خانه
بلاگ
حساب کاربری

بهترین سوغات استانبول برای یادگاری‌هایی از تاریخ و فرهنگ

بهترین سوغات استانبول برای یادگاری‌هایی از تاریخ و فرهنگ
تاریخ انتشار: 1402/6/14

ترکیه کشوری زیباست که پیشینه تاریخی و قدمتی طولانی مدت دارد. اگرچه ایرانیان اغلب ترکیه را کشوری تفریحی با دیدنی‌های بسیار می‌دانند، اما هنر و تاریخ، دو مقوله‌ای هستند که در جای جای این کشور به چشم می‌خورند. علاوه بر این، ترکیه از جهت خوراکی‌ نیز بسیار غنی است و خوراکی‌ها لذیذ متنوعی دارد. به همین دلیل، شهر‌های مختلف این کشور، به ویژه استانبول که شهر پرطرفدار ترکیه به حساب‌ می‌آید، سوغاتی‌هایی زیادی دارند که مسافران می‌توانند آن‌ها را در طول تور خود خریداری کنند. فرش‌های دستباف، سرامیک‌های زیبا، جواهرات، باقلوای خوشمزه، عسل‌ ارگانیک و … از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سوغات استانبول و ترکیه به شمار می‌آیند. اگر شما هم عازم سفر به شهر استانبول هستید و قصد خرید سوغاتی را دارید و یا علاقه دارید تا با سوغاتی‌های این شهر آشنا شوید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با سوغات استانبول آشنا شویم.

فرش و قالیچه؛ از سوغات ارزشمند استانبول

منشا ترکها به مردمان عشایری که فرش برای آنها یک دارایی ارزشمند قابل حمل بود، بر‌می‌گردد. به همین جهت، یکی از محبوب‌ترین محصولات تولید شده در ترکیه و استانبول از گذشته تا به اکنون، فرش و قالیچه است. فرش‌های ترکی که به فرش‌های آناتولی نیز معروف هستند، از بهترین و قدیمی‌ترین سوغاتی‌های استانبول به شمار می‌آیند. به طوری که حتی مارکوپولو نیز در سفرهای خود در سال 1272به ترکیه، به کیفیت فرش‌های آناتولی اشاره کرده است. تاریخچه طرح‌ها و رنگ‌های این فر‌ش‌ها بسیار جذاب است. یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید و خرید فرش‌های اصیل و قدیمی در استانبول، بازار بزرگ استانبول است.

سرامیک؛ یادگاری از تاریخ استانبول

سرامیک؛ یادگاری از تاریخ استانبول

تقریباً در جای جای ترکیه و اکثر آثار تاریخی شهر استانبول، می‌توان کاشی‌کاری‌‌های قدیمی را مشاهده کرد. کاشی‌هایی که مساجد و آثار تاریخی مربوط به قرون وسطی استانبول را تزئین می‌کنند، حسی از پیشینه تاریخی طولانی را القا می‌کنند. معروف ترین آنها کاشی‌های ایزنیک نقاشی شده با دست است که تولید آنها در دهه‌های اخیر احیا شده است. سرامیست‌های ترکیه‌ای، با ساخت اثار زیبا و با‌کیفیت مختلفی مانند کاسه، گلدان و حتی در ابعاد بزرگ‌تر کاشی‌کاری‌های ساختمان‌ها، سرامیک و هنر سرامیک‌کاری را در ترکیه و شهر استانبول حفظ کرده‌ و آن را به یکی از سوغاتی‌های معروف این کشور تبدیل کرده‌اند.

طلا و جواهر؛ سوغات لاکچری استانبول

در شهر استانبول، جواهر‌سازی رونق زیادی دارد. به طوری که تمام مناطق بازارهای ترکیه به طلا و همچنین نقره اختصاص دارد. در استانبول حدود 50 مغازه جواهر فروشی در بازار بزرگ استانبول و همچنین مرکز اصلی تولید جواهرات Kuyumcukent وجود دارد که طلا و جواهر را به یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های استانبول تبدیل کرده است. در بین طلا و جواهرات، مواردی با طراحی‌های خاص و مدرن اثر هنرمندان مشهوری مانند نوردان سن یا یسیم یوکسک به چشم می‌خورند که این طراحان جواهرات ترکیه را به سطح دیگری رسانده‌اند. آنها با آمیختن سنت با فلزات جدید و گرانبها با الماس و سنگ‌های قیمتی، قطعاتی نفیس ساخته‌اند که سوغاتی‌های منحصر به فردی به حساب می‌آیند.

چای و ست چایخوری

چای و ست چایخوری - سوغات استانبول

ترکیه بالاترین مصرف سرانه چای در جهان را دارد، حتی بیشتر از بریتانیا! به طوری که اگر به یک مغازه، خانه یا رستوران، بروید، امکان ندارد به شما چای تعارف نشود. چایی که در استانبول استفاده می‌شود، نوعی چای سیاه از منطقه دریای سیاه است که در قوری سنتی دوتایی به نام چایدانلیک که قسمت پایین آن برای آب گرم و قسمت بالایی نیز برای چای است، دم می‌شود. چای در هر زمان از روز به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ ترکیه به حساب می‌آید! چای در ترکیه در لیوان‌های کوچک کمر باریک لاله‌ای شکل سرو می‌شود که طرح‌های غیرمعمول و دوست‌داشتنی آن سوغاتی‌های خوبی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

قهوه ترک و جَزوه سوغاتی که نباید از دست داد

قهوه ترک نه تنها در ترکیه، بلکه در سرتاسر جهان بسیار معروف و رایج است. قهوه اولین بار توسط امپراتوری عثمانی به ترکیه آورده شد. به طور سنتی، در ترکیه قهوه را در ظرف مخصوصی به نام cezve می‌جوشانند و با یک فنجان آب سرو می‌کنند. به عنوان مهمان، باید قبل از قهوه آب را بنوشید تا طعم بهتری به قهوه خود بدهید. به همین دلیل، قهوه یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های ترکیه و استانبول به شمار می‌آید.اگر می‌خواهید قهوه ترکی از استانبول به خانه بیاورید، باید از بازار بزرگ، یکی از بهترین پاساژهای استانبول دیدن کنید. علاوه بر قهوه ترک، می‌توانید یک ست قهوه ترک و یک قهوه‌ساز نیز بخرید تا این سنت اصیل را در آشپزخانه خود داشته باشید.

شیرینی ترکی (lokum)

شیرینی ترکی (lokum) - سوغات استانبول

در ادامه چای و قهوه، استانبول نوعی شیرینی معروف به نام لوکوم (lokum) دارد که سوغات خوراکی استانبول به شمار می‌آید. شیرینی ترکی (“lokum”)، شیرینی نرم و خوشمزه است که توصیه می کنیم بدون خرید آن، استانبول را ترک نکنید! لوکوم،  از نشاسته ژله‌ای و خرمای له شده درست شده و با پودر قند پوشانده می‌شود و انواع مختلفی از آن مانند پسته‌ای، لیمویی، نعنایی وآجیلیی وجود دارد. افسانه‌ها حاکی از آن است که لوکوم برای سلطانی اختراع شد که می‌خواست راهی برای راضی نگه داشتن همسران متعدد خود داشته باشد. به هر حال، همه از ناپلئون گرفته تا پیکاسو آن را چشید و پسندید.

ادویه‌های استانبولی

اگرچه شهر استانبول که در جاده ابریشم قرار دارد، بیشتر شهری صنعتی به حساب می‌آید و نه تفریحی، اما با توجه به تنوع و زیبایی‌های که دارد، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر سفر به دیگر شهر‌های استانبول و گشت‌گذار با تور آنتالیا، به استانبول نیز سفر کنید. استانبول در زمان‌های گذشته بازار اصلی ادویه‌جات بود. هنوز هم بازار بزرگ استانبول را ادویه‌های رنگارنگ با عطر خود پر می‌کنند. بازار ادویه استانبول مشهورترین بازار استانبول است که می‌توان از آن ادویه‌های مختلف و متنوعی را به عنوان سوغات خریداری کرد. این بازار حدود 80 مغازه دارد که به ادویه‌ها و یا محصولاتی مانند آجیل، میوه‌های خشک، چای و قهوه اختصاص داده شده است.

سازهای سنتی

سازهای سنتی - سوغات استانبول

بدون شک بهترین سوغاتی از استانبول برای هنرمندان و علافه‌مندان به هنر، ساز است. ترکیه به عنوان یک کشور هنر‌پرور که موسیقی در آن از زمان‌های گذشته رواج و اهمیت بسیار زیادی داشته است، خواستگاه سازهای سنتی زیادی است. بنابراین، آلات موسیقی دست‌ساز ترکی، حتی برای کسانی که قصد نواختن آنها را ندارند، سوغاتی بسیار خوبی به حساب می‌اید. باغلاما، زورنا، بالابان و عود، از ساز‌های سنتی ترکیه به حساب می‌آیند.

علاوه بر ترکیه و استانبول، از شهر‌های نزدیک به ایران که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید، دبی گزینه مناسبی است که می‌توانید با تور دبی به آن سفر کرده و سفری خاطره‌انگیز داشته باشید. همچنین شرکت گردشگری توریک نیز به شما کمک می‌کند تا به سادگی و راحتی و در زمانی کوتاه، ویزای دبی را دریافت کنید.

عتیقه جات؛ از سوغات محبوب استانبول

با توجه به تاریخ ۲۵۰۰ ساله ترکیه، آثار باستانی و دیدنی‌های قدیمی زیادی در این کشور به چشم می‌خورد. در شهر استانبول که در زمان‌های خیلی دور با نام قسطنطنیه شناخته می‌شد و جایگاه ویژه‌ای در امپراتوری روم باستان داشت نیز عتیقه‌جات زیادی را در خود جای داده است که برخی از آن‌ها را می‌توان به عنوان سوغاتی استانبول خریداری کرد. صادرات آثار باستانی ( اشیاء با قدمت بیش از 100 سال) نیاز به مجوز ویژه دارد. اما اثاثیه عتیقه، چاپ، نقشه، فرش یا اشیاء دیگر در بسیاری از فروشگاه‌های استانبول، به ویژه در منطقه Çukurcuma در دسترس و قابل خریداری هستند.

فانوس‌ها و چراغ‌های موزاییکی

فانوس‌ها و چراغ‌های موزاییکی - سوغات استانبول

وقتی در بازارهای استانبول قدم می‌زنید، لامپ‌های شیشه‌ای موزاییکی در بسیاری از مغازه‌ها به چشم می‌خورند که منظره‌ای رنگارنگ ایجاد کرده‌اند. فانوس‌ها، یکی دیگر از محبوب‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین سوغات استانبول به شمار می‌آیند که در همه بازارهای تاریخی این شهر موجود هستند. هر کدام از این لوستر‌ها طرح‌های منحصر به فردی دارند که قطعا انتخاب یکی از آن‌ها کار دشواری است. این فانوس‌ها که هنوز به صورت دستی ساخته می‌شوند، سابقه طولانی در صنعت شیشه ترکیه دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که این فانوس‌ها حتی در آن قرن شانزدهم هم بسیار ارزشمند بودند.

عسل طبیعی

ترکیه بعد از چین دومین تولید‌کننده عسل در جهان است، چرا که از عسل در محصولات مختلفی مانند باقلوا استفاده کرده و یا بر روی ماست ریخته می‌شود. با توجه به ذائقه ترکیه‌ای‌ها، عسل یکی دیگر از سوغاتی‌های این کشور به حساب می‌آید. عسل ترکیه، حاصل گیاه‌هایی مانند اسطوخودوس، خرنوب یا فندق است که توسط زنبور‌دارانی حرفه‌ای به صورت کاملاً ارگانیک و مطمئن تولید شده است. در ترکیه حتی می‌توانید عسل درخت کاج نیز پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در طول تور استانبول خود، به بازار Koska در جاده İstiklal سر زده و طعم لذیذ عسل‌های استانبول را بچشید.

پشمینه؛ از بهترین سوغات استانبول

پشمینه؛ از بهترین سوغات استانبول

پشمینه یک مورد از بهترین سوغاتی‌ استانبول است که در سبک‌ها، طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار استانبول به چشم می‌خورد. پشمینه یکی از منسوجات بسیار گران‌ قیمت و معروف ترکیه است که کیفیت بالایی دارد و تفاوت زیادی با منسوجات مصنوعی دارد. اگرچه در همه جای استانبول از مناطق خرید گرفته تا غرفه‌های بازار، پشمینه‌ها به چشم می‌خورند، اما مراکز اصلی خرید آن‌ها بازار بزرگ استانبول و بازار دیوان است.

باقلوای استانبولی را از دست ندهید

باقلوا به عنوان سوغات معروف استانبول ترکیه و همچنین معروف‌ترین شیرینی این کشور شناخته می‌شود. مسلماً باقلوا یکی از بهترین شیرینی‌های دنیاست که به صورت دسر‌، به اشکال متنوعی سرو می‌شود. باقلوا که در زبان ترکی آن را باکلاوا تلفظ می‌کنند و از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در دوران عثمانی بود، یک دسر شیرینی لایه لایه است که از خمیر فیلو، شربت بسیار شیرین یا عسل و مغز آجیل مانند گردو یا پسته درست می‌شود. اگرچه فیلو یک واژه یونانی است، اما ترکیه ادعا می‌کند که خواستگاه خمیر فیلو به ترکیه باز‌ می‌گردد.

چرم

چرم - سوغات استانبول

اگر قصد خرید سوغات استانبول را دارید و در این مقاله همراه ما هستید، به عنوان آخرین مورد از سوغاتی‌های استانبول می‌توانیم چرم و محصولات آن را معرفی کنیم. استانبول همیشه به خاطر محصولات ابریشمی و چرمی خود معروف بوده است. همچنین یک سنت سنتی نمدسازی نیز در این شهر وجود دارد که امروزه بسیاری از اقلام مد بسیار مدرن، به ویژه دمپایی و کلاه، به این شیوه تولید می‌شوند. ترک‌ها کالاهای چرمی با کیفیت بالا و مقرون به صرفه تولید می‌کنند که از کت و کاپشن گرفته تا کیف و کمربند را شامل می‌شود. نکته جالب در مورد این محصولات این است که تمامی این اقلام دست‌ساز هستند. بخش چرم (Kürkçüler Çarşisi) بازار بزرگ استانبول و بازار دیوان، از مکان‌هایی در استانبول هستند که برای خرید محصولات چرمی می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *