خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای جامع حمل و نقل در استانبول

حمل و نقل در استانبول
تاریخ انتشار: 1403/6/16

 یکی از مسائل بسیار مهمی که در سفر به استانبول باید اطلاعات کاملی در مورد آن داشته باشید، حمل و نقل در استانبول است. در استانبول انواع روش‌های حمل و نقل وجود دارد که با توجه به نوع سفر خود، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر سفرتان اقتصادی است، می‌توانید به سراغ روش‌های حمل و نقل ارزان بروید اما اگر محدودیت بودجه ندارید، شاید استفاده از تاکسی بهتر باشد. اما ارزان‌ترین و بهترین روش‌های حمل و نقل در استانبول کدام هستند؟

در این مقاله از توریک قصد داریم به بررسی راهنمای جامع حمل و نقل در استانبول بپردازیم تا ببینید کدام روش برای شما مناسب است.

انواع حمل و نقل در استانبول + ساعت کارکرد و هزینه‌های آن

با وجود آن که پیاده‌روی در شهر استانبول بسیار جذاب است، اما مسافت‌های طولانی بین نقاط مختلف در شهرهای توریستی ترکیه باعث شده تا گردشگران به استفاده از انواع روش‌های حمل و نقل نیاز داشته باشند. در استانبول انواع وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد که قبل از سفر باید حتماً در مورد آن‌ها اطلاعات کافی کسب کنید. مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل عمومی در استانبول به همراه ساعت کارکرد و هزینه‌های آن عبارتند از:

مترو استانبول

متروی استانبول یکی از بهترین روش‌های جابه‌جایی و مدیریت هزینه سفر به استانبول است که گردشگران زیادی از آن استفاده می‌کنند. در استانبول 9 خط مترو با نام‌های  M1A، M1B، M2، M3، M4، M5، M6، M7، M9 دارد که هر کدام برای مقصدی درنظر گرفته شده است. ساعت کاری متروی استانبول از 6 صبح شروع شده و تا 12 شب هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای استفاده از متروی استانبول می‌توانید از استانبول کارت استفاده کنید که با داشتن آن، هزینه‌هایتان حدود 15 لیر کاهش پیدا می‌کند. البته اگر نمی‌خواهید همیشه از مترو استفاده کنید، می‌توانید از بلیط یک سفره استفاده کنید که هزینه‌های آن به صورت زیر است:

  • بلیط یک سفره: 30 لیر
  • بلیط دو سفره: 50 لیر
  • بلیط سه سفره: 80 لیر
  • بلیط 5 سفره: 90 لیر
  • بلیط 10 سفره: 170 لیر

برای استفاده از مترو استانبول باید خطوط آن را بشناسید که نقشه زیر به شما کمک می‌کند:

نقشه مترو استانبول

بر اساس مقصد خود می‌توانید از نقشه بالا استفاده کنید. همچنین اپلیکیشن Metroistanbul در این زمینه به شما کمک می‌کند.

تاکسی استانبول

یکی دیگر از بهترین روش‌های حمل و نقل در تور استانبول، تاکسی است که البته هزینه بیشتری نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل دارد. یکی از مشکلاتی که استفاده از تاکسی دارد، این است که در ساعت شلوغی ممکن است شما را در مدت زمان کوتاه به مقصد نرساند! هزینه سفر با تاکسی شامل هزینه ورودی و هزینه مسافت طی شده است.

تاکسی در استانبول

انواع تاکسی‌های استانبول به همراه هزینه‌های آن عبارتند از:

  • تاکسی زرد: ورودی 19 لیر و هر کیلومتر پیمایش 14 لیر
  • تاکسی فیروزه‌ای: ورودی 22 لیر و هر کیلومتر پیمایش 15 لیر
  • تاکسی مشکی: ورودی 33 لیر و هر کیلومتر پیمایش 80 لیر

هزینه تاکسی در شب بیشتر از روز است و بهتر است برای پرداخت هزینه از کارت اعتباری استفاده کنید. یکی دیگر از نکاتی که برای کرایه تاکسی باید درنظر بگیرید، این است که از کرایه تاکسی‌هایی که از کیلومترشمار استفاده نمی‌کنند، خودداری کنید. چرا که در نهایت، هزینه بسیار سنگینی از شما دریافت می‌شود که به ضررتان خواهد بود.

اتوبوس استانبول

نقشه اتوبوس‌های استانبول به نحوی طراحی شده است که مسیرهای مهم شهر را در بر می‌گیرد. همین مسئله باعث شده تا شهروندان استانبول اتوبوس را یکی از بهترین روش‌های حمل و نقل عمومی بدانند. شاید برایتان جالب باشد که استانبول بیش از 500 خط اتوبوس داشته و حدود 8 هزار ایستگاه در این کلان‌شهر وجود دارد.

اتوبوس در استانبول

البته دو نکته مهم را باید در مورد اتوبوس‌های استانبول درنظر بگیرید:

  • اول این که اتوبوس‌ها هم در ساعت شلوغی درگیر ترافیک می‌شوند و ممکن است زمان رسیدن به مقصد کمی طولانی شود.
  • دوم این که به دلیل مسیر اتوبوس‌ها ممکن است مسیر حرکت با نقشه‌های موجود کمی متفاوت باشد یا ساعت حرکت هر خط کمی جابه‌جا شود.

هزینه حمل و نقل با اتوبوس 18 لیر است و  پرداخت آن فقط از طریق استانبول کارت ممکن است. همچنین قبل از رسیدن به ایستگاه موردنظر باید دکمه توقف (Stop) را بزنید و نزدیک درب اتوبوس منتظر بمانید.

تراموا استانبول

تراموا یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در سفر به استانبول محسوب می‌شود که دو نوع است: تراموای مدرن و نوستالژی. این وسایل حمل و نقل هم شبکه و خطوط کاملی دارند که بخش‌های آسیایی و اروپایی را پوشش می‌دهد. در استانبول خطوط T1 ،T3 ،T4 و T5 وجود دارد که از وسط شهر عبور می‌کند و شانس دیدن بخش‌های مختلف شهر را به صورت گذری خواهید داشت.

معمولاً گردشگران از خط T1 استفاده می‌کنند؛ چرا که نقاط دیدنی و مناطق گردشگری معروف را به هم وصل می‌کند. تراموای نوستالژی واگن‌های برقی هستند که در حال حاضر دو خط استانبول را پوشش می‌دهد. هزینه استفاده از تراموا در استانبول برای هر نفر 18 لیر است.

کشتی استانبول

دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول با کمک تنگه بسفر به هم وصل می‌شوند و برای حمل و نقل باید از کشتی استفاده کنید. کشتی‌های استانبول در 10 اسکله مختلف قرار گرفته‌اند که اسکودار و کادیکوی مربوط به مناطق اروپایی است و هفت اسکله دیگر از جمله بشیکتاش، کاباتاش، کاراکوی و امینونو در منطقه اروپایی قرار دارد.

کشتی در استانبول

ساعت کاری کشتی‌های استانبول از 7 صبح تا 11 شب است و هزینه آن برای هر نفر 23 لیر است. لازم است بدانید که برخی اسکله‌ها ساعت 12.5 شب تا 5.5 صبح هم فعالیت می‌کنند اما هزینه آن دو برابر می‌شود؛ یعنی حدود 45 لیر برای رفت و برگشت.

قطار کابلی استانبول

قطارهای کابلی یا فونیکولار یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول هستند که مسیرهای اختصاصی داشته و مسافران را درگیر ترافیک نمی‌کند. دو بخش قطارهای کابلی استانبول شامل تونل به کاراکوی (T) و تکسیم به کاباتاش (F1) است. این وسیله یکی از ارزان‌ترین وسایل حمل و نقل در استانبول محسوب می‌شود که باید حداکثر 15 لیر بابت آن پرداخت کنید. البته در صورت استفاده از استانبول کارت این هزینه تا 10 لیر هم کاهش پیدا می‌کند.

تراموا در استانبول

حمل و نقل با دلموش ‌در استانبول

دلموش ون‌هایی در شهر استانبول هستند که برای جابه‌جایی 8 مسافر به صورت هم‌زمان استفاده می‌شود. هزینه آن تنها یک هشتم کرایه تاکسی است و هر جایی که درخواست کنید، شما را پیاده می‌کنند. اگر به صورت خانوادگی و گروهی به استانبول سفر می‌کنید، دلموش یک گزینه مقرون به صرفه است که برای پرداخت آن باید به صورت نقدی اقدام کنید.

دلموش

حواستان باشد که امکان پرداخت هزینه با استفاده از استانبول کارت وجود ندارد و نباید همراه داشتن پول نقد را فراموش کنید. هزینه این وسیله نقلیه برای هر نفر بین 3 تا 5 لیر است که بر اساس مسیری که طی می‌کنید، متفاوت است.

شلوغ‌ترین ساعت حمل و نقل در استانبول چه موقع است؟

استانبول شهری است که بخشی از آن اروپایی است؛ همین مسئله باعث شده تا شهری شلوغ با حدود 15.5 میلیون نفر جمعیت محسوب شود. بنابراین اگر ساعت شلوغی در استانبول را ندانید، ممکن است با مشکل مواجه شوید. معمولاً استانبول در ساعت 7 الی 10 صبح شلوغ بوده که دلیل آن رفت و آمد افرادی برای رسیدن به محل کارشان است. همچنین در زمان تعطیلی مدارس از ساعت 4 عصر تا 9.5 شب هم با ترافیک روبرو خواهید بود.

نتیجه‌گیری

شناخت وسایل حمل و نقل عمومی برای سفر یا رزرو تور در شهری مانند استانبول برای افرادی که به این شهر دیدنی و زیبا سفر می‌کنند، ضروری است. در این مقاله سعی کردیم راهنمای کامل حمل و نقل در استانبول و هر چیزی که لازم است در مورد آن بدانید را بررسی کنیم. اگر سوالی در مورد این مقاله دارید، در بخش نظرا ت مطرح کنید تا شما را به صورت کامل راهنمایی کنیم.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *