خانه
بلاگ
حساب کاربری

میدان سرخ مسکو؛ مرور تاریخ وسط شهر!

میدان سرخ مسکو؛ مرور تاریخ وسط شهر!
تاریخ انتشار: 1402/7/8

میدان سرخ مسکو، یکی از معروف‌‌ترین مکان‌های کشور روسیه است که در واقع میدان اصلی کشور بوده و صحنه‌ای از رویدادهای تاریخی و فرهنگی و مجموعه‌‌ای از نمادین‌ترین جاذبه‌های روسیه و شهر مسکو می‌باشد. در میدان سرخ، می‌توانید مهم‌ترین ساختمان‌های پایتخت روسیه مانند کاخ کرملین، فروشگاه بزرگ GUM، موزه تاریخ دولتی، مقبره لنین و البته کلیسای جامع سنت باسیل را ببینید. اگر علاقه دارید تا با میدان سرخ مسکو بیشتر آشنا شوید، در ادامه این مطلب از آژانس توریک همراه ما باشید.

 

 

میدان سرخ، نماد مسکو

میدان سرخ مسکو که به روسی کْراسنایا تلفظ می‌شود، میدان اصلی شهر مسکو و یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی روسیه است که سالانه گردشگران زیادی با دریافت ویزای روسیه، از آن بازدید می‌کنند. تعداد زیادی از خیابان‌‌های اصلی مسکو به میدان سرخ ختم می‌شوند و بسیاری از جاذبه‌های معروف و اصلی مسکو مانند کاخ کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، موزه تاریخ دولتی و فروشگاه GUM که مربوط به قرن بیستم هستند، در نزدیکی این میدان قرار دارند. طراحی و معماری میدان سرخ به شکل دایره‌ای است که حول مرکز یک نقطه گسترش یافته است، به همین دلیل این میدان نقطه مرکزی مسکو محسوب می‌شود.

یکی از بناهای تاریخی نزدیک به میدان سرخ، کلیسای جامع سنت باسیل رنگارنگ و گنبدی است که در دوره 1555-1561 به افتخار پیروزی مسکو بر خانات کازان ساخته شد. درست در پشت مقبره لنین، دیوار آجری قرمز رنگ کرملین مسکو و نمادین‌ترین نماد آن یعنی برج اسپاسکایا به چشم می‌خورد.

همه مردم روس، ساعت برج اسپاسکایا را می‌شناسد، چرا که حرمات عقربه‌های این ساعت شروع سال نو را نشان می‌دهد. علاوه بر این، برج اسپاسکایا در طول سالیان نقش‌های زیادی از جمله قلعه، دروازه مقدس و حتی زندان هم داشته است. در کنار آن، برج قرمز رنگ دیگری به نام برج نیکولسکایا، درست روبروی کلیسای جامع سنت باسیل قرار دارد که در قرن نوزدهم به سبک نئوروسی طراحی و ساخته شد.

 

تاریخچه میدان سرخ مسکو

تاریخچه میدان سرخ مسکو

 

تاریخچه میدان سرخ مسکو پر از اتفاقای مختلف ‌و جالب است. میدان سرخ مسکو همیشه در طول تاریخ میدان اصلی شهر بوده و تاریخچه آن به دهه 1490 باز می‌گردد که کرملین جدید با آجر‌های قرمز رنگ در مسکو ساخته شد. میدان سرخ روسیه حداقل از سال 1434 وجود داشته است. البته مورخین هنوز در حال بحث هستند که آیا این میدان توسط افرادی ساخته شده و یا به طور طبیعی ظاهر شده است. پیش از این، محوطه‌ای در نزدیکی کاخ کرملین وجود داشت. از آن‌جایی که ضلع شرقی این محوطه آسیب‌پذیر بود چرا که نه توسط رودخانه‌ها و نه هیچ مانع طبیعی دیگری محافظت می‌شد، این منطقه خارج از دیوارها به منظور ایجاد میدان آتش برای تیراندازی پاکسازی و به میدان سرخ تبدیل شد.

به مرور زمان بازرگانان از سراسر جهان برای تجارت به اینجا می‌آمدند و میدان تبدیل به یک بازار بزرگ شد. در زمان‌های گذشته خبر‌های مهم مربوط به احکام تزارها، در این میدان به صورت عمومی اعلام می‌شد و مردم برای شنیدن این خبر به میدان سرخ می‌آمدند. پس از انقلاب بزرگ روسیه نیز، میدان سرخ اهمیت خود را حفظ کرد. چرا که مقبره لنین را در نزدیکی دیوار کرملین قرار دادند و از آن زمان این میدان به مرکز ایدئولوژیک تبدیل شد.

در این میدان کلیسای جامع کازان و کلیسای Tverskaya تخریب شدند تا جایی برای وسایل نقلیه نظامی سنگین باز شود و رژه‌های نظامی در آن انجام شوند. حتی برنامه‌هایی برای تخریب GUM و کلیسای جامع سنت باسیل هم وجود داشت که خوشبختانه هرگز به نتیجه نرسیدند. در میدان سرخ، یک اتفاق باورنکردنی هم در سال 1987 رخ داد. یک هوانورد کاملاً آماتور که ماتیاس روست نام داشت و آلمانی بود، به طور غیرقانونی با هواپیمای خود در نزدیکی میدان سرخ فرود آمد.

اینکه چگونه یک پسر 19 ساله توانسته است از سیستم دفاعی شوروی عبور کند، هنوز که هنوز است، برای همه مردم روس یک راز بسیار بزرگ باقی مانده است. پرواز موفقیت‌آمیز Rust نشان‌دهنده این بود که سیستم امنیتی قدیم شوروی آنقدر‌ها که باید قدرتمند نبوده است، به همین دلیل به دنبال این اتفاق  اصلاحاتی توسط میخائیل گورباچف ​​انجام شد و به پایان دادن به جنگ سرد نیز کمک کرد.

 

 

 

نام میدان سرخ به چه معناست و چرا قرمز نامیده می‌شود؟

نام میدان سرخ به چه معناست و چرا قرمز نامیده می‌شود؟

 

ساده‌ترین دلیلی که می‌توان برای قرمز نامیده شدن میدان سرخ عنوان کرد، قرار داشتن این میدان در کنار دیوار‌های قرمز رنگ کاخ کرملین است. اما این دلیل نادرست است چرا که کاخ کرملین همیشه و از ابتدا قرمز نبوده است. نظریه دیگری وجود دارد که طبق آن، کلمه کراسنایا که در زبان روسی کنونی قرمز معنی می‌دهد، در زبان روسی قدیم به معنای زیبا بوده است و در واقع میدان سرخ به معنای میدان زیبا است.

نظریه دیگر این است که رنگ قرمز به طور سنتی رنگ اقتدار بود و به همین دلیل راه پله منتهی به کاخ، سالن اصلی پذیرایی و ضیافت تزارهای مسکو، قرمز رنگ شده بود. خود تزار نیز در جریان رویدادهای مهم به سمت ایوان قرمز می‌رفت و سخنرانی می‌کرد. به همین دلیل میدانی که این ایوان در آن قرار داشت «قرمز» نامیده شد. درمورد این که کدام یک از این نظریه‌ها درست است، هیچ قطعیتی وجود ندارد.

 

 

 

میدان سرخ شاهد چه اتفاقاتی بوده است؟

از قرون وسطی، میدان سرخ کانون زندگی فرهنگی و سیاسی و همچنین ناخوشایندترین رویدادها بوده است. در زمان تزار آلکسی میخایلوویچ، میدان سرخ محل برگزاری دادگاه‌های خانواده بود. به این صورت که اگر کسی قانون را نقض می‌کرد، ابتدا در دایره خانواده‌اش با او گفت‌‌و‌گو می‌کردند، اگر نتیجه نمی‌داد، به میدان آورده می‌شد و همین کار در حضور همه مردم انجام می‌شد. در سال 1917، میدان سرخ میزبان مراسمات کلیساهای دسته جمعی قبل از اعزام نیرو به جنگ جهانی اول بود. در زمان بلشویک‌ها، این مکان به عرصه اصلی جلسات سیاسی تبدیل شد و ولادیمیر لنین از یک تریبون چوبی برای جمعیت سخنرانی می‌کرد.

در سال 1945، اولین رژه پیروزی در میدان سرخ برگزار شده و پرچم‌های نازی‌ها بر روی زمین پرتاب شدند. مراسم تشییع جنازه ژوزف استالین نیز در اینجا اتفاق افتاد و باعث مرگ ده‌ها نفر از مردم شوروی شد. در اواخر سال‌های اتحاد جماهیر شوروی و روسیه، میدان سرخ همچنان عرصه‌ای برای مطرح کردن بیانیه‌های بلند بود.

امروزه نیز جشنواره‌های کتاب، نمایشگاه‌ها، رژه پیروزی سالانه 9 می و کنسرت‌های خوانندگان مطرح جهانی در این میدان برگزار می‌شوند. در زمستان، این مکان به یک فستیوال کریسمسی تبدیل می‌شود. چرا که یک پیست اسکیت راه‌اندازی می‌شود و چراغ‌های زیبای کریسمس می‌درخشند. از میدان سرخ می‌توانید به خیابان نیکولسکایا که یکی از تزئین‌شده‌ترین و روشن‌ترین خیابان‌های مسکو است وارد شده و آن را تماشا کنید. همچنین در تعطیلات زمستانی، می‌توانید از بازار کریسمس خرید کنید و شیرینی‌های مختلف را بچشید.

 

چه کسی در میدان سرخ دفن شده است؟

چه کسی در میدان سرخ دفن شده است؟

 

اگر به گوشتان خورده که درست در قلب مسکو و در میدان سرخ، قبرستانی وجود دارد، خیلی دور از واقعیت نیست. چرا که از سال 1920 تا 1985، شخصیت‌های مهم کمونیست، انقلابیون مشهور و عموماً افراد مهم اتحاد جماهیر شوروی در میدان سرخ دفن می‌شدند.

از جمله می‌توان به جوزف استالین، مارشال ارتش سرخ گئورگی ژوکوف، نویسنده ماکسیم گورکی، فضانورد یوری گاگارین و پدر فضانوردی شوروی، سرگئی کورولف اشاره کرد. گورهای دسته جمعی با بقایای سربازانی که در راه انقلاب روسیه جان باخته‌اند نیز در آنجا قرار دارد. به طور کلی، حدود 200 نفر در کنار دیوار کرملین در کنار میدان دفن شده‌اند که سیاستمداران غربی نیز در میان آنها هستند.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *