خانه
بلاگ
حساب کاربری

شب‌های سفید روسیه؛ رمانتیک و خیره‌کننده

شب‌های سفید روسیه؛ رمانتیک و خیره‌کننده
تاریخ انتشار: 1403/2/31

رویدادهایی در سرتاسر جهان وجود دارد که به دنبال تغییرات طبیعی یا جابه‌جایی در جو سیاره مانند ورود به هر فصل اتفاق می‌افتد. برخی از این رویدادها در میان کشورها نمادین هستند، اما در مورد شب‌های سفید روسیه، این خود پدیده است که بسیار جادویی و خیره کننده است.

فستیوال شب‌های سفید روسیه در سن پترزبورگ و زمانی از تابستان برگزار می‌شود که خورشید در شب به طور کامل غروب نمی‌کند و تا ۱۹ ساعت در آسمان سن پترزبورگ می‌درخشد. این پدیده  که از اواخر ماه می شروع شده و تا ماه ژوئیه نیز ادامه دارد، زمان بسیار مناسبی برای اخذ ویزای روسیه و سفر به این کشور است. در این مطلب از شرکت گردشگری توریک صفر تا صد این جشنواره جذاب را باهم بررسی خواهیم کرد.

دلیل علمی پدیده شب‌های سفید

شاید برای شما این سؤال پیش‌آمده باشد که علت شب‌های سفید روسیه چیست؟ اگر بخواهیم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم، باید بگوییم که علت رخ‌دادن این پدیده به دلیل موقعیت قرارگیری زمین و خورشید است. محور چرخی کره زمین کج است و همین مسئله باعث شده نیم کره شمال در فصل‌های گرم سال به سمت خورشید خم شود. همچنین زاویه تابش خورشید به‌گونه‌ای است که تعداد روزهای قطب شمال و ناحیه‌های اطراف آن بیشتر است. در واقع این نواحی روزهای بیشتری را به خود می‌بیند، برخلاف که مواقع دیگر که اغلب شب است.

حال دلیل آن که روسیه شب‌های سفید را به خود می‌بیند، دقیقاً همین موضوع است که زمان آن با روزهای قطبی مشترک است. این دو مسئله در یک دوره یکسان از سال اتفاق می‌افتد و باعث شده پدیده خورشید نیمه‌شب یا روزهای سفید روسیه رخ دهد.

یکی از نکاتی که در مورد آن باید بدانید، این است که روزهای قطبی در عرض جغرافیایی بالای مدار شمالگان رخ می‌دهد؛ درحالی‌که پدیده شب‌های سفید مربوط به بخش پایین مدار شمالگان است. در نهایت این مسئله باعث شده تا روسیه شب‌های سفید داشته باشد. در روزهای قطبی خورشید در آسمان دیده می‌شود؛ اما در شب‌های سفید، خورشید رو به افق است و روشنایی آن مانند ساعت‌های گرگ‌ومیش یا غروب آفتاب است.

قصد بازدید از شب‌های سفید روسیه را دارید؟ فرم زیر را تکمیل کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند!


شب‌های سپید روسیه در کدام شهرها اتفاق می‌افتد؟

اگر به دنبال لیستی از شهرهایی هستید که شب‌های سپید روسیه در آن اتفاق می‌افتد، باید بگوییم که شب‌های سفید در تمام شهرهای نزدیک به مناطق قطب شمال دیده می‌شود. در واقع فقط روسیه نیست که با این پدیده روبرو می‌شود؛ شهرهای دیگری در کشورهای آلاسکا، ایالات متحده، کانادا، روسیه، گرینلند، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد هم با این پدیده روبرو هستند. بااین‌حال این پدیده در شهر سن‌پترزبورگ معروف‌تر است و گردشگران فراوانی با اخذ ویزای توریستی برای بازدید از این پدیده عازم سن‌پترزبورگ می‌شوند.

چرا شب‌های سفید سن‌پترزبورگ معروف است؟

دلیل آن که شهر سن‌پترزبورگ شب‌های سفید معروف‌تری دارد، این است که این شهر شمالی‌ترین شهر با جمعیت بیش از یک میلیون نفر است. همچنین وجود بناهای تاریخی، فرهنگی و مرتبط با هنر، جشنواره‌های متعدد و فستیوال‌ها باعث شده تا این شهر شب‌های سپید معروفی داشته باشد. در طول شب‌های سفید جشن‌ها و رویدادهایی در کشورهای دیگر نیز برگزار می‌شود، اما جشنواره شب‌های سفید سن پترزبورگ که حدود دو ماه طول می‌کشد، زمان بسیار عالی برای سفر به روسیه و لذت بردن از این پدیده طبیعی است.

شب‌های سفید روسیه از چه تاریخی شروع می‌شود؟

اگر این سؤال برایتان پیش‌آمده که تاریخ شب‌های سفید روسیه چه زمانی است، باید بگوییم که شب‌های سفید حدوداً از ۱۱ ژوئن شروع شده و تا ۲ جولای ادامه پیدا می‌کند؛ در واقع اواخر خرداد تا اواسط تیر. در این زمان شب‌ها بسیار روشن‌تر از شب‌های دیگر هستند و در طی یک روز تاریکی بسیار کمی را تجربه می‌کنید. به‌صورت کلی حدود ۱۹ ساعت از شبانه‌روز، هوا روشن است.

بهترین زمان برای سفر به سن‌پترزبورگ برای بازدید از شب‌های سفید تاریخ ۳۱ خرداد الی ۱ تیر است؛ چرا که این پدیده با شدت بیشتری دیده می‌شود. در شهرهای مختلف تاریخ دقیق شب‌های سفید روسیه متفاوت است و باید ببینید آن شهری که قصد سفر به آن را دارید زمان دقیق شب‌های سفید چه زمانی است و سپس برای آن برنامه‌ریزی کنید.

آیا پدیده شب‌های روشن برای انسان مضر است؟!

پدیده شب‌های سفید روسیه بسیار پدیده جذاب و شگفت‌انگیزی است! اما باید این موضوع را در نظر بگیرید که ضرراتی هم برای مردم این کشور دارد. برای مثال از مهم‌ترین علائم آن می‌توان به بی‌حوصلگی، کم‌خوابی، خشک‌شدن شبکیه چشم، سردردهای میگرنی و… اشاره کرد. دلیل آن هم این است که انسان نیاز به تاریکی هوا هم دارد تا بتواند راحت‌تر بخوابد و از اشعه‌های نور خورشید به‌دور باشد. حال در شب‌های سفید روسیه که ساکنان شهرهای مختلف نظیر سن‌پترزبورگ با تاریکی کمتری روبرو هستند، ضررات زیادی برای آن‌ها دارد.

تنظیم خواب در شب‌های سفید روسیه

پدیده شب‌های سفید روسیه برای بسیاری از افراد جذاب است؛ اما همین مسئله باعث به‌هم‌خوردن خواب، بی‌خوابی یا کم‌خوابی افراد ساکن در سن‌پترزبورگ می‌شود. باتوجه‌به این که دوران آن نسبتاً طولانی است، افراد به فکر تنظیم خواب خود در شب‌های سفید هستند. برای تنظیم خواب، ساکنان این منطقه می‌توانند از راهکارهایی مثل نصب پرده‌های ضخیم و تیره جلوی پنجره‌های خانه یا استفاده از چشم‌بندهای تیره استفاده کنند تا خانه‌هایشان کاملاً تاریک شود. البته این مورد بیشتر گریبان مسافران را می‌گیرد. چرا که این افراد علاوه بر روشنایی طولانی، با هیجان چنین شب‌هایی هم روبرو هستند که در نهایت نظم خواب آن‌ها را از بین می‌برد.

اگر زمانی که به روسیه سفر می‌کنید مطابق با زمان شب‌های سفید روسیه است، بهتر است یک برنامه دقیق برای خواب داشته باشید. با این کار می‌توانید زمان خواب خود را تنظیم کنید و به‌اندازه کافی استراحت داشته باشید. اگر حساسیت زیادی نسبت به نور در زمان خواب دارید، حتماً چشم‌بند استاندارد همراه خود داشته باشید. نوشیدن مایعات کافی هم نقش بسیار زیادی در تنظیم خواب شما دارد که باید به آن اهمیت دهید.

تاریخچه جشنواره شب های سفید در سن پترزبورگ

تاریخچه جشنواره شب های سفید در سن پترزبورگ

جشنواره شب‌های سفید در سن پترزبورگ، توسط آناتولی سبچاک در سال ۱۹۹۳ آغاز شد. سوبچاک اولین شهردار سن پترزبورگ بود و در دوران شهرداری او، این شهر به فرهنگ و تاریخ روسیه تبدیل شد. او برای اولین بار ایده تعطیلات شب‌های سفید را برای جشن گرفتن فرهنگ روسیه، به ویژه هنر و سرگرمی ارائه کرد. این جشنواره مجموعه‌ای از باله و موسیقی کلاسیک، اپرا و رویدادهای دیگر در تئاتر ماریینسکی و سالن کنسرت ماریینسکی بود.

برنامه‌های جذاب جشنواره شب‌های سفید سن پترزبورگ

جشنواره شب های سفید روسیه در سن پترزبورگ از 12 ژوئن تا 2 ژوئیه ادامه دارد. سن پترزبورگ تقریباً 24 ساعت در روز بین ماه‌های می و ژوئیه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد. هزاران نفر از ساکنین این شهر و گردشگران از سراسر جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند و به تماشای جشن‌ها، آتش بازی‌ها و اجراهای زنده می‌نشینند. اداره شهر سن پترزبورگ کلیه رویدادهای فرهنگی و سرگرمی از جمله باله، اپرا و موسیقی کلاسیک را سازماندهی می‌کند.

این جشنواره تابستانی بهترین هنرمندان روسیه و جهان را به خود جذب می‌کند. اما جذاب‌ترین برنامه‌های این جشنواره برای گردشگران شامل کدام بخش است؟

تئاتر و سالن کنسرت ماریینسکی

تئاتر و سالن کنسرت ماریینسکی - شب‌های سفید روسیه

در حالی که در این زمان جادویی از سال در خیابان‌های سن پترزبورگ قدم می‌زنید، ممکن است بخواهید از “ستارگان شب های سفید” و اولین تئاتر ماریینسکی دیدن کنید. همچنین اجرای موسیقی و باله و اپرا نیز در جشنواره شب‌های سفید روسیه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. در واقع سن پترزبورگ مکانی عالی برای لذت بردن از موسیقی کلاسیک و دیدن برخی از بهترین اجراها و نمایش‌هاست. همچنین می‌توانید بعد از دیدن تئاتر، از سالن کنسرت ماریینسکی و همچنین برخی از نمایش‌های هنری کلاسیک دیدن کنید.

جشنواره بادبان‌های قرمز

جشنواره بادبان‌های قرمز  - شب‌های سفید روسیه

پس از تماشای تئاترهای جذاب، اجرای اپرا و نمایش‌های کلاسیک، می‌توانید جشنواره بادبان‌های اسکارلت را که در پایان یک سال تحصیلی برگزار می‌شود را ببینید. در طول این جشنواره، می‌توانید از دیدن کشتی‌های متعدد که از رودخانه نوا می‌گذرند، لذت ببرید. در طول برگزاری این جشنواره، آتش بازی و چراغ‌هایی وجود دارد که آن را به یکی از جشنواره‌های جذاب شب‌های سفید تبدیل می‌کند.

تماشای رقص باله در فضای باز

جشنواره شب‌های سفید سن پترزبورگ،  فرصتی برای دیدن پریمابالرین‌های مشهور این شهر، مانند اولیانا لوپاتکینا و دیانا ویشنووا است. برنامه تئاتر Mariinsky II جذاب‌ترین بخش این جشنواره است که شامل  160 نمایش کلاسیک است که بسیاری از آنها در فضای آزاد برگزار می‌شوند. این جشنواره به عنوان یکی از 10 رویداد برتر موسیقی کلاسیک در جهان در نظر گرفته می‌شود و برای دوستداران باله و اپرا بسیار تماشایی است.

تماشای باز شدن پل‌ها

تماشای باز شدن پل‌ها - شب‌های سفید روسیه

در سن پترزبورگ، 342 پل وجود دارد که به دلیل طراحی‌های خیره کننده، مجسمه‌های قرن هجدهم و مراسم افتتاحیه تماشایی در تابستان در سراسر جهان مشهور هستند. در جشنواره شب‌های سفید از حوالی نیمه شب، پل‌های شهر با صدای موسیقی کلاسیک که از بلندگوها پخش می‌شود، باز می‌شوند. تماشای این منظره و حرکت کشتی‌های رودخانه‌ از میان پل‌هایی که باز می‌شوند، برای گردشگران خارجی و تماشاچیان محلی بسیار جذاب خواهد بود.

در کارناوال‌های تاریخی شرکت کنید

در کارناوال‌های تاریخی شرکت کنید - شب‌های سفید روسیه

در طول شب‌ های سفید روسیه، زمانی که باغ‌ها در حال شکوفایی کامل هستند، صدها بازیگر با لباس‌های قدیمی، زمان را به دویست سال به عقب برمی‌گردانند و  دوران عجیب و غریب سلطنت الیزابت کبیر را به تصویر می‌کشند. صدای سم‌ اسب‌ها بار دیگر در امتداد کوچه‌های پارک شنیده می‌شود، درباریان دوئل می‌کنند و کل صحنه‌ها روی چمن‌زارها برپا می‌شوند. از بین تمام تفریحات تاریخی، این کارناوال بسیار جذاب است و تقاضا برای تماشای آن زیاد است. این کارنوال تنها برای دو روز در ابتدای ماه ژوئیه برگزار می‌شود.

بازدید از موزه‌ها

بازدید از موزه‌ها - شب‌های سفید روسیه

یکی دیگر از فرصت‌های بسیار خوب در زمان برگزاری این جشنواره، بازدید از موزه‌های باشکوه سن پترزبورگ است، زیرا برای ساعات طولانی‌تر یا حتی کل شب باز خواهند بود. برخی از موزه‌ها برای بازدید در جشنواره شب‌های سفید هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

موزه هنر و فرهنگ دولتی هرمیتاژ بهترین موزه‌ای است که در طول سفر خود به سن پترزبورگ حتما باید از آن دیدن کنید. این موزه دومین موزه بزرگ جهان با حدود 120 اتاق و بیش از 3 میلیون شی با ارزش است. موزه هرمیتاژ در طول جشن‌ها برنامه‌های ویژه‌ای خواهد داشت، اما گذشته از آن، شب‌های سفید زمانی عالی برای دیدن آثار تاریخی باشکوه است. موزه‌های دیگر نیز با ارائه نمایش‌های ویژه خود در این رویداد شرکت می‌کنند. موزه تاریخ سیاسی، موزه تاریخ دین و موزه عروسک‌ها از دیگر موزه‌هایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم در طول جشنواره شب‌های سفید از آن‌ها دیدن کنید.

فعالیت‌های محبوب در شب‌های سفید روسیه

در شب‌های سفید روسیه فعالیت‌های مختلفی انجام می‌شود که برخی از آن‌ها شهرت بسیار زیادی دارند. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین فعالیت‌های محبوب در شب‌های سفید روسیه را بررسی می‌کنیم:

پیاده‌روی در خیابان‌های دیدنی روسیه

خیابان‌های کشور روسیه و به‌خصوص شهر سن‌پترزبورگ بسیار دیدنی و زیبا هستند! به‌خصوص در شب‌های سفید که هوایی دلپذیر و تازه در این منطقه وجود دارد. همین مسئله باعث شده تا پیاده‌روی در خیابان‌های این کشور بتواند به یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌های محبوب در شب‌های سفید روسیه تبدیل شود. همچنین فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید بسیاری در شب‌های سفید روسیه به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کنند و همین مسئله باعث شده تا بتوانید تا پاسی از شب یا حتی صبح در خیابان‌های این شهر قدم بزنید و لذت ببرید.

خوردن خوراکی‌های خوشمزه و خنک

شب‌های سفید روسیه در اوایل تابستان است و همین مسئله باعث شده تا گرمای هوا به سراغ شما بیاید. در چنین شب‌هایی خوردن خوراکی‌های خوشمزه و خنک می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها باشد. خوراکی‌هایی نظیر موروژنو نه‌تنها در روزهای گرم تابستان، بلکه در سردترین روزهای سرد سال هم طرفداران زیادی دارد و اگر به این کشور سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ شرایطی آن را از دست ندهید.

هنگام پیاده‌روی در اطراف رودخانه‌های شهر یا بازدید از فستیوال‌ها می‌توانید خوراکی‌هایی که نظیر آن در هیچ کجای دنیا دیده نمی‌شود را تجربه کنید. همچنین در این روزها، خوردن مایعات کافی می‌تواند از هرگونه اختلال خواب جلوگیری کند و پیشنهاد می‌کنیم مایعات خوشمزه و فراوانی میل کنید.

شنا در آب‌های سن‌پترزبورگ

در اطراف سن‌پترزبورگ دریاچه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دریاچه لادوگا است. این دریاچه در فاصله بسیار کمی از این شهر قرار گرفته است و به‌راحتی می‌توانید با قطار به آن دسترسی داشته باشید. افراد زیادی برای شناکردن و قایق‌سواری به این دریاچه مراجعه می‌کنند. برای قایق‌سواری می‌توانید به رود نوا بروید؛ البته شناکردن در رود نوا امکان‌پذیر نیست و برای شناکردن باید حتماً خودتان را به دریاچه برسانید. شما می‌توانید در شهر سن‌پترزبورگ به استخرهای دیدنی و مجهز هم بروید و از آن نهایت لذت را ببرید.

فستیوال ستاره‌های شب‌های سفید

یکی از فستیوال‌های محبوبی که در تئاتر مارینسکی برگزار می‌شود، فستیوال ستاره‌های شب‌های سفید است. این فستیوال هنر فاخر و موسیقی کلاسیک روسیه را دربر می‌گیرد. اولین‌بار در سال ۱۹۹۳ در شهر سن‌پترزبورگ آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد. در این فستیوال هنرهای اجرایی مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اجرای رقص‌های باله، اپرا و موسیقی کلاسیک اشاره کرد. تمام این موارد از آثار برجسته جهان محسوب می‌شوند و شما می‌توانید با شاهکارهای موسیقی کلاسیک آشنا شوید.

ماراتن شب‌های سفید در روسیه

فعالیت‌های محبوب شب‌های سفید روسیه تنها به مراسم‌ها و جاهای دیدنی آن محدود نمی‌شود! در این شب‌ها ماراتن‌های مختلفی هم برگزار می‌شود که می‌توانید در آن شرکت کنید. اگر دونده خوبی هستید و می‌توانید دویدن در خیابان‌های این شهر را تجربه کنید، می‌توانید ماراتن‌های موردنظر را پیدا و در آن شرکت کنید. اگر برنده شوید می‌توانید شهرت خوبی هم در سطح جهانی کسب کنید. جالب است بدانید که این جشنواره اولین‌بار در سال ۱۹۹۰ برگزار شد و هنوز هم ادامه دارد.

تور شب‌های سفید روسیه

اگر هدفتان از سفر به روسیه این است که شب‌های سفید روسیه را ببینید، بهتر است زمان رزرو تور خود را به نحوی انتخاب کنید که هم‌زمان با این پدیده باشد. این موضوع که چه زمانی برای سفر به روسیه مناسب است تا از تور شب‌های سفید روسیه استفاده کنید، بستگی به شهری دارد که قصد سفر به آن را دارید. واقعیت این است که روسیه کشوری بزرگ و پهناور است و همین مسئله باعث شده تا زمان دقیق رخ‌دادن این پدیده در شهرهای مختلف آن متفاوت باشد. به‌صورت کلی بهترین زمان برای سفر به شهرهای مختلف روسیه از اواخر خرداد تا اواسط تیرماه است.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *