خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای کامل حمل و نقل عمومی در دبی

حمل و نقل عمومی در دبی
تاریخ انتشار: 1403/6/29

دبی یکی از پرهزینه‌ترین شهرهای دنیا برای گردشگران است و کاهش هزینه‌های سفر به دبی اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی یکی از راه‌کارهای کاهش هزینه‌های سفر به این شهر دیدنی است. برای استفاده از حمل و نقل عمومی دبی پیش از سفر باید در مورد آن اطلاعات دقیق و کاملی داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

اما حمل و نقل عمومی در دبی چگونه است و چطور می‌توان از آن استفاده کرد؟ در این مقاله از توریک قصد داریم به راهنمای حمل و نقل عمومی دبی بپردازیم و هر چیزی که لازم است بدانید را بررسی کنیم.

انواع حمل و نقل عمومی در دبی

اولین چیزی که در مورد حمل و نقل عمومی در دبی باید بدانید، انواع روش‌های آن است. در دبی با توجه به این که یکی از شهرهای پیشرفته دنیا محسوب می‌شود، روش‌های حمل و نقل مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند. به صورت کلی 6 روش حمل و نقل در دبی وجود دارد که عبارتند از:

  • مترو
  • اتوبوس شهری
  • تاکسی
  • مونوریل
  • ترموا
  • اتوبوس دریایی

اما برای استفاده از روش‌های حمل و نقل بالا باید چه کار کنید؟ در ادامه، هر کدام از این روش‌ها را به صورت کامل بررسی می‌کنیم تا به راحتی بتونید هنگام سفر به دبی از آن استفاده کنید.

راهنمای استفاده از تاکسی در دبی

اولین و راحت‌ترین وسیله حمل و نقل عمومی در دبی، تاکسی‌ها هستند. البته همین اول بگوییم که هزینه جابه‌جایی با تاکسی در تور دبی چندین برابر روش‌های حمل و نقل دیگر است. برای سوار شدن به تاکسی‌ها از آن‌ها فیش درخواست کنید؛ دلیل آن هم این است که اگر وسیله‌ای در تاکسی جای بگذارید، از طریق همان فیش می‌توانید تاکسی موردنظرتان را پیدا کنید.

استفاده از تاکسی در دبی

برای سوار شدن به تاکسی‌های دبی همان ابتدا باید 3 درهم ورودی پرداخت کنید و بقیه مسیر بر حسب مسافت محاسبه می‌شود. در دبی تاکسی‌ها با رنگ‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مربوط به سازمان خاصی است. ارزان‌ترین تاکسی‌های دبی، تاکسی‌های کرم رنگ هستند و بهتر از آن‌ها استفاده کنید.

برخی مناطق در دبی وجود دارد که با وسایلی نظیر مترو نمی‌توانید به آن‌جا بروید؛ مانند مرکاتو، باغ وحش، مدینه الجمیرا، پارک آبی وایلد وادی، ورودی برج العرب، پارک ساحلی جمیرا، نخل دبی و هتل آتلانتیس.  در چنین شرایطی مجبور به استفاده از تاکسی یا مونوریل هستید. البته برای کاهش هزینه‌هایتان می‌توانید بخشی از مسیر را با مترو بروید و بقیه مسیر را تاکسی بگیرید.

نکات مهم استفاده از تاکسی دبی

چند نکته مهم در مورد تاکسی دبی وجود دارد که اگر رعایت کنید، مشکلی برایتان پیش نمی‌آید:

نکات مهم استفاده از تاکسی دبی

  • در صورتی که ایستگاه تاکسی را پیدا نکردید، از اپلیکیشن اوبر استفاده کنید تا به راحتی شما را پیدا کند.
  • هر کدام از تاکسی‌ها رنگ خاص خود را دارند که مربوط به شرکت‌های تاکسیرانی مختلفی است.
  • پرداخت کرایه تاکسی با استفاده از نول کارت امکان‌پذیر است. البته امکان پرداخت نقدی یا پرداخت آنلاین برای تاکسی‌های اینترنتی هم وجود دارد.

تاکسی‌های اینترنتی در دبی کدام هستند؟

در دبی تاکسی‌های اینترنتی هم فعالیت می‌کنند که می‌توانید از آن استفاده کنید. مهم‌ترین شرکت‌های تاکسی اینترنت در دبی عبارتند از:

  • اوبر (Uber)

اوبر یکی از تاکسی‌های اینترنتی معروف در سراسر دنیا است که در حال حاضر خدمات خود را به بیش از 67 کشور مختلف ارائه می‌کند. برای استفاده از این اپلیکیشن موبایل کاربردی سفر به دبی، کافی است آن را روی موبایل خود نصب و از خدمات ارزشمند آن استفاده کنید.

  • کریم (Careem)

اگر اپلیکیشن قبلی نتوانست نظرتان را جلب کند، به سراغ اپلیکیشن کریم بروید. این اپلیکیشن هم به سراسر دبی خدمات ارائه می‌کند و می‌توانید با خیالی آسوده از آن استفاده کنید.

راهنمای استفاده از مونوریل در دبی

یکی از جذاب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در دبی، مونوریل است. این وسیله روی یک مسیر مشخص حرکت می‌کند و به در نهایت به جزیره نخل جمیرا می‌رسد. شاید برایتان جالب باشد که این وسیله اولین مونوریل خاورمیانه است و تا کنون بیش از 1.4 میلیارد درهم برای آن هزینه شده است.

مونوریل در دبی

لازم است بدانید که ساعت کاری این وسیله حمل و نقل از 8 صبح الی 10 شب است و در شبانه‌روز حدود 40 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. همچنین این وسیله 7 روز هفته را فعالیت دارد و می‌توانید برای رسیدن به جزیره نخل جمیرا با کمترین هزینه از آن استفاده کنید.

راهنمای استفاده از مترو در دبی

یکی دیگر از بهترین روش‌های حمل و نقل عمومی در دبی، مترو است. متروی دبی از ساعت 6.30 صبح تا 11.30 شب فعالیت می‌کند و می‌توانید به کمترین هزینه در دبی جابه‌جا شوید. در دبی دو خط مترو وجود دارد که مهم‌ترین آن خط قرمز است:

مترو در دبی

  • این خط 52 کیلومتر طول دارد که 29 ایستگاه مختلف را به هم وصل می‌کند. همچنین منطقه راشدیه در شرق دبی را به منطقه جبل علی در غرب متصل می‌کند. اکثر بخش‌های این خط به صورت روگذر است و تنها بخش‌های کمی از آن زیرزمین هستند. برای دسترسی به فرودگاه و مراکز خرید مهم دبی می‌توانید از این خط استفاده کنید.
  • خط سبز متروی دبی هم از منطقه دیره و بر دبی عبور می‌کند و موازی با منطقه کریک در حرکت است.

با توجه به تعداد فراوان ایستگاه‌های دبی، استفاده از این روش حمل و نقل عمومی کمک زیادی به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حمل و نقل در نقاط مختلف شهر می‌کند.

انواع کارت مترو (نول کارت) در دبی کدام هستند؟

اگر قصد استفاده از متروی دبی را دارید، داشتن نول کارت ضروری است. نول کارت دبی برای پرداخت هزینه دبی مورد استفاده قرار می‌گیرد که 4 نوع است:

کارت مترو (نول کارت) در دبی

  • کارت متروی نقره‌ای: اعتبار 5 سال با هزینه 6 درهم
  • کارت متروی طلایی: اعتبار 5 سال با هزینه 25 درهم (امکان نشستن در بخش فرست کلاس و استفاده از وای فای)
  • کارت متروی قرمز: اعتبار 90 روز اما تنها امکان استفاده یک روزه از آن وجود دارد.
  • کارت متروی آبی: ویژه دانشجویان و افراد سالمند

بنابراین اگر قصد سفر چند روزه به دبی را دارید، بهترین گزینه کارت نقره‌ای است. باقی‌مانده شارژ هم در روز پایانی سفر به شما برگردانده می‌شود و جای نگرانی نیست.

نکات مهم استفاده از مترو در دبی

اگر قصد استفاده از مترو دبی را دارید، بهتر است چند نکته را بدانید تا بهتر از آن استفاده کنید:

استفاده از مترو در دبی

  • هر فرد باید از یک کارت مترو استفاده کند؛ بنابراین امکان استفاده از یک کارت برای دو نفر وجود ندارد.
  • کارت نقره‌ای مترو بهترین انتخاب است؛ هزینه آن 6 درهم بوده و می‌توانید آن را شارژ کنید. در پایان هم هر چقدر شارژ در آن باقی مانده باشد، به شما بازگردانده می‌شود. همچنین در سفرهای بعدی خود می‌توانید از این کارت در مدت زمان 5 ساله اعتبار آن استفاده کنید.
  • اگر فقط یک روز قصد استفاده از مترو را دارید، کارت قرمز یک روزه بهترین گزینه است. قیمت این کارت 16 درهم بوده و در مدت زمان یک روز هر چقدر که بخواهید، بدون پرداخت هزینه اضافه می‌توانید با کمک مترو جابه‌جا شوید.

با رعایت این نکات می‌توانید به بهترین شکل از متروی دبی استفاده و در هزینه‌هایتان هم صرفه‌جویی کنید.

نقشه مترو دبی + بررسی ایستگاه‌های مختلف آن

برای استفاده از مترو دبی باید حتماً نقشه آن را در اختیار داشته باشید که در این بخش، به بررسی آن می‌پردازیم:

نقشه مترو دبی

  • ایستگاه یک و دو فرودگاه دبی: این ایستگاه در فرودگاه دبی قرار گرفته است که با توجه به بزرگ بودن فرودگاه آن، دو ایستگاه مترو در آن قرار دارد.
  • ایستگاه دیره سیتی‌سنتر (Deira City Senter): این ایستگاه در مرکز خرید محبوب ایرانی‌ها قرار گرفته است که در داخل سیتی‌سنتر می‌توانید سوار مترو شده یا از آن پیاده شوید. در نزدیکی آن شعبه جدید فروشگاه DAY TO DAY هم وجود دارد.
  • ایستگاه الرقه (Al Rigga): این ایستگاه در خیابان رقه قرار دارد که پر از فروشگاه‌های چینی است. در این ایستگاه می‌توانید برنامه‌های شبانه زیادی را ببینید و از شلوغی شب‌هایش لذت ببرید.
  • ایستگاه الاتحاد (Union): این ایستگاه نزدیک به مرکز شهر و میدان جمال است. همچنین امکان دسترسی به بازار مرشد در سبخه وجود دارد که خودش از چند مرکز خرید تشکیل شده است.
  • ایستگاه خالدبن ولید (Khalid Bin Waleed): در خیابان خالدبن ولید که با نام خیابان بانک‌ها (BANK STREET) شناخته می‌شود، تمام بانک‌ها شعبه دارند. همچنین مراکز فروش لوازم صوتی، تصویری و الکتریکی در آن وجود دارد که می‌تواند برای علاقه‌مندان به تکنولوژی جذاب باشد.
  • ایستگاه کرامه (Al Karama): این ایستگاه نزدیک به فروشگاه‌های لباس، کفش و کیف است که تنوع بالایی در آن دیده می‌شود.
  • ایستگاه الجافلیه (Al Jafiliya): این ایستگاه در نزدیکی پارک و عمارت زعبیل قرار دارد.
  • ایستگاه مرکز تجارت جهانی (World Trade Center): ایستگاهی که اطراف آن پر از آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بسیار بلند است و کنسرت‌های ایرانی زیادی هم در آن برگزار می‌شود.
  • ایستگاه مرکز مالی (Financial Center): این ایستگاه برای افراد فعال در حوزه بازرگانی است. همچنین هتل‌های مختلفی هم در اطراف آن وجود دارد.
  • ایستگاه دبی مال (Dubai Mall): با کمک این ایستگاه می‌توانید به دبی مال و برج خلیفه دسترسی داشته باشید.
  • ایستگاه الخلیج التجاری (Business Bay): در این ایستگاه می‌توانید به پارک صفا و خیابان الوصل دسترسی داشته باشید.
  • ایستگاه امارات مال (Emirate Mall): برای بازدید از امارات مال می‌توانید از این ایستگاه استفاده کنید که در آن برندهای بزرگ و گران‌قیمت دنیا حضور دارند. همچنین SKY DUBAI هم در این مرکز تجاری قرار دارد که پیست اسکی سرپوشیده است.
  • ایستگاه‌های شرف دی جی و اینترنت سیتی (Sharaf DG) و (Dubai Internet City): این ایستگاه‌ها در محیط‌های دانشگاهی قرار دارد و به‌درد گردشگران نمی‌خورد.
  • ایستگاه نخیل (Nakheel): این ایستگاه نزدیک جزیره مصنوعی نخل دبی (Dubai Palm) قرار دارد که ویلای اعیانی اعراب و اروپایی‌نشین‌ها هم در آن دیده می‌شود.
  • ایستگاه مارینا دبی (Dubai Marina): این ایستگاه برای دسترسی به پلاژ رایگان و عمومی JBR مناسب است و می‌توانید از برج‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های اطراف آن نهایت لذت را ببرید.
  • ایستگاه مترو ابن بطوطه (Ibn Battuta): روبرو این ایستگاه بازار سنتی ابن بطوطه قرار گرفته است.

استفاده از نقشه مترو کمک زیادی برای رسیدن به محل موردنظرتان می‌کند. البته گاهی اوقات ممکن است نیاز به تاکسی داشته باشید تا از نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به محل موردنظر برسید.

راهنمای استفاده از حمل و نقل آبی در دبی

آخرین روش حمل و نقل در دبی مربوط به حمل و نقل دریایی است. این روش زمانی استفاده می‌شود که بخواهید در میان آب‌های دبی جابه‌جا شوید و به منطقه دیگری بروید. البته در روش حمل و نقل دریایی دبی هم می‌توانید از 2 وسیله مختلف استفاده کنید که عبارتند از:

حمل و نقل آبی در دبی

اتوبوس دریایی دبی

اولین وسیله برای حمل و نقل دریایی در دبی، اتوبوس آبی است. این وسیله درست مانند اتوبوس‌های شهری است با این تفاوت که در میان آب‌های خلیج فارس حرکت می‌کند و مانند سفر با کشتی به دبی است. البته جالب است بدانید که حرکت این اتوبوس‌ها تنها محدود به آب نیست! بلکه تجهیزات لازم برای حرکت در خشکی هم روی آن قرار گرفته است و حرکت آن از خشکی شروع می‌شود. سپس مسافران را از طریق دریا به مقصد می‌رساند.

تاکسی آبی دبی

تاکسی‌های آبی دبی (ابراس) از وسایل حمل و نقل آبی است که در واقع قایق‌های چوبی و سنتی هستند. ظرفیت این قایق‌ها حداکثر 20 نفر است که در دو مسیر درون آب‌های خلیج فارس حرکت می‌کند. مسیر اول از ابرا به سمت بازار قدیمی دیره و مسیر دوم از بازار قدیمی دیره به سمت منطقه البسخه حرکت می‌کند. با استفاده از این وسیله می‌توانید به مقصد موردنظرتان برسید؛ البته به شرط آن که در دو مسیر یاد شده قرار داشته باشد.

استفاده از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به نقاط مختلف دبی!

اگر تصمیم به دریافت ویزا یا رزرو تور برای سفر دبی گرفته‌اید و می‌خواهید از حمل و نقل عمومی برای بازدید از جاهای دیدنی آن استفاده کنید، پیش از هر چیزی باید به انواع روش‌های حمل و نقل عمومی آشنا شوید. سپس اطلاعات کاملی در مورد هر یک از آن‌ها کسب کنید تا بدون پیش آمدن کوچک‌ترین مشکلی بتوانید از آن استفاده کنید.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل حمل و نقل عمومی در دبی بپردازیم و هر چیزی که لازم است بدانید را بررسی کنیم. اگر شما هم تجربه استفاده از حمل و نقل عمومی در دبی را دارید، از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *