‌های هیجان‌انگیز ترن هوایی دیوار

برخی از بخش‌های دیوار بزرگ چین مجهز به تله‌کابین‌هایی برای گردشگران هستند تا بتوانند به‌راحتی به قسمت‌های مختلف آن که روی کوه‌ها ساخته شده صعود کنند.
علاوه بر تله‌کابین، در بخش موتیانیو واگن‌های ترن هوایی نیز وجود دارند که روش بسیار جذابی برای پایین آمدن از دیوار بزرگ چین هستند. برای استفاده از آن‌ها کافی است که روی واگن نشسته و به پایین دره بروید. تله‌کابین جینشانلینگ و ترن بادالینگ گزینه‌های مناسبی برای این امر هستند.

تله‌کابین و واگن‌های هیجان‌انگیز ترن هوایی دیوار

پاراگلایدر عجیب روی دیوار چین

پاراگلایدر تجربه‌ای لذت‌بخش برای افرادی است که عاشق هیجان و ارتفاع هستند. امکان پاراگلایدر سواری در تمامی قسمت‌های دیوار چین که به روی مردم باز است وجود دارد.

پاراگلایدر عجیب روی دیوار چین

بهترین فصل‌ها برای بازدید از عجایب دیوار چین

دیوار بزرگ چین در تمام طول سال پذیرای گردشگران است و جاذبه‌های دیدنی خود را در اختیار عموم قرار می‌دهد؛ اما بی‌شک شرایط آب‌وهوایی و شلوغی در تجربه شما از تماشای شگفتی‌های دیوار چین تأثیر می‌گذارد. به‌طورکلی بهترین زمان برای سفر به این مکان فصل‌های بهار و پاییز با آب‌وهوای مساعد است که پیاده‌روی و عکاسی از عجایب دیوار چین را جذاب‌تر می‌کند.

بهترین اوقات روز برای بازدید از دیوار بزرگ چین

بخش‌های مختلف دیوار چین، مانند قسمت‌های نزدیک به پکن و بزرگ‌ترین دیوار چین که مربوط به سلسله تاریخی مینگ است، در ماه‌های گرم سال معمولاً از ۷ صبح تا ۷ بعدازظهر و در ماه‌های سرد از ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر باز هستند. برای دوری از ازدحام و لذت‌بردن از جاذبه‌ها بهتر است اول وقت در آنجا حاضر شوید و یا آخر وقت که جمعیت کم‌تر شد از تماشای غروب لذت ببرید.

عجایب و تفریحات دیوار چین ارزش بازدید دارد؟

دیوار چین از جمله جاذبه‌های دیدنی پربازدید چین است که هر ساله مخصوصا در فصل تابستان، ازدحام خیره کننده‌ای از توریست‌های جهانی را در آن مشاهده می‌کنید.

هرچقدر بیشتر در اطراف و روی دیوار بزرگ چین قدم بزنید بیشتر عاشق آن خواهید شد. بازدید این سازه مرموز و اسرار آمیز به شما نوید یک سفر ماجراجویانه به مکانی را می‌دهد که جلوه ای از تاریخ تمدن چین را جلوی چشمان تیزبین شما ظاهر می‌کند.

در این مطلب از مجله گردشگری توریک چند مورد از عجایب دیوار چین را بیان کردیم. شما چه مطالب اسرار آمیزی درباره این دیوار می‌دانید که در این مقاله از توریک به آن اشاره نشده است؟

1 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *