خانه
بلاگ
حساب کاربری

جاهای دیدنی چابهار: 32 جای تفریحی و دیدنی + عکس و آدرس

جاهای دیدنی چابهار
تاریخ انتشار: 1403/7/23

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که جاهای دیدنی چابهار هم می‌تواند به اندازه جاهای دیدنی دبی و … نظرتان را جلب کند؟ چابهار یکی از بنادر زیبا در نقطه جنوبی سیستان و بلوچستان است که جاهای تفریحی و دیدنی بسیار زیادی دارد و می‌توانید از سفر به آن، خاطراتی فراموش‌نشدنی در ذهن خود ثبت کنید.

در این مقاله از توریک قصد داریم به بررسی بهترین جاهای دیدنی و تفریحی چابهار بپردازیم تا پیش از رزرو تور چابهار بتوانید برای بازدید از این مکان‌ها برنامه‌ریزی دقیق داشته باشید.

کوه‌ مینیاتوری

کوه مینیاتوری یکی از جاذبه‌های دیدنی در چابهار است که بازدید از آن می‌تواند راز و رمز زیادی از آفرینش هستی به شما نشان دهد. این کوه مشابه کوه‌های آهکی مریخ است که در واقع جنس آن از بدبوم است؛ بدبوم را می‌توان نتیجه بارش‌های سنگین در نواحی مرتفعی دانست که خشک شده و باعث به‌وجود آمده دره‌های بزرگ و تنگ شده است. رنگ این کوه‌ها بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

کوه مینیاتوری چابهار

ساحل تیاب

ساحل تیاب که با نام محلی خلیج پزم شناخته می‌شود، ساحلی در نزدیکی چابهار است. جالب است بدانید که در کنار آن پادگان کنارک که بزرگ‌ترین پایگاه هوایی خاورمیانه است، قرار دارد. این ساحل بسیار زیبا و دیدنی است و می‌توانید از دیدن آب‌های آبی و زیبای آن لذت ببرید.

ساحل تیاب

گل افشان

گل افشان یکی جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار است که در واقع حوضچه‌ای کوچک بوده و هر 15 دقیقه، گل سرد به بیرون پرتاب می‌شود. دلیل علمی این جاذبه فشارهای داخل زمین و فعالیت آتش‌فشان‌های این منطقه است. جالب است بدانید که گل افشان چابهار از بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین کوه‌های گل افشان ایران است.

گل افشان

جنگل‌ حرا

جنگل حرا از جاذبه‌های دیدنی چابهار است که در نزدیکی مرز پاکستان قرار گرفته است. این جنگل در نزدیکی بندر زرخیز قرار دارد و جزء مناطق حفاظت‌شده محیط زیست شناخته می‌شود. شانس دیدنی حیوانات وحشی مختلفی را در آن دارید که دیدن آن نظرتان را جلب می‌کند.

جنگل حرا

تالاب لیپار

تالاب لیپار که به عنوان دریاچه صورتی چابهار هم شناخته می‌شود، از جاذبه‌های منحصربه‌فرد ایران در این منطقه است. جالب است بدانید که دلیل رنگ صورتی این تالاب به‌خاطر وجود نوعی پلانکتون است که با برخورد بدن این جانداران با شرایط محیطی چنین رنگی تولید می‌کند. در این منطقه بیش از 90 گونه ماهی، جلبک‌ها، گونه‌های مختلف نرم‌تنان و… وجود دارد که آن را به جاذبه‌ای بی‌نظیر تبدیل کرده است.

نمونه دیگر این دریاچه در استرالیا که با نام دریاچه هیلیر استرالیا شناخته می‌شود نیز وجود دارد.

تالاب لیپار

قلعه پیزوگت

قلعه پیزوگت در دوران ساسانیان و اشکانیان ساخته شده و در داخل دره تیس قرار گرفته است. البته در حال حاضر بخش‌های زیادی از آن مخروب شده است و فقط شانس دیدن دیوارهای قلعه، سکوهای سنگی و دو اتاق داخلی آن را خواهید داشت.

قلعه پیزوگت

منطقه محافطت شده باهو کلات (محل زندگی گاندوها)

اگر به دیدن حیات وحش علاقه دارید، در منطقه باهو کلات شانس زیادی برای دیدن گاندوها خواهید داشت. در واقع این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از بکرترین محیط‌ها برای زندگی تمساح‌های ایرانی (گاندو) است. البته موجودات دیگری نظیر جبیر، سیاهگوش، خدنگ، لاک‌پشت سبز دریایی و بزمجه هم در این منطقه دیده می‌شود که البته بهتر است با حضور محلی‌های این منطقه به آن‌جا بروید.

منطقه محافطت شده باهو کلات

سواحل مکران

سواحل مکران شامل ساحل‌های صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی است که آن را به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های طبیعی چابهار تبدیل کرده است. منظره‌های بسیار زیبا و غول پیکر ساحلی در این منطقه، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. همچنین در این منطقه می‌توانید از تفریحات ساحلی آن که بسیار ارزان‌تر از تفریحات آبی کیش که مشابه آن است استفاده کنید و لذت ببرید. البته امکانات تفریحی در آن وجود ندارد و باید حتماً همراه خود ببرید.

سواحل مکران

اسکله و ساحل بریس

ساحل بریس در نزدیکی روستای بریس با قدمت 500 ساله قرار گرفته و به عنوان یکی از جذاب‌ترین و زیباترین سواحل چابهار شناخته می‌شود. در اسکله بریس که گاهی با نام اسکله تراسی هم شناخته می‌شود، ماهی‌گیران و غواصان حضور پیدا می‌کنند که باعث شده گردشگران زیادی هم به آن‌جا بروند. در این ساحل موج افشان‌های زیادی وجود دارد که جذابیت این منطقه را دو چندان کرده است.

اسکله و ساحل بریس

موج افشان چابهار

موج افشان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی چابهار است که فواره‌های طبیعی از دل زمین بیرون زده و دلیل آن، برخورد امواج با صخره‌های کنار ساحل است. این موج افشان‌ها در نوار ساحلی چابهار به گواتر دیده می‌شود و می‌توانید در بوستان ساحلی دریایی چابهار زیباترین آن‌ها را ببینید.

موج افشان چابهار

قدمگاه خضر نبی

قدمگاه خضر نبی در چابهار قرار گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی چابهار شناخته می‌شود. این زیارتگاه از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین زیارتگاه‌ها در میان قوم بلوچ شناهته می‌شود. خواجه خضر یکی از راهنمایان و بزرگان در بخش صیادی بوده است و همین مسئله باعث محبوبیت در میان این قوم شده است. جالب است بدانید که هیچ مقبره‌ای در آن وجود ندارد و دلیل آن، اعتقاد مردم محلی است که می‌گویند خضر نبی زنده است.

قدمگاه خضر نبی

خلیج چابهار

یکی از بزرگ‌ترین خلیج‌های دریای عمان، خلیج چابهار است که به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی این بندر شناخته می‌شود. امتداد این خلیج از شرق چابهار تا غرب کنارک را دربر می‌گیرد. در این خلیج شانس زیادی برای دیدن انواع ماهی‌ها، آب‌زیان، کلونی‌های مرجانی و… را خواهید دید که نظرتان را جلب می‌کند.

خلیج چابهار

درخت مکرزن

درخت مکرزن درختی است که در هندوستان وجود دارد و در محیط‌های خاصی می‌روید. در چابهار هم شانس دیدنی درخت مکرزن، انجیر هندی یا انجیر معابد را دارید. دلیل جذابیت این درخت مربوط به شیوه تولید مثل و ظاهر عجیب آن است! خاصیت این درخت از بین رفتن درخت والد پس از زیاد شدن درختان کوچک‌تر است اما در طول دوران زندگی هر درخت، تعداد زیادی درخت در اطراف آن سبز می‌شود.

درخت مکرزن

روستای شیرگواز

اگر به دیدنی‌های دریا و ساحل بگذریم، باید به سراغ جاذبه‌های روستایی این منطقه بروید. روستای شیرگواز از دیدنی‌ترین روستاهای چابهار است که در نزدیکی باهو کلات قرار دارد. این روستا کوهستانی است و آن را با نام هندوستان کوچک ایران می‌شناسند.

روستای شیرگواز

ساحل پلانکتون

ساحل پلانکتون چابهار یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه است که اگر در دل شب به آن‌جا بروید، دانه‌های آبی رنگ نظرتان را جلب می‌کند. دلیل این اتفاق وجود موجودات کوچکی به نام فیتوپلانکتون است که عمر آن‌ها تنها چند دقیقه است. اگر از دریا خارج شوند، عمرشان کوتاه‌تر می‌شود و می‌میرند.

ساحل پلانکتون

چشم اقیانوس

چشم اقیانوس یکی از جاهای دیدنی در جنوب شرقی چابهار است که در واقع یک گودال بسیار زیبا مانند چشمی آبی‌رنگ بوده و نظرتان را جلب می‌کند. در سال گردشگران زیادی برای بازدید از چشم اقیانوس به این منطقه سفر می‌کنند که وجود صخره‌های سفید و شن‌های طلایی این منطقه را دیدنی‌تر کرده است.

چشم اقیانوس

کلبه غواصی

اگر به دنیای شنا و غواصی علاقه‌مند هستید، قطعاً کلبه غواصی چابهار نظرتان را جلب می‌کند. چرا که در این محل امکان غواصی در آب‌های شفاف و زلال چابهار وجود دارد و می‌توانید از این تفریح بی‌نظیر لذت ببرید. جالب است بدانید کلبه غواصی چابهار اولین و مجهزترین مجتمع آموزش غواصی در ایران و معادل تربه غواصی در مالدیو است که تفریحاتی نظیر اسکی روی آب، موج سواری، ماهی‌گیری و قایق‌سواری در آن وجود دارد. ساعت مراجعه به آن هر روز از ساعت 8.30 صبح الی 5 عصر است.

کلبه غواصی

اسکله کنارک

اگر به ماهی‌گیری علاقه دارید و می‌خواهید به سبک مردمان محلی چابهار آن را تجربه کنید، به اسکله کنارک بروید. در این اسکله علاوه بر ماهی‌گیری شانس زیادی برای دیده انواع پرندگان را خواهید داشت. همچنین در سال‌های اخیر تجهیزات لازم برای موج‌سواری برای گردشگران فراهم شده است و می‌توانید با کمک مربیان این منطقه، از موج‌سواری روی آب در این اسکله لذت ببرید.

اسکله کنارک

ساحل درک

ساحل درک یکی از سواحل زیبای این منطقه است که در روستای درک قرار گرفته که در واقع، دل کویر است. بازدید از منطقه‌ای که یک بخش آن ساحل دریا و بخش دیگر آن بیابان است، تجربه‌ای بی‌نظیر است. در این منطقه امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد که اقامت کوتاه‌مدت در آن را لذت‌بخش می‌کند. جالب است بدانید که در این منطقه تک درخت نخل وجود دارد که نماد آن است.

ساحل درک

روستای باستانی تیس

روستای تیس قدمتی بسیار طولانی دارد و ساخت آن مربوط به دوران هخامنشیان است. این روستا یکی از بندرهای بازرگانی در گذشته محسوب می‌شد و در حال حاضر هم جاذبه‌های دیدنی زیادی را در خود جای داده است. همچنین در پلاژ ساحلی آن می‌توانید تفریحات مختلفی نظیر قایق‌سواری، جت اسکی، شاتل و… را تجربه کنید.

روستای باستانی تیس

اسکله رمین

روستای رمین یکی از روستاهای تفریحی چابهار است که گردشگران و بومیان به صید ماهی می‌پردازند. همچنین وجود انواع کشتی و قایق در آن باعث شده تا افراد زیادی علاقه‌مند به بازدید از آن باشند. جالب است بدانید که اهالی این روستا دست به دست هم داده و رتبه سوم تولید تن ماهی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. سواحل کلات رود و مناطق درختان مکرزن از مهم‌ترین جاهای دیدنی آن هستند.

اسکله رمین

ساحل صخره‌ای

ساحل صخره‌ای از دیگر جاذبه‌های تفریحی چابهار محسوب می‌شود که صخره‌های آن از خاک‌های نرم تشکیل شده و خیلی راحت فرسوده می‌شود. با قرار گرفتن روی این صخره‌ها می‌توانید از تماشای دریای عمان لذت ببرید. در بازدید از این منطقه گردشگری می‌توانید پرندگان و لاکپشت‌ها را مشاهده کنید.

ساحل صخره ای

روستای دوزک

روستای دوزک یکی دیگر مناطق تفریحی و دیدنی چابهار محسوب می‌شود که مهم‌ترین جاذبه آن، مسجد جامع آن با معماری خراسانی است. مصالحی که برای ساخت آن به‌کار رفته چوب درخت گز، نخ و کنار است. امکانات رفاهی لازم برای تفریح در این منطقه فراهم شده است و بازدید آن، خالی از لطف نیست.

روستای دوزک

موزه محلی

اگر به موزه‌گردی علاقه دارید و می‌خواهید بود فرهنگ مردم مهمان‌نواز بلوچ آشنا شوید، موزه محلی چابهار را پیشنهاد می‌کنیم. در این موزه علاوه بر آشنایی با فرهنگ و رسوم اقوام بلوچ می‌توانید با پوشش گیاهی و جانوری این منطقه هم آشنا شوید.

موزه محلی

قبرستان جن (روستای تیس)

روستای تیس قدمتی 2500 ساله دارد که بلوچ‌ها آن را با نام گورستان جن می‌شناسند. دلیل این نام‌گذاری وجود سنگ قبرهای بسیار بزرگ است. این قبرستان در بخش غربی این روستا قرار دارد و مردمان روستا اعتقاد دارند که عصرها، صدای گریه از طرف گورستان به گوش می‌رسد و همین مسئله باعث شده تا مردم فکر کنند که به‌جای انسان، جن در آن دفن شده است. همچنین وجود حفاری‌های بزرگ روی سنگ قبر باعث شده تا این تفکر قوی‌تر شود.

قبرستان جن (روستای تیس)

قلعه پرتغالی‌ها

در زمان استعمار ایران توسط پرتغالی‌ها، قلعه‌ای ساخته شده که امروزه با نام قلعه پرتغالی‌ها شناخته می‌شود. نمای باستانی آن مربوط به دوران سلجوقیان بوده و نظر علاقه‌مندان به جاهای تاریخی را جلب کرده است. همچنین این قلعه با نام تیس هم شناخته می‌شود که برگرفته از نام روستای آن است.

قلعه پرتغالی ها

مرکز تجاری ابریشم

اگر به بازدید از مراکز تجاری برای خرید سوغاتی علاقه‌مند هستید، مرکز تجاری ابریشم را پیشنهاد می‌کنیم. هر چیزی که نیاز داشته باشید، در این مرکز تجاری وجود دارد و می‌توانید با کمترین هزینه، محصولات باکیفیتی که در بازارهای عربی و سوغات شهر دبی است را تهیه کنید.

مرکز تجاری ابریشم

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی از دیگر جاذبه‌های دیدنی و تفریحی در منطقه چابهار است که محل قرار گرفتن آن‌ها، دامنه کوه شهبازبند است. جالب است بدانید که یک آرامگاه کوچک اما بدون سنگ قبر هم در آن قرار دارد. ورودی این غارها کوچک هستند و برای ورود به آن ممکن است نیاز به نشستن یا خمیده شدن دارد. جالب است بدانید که در گذشته‌های خیلی دور این غارها برای عبادت مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروز به یک جای دیدنی برای بازدید کننذگان تبدیل شده است.

غارهای بان مسیتی

ساختمان تلگراف خانه چابهار

زمان استعمار انگلیسی‌ها ساختمانی برای رونق بخشیدن به تجارت و دریانوردی ایجاد شد که با نام ساختمان تلگراف خانه شناخته می‌شود. این ساختمان مربوط به زمان قاجار است که بعدها به عنوان اداره پست هم استفاده شد. این ساختمان نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با کشورهای هند و همچنین مناطق داخلی نظیر بندر جاسک، بندرعباس و گواتر داشت که امروزه به یک مکان دیدنی تاریخی تبدیل شده است.

ساختمان تلگراف خانه چابهار

باغ گیاه شناسی چابهار

در چابهار یک باغ بزرگ برای گیاه‌شناسی قرار دارد که در روستای تیس واقع شده است. این باغ انواع گیاهان بومی و غیربومی را در خود جای داده است و بازدید از آن برای همه گردشگران آزاد است. جالب است بدانید که حدود 4 هزار نوع گیاه در آن وجود دارد که حتی برخی آن‌ها رو به انقراض هستند. همچنین حیوانات کوچکی نظیر مرغ مینا،‌طوطی و سنجان ها در این باغ وجود دارد و جزو اصلی ترین جاذبه‌های دیدنی چابهار برای توریست‌ها است.

باغ گیاه شناسی چابهار

بندر گواتر

بندر گواتر در نزدیکی مرز پاکستان است و با توجه به نزدیکی آن به جنگل‌های حرا یکی از محل‌های تفریح و بازدید برای گردشگران محسوب می‌شود. لازم است بدانید که این بندر جزئی از مناطق محافظت‌شده محیط زیستی است.

بندر گواتر

بازار زرگرها

بازار زرگرها یا طلافروشان بازاری است که در آن هر نوع جواهری که بخواهید وجود دارد و جزو اصلی‌ترین سوغاتی های چابهار است. به‌خصوص که اگر به طلای هندی علاقه دارید، باید حتماً سری به این بازار بزنید و از دیدن جواهرات به سبک هندی لذت ببرید یا خریداری کنید.

بازار زرگرها

با برنامه‌ریزی از جاهای دیدنی و تفریحی چابهار، سفری لذت‌بخش را تجربه کنید!

اگر در بهترین زمان قصد سفر به چابهار را دارید، قطعاً خاطراتی فراموش‌نشدنی برایتان باقی می‌ماند. البته پیش از سفر باید حتماً بهترین جاهای دیدنی و تفریحی چابهار را بشناسید تا بتوانید برنامه‌ریزی درست و دقیقی برای سفرتان داشته باشید.

در این مقاله به بررسی لیست بهترین تفریحات و دیدنی‌های چابهار پرداختیم تا بتوانید از سفرتان نهایت لذت را ببرید. اگر شما هم تجربه به این منطقه زیبا را دارید، در بخش نظرات تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا ما و سایر کاربران هم از آن استفاده کنیم.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *