خانه
بلاگ
حساب کاربری

بحران مسکن در کانادا 2024 و تاثیر مهاجرت بر آن

آیا مهاجرت، باعث بحران مسکن در کانادا می‌شود؟
تاریخ انتشار: 1402/6/13

بحران مسکن در کانادا یکی از موضوعات جدی مورد بحث شده است و  بسیاری از وبسایت‌ها خبری، شبکه های اجتماعی، ساکنان و دولت کانادا را نگران کرده است. به گزارش CBC تورم در کانادا هیچ نشانه ای از کاهش نشان نمی دهد و هزینه اجاره و قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است که منجر به بحران مسکن ارزان قیمت در سراسر کشور می شود. در عین حال، دولت فدرال اهداف مهاجرتی را افزایش داده است و قصد دارد تا سال 2025 سالانه 500000 مقیم دائمی را جذب کند.

به عقیده بسیاری از افراد یکی از مهم‌ترین دلایل بحران مسکن در کانادا، بالا رفتن نرخ مهاجرت در این کشور است. نگرانی‌ها از این است که رشد سریع جمعیت باعث افزایش تقاضا برای اخذ ویزای کانادا و کاهش عرضه مسکن شود. از آنجایی که کانادا سیاست مهاجرپذیری را در پیش گرفته، سوالی که برای بسیاری شهروندان این کشور مطرح می‌شود این است که بحران مسکن در کانادا با افزایش تعداد مهاجران مرتبط است؟

هم دولت کانادا و هم اقتصاددانان پاسخشان به این سؤال نه است و اعتقاد دارند که مهاجرپذیری ارتباطی به بحران مسکن ندارد. در این مطلب از آژانس توریک قصد داریم درباره بحران مسکن کانادا که این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان کانادایی و کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند، تبدیل شده است، حرف بزنیم. اگر دوست دارید بیشتر درباره این موضوع بدانید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

 

همه چیز درباره بحران مسکن در کانادا

کشور کانادا اخیراً درگیر بحران مسکن شده است یعنی قیمت مسکن تا حد زیادی نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بسیاری از افراد را در پیدا کردن خانه برای زندگی، دچار مشکل کرده‌ است. قوانین و هزینه اجاره خانه در کانادا در ایالات مختلف متفاوت است. مثلا اجاره خانه در ونکوور برای آپارتمان یک خوابه 2000 دلار کانادا و برای آپارتمان سه خوابه 3650 دلار کانادا است.

درحالی که اجاره خانه در مونترال، بسته به نوع خانه، محله، دسترسی‌های محلی، متراژ، تعداد اتاق و امکانات، از  1330 دلار تا 2580 دلار متغیر است. بنابراین اگر قصد مهاجرت به ونکوور را دارید، باید بدانید که هزینه اجاره خانه در این شهر نسبت به مونترال و بسیاری دیگر از استان‌های این کشور کمی بیشتر است.

برای فهم بهتر این بحران و درک وضعیت موجود در کانادا باید بگوییم، به تخمین شرکت‌های فعال در زمینه مسکن در کانادا، کانادا تا سال 2030 به 3.5 میلیون خانه جدید اضافی برای بازگشت به قیمت مناسب مسکن نیاز دارد و دولت این کشور برنامه ریزی خاصی برای رسیدن به این آمار ندارد!

 

افزایش سطح مهاجرت به کانادا ادامه دارد

به گزارش CTV مارک میلر، وزیر مهاجرت، اهداف جدیدی را برای سه سال آینده در پارلمان کانادا در مطرح کرد که بر اساس آن باید تعداد مهاجران در سال 2026 به 500000 نفر برسد. برنامه‌ها نشان می‌دهد که اهداف دولت برای سال‌های 2024 و 2025 طبق برنامه ریزی‌ها به ترتیب به 485000 و 500000 مهاجر افزایش خواهند یافت.

گزارشات بحران مسکن و عدم توجه دولت کانادا به این موضوع، این نگرانی را برای به وجود آورده که آیا روند مهاجرپذیری کانادا کاهش پیدا می‌کند یا اینکه آیا با مهاجرت به کانادا درگیر بحران مسکن می‌شوند یا خیر.

وزیر مسکن و زیرساخت کانادا که قبلاً وزیر مهاجرت بود اعتقاد دارد، مهاجرت می‌تواند به‌عنوان راه حلی برای مشکلات مردم کانادا مانند مسکن، علاوه بر کمبود فعلی کارکنان مراقبت‌های بهداشتی عمل کند. البته باید تعادل ایجاد شود، به اعتقاد او کانادا دانشجویان مهاجر زیاد دارد و باید از تعداد پذیرش دانشجویان کم شود و به پذیرش کاری اضافه شود.

جاستین ترودو هم به‌عنوان نخست‌وزیر کانادا حل مشکل کمبود مسکن را در حوزه قضایی استان‌ها می‌داند و معتقد است آنها باید برای ساخت مسکن ارزان قیمت بیشتر تلاش کنند.

 

دلایل بالا رفتن قیمت مسکن در کانادا چیست؟

مقرون به‌صرفه بودن مساله اصلی است

اصلی‌ترین مانعی که برای ساخت مسکن و حل این بحران در کانادا وجود دارد، ساخت خانه‌های مقرون به صرفه است. انجمن املاک و مستغلات کانادا اعلام کرده‌اند که در جولای 2023، قیمت یک خانه در کانادا حدود 2023 668754 دلار بوده که این یعنی حدود 7درصد افزایش نسبت به جولای 2022. این کار را برای خرید و اجاره خانه سخت کرده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید براساس یک نظرسنجی که 15 درصد از کانادایی‌ها اعتقاد دارند مهاجران باعث افزایش قیمت مسکن در این کشور شده‌اند. بنابراین درباره کسانی که ویزای کانادای خود را از توریک دریافت کرده و وارد این کشور می‌شوند، احساس نگرانی می‌کنند.

بانک سلطنتی کانادا با این نظریه مخالف است اما اعتقاد دارد که کمبود مسکن به‌خاطر بالا رفتن قیمت ساخت و ساز است.  این قیمت‌ها هم به دلیل کم بود کارگر ماهر ساختمانی و همچنین کم بود عرضه موادخام بالا رفته است. در بخش ساخت و ساز مشاغل خالی زیادی وجود دارد و به همین دلیل هم هزینه‌ها بالاست. کارگرانی که وجود دارند تعدادشان کم است و دستمزد بالا می‌خواهند.

 

راه حل بحران مسکن در کانادا چیست؟

در ادامه به بررسی سه نظریه برای رفع بحران پیش روی دولت کانادا از طرف متخصصان و … پرداخته‌ایم:

۱. راه حل بحران مسکن از نظر اقتصاددانان:

اقتصاددانان کانادایی اعتقاد دارند برای عبور از این بحران باید تعادل را رعایت کنند، آنها می‌گویند مهاجرت می‌تواند راه حلی برای کمبود مسکن باشد. براساس گزارشی که CHMC ارائه داده است، مسائلی همچون تاخیر بین زمان پیشنهاد پروژه و شروع، کمبود مهارت و چالش‌های زنجیره تامین هزینه‌ها، افزایش عرضه بر هزینه ساخت‌و‌ساز روی افزایش بحران مسکن تاثیر داشته است. این گزارش ادعا دارد که استراتژی مهاجرت، و ورود نیروی کار جوان و تازه وارد، هزینه‌ها را کاهش داده و مشکلات ذکر شده را کمرنگ‌تر می کند.

 

۲. راه حل بحران مسکن کانادا از نظر متخصصان بازار کار:

در این گزارش تخمین زده شده است که مهاجرت با رشد بالا باعث افزایش کسری مسکن تا حدود نیم میلیون واحد در عرض تنها دو سال خواهد شد. راه‌حل دیگری که برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند این است که کانادا به دنبال کاهش شکاف‌ها در نیروی کار باشد. مثلاً ساخت فضاهای مهدکودک مقرون به صرفه‌تر تا زنان بیشتری که معمولاً مراقبان اصلی یک خانواده هستند، بتوانند به طور تمام وقت به کار بازگردند، می‌تواند یک راه‌کار برای کاهش فشار باشد.

 

۳. راه حل بحران کانادا از نظر متخصصان املاک:

به نقل از CBC متخصصان معتقدند که ساخت و ساز و توسعه کشور می‌تواند بیشتر بر تولید انبوه خانه‌های پیش ساخته متمرکز شود زیرا این واحدهای مسکونی خارج از محل ساخته و در محل مونتاژ می‌شوند. این یک روش ساخت و ساز است که برخی از گروه‌های غیردولتی از آن برای ساخت سریع مسکن برای کسانی که به آن نیاز دارند استفاده کرده‌اند و نتیجه آن ساخت و ساز با هزینه و زمان کمتر شده است.

گران ترین شهر های جهان

 

بحران مسکن در کانادا چقدر جدی است؟

در این مطلب درباره بحران خانه در کانادا حرف زدیم. اگرچه ممکن است این مساله شما را هم نگران کرده باشد اما پس از خواندن این مطلب باید بدانید که زیاد هم جای نگرانی نیست زیرا به نظر نمی‌رسد این بحران روند مهاجرپذیری کانادا را کند یا متوقف کند. درواقع این کشور سعی دارد با افزایش نیروی کار خود را از شر این بحران رها کند.

در کنار این موضوع باید بدانید که کشورهای دیگری هم هستند که بحران مسکن را تجربه می‌کنند، مثلاً مهاجران کشور استرالیا هم کمی درگیر این مشکل هستند اما روند استرالیا مهاجرپذیری خود را قطع نمی‌کند.

اگر نکته دیگری درباره این موضوع وجود دارد که در این مقاله بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم بهره ببرند. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

4 5
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مهسا زارعی گفت:

    تهران از همه جا گرونتره

  2. amir arsalan گفت:

    خیلی عالی بود. در مورد سایر هزینه های زندگی در کانادا هم کاش می نوشتید.

  3. عابد فلاحت پیشه گفت:

    ممنون از اطلاعات به روزتون

    • ناشناس گفت:

      مهاجرت و اشتغال رابطه‌ای مستقیم دارد یک سری نیاز ایجاد میکند ویک سری نیازها را بر طرف می کند باید دید که کدام یک بر دیگری برتری دارد واین وظیفه کارشناسان اهل فن می باشد