خانه
بلاگ
حساب کاربری

10 کشوری که دارای جاذبه شفق قطبی هستند!

شفق قطبی | تلفیق علم و حیرت!
تاریخ انتشار: 1402/3/20

شفق‌های شمالی یا شفق قطبی، امواج نورانی رقصان زیبایی هستند که هزاران سال است که مردم را مجذوب خود کرده‌اند. شفق‌های قطبی نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید با ذرات گازی در جو زمین است که در آن الکترون‌های موجود در اتم‌ها به حالت انرژی بالاتر منتقل می‌شوند و هنگامی که الکترون‌ها به حالت انرژی پایین‌تر برمی‌گردند، فوتونی آزاد می‌کنند که به صورت نور به نظر می‌رسد.

شفق قطبی که به نام الهه رومی سپیده دم نامگذاری شده است، صدها سال است که در تاریخ مورد تحسین قرار گرفته است. شرایط ایده آل برای مشاهده این پدیده طبیعی جذاب، آسمانی صاف، سرد و بدون ابر در مکان‌هایی با حداقل نور است. اگر شما هم به دنبال مقصدی ایده‌ آل برای سفر و تماشای این پدیده جذاب هستید، در این راهنما از آژانس خدمات گردشگری توریک همراه ما باشید!

۱. نروژ

اولین پاسخ به سوال شفق قطبی در کدام کشور است؟ نروژ است. در شمالی‌ترین نقاط نروژ، می‌توانید شفق‌های قطبی را از اوایل اکتبر مشاهده کنید. شهر بندری ترومسو یک نقطه محبوب برای تماشای این پدیده است و به شما این فرصت را می‌دهد که یک سفر با قایق به دور از شهر رزرو کنید تا در میان اقیانوس شفق‌های قطبی را در دل شب مشاهده کنید. بیشتر شفق‌های قطبی در نروژ در شمال شهر آلتا که توسط تندرا، کوه‌ها و جنگل‌ها احاطه شده، دیده می‌شود. با اخذ ویزای نروژ و سفر به این کشور می‌توانید این پدیده جذاب را از نزدیک ببینید و علاوه بر آن به تماشای نهنگ‌ها بپردازید و یا سوار بر سورتمه‌ها از تپه‌های یخی شهر آلتا دیدن کنید.

۲. سوئد

سوئد - شفق قطبی

Sweden

شمال سوئد و لاپلند مقاصد جذابی برای تماشای شفق قطبی محسوب می‌شوند. روستای آبیسکو درست در مرز نروژ نیز مکان‌های محبوبی برای رصد این پدیده جذاب هستند. ایستگاه آسمان شفق قطبی رصدخانه‌ای در بالای کوه است که خود را به عنوان بهترین مکان روی زمین برای تماشای شفق‌های شمالی معرفی می‌کند.

کیرونا، شمالی‌ترین شهر سوئد، در طول زمستان نیز گردشگران را به خود جذب می‌کند. گردشگران در کمپ ریپان، می‌توانند تجربه لوکسی از اقامت در این هتل داشته باشند. این کمپ شامل غذای عالی، اسپا، تورهای سورتمه‌ای با کابین‌های خصوصی است که پس از یک شب سخت و تماشای شفق‌های نورانی قطبی ​​می‌توانید در آن خدمات بی‌نظیری را دریافت کنید.

۳. فنلاند

در لاپلند فنلاند نیز مکان‌هایی وجود دارد که می‌توانید شفق‌های قطبی را با وضوح بسیار بیشتری مشاهده کنید. رصدخانه Hankasalmi، حدود 15 دقیقه از استراحتگاه زمستانی Revontuli فاصله دارد که برای گذراندن اوقات فراغت و تماشای شفق‌ قطبی مکان جذابی محسوب می‌شود.

این شهر در وسط برخی از تاریک‌ترین حومه‌های این کشور در مرکز فنلاند قرار گرفته و توسط دریاچه‌هایی احاطه شده است. روستای نلیم نیز یکی از شهرهای شمالی فنلاند است که با اقامت در هتل‌ها و سوییت‌های این منطقه می‌توانید شفق‌های قطبی را از فاصله نزدیکتری تماشا کنید.

 

۴. ایسلند

ایسلند - شفق قطبی

Iceland

 

ایسلند یکی از مقاصد بسیار مشهور و محبوب برای تماشای شفق قطبی است و صنعت کاملی را بر روی این پدیده طبیعی سرمایه گذاری کرده است. در ایسلند تورهایی وجود دارد که تقریباً با هر بودجه و مدت اقامتی مناسب است و گردشگران می‌توانند با رزرو این تورها، در هر نقطه‌ای از ایسلند، حتی ریکیاویک، شفق‌های قطبی را از نزدیک ببینند.

با این حال، اگر می‌خواهید بهترین منظره برای تماشای این پدیده در ایسلند را داشته باشید، پارک ملی Þingvellir (Thingvellir) تنها 20 دقیقه از ریکیاویک فاصله دارد و برای تماشاگران شفق ‌های قطبی مکان جذابی محسوب می‌شود. دریاچه کلیفراتن نیز یکی دیگر از مقاصد محبوب ایسلند برای تماشای این پدیده است که تنها 30 دقیقه با پایتخت این کشور فاصله دارد و مناظر طبیعی جذاب آن، نگاه هر گردشگری را به خود محسور می‌کند.

 

 

 

۵. اسکاتلند

اسکاتلند نیز یکی دیگر از کشورهایی است که می‌توانید در آن شفق‌های قطبی را در فاصله بسیار کم و نزدیکی از زمین مشاهده کنید. جزایر اورکنی و شتلند بهترین گزینه برای تماشای این پدیده باشکوه محسوب می‌شوند. تماشای شفق قطبی از میان شهرهای اصلی اسکاتلند نیز امکان پذیر است، اما هر چه بیشتر به سمت شمال بروید، بهتر است. تورسو و ویک در شمال شرقی اسکاتلند پایگاه‌های مناسبی برای شفق‌های قطبی هستند و همه ساله در اوایل اکتبر میزبان گردشگرانی از سراسر جهان می‌باشند.

 

۶. گرینلند

گرینلند - شفق قطبی

Greenland

 

در گرینلند نیز مانند ایسلند، می‌توانید نورهای شفق قطبی را از اکثر نقاط کشور ببینید. در گرینلند می‌توانید در کابین‌های شکار در میان جنگل‌ها اقامت کنید و در طول سفر خود سورتمه سواری کرده و از مناظر یخی گرینلند دیدن کنید. گرینلند یکی از مقاصد بسیار محبوب برای تماشای شفق‌های قطبی با وضوح بسیار بالا محسوب می‌شود.

 

۷. کانادا

آمریکای شمالی نیز سهم خود را از شفق‌های قطبی دارد. با دریافت ویزای توریستی کانادا و سفر به این کشور می‌توانید شفق‌های قطبی را از نزدیک ببینید. هر چه در این کشور به سمت شمال بروید، قلمروهای شمال غربی و چشم‌انداز دورافتاده آن‌ها از جنگل‌ها، کوه‌ها، دریاچه‌ها، جزایر و … را مشاهده خواهید کرد که در شب‌های تاریک با شفق‌های قطبی نورانی شده و منظره جذابی را ایجاد می‌کنند.

یوکان، بین قلمروهای شمال غربی و آلاسکا، نیز مناظر تماشایی مشابهی را ارائه می‌دهد. با سفر به کانادا علاوه بر اینکه می‌توانید شفق‌های شمالی را از نزدیک ببینید، همچنین می‌توانید شاهد جاذبه‌های دیگری مانند گنبد نیمه شب داوسون سیتی، چشم‌اندازی از منظره‌ای رودخانه یوکان و دره کلوندایک و طبیعت بکر و مناطق دیدنی چشم نواز آن باشید.

 

۸. ایالات متحده (آلاسکا، آیداهو، مین)

ایالات متحده (آلاسکا، آیداهو، مین) - شفق قطبی

Alaska

 

آلاسکا در ایالات متحده آمریکا بهترین مکان برای تماشای شفق قطبی است. مانند شمال کانادا، طبیعت وحشی و آسمان صاف و بدون ابر آن، آلاسکا را به مکانی شگفت انگیز برای تماشای این پدیده بی‌نظیر تبدیل کرده است. در پارک ملی دنالی می‌توانید علاوه بر شفق‌های قطبی، کهکشان راه شیری و فراتر از آن را ببینید.

شما همچنین می‌توانید شفق‌های قطبی ستاره‌های دنباله دار را در Lower 48، در مکان‌هایی مانند Priest Lake در آیداهو، یا در پناهگاه حیات‌وحش ملی Aroostook، دریاچه Schoodic، یا Moosehead Lake تماشا کنید. شهرستان کوک در منتهی الیه شمال شرقی مینه سوتا نیز مانند شبه جزیره فوقانی میشیگان محل جذابی برای تماشای این پدیده طبیعی است.

 

۹. روسیه

شمال کشور روسیه نیز محل بسیار مناسبی برای مشاهده شفق قطبی محسوب می‌شود.  نزدیکی شبه جزیره کولا به منطقه مشاهده شفق شمالی در روسیه، آن را به یک منطقه کلیدی تبدیل کرده است. ظاهراً شهر مورمانسک یک پایگاه محبوب برای اقامت گردشگران و تماشای شفق قطبی است، یعنی اگر بتوانید دمای زیر صفر زمستان معمولی سیبری را تحمل کنید، می‌توانید شفق‌های قطبی را در نورانی‌ترین حالت خود ببینید.

 

 

 

۱۰. دانمارک

دانمارک - شفق قطبی

Denmark

 

دانمارک یکی دیگر از کشورهایی است که با سفر به آن در اوایل اکتبر می‌توانید شفق‌های قطبی را از نزدیک ببینید. جزایر دانمارک در شمال اسکاتلند بین دریای نروژ و اقیانوس اطلس شمالی، علاوه بر شفق‌های قطبی بیشتر به‌خاطر پافین‌ها و فولکلور وایکینگ‌ها معروف هستند.

اگرچه آب و هوای طوفانی دانمارک شبیه جزایر بریتانیا است، اما گردشگرانی که ویزای دانمارک را دریافت و به این کشور سفر می‌کنند، می‌توانند در آسمان‌های صاف و بدون ابر آن، شفق‌های قطبی را مشاهده کنند.

شفق قطبی در کدام کشور است و چطور از آن بازدید کنیم؟

نروژ، سوئد، فنلاند، ایسلند، اسکاتلند، گرینلند، کانادا،آلاسکا، آیداهو، مین، روسیه و دانمارک پاسخی به شفق قطبی در کدام کشور است می‌باشد. برای بازدید از شفق قطبی در کشور های مختلف در زمان مناسب به این کشور مراجعه نمایید.

برای بازدید از شفق قطبی می‌توانید ویزای توریستی گرفته و پرواز و هتل را رزرو نمایید و به بازدید از شفق قطبی بپردازید.

اگر نمی‌خواهید نگران موارد بالا باشید کار را به کارشناسان گروه خدمات گردشگری توریک بسپارید تا ویزای توریستی را برایتان اخذ، بلیط سفر و هتل را رزرو و پکیج بازدید از شفق قطبی را برای شما آماده نمایند.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *