خانه
بلاگ
حساب کاربری
هوشمندانه سفر کن! خرید آنلاین تور در توریک

فهرست مطالب

همه چیز در مورد پاسپورت‌ کانادا در سال ۲۰۲۴

همه چیز در مورد پاسپورت‌ کانادا در سال 2023
تاریخ انتشار: 1402/9/7

همانطور که متقاضیان ویزای توریستی کانادا بسیار هستند، افراد زیادی نیز در تلاش برای اخذ پاسپورت کانادایی‌اند. پاسپورت کانادا یکی از قدرتمند‌ترین پاسپورت‌های دنیا است که امکان سفر بدون ویزا به 188 کشور دنیا را فراهم کرده است. همچنین اقتصاد رو به رشد کانادا و تقاضای زیاد این کشور به نیروی کار، دریافت پاسپورت این کشور را برای ایرانیان جذاب کرده است.

انواع پاسپورت کانادا

کشور کانادا دارای 5 نوع پاسپورت‌ است که عبارتند از:

  • پاسپورت معمولی کانادا
  • پاسپورت موقت کانادا
  • سند سفر اضطراری
  • پاسپورت ویژه کانادا
  • پاسپورت دیپلمات کانادا

در ادامه به تفصیل در مورد هر یک اطلاعات کاملی ارائه می دهیم.

پاسپورت معمولی کانادا

این پاسپورت‌ها دارای جلدی به رنگ آبی‌تیره هستند، این پاسپورت برای افرادی صادر می‌شود که شهروند کانادا هستند و برای سفرهای تجاری و یا تعطیلات می‌توانند نسبت به اخذ این پاسپورت اقدام کنند.

این پاسپورت به طور کلی دارای ۳۶ صفحه است(۲۹ صفحه برای مهر ورود و خروج) ، و هم‌چنین مدت زمان اعتباری که پاسپورت‌های معمولی دارند با توجه به سن افراد متقاضی متفاوت خواهد بود:

  • برای بزرگسالان ۱۶ ساله یا بیشتر بین ۵ الی ۱۰ سال اعتبار دارد.
  • برای کودکان زیر ۱۶ سال حداکثر ۵ سال اعتبار دارد.

پاسپورت موقت کانادا

این پاسپورت‌ها دارای جلدی به رنگ سفید می‌باشند، این نوع پاسپورت برای شهروندان کانادایی در خارج از کشور، در برخی از دفاتر دولتی کانادا به صورت موقت صادر می‌شود. این گذرنامه شامل ۸ صفحه است، دفتر صادر کننده تصمیم می‌گیرد که پاسپورت چه مدت زمانی اعتبار داشته باشد، که معمولاً بین ۶ ماه تا حداکثر یک سال اعتبار دارد و محدودیت سنی هم ندارد.

صدور آن به شرح زیر است:

  • برای استفاده در زمان بررسی برای دریافت پاسپورت‌های معمولی، ویژه، یا دیپلماتیک
  • برای شهروندان کانادایی که نیاز فوری به اخذ پاسپورت دارند

سند سفر اضطراری

ادارات دولتی کانادا در خارج از کشور ممکن است برای کانادایی‌هایی که خارج از کانادا هستند، در موارد اضطراری که نمی‌توانند پاسپورت موقت دریافت کنند، سند سفر اضطراری صادر می‌کنند.

این سند تک برگی بوده و دارای مدت زمان اعتبار محدود است و شامل اطلاعات زیر می باشد:

  • مشخصات
  • هویت فرد
  • جزئیات سفر
  • مهلت انقضا

پاسپورت ویژه کانادا

این پاسپورت دارای جلدی به رنگ سبز می‌باشد و اولین پاسپورتی است که به پاسپورت هوشمند تبدیل شد. زمانی که یک ماموریت رسمی به افراد دولتی واگذار می‌شود و یا افرادی توسط دولت کانادا به استخدام در می‌آیند می‌توانند از این پاسپورت استفاده کنند.

این نوع پاسپورت برای سناتورها و اعضای پارلمان صادر می‌شود، تعیین مدت زمان اعتبار این پاسپورت به مرکز صادر کننده برمی‌گردد. البته افراد غیر دیپلماتیک نیز می توانند این پاسپورت را دریافت کنند.

پاسپورت دیپلمات کانادا

افراد زیراز جمله افرادی هستند که پاسپورت‌های دیپلماتیک برای آنها صادر می‌شود:

  • شخصیت‌های سیاسی
  • مقامات دیپلماتیک
  • مقامات عالی رتبه دولت کانادا
  • نمایندگان مجلس کانادا
  • نمایندگان دولت و خانواده‌های این مقامات

این پاسپورت دارای جلدی به رنگ زرشکی است. این دسته از افراد زمانی که بخواهند برای بازدیدهای شغلی و یا شرکت در کنفرانس‌های دولتی به کانادا سفر کنند می‌توانند از پاسپورت دیپلمات کانادا بهره‌مند شوند. تعیین مدت زمان اعتبار این پاسپورت به مرکز صادر کننده برمی‌گردد.

روش‌های اخذ پاسپورت کانادا چیست؟

برای دریافت پاسپورت کانادا لازم است ابتدا اقامت این کشور اخذ شود. در واقع افراد متقاضی پاسپورت کانادا می توانند ازطریق کار، تحصیل، سرمایه‌گذاری، تولد، ازدواج و یا پناهندگی اقامت دائم کشور کانادا را دریافت کنند.

اخذ پاسپورت کانادا از طریق کار

بسیاری از افراد متخصص که به دنبال مهاجرت از طریق شغل خود هستند، کانادا را به دلیل شرایط مساعد اقتصادی آن و امکان پیشرفت در این کشور، به عنوان مقصد خود در نظر می‌گیرند.

داشتن دعوت‌نامه رسمی از کارفرمای کانادایی، تسلط بر زبان انگلیسی، میزان مهارت و تخصص جز پارامترهای تعیین کننده اقامت کاری کانادا هستند.

در واقع افرادی که می‌خواهند از طریق کار به کانادا مهاجرت داشته باشند، پس از کسب امتیازهای لازم در بخش‌های مختلف می‌توانند اقامت موقت و حتی اقامت دائم این کشور را دریافت کنند و پس از دریافت اقامت کانادا نیز میتوانند برای دریافت شهروندی و پاسپورت این کشور اقدام نمایند.

ویزای کار نیروی ماهر

Skilled workers (ویزای کار نیروی ماهر) از جمله ویزاهای کاری کشور کانادا است، که شما با داشتن این ویزاها می‌توانید زیر مجموعه Express Entry (ورود سریع) شوید, و اقدام به دریافت پاسپورت کانادا کنید.

برای گرفتن پاسپورت کانادایی از طریق کار، باید دو مرحله را پشت سر بگذارید.

  • در مرحله اول با توجه به سن، مدارک تحصیلی، سابقه کاری، انطباق پذیری با محیط، جاب‌آفر کانادا(دعوت‌نامه رسمی از کارفرما) به شما امتیاز داده می شود. حداقل امتیاز دریافتی از این مرحله برای قبولی باید ۶۷ امتیاز باشد.
  • بعد از گذر کردن از این مرحله وارد مرحله دوم می‌شوید، به این مرحله pool (استخر مجازی) گفته می‌شود. امتیاز قابل کسب در این مرحله تا سقف ۱۲۰۰ امتیاز است و با توجه به مقایسه با امتیاز افراد دیگر، اگر این مرحله را هم با موفقیت پشت سر بگذارید، برای شما ویزای کار کانادا صادر می‌شود. پوئن مثبت این ویزا ارائه اقامت دائم کانادا در همان ابتدای ورود به کانادا است که حتی می‌توان از همین طریق خانواده خود را به کانادا بیاورید.

اگر سن شما زیر ۴۵ سال است و دارای مدرک تحصیلی حداقل لیسانس و سابقه کار هستید، شما می‌توانید برای اخذ پاسپورت کانادا از این طریق اقدام نمایید.

اخذ پاسپورت کانادا از طریق تحصیل

کانادا با دارا بودن دانشگاه‌های معتبر و ارائه بهترین امکانات آموزشی یکی از مقصدهای مهم برای مهاجرت دانشجویی است. بسیاری از افراد در مقاطع مختلف تحصیلی برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های این کشور اقدام می‌کنند، تا اقامت موقت این کشور را به دست آورند.

دانشجویانی که به این کشور مهاجرت می‌کنند پس از پایان تحصیلات خود می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند و اقامت کاری دریافت کنند. پس از حدود سه سال کار در این کشور و با دارا بودن شرایطی از جمله تمکن مالی، پرداخت به موقع هزینه مالیات و… امکان دریافت اقامت دائم و پس از آن شهروندی کانادا و دریافت پاسپورت کانادا وجود دارد.

اخذ پاسپورت کانادا از طریق سرمایه‌گذاری

آن دسته از افرادی که با تکیه بر سرمایه و دارایی خود مایل به دریافت پاسپورت کانادایی هستند، می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری اقدام کنند. به طور معمول سرمایه‌گذاری در شهرهای کبک، بریتیش، کلمبیا، منیتوبا و… تحت شرایطی از جمله تمکن مالی برای تامین حداقل سرمایه، منجر به اخذ اقامت در این کشور می‌شود.

اخذ اقامت در کانادا با سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی و راه‌اندازی استارتاپ‌های هدفمند و تزریق سرمایه به آنها، ثبت شرکت و خرید ملک نیز امکان‌پذیر است. در این روش نیز افراد پس از اخذ اقامت موقت و دائم می‌توانند شهروندی و پاسپورت کانادایی را دریافت کنند.

علاوه بر این برای دریافت شهروندی کانادا از طریق سرمایه‌گذاری باید واجد شرایط زیر باشید:

  • سرمایه‌گذاری قابل توجه در کانادا
  • داشتن توانایی مدیریت امور مالی و سابقه موفقیت تجاری
  • مهارت داشتن در زبان‌های انگلیسی و فرانسوی
  • نداشتن سوء پیشینه و گذر از بررسی‌های امنیتی

برنامه سرمایه‌گذاری کبک(QIIIP)

شما حداقل باید 1.2 میلیون دلار در این برنامه سرمایه‌گذاری کنید, که یک اقامت سه ساله در کبک را برای شما به همراه دارد.

برنامه ویزای استارتاپ

حداقل سرمایه گذاری در برنامه ویزای استارتاپ کانادا مبلغ 20000 دلار کانادا در یک گروه سرمایه‌گذاری فرشته است و یا می‌توانید با 75000 دلار کانادا در یک صندوق خطرپذیر کانادایی سرمایه‌گذاری کنید . این برنامه بیشتر کارآفرینان با ایده‌های نو را جذب خود می‌کند.

سرمایه‌گذاری در برنامه نوا اسکوشیا

در این برنامه باید 100000 دلار کانادا سرمایه‌گذاری کرد که نیاز به اقامت ۲ ساله در منطقه نوا اسکوشیا را دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر(سرمایه‌گذار مهاجر IIVCF)

شما باید در این صندوق حداقل 2 میلیون دلار کانادا سرمایه‌گذاری کنید. این صندوق می‌تواند شانس اقامت دائم کانادا را برای شما به همراه داشته باشد.

اخذ پاسپورت کانادا از طریق تولد

کانادا از معدود کشورهایی است که برای دادن تابعیت به نوزادان تازه متولد شده از اصل(حق‌خاک) پیروی می‌کند. بدان معنی است که هر فردی در خاک کانادا متولد شود، به طور خودکار شهروند کانادا محسوب می‌شود، حتی اگر والدین او شهروند یا مقیم دائمی کانادا نباشند.

تولد فرزند در کانادا او را از تمامی حقوق و امتیازاتی که شهروندان کانادایی دارند، بهره‌مند می‌کند. کودکانی که در کانادا متولد می‌شوند حتی اگر به کشور خود بازگردند، همچنان شهروند کانادا باقی می‌مانند.

اخذ پاسپورت از این طریق یک مزیت مثبت دارد،  هنگامی که کودک به سن ۱۸ سالگی برسد می‌تواند اسپانسر والدین خود شود و آنها را برای اقامت دائم به کانادا بیاورد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت کانادا از طریق تولد فرزند که الزامی هستند، شامل موارد زیر است:

  • گواهی تولد نوزاد در بیمارستان کانادا
  • مدرک هویتی
  • حکم تاییدیه دادگاه
  • اثبات تمکن مالی برای تامین معشیت فرزند

اخذ پاسپورت از طریق ازدواج

یکی دیگر از روش‌های دریافت پاسپورت ازدواج با فردی است که مدارک تابعیت این کشور را دارد. در این روش طرفین باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و پس از طی کردن مراحل ازدواج و ثبت رسمی آن در این کشور، که با تبعه این کشور ازدواج کنند اقامت موقت این کشور را به مدت ۳ الی ۵ سال دریافت می‌کنند، پس از گذشت این مدت با بررسی و ارائه گواهی تمکن مالی فرد و وضعیت ازدواج او، امکان دریافت اقامت دائم و پس از آن شهروندی و اخذ پاسپورت کانادا ممکن خواهد بود.

اخذ پاسپورت از طریق پناهندگی

کانادا برای دادن پاسپورت پناهندگی از قوانین کنوانسیون پناهدگی پیروی می‌کند. در واقع تنها در صورتی واجد شرایط پناهندگی هستید که به دلایل عقیدتی، سیاسی، مذهبی در کشورتان امکان تهدید جان شما وجود دارد.

هنگامی که این کشور درخواست شما را بپذیرد بعد از ورود به این کشور باید در شرایط سخت کمپ زندگی کرده و حق کار و تحصیل نخواهید داشت. بعد از آن اسپانسرهای پناهندگی، برای پناهندگان مسکن تهیه می‌کنند و تا زمانی که خود افراد بتواند از پس هزینه‌ها بر بیایند از طریق برنامه های اسپانسری حمایت می‌شوند.

مزایای پاسپورت کانادایی برای دارندگان آن چیست؟

  • امکان سفر با پاسپورت کانادایی بدون ویزا به 188 کشور در سراسر جهان از جمله اروپا، آمریکا و آسیا وجود دارد.
  • با داشتن پاسپورت کانادا شما می‌توانید بدون ویزا در برخی از کشورها از جمله: ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا، زندگی و حتی شروع به کار کنید.
  • شما می‌توانید در کشورهایی از جمله بریتانیا و بسیاری از کشورهای اروپایی از خدمات بهداشتی و درمان، و خدمات آموزشی(پذیرش در دانشگاه‌ها) با داشتن پاسپورت کانادا بهره‌مند شوید.
  • با داشتن پاسپورت کانادا شما از حمایت دولت کانادا بهره‌مند می‌شوید و از دستگیری شما در کشورهای دیگر بدون اتهام جدی جلوگیری می‌شود.
  • دولت کانادا به کسانی که پاسپورت کانادایی دارند این امکان را می‌دهد که در انتخابات کانادا شرکت کنند و حتی حق رای داشته باشند.
  • با داشتن پاسپورت کانادایی شما واجد شرایط صدور ویزای هنگام ورود به برخی کشورها می‌شوید.
  • تخفیف در حمل و نقل و سایر خدمات در برخی از کشورها با داشتن پاسپورت کانادایی امکان‌پذیر است.

کشورهایی که با پاسپورت کشور کانادا می‌توان به آن‌ها سفر کرد

[table id=2 /]

لیست کشورهای صادر کننده ویزا در مرز با پاسپورت کانادا

[table id=4 /]

لیست کشور های نیازمند ویزا با پاسپورت کانادا

[table id=5 /]

نکته: لیست بالا شامل کشور عراق نیز می‌شود اما اگر از سمت اربیل و سلیمانیه وارد شوند می توانند به محض ورود ویزا به مدت 15 روز دریافت نمایند.

پاسپورت کانادایی چه مزیتی نسبت به پاسپورت های اروپایی همچون آلمانی دارد؟

سهولت در اخذ ویزا

دارندگان پاسپورت کانادا علاوه بر سفر بدون ویزا، برای کشورهایی که به ویزای توریستی نیاز دارند نیز معمولا نسبت به کشورهای اروپایی، آسان تر ویزا دریافت می‌کنند.

کانادا مهاجرپذیر‌تر است

کانادا سیستم مهاجرتی بازتری نسبت به کشورهای اروپایی دارد و این امر باعث می شود اتباع خارجی بتوانند اقامت دائم را راحتتر دریافت کنند. به عنوان مثال، کانادا برنامه نیروی کار ماهر دارد که مهاجرت به این کشور را برای افراد با مهارت آسان می کند.

هزینه کمتر زندگی

کانادا عموماً هزینه زندگی کمتری نسبت به کشورهای اروپایی مثل آلمان دارد. این امر به ویژه در مورد مسکن و حمل و نقل صادق است.

تبعیض نژادی کمتر کانادا

طبق مطالعات و گزارش های مختلف، کانادا به طور کلی در مقایسه با کشورهای اروپایی، دارای سطح پایین تری از تبعیض نژادی است. جامعه کانادا چند فرهنگی است و تنوع و ایجاد محیطی خوشایند برای زندگی همه مردم از همه نژادها جزئی از سیاست های دولت کانادا است.

سوالات متداول

دولت کانادا برای تسهیل زندگی مشترک، به ساکنان واجد شرایط بالای ۱۸ سال اجازه می‌دهد تا از همسر، فرزندان، والدین، خواهر و برادر، شرکا، پدربزرگ و مادربزرگ  خود حمایت کنند. کسانی که دارای پاسپورت کانادایی هستند و از شرایط مالی خوبی بهره‌مند هستند، نسبت به افرادی که پاسپورت کانادایی ندارند راحت‌تر می‌توانند اعضای خانواده خود را به کانادا بیاورند و مهاجرت آسان‌تری را خواهند داشت.
بر اساس شاخص پاسپورت هنلی 2023، پاسپورت کانادایی با دسترسی بدون ویزا به 188 کشور و منطقه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و آن را به یکی از قدرتمندترین پاسپورت های جهان تبدیل می کند که به شهروندان کانادایی اجازه می دهد بدون نیاز به دریافت ویزا از قبل به اکثر کشورها سفر کنند. فرد دارنده پاسپورت کانادا تنها برای ورود به ۲۶ کشور نیاز به ویزا دارد.
در ابتدا فرم درخواست پاسپورت کانادا را به صورت فیزیکی ویا مجازی پر کرده و امضا کنید ، سپس مدارک زیر را که به زبان انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده باشند را ارائه دهید: دو قطعه عکس یکسان که در شش ماه گذشته گرفته شده است
ارائه مدارک شناسایی و اثبات هویت فرد
دو ضامن که حداقل برای دو سال شما را می‌شناسند
ارائه مدارک شهروندی کانادا
هر پاسپورت و سند مسافرتی که در ۵ سال گذشته صادر شده باشد
ثبت درخواست و پرداخت هزینه‌ها
0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *