خانه
بلاگ
حساب کاربری

نول کارت دبی چیست و چه کاربردی دارد؟

نول کارت دبی
تاریخ انتشار: 1403/3/27

دبی یکی از زیباترین و البته گران‌ترین شهرهای دنیا است! اگر قصد سفر به دبی را دارید و می‌خواهید هزینه‌هایتان را کاهش دهید، به راحتی می‌توانید از خدمات حمل و نقل شهری استفاده کنید. نول کارت دبی کارتی است که با استفاده از آن به راحتی می‌توانید از حمل و نقل عمومی دبی استفاده کنید.

نول کارت دبی در چه جاهایی کاربرد دارد و چطور می‌توانید آن را تهیه کنید؟ سوالی که در این مقاله می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم. پس اگر قصد سفر به دبی را دارید و می‌خواهید از نول کارت استفاده کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

قصد سفر به دبی را دارید؟ با تکمیل فرم زیر می‌توانید بهترین پیشنهادهای تور دبی را با بهترین قیمت دریافت کنید.


نول کارت دبی چیست؟

نول کارت دبی در واقع کارت متروی شهر دبی است. با استفاده از نول کارت به راحتی می‌توانید از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنید و با کمترین هزینه، از یک نقطه به نقطه دیگری در شهر دبی بروید. البته شما می‌توانید از بلیط هم استفاده کنید اما اگر هدفتان این است که همیشه از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک نول کارت تهیه کنید. با استفاده از آن می‌توانید با هر بار سوار شدن به مترو آن را ارائه کنید و از شارژ شما کسر شود. در این صورت دیگر نیازی نیست که برای هر بار سوار مترو شدن، بلیط تهیه کنید.

اگر می‌خواهید بدانید که نول کارت در دبی چگونه است، باید بگوییم چیزی شبیه به کارت مترو و بی‌آر‌تی در تهران و شهرهای دیگر. پس ابزار عجیب و غریبی نیست و همه ما با آن آشنا هستیم! تنها چیزی که متفاوت است، نام آن است که در دبی نسبت به شهرهای دیگر متفاوت است.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد نول کارت باید بدانید، این است که با توجه به گستردگی و تنوع وسایل حمل و نقل عمومی در دبی امکان استفاده از نول کارت در مترو، اتوبوس، تراموا، وسایل حمل و نقل عمومی دریایی و… وجود دارد! برخلاف ایران که کارت مترو فقط برای مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نول کارت دبی

انواع نول کارت دبی کدام هستند؟

اگر قصد تهیه و خرید نول کارت را داشته باشید، با انواع مختلف آن روبرو می‌شوید. در حال حاضر 4 نوع نول کارت در دبی وجود دارد که رنگ‌های آن مختلف هستند. هر کدام از آن‌ها خدمات مشابهی ارائه می‌کنند و تنها تفاوتی که میان رنگ‌های مختلف آن وجود دارد، هزینه استفاده از خدمات حمل و نقل شهری است.

به صورت کلی انواع نول کارت به صورت زیر هستند:

نول کارت قرمز (red Nol card)

نول کارت قرمز کاغذی است؛ مانند بلیط یک بار مصرف بوده و قیمت آن فقط 2 درهم است. این نول کارت برای افرادی مناسب است که قصد اقامت چند روزه در دبی را دارند. با استفاده از این نول کارت می‌توانید حداکثر برای 10 سفر یا 90 روز استفاده کنید و در یک روز، حداکثر 5 بار امکان شارژ آن وجود دارد. همچنین با ارائه این کارت تنها امکان استفاده از یک نوع وسیله نقلیه وجود دارد. با کمک این نوع نول کارت می‌توانید دو نوع سفر دو نوع معمولی (Normal Class) و ویژه (Gold Class) را تجربه کنید که از نظر قیمت و امکانات متفاوت هستند.

دو نوع معمولی نول کارت نقره‌ای

نول کارت نقره‌ای از پلاستیک ساخته می‌شود و برای افرادی مناسب است که همیشه از وسایل حمل و نقل عمومی دبی استفاده می‌کنند. با این نوع نول کارت امکان استفاده ترکیبی از انواع وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. اعتبار آن 5 ساله است و امکان شارژ آن تا 1000 درهم وجود دارد. هزینه آن 25 درهم است و با پرداخت این هزینه 19 دلار شارژ اولیه هم دارد. امکان تهیه این نول کارت از تمام ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی وجود دارد.

نول کارت طلایی (Golden Nol Card)

نول کارت طلایی همان نول کارت نقره‌ای است با این تفاوت که می‌توانید در بخش First Class بنشینید. هزینه دریافت آن و شارژ اولیه هم مانند کارت نقره‌ای است با این تفاوت که هزینه هر بار سفر با آن بیشتر از نول کارت نقره‌ای است. نکته قابل توجه در مورد نول کارت طلایی است که فقط امکان نشستن در بخش فرست کلاس وجود ندارد و می‌توانید از بخش‌های معمولی وسایل نقلیه هم استفاده کنید.

نول کارت آبی (Blue Nol Card)

در نول کارت آبی هویت صاحب کارت در آن درج می‌شود؛ در حالی که در انواع دیگر کارت‌ها به صورت ناشناس هستند. به همین دلیل، این نوع نول کارت دبی برای افرادی که ساکن این شهر هستند استفده می‌شود تا در صورت گم شدن یا شکستن، اعتبارش به نول کارت دیگر منتقل شود. تعرفه‌ها استفاده از این نوع نول کارت مانند نوع نقره‌ای آن است. قیمت آن 70 درهم است و برای تهیه باید مدارکی مثل عکس و مدارک هویتی اماراتی ارائه کنید.

نول کارت دبی

هزینه نول کارت چقدر است؟

دبی به 7 منطقه شهری تقسیم‌بندی می‌شود هزینه استفاده از نول کارت بر اساس مناطق و تعداد ترددها حساب می‌شود. البته در اتوبوس و مترو هزینه یکسان است و تفاوتی ندارد. در جدول زیر تعرفه استفاده از انواع نول کارت آمده است:

ناحیه طی شده نول کارت قرمز (درهم) نول کارت طلایی (درهم) نول کارت نقره ای (درهم) نول کارت آبی (درهم)
تردد در یک ناحیه ۴ ۶ ۳ ۳
تردد در ۲ ناحیه ۶ ۱۰ ۵ ۵
تردد در بیش از
۲ ناحیه
۸٫۵ ۱۵ ۷٫۵ ۷٫۵

یک نکته مهم در مورد محاسبه هزینه سفر این است که اگر می‌خواهید به صورت ترکیبی بخشی از مسیر را با تاکسی و بخشی را با مترو طی کنید، باید با فاصله نیم‌ساعت این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، هزینه 2 سفر از شما کسر خواهد شد.

چگونه نول کارت بخریم و شارژ کنیم؟

برای خرید نول کارت 4 روش پیش روی شما قرار دارد:

  • خرید از طریق کیوسک‌های فروش بلیط در ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو
  • خرید از طریق دستگاه‌های فروش خودکار در سطح شهر؛ تنها امکان خرید نول کارت قرمز وجود دارد.
  • خرید از طریق مرکز خدمت مشتریان RTA
  • خرید از طریق سایت اصلی نول کارت به آدرس (nol.ae)

برای اطلاع از میزان اعتبار نول کارت خود هم می‌توانید وارد سایت رسمی آن شوید. سپس کد کد حک شده در پشت کارت را وارد کنید و از اعتبار آن اطلاع پیدا کنید.

با نول کارت دبی، در هزینه‌های حمل‌ونقل خود صرفه‌جویی کنید!

در صفر به دبی باید سعی کنید در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید و یکی از بهترین راه‌های آن، کاهش هزینه‌های سفر به دبی و حمل و نقل با نول کارت است. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به شما کمک می‌کند تا هزینه کمتری پرداخت کنید و در نهایت، هزینه‌های سفرتان کاهش پیدا کند. در این مقاله سعی کردیم به بررسی کامل نول کارت دبی که مربوط به حمل و نقل عمومی در این شهر است، بپردازیم. اگر سوال یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *