خانه
بلاگ
حساب کاربری

مسجد جمیرا دبی؛ جواهری از معماری اسلامی

مسجد جمیرا دبی؛ جواهری از معماری اسلامی
تاریخ انتشار: 1402/8/7

مسجد جمیرا که یکی از نمادین‌ترین محل‌های دیدنی دبی است، پذیرای بازدیدکنندگان از همه ادیان است تا با اسلام و فرهنگ امارات آشنا شوند. این مسجد بسیار باشکوه و بزرگ است و بیش از 1200 نمازگزار را در خود جای می‌دهد. بنای مسجد به طور کامل از سنگ سفید در سنت قرون وسطایی فاطمی ساخته شده است و جفت مناره‌های بلند آن که که یک گنبد مرکزی بزرگ را قاب می‌کنند، به زیبایی و شکوه هرچه بیشتر این مسجد می‌افزایند. در هنگام غروب نیز با روشن شدن چراغ‌ها، معماری و زیبایی این مسجد دوچندان می‌شود. اگر شما هم قصد دارید برای گشت و گذار به دبی سفر کنید، بازدید از مسجد جمیرا را از دست ندهید!

معماری مسجد جمیرا چگونه است؟

مسجد جمیرا دبی یکی از زیباترین مساجد امارات است که دقیقاً بر روی خطوط مسجد الازهر قاهره ساخته شده است. این مسجد نمونه‌ای عالی از معماری اسلامی بوده و تنها مسجد در دبی است که به روی غیر مسلمانان و توریستان سراسر جهان با هر ادیانی باز است. معماری و طراحی این مسجد پس از غروب و به هنگام روشن شدن چراغ‌های آن بیشتر نمایان می‌شود. مسجد جميرا الكبير دبي که نمونه‌ای از سبک معماری قرون وسطایی فاطمی است، با دو مناره که سنگ‌کاری و کاشی کاری‌های ظریف را به نمایش می‌گذارد، آراسته شده است.

تور بازدید از مسجد جمیرا

تور بازدید از مسجد جمیرا

از آنجایی که شهر دبی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مقاصد توریستی جذاب در جهان شناخته شده‌ است، به منظور آشنایی بیشتر گردشگران با اسلام و فرهنگ اسلامی، تورهای بازدید از مسجد جمیرا نیز برگزار می‌شود. تورهای 75 دقیقه‌ای شش روز در هفته و در ساعت 10 صبح توسط نمایندگان مسجد محلی برگزار می‌شوند. این تورها توسط مرکز تفاهم فرهنگی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم (SMCC) اجرا می‌شود و فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا درباره شیوه زندگی و مذهب امارات بیشتر آشنا شوند.

اعیاد اسلامی، آیین‌ و سنت‌ها، غذاها و آداب و رسوم اسلامی و مردم امارات در این تور به گردشگران شرح داده می‌شوند. در تورهایی که برای مسجد جمیرا در دبی برگزار می‌شود، بازدیدکنندگان می‌توانند با فرهنگ اسلامی بیشتر آشنا شوند و عکس مسجد جمیرا و معماری باشکوه آن را ثبت کنند. بازدیدکنندگان در این تور همچنین می‌توانند تنقلات سنتی عربی از جمله قهوه، خرما و سایر غذاهای عربی را امتحان کنند.

تورهای بازدید از مسجد جمیرا در محیطی صمیمی و دوستانه و با برنامه‌های ویژه متناسب با سن برای کودکان نیز برگزار می‌شود. در طول برگزاری این تور به بازدیدکنندگان توصیه می‌شود که برای احترام به مسجد لباس مناسب بپوشند و از زنان نیز خواسته می‌شود که در به هنگام ورود به مسجد روسری سر کنند. شما نیز با دریافت ویزای دبی و سفر به این شهر توریستی، می‌توانید مسجد جمیرا و سایر جاذبه‌های دبی را از نزدیک ببینید.

چه چیزی مسجد جمیرا را منحصر به فرد کرده است؟

چه چیزی مسجد جمیرا را منحصر به فرد کرده است؟

این مسجد از سنگ سفید به سبک قرون وسطایی فاطمی در شمال آفریقا ساخته شده، در حالی که طاق نماهای کنده کاری شده و تاقچه‌های قلعه مانند آن به سبک معماری اسلامی طراحی شده‌اند. همانطور که در نزدیکی مسجد جمیرا دبی قدم می‌زنید، جفت مناره‌هایی شوید که بر فراز مسجد قرار گرفته‌اند را نیز مشاهده کنید. وقتی وارد مسجد می شوید، گنبد مرکزی عظیمی را می‌بینید که توسط چهار گنبد کوچکتر احاطه شده است که هر کدام با کنده کاری‌های سنگی به سبک عربی احاطه شده است. داخل گنبد نیز با رنگ کرم، آبی و طلاقی تزئین شده است. فانوس‌های برنجی نیز به ظرافت و زیبایی فضای داخلی این مسجد افزوده است.

موقعیت مکانی مسجد جمیرا دبی

این مسجد در جاده ساحلی جمیرا در محله شیک جمیرا واقع شده است. مسجد جمیرا در سال 1976 ساخته شد و طراحی آن بسیار منحصر به فرد و جذاب است. اگر شما هم قصد دارید چند روزی در این شهر توریستی اقامت داشته باشید، بازدید از این بنای باشکوه را از دست ندهید. به بناهای مذهبی علاقه دارید؟ پس تور کشور هند و سایر تورهایی که توریک برگزار می‌کند را، از دست ندهید!

سوالات متداول

آیا می‌توانم از مساجد در دبی دیدن کنم؟

بله، همه مساجد به روی نمازگزاران باز هستند و چند مسجد در دبی وجود دارد که پذیرای گردشگران خارجی نیز هستند. معروف‌ترین این مساجد، مسجد جمیرا است که شش روز در هفته تورهای راهنما را به توریستان ارائه می‌دهد.

قیمت ورودی مسجد جمیرا دبی چقدر است؟

هزینه ورودی مسجد برای بزرگسالان 20 درهم و 12 درهم برای کودکان است. مسجد جمیرا به روی عموم گردشگران باز است که با تهیه بلیط می‌توانند شکوه و زیبایی آن را از نزدیک ببینند و با فرهنگ اسلامی بیشتر آشنا شوند.

چگونه با مترو به مسجد جمیرا بروم؟

مسجد جمیرا که در بخش شمالی محله زیبای ساحلی دبی قرار دارد، مستقیماً با مترو قابل دسترسی نیست. با این حال، بازدیدکنندگان می‌توانند در نزدیک‌ترین ایستگاه – ایستگاه مترو امارات تاورز – پیاده شده و ادامه مسیر را تا مسجد جمیرا با تاکسی طی کنند.

چه جاذبه‌هایی نزدیک مسجد جمیرا وجود دارد؟

مسجد جمیرا دبی، واقع در جمیرا 1، نزدیک به چند جاذبه دیگر شهر قرار گرفته است. در نزدیکی این مسجد موزه اتحاد قرار دارد که مجموعه‌هایی از میراث و بنیاد کشور را به نمایش می‌گذارد. همچنین در مجاورت ورودی شمالی La Mer، یک مقصد ساحلی مدرن با رستوران‌ها و مراکز خرید متنوع وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

1 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *