خانه
بلاگ
حساب کاربری

متن سوگند شهروندی کانادا چیست؟

متن سوگند شهروندی کانادا
تاریخ انتشار: 1402/8/8

کانادا را می‌توانیم کشوری مهاجر‌پذیر معرفی کنیم، که سالانه میزبان میلیون‌ها مهاجر از سراسر جهان می‌باشد. این روز‌ها، ایرانیان زیادی نیز علاقه‌مند مهاجرت به کانادا هستند و راه‌های مختلفی را برای این کار دنبال می‌کنند. اطلاع از نحوه مهاجرت به کانادا و آشنایی با پروسه آن، قدم اول اقدام به مهاجرت است. متن سوگند شهروندی کانادا بخشی از مهاجرت بوده و متنی است که متقاضیان شهروندی این کشور آن را می‌خوانند. در ادامه این مطلب از وبسایت توریک، با متن سوگند شهروندی کانادا بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

سوگند شهروندی کانادا چیست؟

سوگند شهروندی کانادا به فرانسوی: (serment de citoyenneté) بیانیه‌ای است که توسط کسانی که متقاضی دریافت شهروندی کانادا هستند، خوانده و امضا می‌شود. این سوگند که در مراسمی به ریاست یک مقام منتخب در کشور کانادا اجرا می‌شود، قول یا اعلامیه وفاداری به پادشاه کانادا و همچنین سوگندی برای رعایت قوانین کانادا و وظایف یک شهروند کانادایی است. با امضای این سوگند توسط متقاضی، تابعیت کشور کانادا به او اعطا می‌شود.

خواندن سوگند شهروندی کانادا برای چه افرادی است؟

این سوگند تنها برای متقاضیان مهاجرت به کانادا و کسانی که می‌خواهند شهروندی این کشور را دریافت کنند می‌باشد و افرادی که با دریافت ویزای توریستی کانادا به این کشور سفر می‌کنند، نیازی به خواندن این سوگند ندارند.

دقت داشته باشید که در صورت قصد تبدیل ویزای توریستی کانادا به شهروندی، شما نیز باید متن سوگند شهروندی کانادا را نیز بخوانید و به آن پایبند باشید.

جالب است بدانید که کانادا تنها کشوری نیست که سوگند شهروندی دارد، کسانی که به اخذ ویزای انگلیس و ویزای استرالیا اقدام کرده و قصد مهاجرت به این کشور را دارند نیز باید سوگند تعهد و تابعیت این دو کشور را بخوانند.

 

تاریخچه سوگند شهروندی کانادا (تغییرات متن این سوگند)

تاریخچه سوگند شهروندی کانادا

 

در طی سال‌های اجرای این سوگند، چندین بار پیشنهادهایی برای اصلاح این سوگند، از جمله حذف ارجاعات به حاکمیت، افزودن وفاداری به اصول اجتماعی و اضافه کردن اشاره خاص به کانادا، مطرح شده است. با این حال، در سیستم حقوقی کانادا ثابت شده است که جمله سوگند به ملکه، در واقع سوگند به یک نهاد داخلی است که نشان‌دهنده حکومتی برابر طلبانه و حاکمیت قانون است. در نتیجه، این سوگند تنها دو بار اصلاح شده است، یک بار در سال 1977 و بار دیگر در سال 2021.

قبل از سال 1947، علیرغم اینکه کانادا در سال 1931 از بریتانیا مستقل شد، اما قوانین کانادا همچنان به اتباع کانادایی به عنوان تابعین بریتانیا، اشاره می‌کرد. از آنجایی که کشور به عنوان حاکمیت خود با سایر کشورهای مشترک‌المنافع اشتراک داشت، مهاجران از این ایالت‌ها در هنگام مهاجرت به کانادا ملزم به قرائت سوگند نبودند. اما کسانی که از کشورهای غیر مشترک‌المنافع می‌آمدند، سوگند وفاداری می‌خوردند. با وجود مهاجران جدید مشترک‌المنافع که قبلاً به حاکمیت مشترک کانادا وفاداری نداشتند، پارلمان کانادا قانون شهروندی کانادا را در سال 1946 تصویب کرد که در 1 ژانویه سال بعد نیز لازم‌الاجرا شد.

متن قسم تابعیت کانادا در آن زمان به شکل زیر بود:

“سوگند می‌خورم که به اعلیحضرت پادشاه جرج ششم و وارثان و جانشینان او وفادار خواهم بود و طبق قانون، صادقانه قوانین کانادا را رعایت کرده و وظایف خود را به عنوان یک شهروند کانادایی، انجام خواهم داد.”

نخست وزیر ویلیام لیون مکنزی کینگ، اولین کسی بود که این سوگند را یاد کرد. اگرچه پس از آن، شهروندان جدید طبق قانون ملزم به قرائت سوگند شهروندی بودند، اما در 1 آوریل 1949، زمانی که سلطنت بریتانیا به کنفدراسیون کانادا پیوست، 359000 نیوفاندلندی بدون ادای سوگند، شهروند کانادا شدند. در اواسط دهه 1970، تصور می‌شد که از آنجایی که کانادا یک پادشاه مشترک دارد، سوگند شهروندی باید برای شهروندان جدید روشن کند که وفاداری که ارائه می‌کنند به طور خاص به پادشاه، به عنوان رئیس دولت کانادا مربوط می‌شود. بنابراین، به عنوان بخشی از اصلاحیه قانون شهروندی در سال 1977، کلمات ملکه کانادا بعد از نام ملکه درج شد و سوگند رسماً سوگند شهروندی کانادا نام گرفت.

این قالب جدید اگرچه بیان سنتی وفاداری به پادشاه را حفظ کرد، اما نام کشور سه بار به گونه‌ای در آن درج شد که با وضعیت کانادا به عنوان یک سلطنت مشروطه مطابقت داشت.

کمیسیون حقیقت و آشتی نیز در سال 2015، پیشنهاد بازنگری متن سوگند شهروندی کانادا را به شرح زیر داد:

“سوگند می خورم که وفاداری واقعی به اعلیحضرت (پادشاه یا ملکه) (نام و شماره سلطنتی)، (شاه یا ملکه) کانادا، وارثان و جانشینان (او) خواهم داشت و صادقانه قوانین کانادا از جمله معاهدات با مردم بومی را رعایت خواهم کرد و به وظایف خود به عنوان یک شهروند کانادایی، عمل خواهم کرد.”

در پاسخ به این پیشنهاد، لایحه C-8 که در 21 ژوئن 2021 موافقت سلطنتی را دریافت کرد، تصویب شد و سوگندنامه نیز به روز شد تا مردم بومی را نیز در بر‌گیرد.

هدف از سوگند شهروندی کانادا چیست؟

سوگند شهروندی امروزه یک قرارداد شفاهی و کتبی الزام‌آور قانونی است که هدف آن تضمین این است که شهروندان کانادایی جدید، متعهد می‌شوند که از قوانین و آداب و رسوم کشور جدید خود پیروی می‌کنند، وظایف خود را به عنوان شهروند انجام می‌دهند و اقتدار پادشاه را نیز به عنوان مظهر کشور، به رسمیت می‌شناسند.

متن فعلی سوگند تابعیت کانادا به شرح زیر است:

“سوگند یاد می‌کنم (یا تأیید می‌کنم) که به اعلیحضرت پادشاه چارلز سوم، پادشاه کانادا، وارثان و جانشینان او وفادار بوده و وفاداری واقعی خواهم داشت و قوانین کانادا از جمله قانون اساسی را به رسمیت شناخته و حقوق بومیان و معاهده ملل اول، مردم اینوئیت و متیس را تأیید کرده و وظایف خود را به عنوان یک شهروند کانادایی انجام خواهم داد.”

 

برگزاری مراسم سوگند شهروندی کانادا چگونه است؟

1- قسم شهروندی کانادا، باید توسط همه متقاضیان شهروندی در کانادا برای دریافت شهروندی این کشور قرائت شود. البته به جز افراد زیر 14 سال، و بنا به صلاحدید وزیر شهروندی و مهاجرت، افرادی که به دلیل ناتوانی‌های ذهنی از درک اهمیت ادای سوگند باز می‌مانند. والدین باید از طرف هر یک از فرزندان خود که به سن قانونی نرسیده‌اند، این سوگند‌نامه را امضا کنند.

2- خوانش و امضای این سوگند، در چارچوب مراسم شهروندی که هر ساله تقریباً 2500 مورد از آن انجام شده و معمولاً توسط یک قاضی شهروندی اداره می‌شود، اجرا می‌شود.

3- این رویداد شامل شرکت یک منشی دادگاه و در صورت امکان، یک افسر پلیس کانادا (RCMP) نیز می‌باشد.

4- در این مراسم پرچم کانادا، باید همراه با سایر نمادهای ملی کشور کانادا، از جمله پرتره پادشاه حاکم، در مراسم نمایش داده شود.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *