خانه
بلاگ
حساب کاربری

دیدنی‌های آذربایجان؛ از بازارهای پرجنب و جوش تا قلعه‌های قدیمی

دیدنی‌های آذربایجان؛ از بازارهای پرجنب و جوش تا قلعه‌های قدیمی
تاریخ انتشار: 1402/4/25

کشور آذربایجان، کشور زیبایی است که در امتداد مرزهای اروپای شرقی و آسیای غربی و در منطقه قفقاز قرار گرفته است. این کشور که به‌طور محلی «سرزمین آتش» نیز نامیده می‌شود، میزبان جاذبه‌های دیدنی فراوانی است. آذربایجان کشوری است که به دلیل زبان، هم‌مرزی و پیشینه تاریخی مرتبطی که با ایران دارد، از لحاظ فرهنگ شباهت زیادی به ایران دارد. به همین دلیل سالانه ایرانیان زیادی به آن سفر کرده و از بیشمار دیدنی‌های آذربایجان دیدن می‌کنند. اگر شما نیز قصد سفر به کشور زیبای آذربایجان و بازدید از این شهر تاریخی را دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی ۱۴ مورد از دیدنی‌های آذربایجان بپردازیم.

 

باکو

باکو که در کنار دریای خزر قرار دارد، شهری زیباست که پایتخت کشور آذربایجان نیز می‌باشد. این شهر با تلفیق شهر قدیمی ایچری شهر و آسمان خراش‌های مدرن، ترکیبی از مدرنیته و تاریخ را به نمایش می‌گذارد. باکو، خانه برج‌های معروف شعله است که شبیه آتش ساخته شده‌اند. همچنین، موزه هنرهای معاصری نیز در آن وجود دارد که بیش از 900 اثر هنری را در بر می‌گیرد. در کنار این، بازارهای محلی زیادی نیز در باکو وجود دارند که به گردشگران این امکان را می‌دهند تا در میان شهر قدم زده و به گشت و گذار و خرید بپردازند.

اگر قصد سفر به کشور آذربایجان و بازدید از بیشمار دیدنی‌های آن را دارید، در قدم اول باید برای دریافت ویزای آذربایجان اقدام کنید. شرکت گردشگری توریک شما را در انجام این کار همراهی می‌کند. می‌توانید با مراجعه به توریک، ویزای کشور‌های مختلفی از جمله آذربایجان را در سریع‌ترین زمان ممکن اخذ کنید.

 

آستارا

آستارا - دیدنی‌های آذربایجان

 

شهرستان آستارا که در بخش ریون آستارا قرار دارد و با ایران هم مرز است، یکی از جاهای دیدنی جمهوری آذربایجان به شمار می‌آید. این مکان به عنوان زیباترین شهر آذربایجان شناخته شده و توسط جنگل‌های سرسبز و کوه‌های غول پیکر محصور شده است. کافه‌های زیبا و رستوران‌های محلی زیادی در اطراف شهر وجود دارند که مسافران می‌توانند در آن‌ها طعم غذاهای محلی را بچشند. در این منطقه، موزه‌ای وجود دارد که صرفاً به یافته‌های منطقه اختصاص دارد و مجسمه‌ها، سکه‌ها و اقلام تاریخی و قدیمی در آن نگهداری می‌شوند که قدمت برخی از آنها به 2000 سال قبل می‌رسد. علاوه بر آن، حمام‌ها، مقبره‌ها، مساجد و برج‌های باستانی نیز در شهر وجود دارند که به زیبایی شهر می‌افزایند. این منطقه، به‌خاطر سواحل دریای خزر و همچنین به دلیل ساختمان پخش تلویزیونی و مرکز مخابراتی که در اواسط دهه 1980 ساخته شد، بسیار محبوب است. معماری این برج در آن زمان‌ها به شکل بی نظیری طراحی شده و یکی از بهترین مکان‌های دیدنی آذربایجان است که در طول سفر نباید آن را از دست بدهید.

 

Sheki

Sheki که در شمال غربی آذربایجان و در قسمت جنوبی رشته کوه‌های قفقاز جنوبی واقع شده است، شهری با قدمت 60000 ساله است که به‌عنوان قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های قفقاز شناخته می‌شود. برخورداری از ابریشم، منسوجات و گلدوزی‌ها، این شهر را به یک نقطه عطف مهم در مسیر جاده ابریشم تبدیل کرده است. در این شهر، مساجد باستانی، قلعه‌ها و کاخ‌های قرن هجدهمی وجود دارند که توسط شکی خان‌ها ساخته شده و زیبایی این شهر را دو چندان کرده‌اند. این شهذ با جمعیتی در حدود 68400 نفر می‌تواند به عنوان یکی از برترین مکان‌های معروف آذربایجان برای بازدید به حساب آید. هنگامی که به شکی سفر کردید، حتماً از کاخ تابستانی و زمستانی شکی خان و آثار موزاییکی زیبا، آثار  باستانی که به تجارت ابریشم مربوط هستند و کاخ شکی زان سرایی که برای نقاشی‌هایش محبوب است، دیدن کنید. کاروانسرای سنگی در این شهر نیز اتاق اصلی تجار جاده ابریشم است که گوهر تاریخی و معماری شهر شکی به حساب می‌آید.

 

کوه Goyazan

کوه Goyazan - دیدنی‌های آذربایجان

 

کوه Goyazan که در ضلع شمال غربی بخش قزک واقع شده و در مجاورت روستاهای عباسبایلی و آلپوت حومه قرار دارد، یکی از دیدنی‌های آذربایجان به حساب می‌آید. Goyazan، در ارتفاع 857.9 متری از سطح دریا قرار داشته و توسط زمین‌های غلتکی و دشت‌های زیبایی احاطه شده است که منظره‌ای بسیار خارق‌العاده را به وجود آورده‌اند. پیاده روی در اطراف این کوه یکی از بهترین کارهایی است که گردشگران می‌توانند در آذربایجان انجام دهند و شاهد قلعه شگفت‌انگیزی باشند که قدمت آن تقریباً به قرن 14 می‌رسد.

 

آتشفشان Mud

آتشفشان Mud، از پدیده‌های طبیعی عجیب کشور آذربایجان محسوب می‌شود. این آتشفشان‌های متمرکز معدنی در منطقه بیابانی باکو و در خط ساحلی دریای خزر قرار دارند. برای رسیدن به آتشفشان گلی باید از منطقه حفاظت شده گوبوستان عبور کنید. البته دسترسی به این آتشفشان‌های گلی که به دلیل ویژگی‌های شفابخش آن‌ شناخته شده‌اند، چندان آسان نیست، اما با رفتن به آن می‌توان شاهد شگفتی‌های خارق‌العاده‌ای بوده و زمان خوبی را نیز در آن سپری کرد. کشور آذربایجان دارای بیشترین تعداد آتشفشانهای گلی در کل جهان است. به طوری که از مجموع 700 آتشفشان در جهان، در مجموع 350 آتشفشان گلی در آذربایجان وجود دارد. آتشفشان‌های گلی را مردم محلی یانارداگ (Yanar dag) به معنای کوه سوزان، بوزداغ، گیناچا یا پیلپیلا می‌نامند.

 

دریاچه Goygol

دریاچه Goygol - دیدنی‌های آذربایجان

 

دریاچه گویگل که در کوه‌های قفقاز قرار دارد، در واقع منظره‌ای اثیری است که یکی از مکان‌های زیبا و جاذبه‌های آذربایجان نیز محسوب می‌شود. این دریاچه که توسط جنگل‌های انبوهی احاطه شده، بر اثر زلزله‌ای که در قرن دوازدهم رخ داد، ایجاد شده است. به عبارت بهتر، این دریاچه در سال 1139 درست پس از زمین لرزه‌ای که باعث فروریختن قسمتی از کوه کاپاز و مسدود شدن مسیر رودخانه Kürəkçay شد، به وجود آمد. دریاچه گویگل که یکی از بزرگترین دریاچه‌های آذربایجان است، در ارتفاع حدود 1500 متری از سطح دریا قرار دارد و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی برای کشف زیبایی‌های آن، به آذربایجان سفر می‌کنند.

 

پارک ملی Absheron

پارک ملی Absheron، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان است که با بازدید از این پارک ملی زیبا، می‌توان حیات وحش متنوع کشور آذربایجان را از نزدیک مشاهده کرد. این پارک ملی که در منتهی الیه جنوب شرقی شبه جزیره آبشرون قرار دارد، خانه حدود 50 نوع گیاه و جانور متنوع می‌باشد. همچنین، اگرچه این پارک یک منطقه حفاظت شده است، اما سالانه میزبان بازدیدکنندگان و دوستداران حیات‌وحش زیادی می‌باشد. پارک ملی آبشرون که در منطقه بوم‌گردی جنگل‌های هیرکانی خزر واقع شده است، مساحتی به وسعت 783 هکتار دارد و طیف گسترده‌ای از پرندگان و حیوانات وحشی مانند مار، لاک پشت، شغال و روباه در آن زندگی می‌کنند. همچنین فوک‌های خزری نیز در این منطقه وجود دارند که برای بازدید از آن‌ها باید بین ماه‌های می تا آگوست به این پارک بیایید.

 

Shamakhi

Shamakhi - دیدنی‌های آذربایجان

 

شاماخی مرکز شهرستان شامخی آذربایجان است که به دلیل رقصندگان سنتی و قالیچه‌های سومکی که دارد بسیار معروف می‌باشد. این شهر چندین بار در اثر یازده زلزله بزرگ ویران شده اما مجدداً بازسازی شده است. در حال حاضر نیز این شهر مرکز اقتصادی و اداری شیروان است که یکی از شهرهای کلیدی جاده ابریشم می‌باشد. مسجد جمعه شماخی ساخته شده در قرن هشتم، مقبره و گورستانی متعلق به قرن پانزدهم که به گنبدهای شیروان معروف است، پل معلق آهنی معروف بر روی رودخانه گیرمانچای  و مقبره یدید گمباز که دارای گورستان، گروهی از مقبره‌ها و طاق‌های مربوط به حکومت شیوران خان در قرن 18 و 19 است، از مکان‌های دیدنی این شهر هستند. فصل تابستان در شماخی گرم و خشک و فصل‌ زمستان آن نیز طولانی، سرد، برفی و ابری است. بهترین زمان برای رفتن به مکان های گردشگری آذربایجان از ماه جولای تا ماه آگوست می‌باشد.

 

برج Maiden

برج Maiden، یک بنای قدیمی مربوط به قرن دوازدهم است که در شهر قدیمی نزدیک به کاخ شیروانشاهان قرار دارد و از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی باکو آذربایجان به شمار می‌آید. این برج به یکی از نمادهای عمومی کشور تبدیل شده است که حتی  تصویر آن بر روی اسکناس‌ها و سربرگ‌های رسمی کشور نیز گنجانده شده است.  برج Maiden، خانه موزه‌ای است که روایت توسعه قابل توجه شهر باکو را به نمایش می‌گذارد. با رفتن به بالای برج، مناظر جذابی از بلوار باکو، خلیج باکو و محل عیسی بک هاجینسکی را میتوان تماشا کرد. برج دوشیزه، به ترکی Kız Kulesi نامیده می‌شود و از دوره بیزانس به نام برج لئاندر (برج لئاندروس) نیز شناخته می‌شود. در مورد نام این برج داستان‌های مختلفی وجود دارد. طبق یک روایت، یک اوراکل پیشگویی کرد که دختر بسیار محبوب امپراتور در هجدهمین سالگرد تولدش توسط یک مار سمی کشته خواهد شد. امپراتور برای محافظت از دخترش، این برج را در تنگه بسفر ساخت و او را در آنجا حبس کرد تا از مارها دور بماند. اما زمانی که در هجدهمین سالگرد تولد او، امپراتور یک سبد میوه‌ به عنوان هدیه برای او آورد، یک خروس که در میان میوه‌ها پنهان شده بود، شاهزاده خانم را گاز گرفت. از این رو، این برج دوشیزه نامیده شد. برج دوشیزه در جریان زلزله 1509 ویران شد، بازسازی شد و سپس در سال 1721 نیز سوخت. بازسازی مجدد برج به دستور وزیر اعظم داماد ابراهیم پاشا انجام شد و ساختمان جدید به عنوان فانوس دریایی مورد استفاده قرار گرفت. این برج در سال 2001 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

 

Icheri Sheher

Icheri Sheher - دیدنی‌های آذربایجان

 

ایچری شهر یکی از مرواریدهایی است که در قلب کشور آذربایجان قرار دارد. این مکان را می‌توان مرکز میراث فرهنگی شهر باستانی باکو دانست که به دلیل اینکه ستون قوی توسعه اقتصادی کشور در قرن نوزدهم بود، بسیار شناخته شده می‌باشد. ایچری شهر که با نام‌های «شهر قدیمی» و «قلعه» نیز شناخته می‌شود، یک میراث جهانی یونسکو در شهر باکو است که می‌توان شاهکارهای معماری شگفت‌انگیزی را در سراسر آن مشاهده کرد. برخی از دیدنی‌های این شهر، عبارتند از برج دوشیزه که متعلق به قرن دوازدهم است، بخشی از شهر باستانی حصاردار باکو و همچنین کاخ شیروانشاه که در قرن سیزدهم ساخته شده است. با رفتن به این مکان، می‌توانید به بازدید از برخی از شگفتی‌های معماری قدیمی پرداخته و همچنین صنایع‌دستی مختلف شهر مانند سرامیک و همچنین منسوجات مانند فرش و لباس‌های ملی سنتی آذربایجان را نیز خریداری کنید.

 

Gobustan

گوبوستان یکی از محبوب‌ترین دیدنی‌های آذربایجان است که به خاطر سنگ نگاره‌های سنگی و آتشفشان‌های گلی شهرت دارد. این مکان از حدود 8000 سال قبل از میلاد وجود داشته و به دلیل حکاکی‌های سنگی خود بسیار مشهور است. گوبوستان اغلب به عنوان نسخه آذربایجانی Stonehenge در بریتانیا شناخته می‌شود، زیرا دارای کروملک‌هایی (دایره‌ای از سنگ‌ها که به صورت عمودی قرار گرفته‌اند) از ماقبل تاریخ است.  یافته‌های منطقه گوبوستان به شواهدی از سکونت در عصر حجر اشاره می‌کند و جدای از نقاشی‌های موجود در غار و صخره‌ها، شواهدی از سکونت‌گاه‌های انسانی و حتی سنگ قبرهای باستانی نیز در آن وجود دارد. با رفتن به این مکان، می‌توانید از سنگ نگاره‌هایی که قدمت آن‌ها تقریباً به هزاره 38 قبل از میلاد بازمی‌گردد، بازدید کنید.

 

Ateshgah

Ateshgahv - دیدنی‌های آذربایجان

 

کشور آذربایجان از دیرباز به دلیل سوزاندن نفت و گازهای طبیعی در زیر زمین، به سرزمین آتش معروف بوده است که گفته می‌شود الهام‌بخش آتش پرستانی بوده که بعدها دین زرتشتی را پایه‌گذاری کردند. در زمان‌های قدیم تصور می‌شد که این خروجی‌های گاز سوزان حاوی شواهدی از وجود الهی بودند و معابد باستانی بر روی این مکان‌ها ساخته شده‌اند. یکی از این معابد آتشگاه است که به آتشکده نیز شهرت دارد و در حومه سوراخانی در خارج از باکو واقع شده است. گفته می‌شود این آتشگاه که به شکل شش ضلعی ساخته شده است، مربوط به قرن هفدهم می‌باشد. آتشگاه این معبد آتش در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و تعدادی کتیبه به زبان‌های فارسی و هندی نیز در آن به چشم می‌خورند.

 

کاخ Ismailiyya

 

کاخ اسماعیلیه، به آذربایجانی İsmailiyyə Sarayı، یکی از پربازدیدترین مکان‌های تاریخی باکو است که در خیابان استقلالیه باکو قرار دارد. این کاخ در ابتدا برای انجمن خیریه مسلمانان توسط معمار لهستانی جوزف پلوسکو در بین سال‌های 1908 تا 1913 ساخته شده و در حال حاضر نیز ساختمان ملی علوم آذربابجان می‌باشد. این کاخ برای تقدیم به پسر مرحوم اسماعیل موسی نقیف ساخته شده و اسماعیلیه نامگذاری شد. موسی نقیف هنگام ملاقات با پسرش اسماعیل در دوران درمانش در سوئیس، همیشه به Palazzo Contarini degli Scrigni e Corfu که به سبک گوتیک ساخته شده بود نگاه می‌کرد و تمایل داشت که ساختمانی مشابه برای پسرش در باکو بسازد. او در سال 1905 معمار لهستانی پلوسکو را به آن شهر فرستاد تا پروژه کاخ را در سوئیس مشاهده کرده و بنای اسماعیلی را بسازد. این بنا با مشارکت الکساندر دوبوف در سالهای 1922-1923 مرمت شد و برای مدتی به کاخ فرهنگی ترکیه تغییر نام داد. در جریان مرمت بنا، به جای عنوان اسماعیلیه، عبارت “Намят Нагиевым” (یادبود نقیف) با حروف بزرگ بر روی آن نوشته شد.

 

اگر تا به اینجای مطلب با ما همراه بودید، ممکن است علاقه‌مند شده باشید تا به کشور آذربایجان سفر کرده و از دیدنی‌های آن بازدید کنید. برای این منظور می‌توانید به وب سایت شرکت گردشگری توریک مراجعه کرده و ویزای آذربایجان را دریافت کنید. علاوه بر این، می‌توانید ویزای کشور‌‌های دیگری چون ویزای روسیه، ویزای امارات، ویزای استرالیا، ویزای تاجیکستان، ویزای هند و … را نیز در سریع‌ترین زمان ممکن اخذ کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *