خانه
بلاگ
حساب کاربری

جشن فانوس تایلند؛ رقص نور و هیجان شبانه

جشن فانوس تایلند؛ رقص نور و هیجان شبانه
تاریخ انتشار: 1403/6/26

در جشن فانوس تایلند می‌توانید یکی از رؤیایی‌ترین شب‌های عمر‌تان را تجربه کنید، شب حیرت‌انگیزی که شبیه به یک خیال یا صحنه‌ای از یک فیلم فانتزی است. در این جشن از زمین و آسمان نور می‌بارد؛ درحالی‌که قرص ماه در آسمان می‌درخشد، هزاران فانوس نورانی رقص‌کنان به پرواز در می‌آیند و شهر را غرق در روشنی می‌کنند. اگر شما هم مشتاق هستید بیشتر درباره جشنواره فانوس تایلند و شرایط شرکت در آن بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

جشن فانوس تایلند چیست؟

جشن فانوس تایلند یکی از خاطره‌انگیزترین و نمادین‌ترین رویدادهای تایلند در شهر چیانگ مای است که از اهمیت تاریخی، مذهبی و فرهنگی بسیاری در بین مردم بومی تایلند برخوردار است.

جشنواره نور چیانگ مای نه‌تنها برای خودِ تایلندی‌ها، بلکه برای گردشگران اعجاب‌آور و جذاب است؛ به همین دلیل سالانه هزاران گردشگر با ویزای تایلند به این کشور سفر می‌کنند تا از نزدیک شاهد این نمایش جادویی و بی‌نظیر باشند.

انواع جشن نور تایلند (The Thai Light Festival)

انواع جشن نور تایلند (The Thai Light Festival)

جشنواره فانوس تایلند یا فستیوال نور در واقع به دو جشن مختلف به نام‌های یی پنگ و لوی کراتونگ اشاره دارد. این دو فستیوال مجزا و درعین‌حال به‌هم‌پیوسته برگزار می‌شود، اما نتیجه خیره‌کننده آن شهر را تبدیل به ضیافتی از روشنی می‌کند.

مثلاً در جشن لوی کراتونگ یا فانوس آب، مردم تایلند یک کلک یا سبد (ساخته شده از برگ و ساقه موز) به شکل نیلوفر آبی را با شمع، عود و گل‌های زیبا می‌آرایند و در آب شناور می‌کنند.

جشن یی پنگ (Yi Peng)؛ جادوی نور در آسمان

جشن یی پنگ (Yi Peng)؛ جادوی نور در آسمان

نام یی پنگ (ماه کامل در ماه دوم سال) به زمان برگزاری جشن در تقویم چینی و تایلندی اشاره دارد.

مرکز اصلی برگزاری این جشن، شمال تایلند است و با رزرو تور تایلند در زمان مناسب، می‌توان به‌موقع در این فستیوال هیجان‌انگیز شرکت کرد.

جشن یی پنگ یک رویداد سه‌روزه است که از روز اول تا سوم، مردم به نحوی خود را برای روز نهایی آماده می‌کند.

روز اول جشن یی پنگ

خانواده‌ها مقدمات جشن را به‌شکلی شایسته آماده می‌کنند.

روز دوم جشن یی پنگ

این روز شامل اجتماع مردم محلی در معبد است، آن‌ها گرد هم می‌آیند تا به راهبان هدیه دهند و به فقرا کمک کنند.

روز سوم جشن یی پنگ

در روز آخر مراسم اصلی و سراسری در شهر برگزار می‌شود. مردم به خوش‌گذرانی می‌پردازند و ساختمان‌ها را تزیین می‌کنند.

در تمام مدت شب هم فانوس‌های نورانی (به نام خوم لوی)، توسط مردم در آسمان رها و سراسر شهر غرق نور می‌شود.

تاریخچه جشن فانوس تایلند

تاریخچه جشن فانوس تایلند

ریشه جشن نور در تایلند را می‌توان در سلطنت شرقیان جست‌وجو کرد؛ یعنی زمانی که راهبان بودایی به‌منظور احترام به ساریرا، فانوس‌هایی را روشن می‌کردند. به‌مرورزمان رسم روشن‌ کردن فانوس در معابد در بین مردم عادی هم رواج پیدا کرد.۲۵ و ۲۶ آبان

اساساً ریشه یی پنگ به تاریخ و باورهای معنوی مردم لانا (تایلند شمالی) باز می‌گردد؛ چراکه یی پنگ در هسته معنوی خود با احترام به بودا گره‌خورده است البته برخی معتقدند یی پنگ از هند سرچشمه و از افسانه پرندگان حامل مشعل نشئت‌گرفته است، در ادامه بیشتر به این افسانه می‌پردازیم.

زمان برگزاری جشن فانوس تایلند

جشنواره یی پنگ در دومین ماه از تقویم چینی یا تایلندی و درست زمانی که ماه کامل است برگزار می‌شود؛ به دلیل عدم تقارن تقویم چینی و میلادی زمان جشن، در هر سال میلادی تغییر می‌کند.

تاریخ برگزاری جشن نور تایلند در سال ۱۴۰۳، ۲۵ و ۲۶ آبان برابر با ۱۵ و ۱۶ ماه نوامبر ۲۰۲۴ است.

جشن نور یی پنگ در سال ۲۰۲۵ میلادی در روزهای ۵ و ۶ نوامبر، در سال ۲۰۲۶ در روزهای ۲۴ و ۲۵ نوامبر برگزار می‌شود.

داشتن ویزای توریستی و رزرو به‌موقع تور مهم‌ترین شرط شرکت در جشنواره نور است. راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای اینکه تجربه جشنواره نور را از نزدیک و با چشمان خود ببینید، استفاده از خدمات توریک است.

محل برگزاری جشن فانوس تایلند

محل برگزاری جشن فانوس تایلند

شهر چیانگ مای به‌طور هم‌زمان میزبان هر دو جشنواره لوی کراتونگ و یی پنگ است. بخشی از مراسم در دانشگاه مائه جو (MaeJo University)، در خارج چیانگ مای برگزار می‌شود تا آتش فانوس‌ها باعث ناامنی فضای متراکم شهری نشوند.

فلسفه و باور مردم در مورد جشن فانوس تایلند

فلسفه فستیوال نور در تایلند سپاسگزاری، احترام به آیین بودا، کشف روشنی درون و پاکیزگی روح است؛ مردم بومی تایلند باور دارند با رهاکردن فانوس‌ها و اشیای نورانی، بدشانسی و جنبه‌های منفی را از زندگی دور می‌کنند.

آن‌ها معتقدند در عوض این رهایی شادی، برکت، پاکی و آرزوهایشان را جذب می‌کنند؛ به همین دلیل پیش از فرستادن فانوس‌ها آرزوی خود را روی آن می‌نویسند و سپس آن را رها می‌کنند.

افسانه‌های شنیدنی درباره جشن فانوس در تایلند

افسانه‌های شنیدنی درباره جشن فانوس در تایلند

مطابق افسانه‌ها این جشنواره راهی برای نشان دادن احترام به یادگارهای بوداست که این نکته در بحث استوپای افسانه‌ای Phra That Kaew Chulamanee در ماه کامل ماه دوم در تقویم قمری لانا آمده است. طبق این افسانه استوپا در بالاترین نقطه بهشت قرار دارد؛ به همین دلیل مردم لانا برای اینکه دعایشان به آسمان برسد، از فانوس‌های آسمانی استفاده می‌کردند.

طبق یک افسانه دیگر که ریشه آن به هند بازمی‌گردد، زمانی که گروهی از پرندگان با حمل مشعل در دهان و چنگال خود، در حال چرخیدن و احترام به دور بودا بودند، این کار موردتوجه بودا قرار گرفت. سپس به آن‌ها امکان تولد دوباره با زیبایی و محبوبیت داده شد.

ازاین‌رو در شمال تایلند، احترام به بودا از طریق نور به‌عنوان راهی برای تولد دوباره‌ای باسعادت و پاکی در نظر گرفته می‌شود.

زمان شروع جشن نور چیانگ مای

جشنواره نورها در چیانگ مای معمولاً از غروب آفتاب، حدود ساعت ۶ تا ۷ بعدازظهر با سرود بودا و انجام مراقبه و مدیتیشن شروع می‌شود.

در روز برگزاری جشن، معمولاً ترافیک سنگینی در جاده‌های منتهی به مراسم به وجود می‌آید، به همین دلیل جوری برنامه کنید که سروقت به محل برگزاری جشن برسید.

تفریحات و مراسم جشن نورها در تایلند

تفریحات و مراسم جشن نورها در تایلند

در هر مرحله از مراسم فعالیت‌های شاد و لذت‌بخشی انجام می‌شود که بسیار منحصربه‌فرد و دیدنی است، مثل:

  • انجام آداب خاص
  • آوازخوانی راهبه‌ها
  • موسیقی زنده
  • مسابقه ساخت فانوس
  • رژه
  • آتش‌بازی
  • غذاهای خیابانی
  • اجرای رقص‌های سنتی تایلند

خرید فانوس برای رهاسازی

بیشترِ فانوس‌ها از جنس پارچه نازک یا کاغذ برنج، چوب بامبو، مواد گیاهی و یک صفحه سوخت سوزان تهیه شده‌اند و کمترین آسیب را به محیط‌زیست می‌رسانند.

سعی کنید از خرید فانوس‌هایی که در ساختشان از فلزات استفاده شده خودداری کنید، زیرا رها کردن آن در طبیعت، ممکن است به موجودات زنده آسیب برساند.

برای تهیه فانوس هم می‌توانید از طریق معابد و دست‌فروشان حاضر در جشن اقدام کنید؛ فانوس‌ها در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف قابل‌خریداری هستند. معمولاً این فانوس‌ها زود به فروش می‌رسند، پس بهتر است زودتر دست بجنبانید تا از غافله عقب نمانید!

روش صحیح رهاسازی فانوس‌ها

زمان‌بندی در هنگام فرستادن فانوس‌ها مهم است؛ اگر فانوس را زیاد نگه دارید، سوخت آن هدر می‌رود و عملکرد فانوس به‌درستی نخواهد بود.

زمانی که فتیله سوخت را روشن می‌کنید، به‌هیچ‌وجه فانوس را به سمت آسمان هل ندهید. صبور باشید تا هوای درون فانوس گرم شود. آن را به‌سرعت رها نکنید و زمانی که احساس کردید خودِ فانوس در حال حرکت به سمت بالاست، آن را رها کنید تا اوج بگیرد.

بلیت جشنواره فانوس تایلند

در حال حاضر به دلیل ازدحام جمعیت و مدیریت برگزاری جشن، سعی شده تا محیطی مناسب برای برگزاری جشن اختصاص یابد. بهتر است شرکت‌کنندگان برای لذت بردن از تمامی مراحل مثل آوازهای بودایی و تماشای آیین جشن، بلیت تهیه کنند.

اگرچه در گذشته بازدید از این مراسم رایگان بود اما هنوز هم در برخی مناطق می‌توان بدون پرداخت هزینه از مراسم بازدید کرد.

توصیه‌هایی برای شرکت در مراسم نور چیانگ مای

توصیه‌هایی برای شرکت در مراسم نور چیانگ مای

رعایت نکات زیر برای احترام به آیین جشن و سنن بودا، به عنوان گردشگر ضروری است.

  • استفاده از لباس مناسب به‌طوری‌که پاها و شانه‌ها پوشانده شود.
  • رعایت سکوت و احترام به مناسک مذهبی راهبان
  • پرهیز از صرف غذا
  • عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی
  • توجه به مکان و زمان مجاز برای رهاسازی فانوس

سخن پایانی

داستان یی پنگ تایلند نمایانگر جنبه‌ای جذاب از فرهنگ و میراث تایلند است که اصالت این جشنواره را دوچندان می‌کند. علاوه بر جذابیت بصری، احترام و مهربانی ذاتی مردم شمال تایلند در این مراسم، گردشگران را بیش از هر چیز شیفته این سرزمین می‌کند. در مجله گردشگری توریک با ما همراه باشید تا با داستان‌های بیشتری از تایلند و مردم تایلند آشنا شوید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *