خانه
بلاگ
حساب کاربری

جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست داد!

جاهای دیدنی تاجیکستان که نباید از دست داد!
تاریخ انتشار: 1403/3/19

تاجیکستان کوچک‌ترین کشور آسیا مرکزی است که به سرزمین «کوه‌های بلند پامیر» شهرت دارد. بر کسی پوشیده نیست که تاجیکستان دارای برخی از خیره‌کننده‌ترین مناظر در آسیا مرکزی است که سالانه گردشگران علاقه‌مند با اخذ ویزای توریستی به آنجا سفر می‌کنند.

از گردنه‌های کوهستانی و کاروان‌سراهای جاده ابریشم گرفته تا فرهنگ، غذا و تاریخ متنوع آن چیزهای زیادی برای کشف در این کشور وجود دارد که بدون شک سفری به‌یادماندنی را برای شما رقم می‌زند.

تاجیکستان با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و مناظر بکر و طبیعی که دارد، ماجراجویی خارق‌العاده‌ای را برای شما به ارمغان می‌آورد. اگر شما هم به دنبال مقصد متفاوت برای گشت‌وگذار و سفر در قاره آسیا هستید، در این راهنما همراه ما باشید تا جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی تاجیکستان را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با جاهای دیدنی تاجیکستان

طبیعت بکر و بناهای تاریخی متعدد که در جای‌جای تاجیکستان واقع شده، این کشور را به مقصد محبوبی برای گشت‌وگذار تبدیل کرده است.

همچنین، تشابهات تاریخی و فرهنگی تاجیکستان با کشور ما، یکی از دلایل اصلی سفر گردشگران ایرانی به این کشور محسوب می‌شود. فراموش نکنید که اخذ ویزای تاجیکستان برای ایرانیان در سفر به این کشور اجباری‌ست.

جالب است بدانید بیشتر موقعیت جغرافیایی تاجیکستان در ارتفاع ۳۰۰ متری قرار گرفته است و به همین خاطر به آن لقب “بام جهان” را نسبت داده‌اند.

گرم چشمه

گرم چشمه

گرم چشمه در زبان تاجیکی به معنی “چشمه‌های آب گرم” است. ذخایر معدنی در این چشمه، سنگی بزرگ و زیبا با استخری در مرکز آن ایجاد کرده است که آن را در جنوب خوروگ، در بزرگراه پامیر مشاهده خواهید کرد.

آب این چشمه در دمای حدود ۶۵ درجه سانتیگراد از زمین خارج می‌شود و بسیاری از مردم محلی و توریست‌ها برای حمام‌کردن و بهره‌مندشدن از خاصیت درمانی گرم چشمه، به این منطقه می‌آیند.

شما نیز در طول سفرتان به تاجیکستان می‌توانید به گرم چشمه رفته، در آب گرم آن حمام کنید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.

باغ‌وحش دوشنبه

باغ‌وحش دوشنبه، در سال ۱۹۶۰ و در پایتخت تاجیکستان تأسیس شد. این باغ‌وحش در مرکز شهر، ساحل رودخانه لوچوب و در کنار استادیوم پامیر واقع شده است که گونه‌های حیوانی کمیاب را به نمایش می‌گذارد.

دره بارتنگ

دره بارتنگ

دره بارتنگ یکی از مسحورکننده‌ترین جاذبه‌های دیدنی تاجیکستان است که در دورافتاده‌ترین مسیر عبور از کوه پامیر واقع شده است.

اگر عاشق گشت‌وگذار و کاوش در طبیعت، کوهستان و مسیرهای ناهموار و سخت هستید دره بارتنگ بدون شک ماجراجویی جذابی برای شما خواهد بود.

دره بارتنگ برای عکاسان و علاقه‌مندان به کوهنوردی، یک تفریح جذاب محسوب می‌شود که در طول مسیر می‌توانند از مناظر طبیعی اطراف لذت برده و بافرهنگ مردم محلی این منطقه بیشتر آشنا شوند.

پیشنهاد می‌شود: ۰ تا ۱۰۰ سفر به تاجیکستان

دره زراوشان

دره زراوشان

زراوشان رشته‌کوهی است که در تاجیکستان و ازبکستان واقع شده است. کلمه زراوشان در زبان تاجیکی «رودخانه طلایی» معنی می‌شود.

این دره با چشم‌انداز کوهستانی و دریاچه‌های زیبای آن، چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. دریاچه علاءالدین، دریاچه کولیکلون، دریاچه اسکندرکول و هفت دریاچه شینگ، این دره را به یک مقصد گردشگری معروف در تاجیکستان و آسیا مرکزی تبدیل کرده است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از آن بازدید کنید.

قله کورژنفسکایا

قله کورژنفسکایا

قله کورژنفسکایا سومین قله مرتفع در کوه‌های پامیر تاجیکستان و یکی از پنج “قله پلنگ برفی” در قلمرو اتحاد جماهیر شوروی سابق است و جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی تاجیکستان به‌حساب می‌آید.

این قله دارای ۷۱۰۵ ارتفاع است و به نام «پلنگ برفی» شناخته می‌شود. قله کورژنفسکایا که در سال ۱۹۱۰، توسط نیکولای کورژنفسکی کشف شد، امروزه یکی از مهم‌ترین کوهستان‌های تاجیکستان به شمار می‌رود. این قله زیبا از نظر موقعیت جغرافیایی، در مابین مرز تاجیکستان و قرقیزستان جای گرفته است.

تنگه ورزاب

تنگه ورزاب

تنگه ورزاب، با کوه‌های پوشیده از برف، آبشارهای خروشان و چشمه‌های گرم، مکان اصلی برای مسافران ماجراجو تاجیکستان در نظر گرفته می‌شود.

گردشگران برای رسیدن به این تنگه و مکان‌های توریستی آن، مسیر زیادی را می‌پیمایند. تنگه ورزاب که کمتر از یک ساعت با ماشین از دوشنبه فاصله دارد، یک گشت‌وگذار باورنکردنی را از پایتخت سرسبز تاجیکستان به شما ارائه می‌دهد.

دوشنبه – پایتخت تاجیکستان

دوشنبه - پایتخت تاجیکستان

دوشنبه بزرگ‌ترین شهر و همچنین قلب فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور است. در خیابان‌های شهر، بسیاری از معماری‌های مدرن و زمان شوروی دیده می‌شود.

همچنین موزه‌ها، مجسمه‌ها و مکان‌های تاریخی بی‌شماری در این منطقه وجود دارد که منعکس‌کننده تأثیرات قوی ایرانیان درگذشته شهر هستند.

این شهر طبیعت بکر و سرسبزی دارد که برای گشت‌وگذار و کشف جاذبه‌های ناشناخته گزینه عالی به شمار می‌رود.

البته برای بسیاری از گردشگران، خرید از بازارهای شرقی دوشنبه و امتحان غذاهای خوشمزه محلی، لذت‌بخش‌تر است.

چایخانه راحت، دوشنبه

چایخانه راحت، دوشنبه

نوشیدن چای، یک سرگرمی ملی در تاجیکستان و بخشی ضروری از هر تعامل انسانی و همچنین بهترین راه برای شروع روز و پایان هر وعده‌غذایی است.

این چایخانه یک شاهکار معماری محسوب می‌شود که در دوره شوروی ساخته شده است. نمای سفید نئوکلاسیک ساختمان جای خود را به دکوراسیون داخلی بسیار عالی می‌دهد که طراحی سنتی ایرانی نیز در آن دیده می‌شود.

علاوه بر بازدید از چایخانه و تحسین معماری این بنا، می‌توانید از تماشای مناظر بکر اطراف نیز لذت ببرید.

بزرگراه پامیر

بزرگراه پامیر

مسیری که از میان‌کوه‌های پامیر می‌گذرد، هزاران سال است که به‌عنوان بخشی از جاده ابریشم باستانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در قرن نوزدهم، یک مسیر استاندارد ساخته شد و بعداً در دهه ۱۹۳۰، ساخت جاده به پایان رسید. جاده امروزی پامیر، فقط تا حدودی آسفالت شده است و پر از دست‌انداز است.

بااین‌حال تجربه شگفت‌انگیزی را به دوچرخه‌سواران و دوستداران سفرهای جاده‌ای هدیه می‌دهد.

تئاتر اپرا و باله عینی

تئاتر اپرا و باله عینی

تئاتر اپرا و باله عینی در سال ۱۹۴۶ ساخته شد و یک نمونه کلاسیک از طراحی استالینیستی است که نمایشگاه‌ها و نمایش‌های متعددی دارد. تئاتر نمایش و باله مرکز موجودیت اجتماعی پایتخت و تئاتر موزیکال پیشرو این کشور است که فرهنگ و تاریخ تاجیکستان را به رخ همگان می‌کشد.

جشنواره سقف جهان

جشنواره سقف جهان

جشنواره سقف جهان هر ساله در خوروگ، بزرگترین شهر GBAO برگزار می‌شود. این جشنواره سنت‌های موسیقی و رقص پر جنب‌وجوش پامیر را جشن می‌گیرد و نوازندگان مهمان از خارج از کشور دعوت می‌شوند.

بیشتر رویدادها در پارک مرکزی سرسبز خوروگ در کنار رودخانه برگزار می‌شود، اما با این در طول برگزاری این جشنواره کل شهر پر از غذاهای خیابانی، غرفه‌های صنایع‌دستی و هنرمندانی است که به رقص و آواز و پایکوبی می‌پردازند.

موزه ملی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان واقع شده و از چهار بخش نمایشی تشکیل شده است:

  • بخش تاریخ طبیعی
  • گروه تاریخ باستان و قرون‌وسطی
  • گروه تاریخ مدرن و معاصر و گروه هنرهای زیبا و کاربردی

این ۴ بخش جزو محبوب‌ترین مکان‌های گردشگری تاجیکستان محسوب می‌شوند که همه ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشانند.

شهر گمشده قلعه کارون

شهر گمشده قلعه کارون

کارون درگذشته جزو مناطق پررونق تاجیکستان بود و امروزه نیز دیدنی‌های زیبایی را در دل خود جای‌داده است.

این منطقه در گذشته‌های دور ارگ تماشایی، آب و آتشکده، معادن و کارگاه‌های طلا و استادیوم چوگان فضایی برای ۱۰۰۰۰ تماشاگر داشت؛ اما سپس کارون ناپدید شد.

باستان‌شناسان در سال ۲۰۱۲ دوباره آن را کشف کردند و از آن زمان تا به امروز، به طور پیوسته در حال حفاری محوطه وسیعی هستند. به همین خاطر است که کارون به نام “قلعه ماچو پیچو تاجیکستان” لقب گرفته است.

اگر به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از شهر گمشده قلعه کارون و تماشای مناظر اطراف آن، برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

کاخ نوروز

کاخ نوروز

شگفت‌انگیزترین مکان گردشگری دوشنبه، احتمالاً کاخ نوروز است. این اقامتگاه سلطنتی علاوه بر باغ‌ها، فواره‌ها، آلاچیق‌ها، یک مرکز اجتماعی و تفریحی نیز به‌حساب می‌آید.

این بنا باتوجه‌به رسوم تزیینی معماری باستانی تاجیک‌ها ساخته شده است و رنگ‌ها و سبک تاجیکی در هر یک از اجزای داخلی کاخ به چشم می‌خورد.

پارک رودکی

پارک رودکی

پارک رودکی، محوطه سرسبز بزرگی است که با چیدمان دقیق، در مرکز شهر دوشنبه قرار دارد. این پارک که توسط مکان‌ها و سازه‌های توریستی قابل‌توجهی احاطه شده است؛ چشمه‌ها، مجسمه‌ها، و حیاط‌های آراسته شده با تعدادی زیادی از گل‌های زیبا را به نمایش می‌گذارد.

رودکی با چشم‌اندازهای بهشتی از سازه‌ها و مکان‌های دیدنی جدید شهر، منطقه‌ای باورنکردنی برای گردش و شگفت‌زده شدن در پایتخت تاجیکستان را ایجاد کرده است.

دریاچه اسکندرکول پنج چشمه

دریاچه اسکندرکول پنج چشمه

اسکندرکول یک دریاچه کوهستانی با منشأ یخچالی در استان سوگد تاجیکستان است که در ارتفاع ۲۱۹۵ متری، در دامنه شمالی رشته‌کوه گیسار در رشته‌کوه‌های فان واقع شده است.

دریاچه اسکندرکول در بین گردشگران بسیار محبوب است و تنها ۱۳۴ کیلومتر با دوشنبه فاصله دارد. این دریاچه از آب‌شدن یخچال‌های طبیعی به وجود آمده و مناظر اطراف آن نیز به‌عنوان ذخیره‌گاه طبیعی شناخته می‌شود.

قلعه حصار

قلعه حصار

قلعه حصار در ۲۶ کیلومتری شهر دوشنبه واقع شده است. این قلعه یک موزه در فضای باز در نظر گرفته می‌شود و تعدادی از افسانه‌های شاهنامه فردوسی نیز به این قلعه مربوط می‌شود.

حصار مرکز استان بخارا شرقی است و تا سال ۱۹۲۴ که توسط ارتش سرخ شکست خورد، در دست والی امیر ابراهیم بیگ بود. به همین دلیل این قلعه و جاذبه‌های اطراف آن، جزو مکان‌های گردشگری تاجیکستان محسوب می‌شوند.

بنا یادبود اسماعیلی سامانی

بنا یادبود اسماعیلی سامانی

این مجسمه یکی از برجسته‌ترین مکان‌های امروزی دوشنبه است که بنیان‌گذار سلسله سامانی در قرن دهم را ستایش می‌کند. بنا یادبود اسماعیلی سامانی که در میدان دوستی پایتخت قرار گرفته، به یک نقطه ملاقات کلیدی در شهر تبدیل شده است.

تخت سنگین

تخت سنگین

جالب است بدانید که Oxus یکی از جواهرات مجموعه موزه بریتانیا است و مردم معتقدند که این گروه طلا از معبد اکسوس در تخت سنگین، یک مکان باستانی در جنوب غربی تاجیکستان آمده است.

اگر می‌خواهید از این مکان گردشگری بازدید کنید به دلیل نزدیکی آن به مرز افغانستان و تاجیکستان، به مجوز نیاز دارید. در این معبد می‌توانید بسیاری از بهترین مجسمه‌ها، عاج‌ها و سرامیک‌های موجود را از نزدیک مشاهده کنید.

بهترین زمان سفر به تاجیکستان

تاجیکستان در فهرست کشورهای چهارفصل، با شرایط آب‌وهوایی مساعد قرار دارد که همیشه برای سفر مناسب است.

بااین‌حال، در بهار و زمستان آب‌وهوای این کشور برای گشت‌وگذار در مکان‌های تاریخی و گردشگری تاجیکستان بسیار عالی در نظر گرفته می‌شود.

تابستان‌های تاجیکستان بسیار شرجی و رطوبتی است که چندان موردعلاقه توریستان و گردشگران نیست. به همین دلیل تابستان ارزان‌ترین زمان سفر به تاجیکستان و شهرهای توریستی آن است.

سخن پایانی

تاجیکستان پر از گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی متعدد با جاذبه‌های طبیعی بکر و بی‌نظیر است که کمتر کسی با آن‌ها آشنا است. کشور تاجیکستان به دلیل اشتراکات تاریخی با کشورمان ایران و نزدیکی فرهنگ و زبان، بدون شک برای ما سفر منحصربه‌فردی خواهد بود تا در کوچه‌پس‌کوچه‌های دوشنبه قدم بگذاریم و جاذبه‌های تاریخی و مناظر طبیعی منحصربه‌فرد آن را کشف کنیم. اگر شما هم قصد سفر به تاجیکستان را دارید، با اخذ ویزا و یا رزرو تورهای گردشگری از مجموعه معتبر توریک، می‌توانید سفر به‌یادماندنی را تجربه کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *