خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای سفر به آذربایجان

راهنمای سفر به آذربایجان
تاریخ انتشار: 1403/4/9

جمهوری آذربایجان کشور زیبایی است که با فرهنگ و تاریخچه‌ای قدیمی، مکان‌های دیدنی متنوع، آب‌وهوایی مناسب و… توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

آذربایجان به دلیل همسایگی با ایران و مسافت کمی که با کشور عزیزمان دارد، جزو بهترین مقاصد توریستی محسوب می‌شود. برای سفر به این کشور جذاب تاریخی، نیاز به ویزای توریستی آذربایجان خواهید داشت.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با نکات مهمی همچون وضعیت آب‌وهوایی، بهترین رستوران‌ها، دیدنی‌های مشهور باکو و… آشنا کنیم تا سفری دلپذیر به این منطقه رؤیایی را تجربه کنید.

آشنایی با کشور آذربایجان

آذربایجان جزو مناطق تاریخی است که در مابین اروپا شرقی و آسیا غربی، قرار دارد. باکو بزرگ‌ترین شهر آذربایجان است و به‌عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود.

جالب است بدانید باکو به بزرگ‌ترین شهری که در زیر سطح دریا قرار گرفته، شهره دارد؛ چراکه این کلان‌شهر ۲۸ متر زیر سطح دریا واقع شده است!

دیدنی‌های آذربایجان و باکو تاریخی و شگفت‌انگیز هستند که مسافران را از سراسر جهان به سمت خود می‌کشاند.

فرهنگ و آداب‌ورسوم این اقلیم می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد و چیزهای زیادی به ما یاد بدهد! در ادامه، تمام نکاتی که باید قبل از سفر به آذربایجان بدانید اعم از زبان رسمی این کشور، فرهنگ غذاخوردن، راه‌های سفر به باکو و… را شرح خواهیم داد.

قصد سفر به آذربایجان را دارید؟ با تکمیل فرم زیر، بهترین پیشنهادهای ویزا، هتل و پرواز را دریافت خواهید کرد.


زبان مردم آذربایجان

درست است که زبان‌های مختلف و لهجه‌های شیرینی در میان مردم آذربایجان رواج دارد، اما باید بگوییم که زبان رسمی ملت این کشور «ترکی آذری یا ترکی آذربایجان» است.

البته نکته مهمی که باید دررابطه‌با صحبت‌کردن در آذربایجان بدانید این است که بیشتر مردم این کشور به‌خصوص جوان‌ها، به زبان لاتین یا انگلیسی تسلط دارند.

به همین خاطر، اگر می‌توانید به‌خوبی زبان انگلیسی را صحبت کنید، نباید نگران ارتباط‌گرفتن با مردم آذربایجان و باکو باشید.

فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم آذربایجان

آذربایجان را می‌توان یکی از تاریخی‌ترین کشورهای جهان دانست که با قدمت ۴۰۰ هزارساله، به مهد فرهنگ و تمدن‌های مختلف تبدیل شده است.

اکثر جمعیت این کشور را مردم ترک‌زبان و مسلمانان شیعه تشکیل می‌دهد. البته، به دلیل تغییر و تحول‌های بسیار، این کشور از فرهنگ و مذهب‌های مختلف برخوردار است.

چراکه در طول تاریخ، در ابتدا بخشی از ایران بود و سپس برای مدتی تحت نظارت کشور روسیه. به همین خاطر تأثیر فرهنگ روسی و ایرانی، به‌شدت در این منطقه ارزشمند دیده می‌شود.

مذاهب و آداب‌ورسوم متعددی در این کشور وجود دارد که باید رعایت شود، اما یکی از مهم‌ترین آنها احترام به رئیس‌جمهور این کشور و خانواده وی است!

این کار برای تمامی افرادی که در جمهوری آذربایجان حضور دارند الزامی است، حتی برای مسافرین.

پس اگر به هر نقطه از کشور آذربایجان سفر کردید، فراموش نکنید که به رئیس‌جمهور این کشور و افرادی که قبل از آن نیز حکومت کرده‌اند توهین نکنید؛ در غیر این صورت ویزای توریستی شما باطل و از کشور اخراج خواهید شد.

وضعیت آب‌وهوای آذربایجان

کشور آذربایجان از شباهت‌های بسیاری با ایران برخوردار است که یکی از آنها را می‌توان آب‌وهوای این منطقه دانست.

آذربایجان یک کشور چهارفصل است که هر یک از فصل‌های آن، جذابیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را شامل می‌شوند.

بااین‌حال، بهترین زمان سفر به باکو، فصل بهار و تعطیلات عید است. در این زمان، آب‌وهوایی خنک و معتدل بر این اقلیم حاکم است و شما می‌توانید از طبیعتی سرسبز در دل آذربایجان، لذت ببرید.

اگر قصد استفاده از تفریحات برفی و ورزش‌های مخصوص فصل سرما را دارید، کشور آذربایجان و به‌خصوص شهر باکو یکی از بهترین گزینه‌های موجود است.

چراکه آذربایجان دارای زمستان‌های بسیار سرد و پر برفی است که نمای تمام سفید زیبایی از شهر را به‌تمامی گردشگران هدیه می‌دهد.

جاهای دیدنی و شهرهای توریستی آذربایجان

جاهای دیدنی و شهرهای توریستی آذربایجان

نوبتی هم که باشد نوبت به بحث موردعلاقه توریست‌ها، یعنی مناطق دیدنی آذربایجان می‌رسد.

پیش از هر چیزی باید به این نکته اشاره کنیم که باکو یکی از مهم‌ترین نقاط توریستی آذربایجان محسوب می‌شود که جاهای دیدنی و مراکز تفریحی بسیاری را در دل خود جای‌داده است و معمولاً بیشتر مسافران، این منطقه را برای گشت‌وگذار خود انتخاب می‌کنند.

بااین‌حال، جاهای دیدنی متعددی در سایر شهرهای آذربایجان نیز وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • کانال آبی ونیز کوچک در باکو
  • پارک گردشگری هایلند
  • سالن تئاتر باکو
  • ایچری شهر
  • برج شعله
  • قلعه دختر باکو
  • بلوار ساحلی باکو
  • موزه فرش
  • موزه کتاب‌های مینیاتوری
  • کاخ شیوان
  • میدان فواره‌ها
  • پارک فیلارمونیک
  • قطار کابلی باکو
  • دومین پرچم بلند جهان در بلوار باکو
  • مرکز فرهنگی حیدر علی اف و… .

آیا برای سفر به آذربایجان نیاز به ویزای توریستی است؟

بله، برای سفر به این کشور زیبا تمامی مسافران باید ویزای توریستی آذربایجان را دریافت کنند. به صورت کلی ویزای این کشور به ۲ نوع ویزای فرودگاهی یا ویزای لیبلی ارائه می‌شود؛ که متاسفانه در حال حاضر امکان اخذ ویزای فرودگاهی آذربایجان برای ایرانیان وجود ندارد.

فرقی ندارد از چه راهی وارد جمهوری آذربایجان می‌شوید، درهرصورت شما نیاز به ویزای توریستی خواهید داشت که از سوی دولت این کشور صادر می‌شود.

ویزای لیبلی را می‌توانید از طریق مؤسسه‌های معتبر گردشگری مانند توریک، دریافت کنید. مدت‌زمان این ویزای توریستی ۳۰ روز اقامت است و معمولاً ۳ الی ۵ روز کاری زمان می‌برد تا صادر شود.

توجه: به‌علاوه هزینه‌ای که برای اخذ ویزای توریستی آذربایجان نیاز است پرداخت شود، هزینه مربوط به “عوارض خروج از کشور” نیز وجود دارد که پرداخت آن الزامی است.

چطور به آذربایجان برویم؟ | مسیرهای دسترسی به آذربایجان

چطور به آذربایجان برویم؟ | مسیرهای دسترسی به آذربایجان

یکی از پرتکرارترین سؤال‌های گردشگران این است که “چطور به آذربایجان برویم؟” و یا ” آیا می‌توان با خودروی شخصی به باکو سفر کرد؟” در این باره باید بگوییم که راه‌های متعددی برای رسیدن به کشور پر جاذبه آذربایجان و شهر باکو وجود دارد که تور مسافرتی، قطار، اتوبوس، خودروی شخصی و… را در بر می‌گیرد. در ادامه، شرایط سفر از طریق هر یک از این مسیرها را ذکر کرده‌ایم.

سفر زمینی به آذربایجان

ازآنجاکه ایران با آذربایجان مرزهای مشترک دارد و مسافت این دو کشور با یکدیگر زیاد نیست، علاقه‌مندان می‌توانند از راه‌های زمینی به این کشور زیبا سفر کنند.

البته، فراموش نکنید که برای سفر زمینی به آذربایجان هم نیاز به اخذ ویزا است. راه‌های زمینی که می‌توانید از طریق آن به آذربایجان سفر کنید، در ادامه نام برده شده‌اند:

  • خودروی شخصی: از طریق مرزهایی که با آذربایجان مشترک هستند.
  • اتوبوس: از طریق پایانه‌های اتوبوس در غرب تهران و تبریز.
  • قطار: از طریق مبدأ تهران.

سفر به آذربایجان با قطار

سفر با قطار، یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه و راحت است که بسیاری از گردشگران این گزینه را برای سفر خود انتخاب می‌کنند. معمولاً سفر به باکو با قطار، از مبدأ تهران امکان‌پذیر می‌شود.

سفر هوایی به آذربایجان

سفر با هواپیما، یکی از ساده‌ترین و پرطرف‌دارترین راه‌های سفر است که مزایای ویژه‌ای را به همراه دارد. معمولاً اکثر مسافران از این طریق به آذربایجان سفر می‌کنند، اما هزینه این راه کمی بیشتر از سایر مسیرهای دسترسی به باکو است. اکثر پروازهای باکو، از تهران و فرودگاه امام خمینی انجام می‌شود.

مرزهای مشترک آذربایجان با ایران

یکی از مزیت‌های بزرگ سفر به آذربایجان، داشتن مرزهای مشترک با ایران است که این امر کار را برای مسافران ایرانی ساده‌تر می‌کند. گردشگران ایرانی می‌توانند از طریق ۲ مرز مشترک، خود را به آذربایجان و باکو برسانند:

  • مرز آستارا: این مرز در استان گیلان قرار دارد و مسیر گیلان تا باکو، حدود ۲۹۰ کیلومتر به طول می‌انجامد.
  • مرز بیله‌سوار: دومین مرز مشترک با باکو است که در استان اردبیل قرار داشته و از این نقطه تا باکو، حدود ۲۰۵ کیلومتر مسافت است.

اقامت در آذربایجان

اقامت در آذربایجان

در کل، هاستل‌ها و هتل‌های بسیاری آذربایجان وجود دارند که به دلیل توریستی بودن این کشور، با ظاهری جذاب و معماری‌های جالب خودنمایی می‌کنند.

هزینه اقامت در این اقامتگاه‌ها بسته به نوع خدمات، تعداد اتاق، تعداد مسافران، دسترسی به مرکز شهر و… متغیر است. در ادامه، اقامتگاه‌های محبوب باکو را به ۲ دسته ارزان‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها تقسیم کرده‌ایم:

 

ارزان‌ترین اقامتگاه‌های آذربایجان گران‌ترین اقامتگاه‌های آذربایجان
تراس (terrace) شاه پالاس (Shah Palace)
ریوا (Riva) وینتر پارک (Winter Park Hotel Baku)
اولد باکو (old Baku) فورسیزن (Four Seasons Hotel Baku)
جاسمین (Jasmine) فیرمونت (Fairmont)
نمی (Nemi) پریمیر (Primer Hotel)
اولد ایست (Old east) هیلتون باکو (Hilton Baku)
کنسول (Consul) بیلگاه بیچ (Bilgah Beach Hotel)

هزینه حمل‌ونقل در آذربایجان

درخصوص حمل‌و‌نقل عمومی باید گفت که برای تردد در شهرهای آذربایجان و گردش و تفریح در این کشور، ممکن است هزینه بیشتری نسبت به ایران پرداخت کنید؛ چراکه بنزین در این کشور گران‌تر از شهرهای ایران است.

معرفی بهترین رستوران‌های آذربایجان

باکو یکی از شهرهایی است که مملو از رستوران‌های لاکچری و جذاب است که لذت خوردن وعده‌ها خوشمزه با طعم‌هایی متفاوت را به گردشگران ارائه می‌دهند.

گوشت بیشترین مواد غذایی است که در غذاهای محلی آذربایجان مشاهده خواهید کرد و مک دونالد نیز در این کشور شعبه دارد.

البته، شایان‌ذکر است که سفارش غذا در رستوران‌های آذربایجان کمی گران‌تر از کشور ایران است.

از همین روی اگر تمایل به خرج بیش از حد برای غذا ندارید، از کنسروهای آماده و سایر مواد غذایی با خود همراه داشته باشید. برخی از بهترین رستوران‌های باکو را می‌توان به شرح زیر دانست:

  • مک دونالد (Mc Donalds)
  • اولد گاردن (Old Garden Restaurant)
  • دونر کیفی (Doner Keyfi)
  • شاورما (Shaurma)
  • یودی (Yedoy)
  • وایت گاردن (White Garden Cafe)
  • دونر کباب (Doner Kebap)
  • تکسیم کباب (Taksim Kebap)
  • هارد راک (Hard Rock Cafe)
  • کافه فرهنگی حیدر علی اف (Heydar Aliyev Cultural Center Cafe)
  • موگام کلاب (Mugham Club).

اختلاف ساعت آذربایجان و باکو با ایران چقدر است؟

ازآنجاکه کشور آذربایجان در نزدیکی ایران قرار دارد، از اخلاف ساعت زیادی با ما برخوردار نیست. اختلاف زمانی این کشور با ایران تنها ۳۰ دقیقه است که ساعت آذربایجان ۳۰ دقیقه از ایران جلوتر است.

قصد سفر به آذربایجان را دارید؟ با تکمیل فرم زیر، بهترین پیشنهادهای ویزا، هتل و پرواز را دریافت خواهید کرد.


سخن پایانی

جمهوری آذربایجان یکی از مقاصد گردشگری محبوب میان اروپا شرقی و آسیا غربی است که از دیدنی‌های تاریخی بسیاری برخوردار است.

این کشور زیبای ۴ فصل، مسافت کمی از ایران دارد و در نزدیکی کشور عزیزمان قرار گرفته است.

باکو، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آذربایجان محسوب می‎شود که بیشتر رستوران‌ها، اقامتگاه‌ها، جاهای دیدنی و… نیز در همین منطقه قرار گرفته‌اند.

برای سفر به این اقلیم خوش‌آب‌وهوا و بازدید از جاذبه‌های پرطرف‌دار آن، نیاز به اخذ ویزای توریستی آذربایجان خواهید داشت که مجموعه توریک در کم‌ترین زمان ممکن این کار را برای علاقه‌مندان انجام می‌دهد.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *