خانه
بلاگ
حساب کاربری

روز کانادا چیست؟ از تاریخچه تا نحوه برگزاری

روز کانادا: جشنواره‌ای از میراث، تنوع و افتخار ملی
تاریخ انتشار: 1402/4/20

تمامی ساکنین کشور کانادا و مهاجرانی که چندین سال است در این کشور زندگی می‌کنند، روز کانادا را در اول جولای جشن می‌گیرند. این روز یادآور سالگرد قانون اساسی است که در سال 1867 سه قلمرو را در یک کشور واحد کانادا ادغام کرد. این تاریخ یادآور روزی است که سه استان نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک و استان کانادا از طریق قانون اساسی در 1 جولای 1867 به یک کشور تبدیل شدند.

بیشتر مشاغل در این تاریخ تعطیل می‌شوند و بسته به مناطق مختلف این کشور، جشن‌های مختلفی برگزار می‌شود. در این راهنما از توریک همراه ما باشید تا با تاریخچه گرامیداشت این روز مهم در کانادا و نحوه جشن گرفتن آن بیشتر بدانید!

 

گرامیداشت روز ملی کانادا! جشنواره‌ای از میراث، تنوع و افتخار ملی

روز ملی کانادا که هر ساله 1 جولای جشن گرفته می‌شود، یادآور اتحاد سه مستعمره بریتانیا در آمریکای شمالی در یک کنفدراسیون است: نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، و استان کانادا می‌باشد که از بخش‌هایی از انتاریو، کبک و لابرادور امروزی تشکیل شده بود. در تاریخ 1 جولای 1867، قانون آمریکای شمالی بریتانیا (که امروزه به عنوان قانون اساسی، 1867 شناخته می‌شود) کانادا را ایجاد کرد و به طور رسمی چندین مستعمره را به یک قلمرو واحد، یکپارچه و نیمه مستقل کانادا ملحق کرد و بدین ترتیب کانادا به یک قلمرو مستقل در داخل امپراتوری بریتانیا تبدیل شد.

در سال 1879، یک قانون فدرال، 1 جولای را به عنوان سالگرد کنفدراسیون، تعطیل قانونی اعلام کرد. در 27 اکتبر 1982، “روز dominion” رسما به روز کانادا تغییر نام یافت. بسیاری از مردم در آن زمان احساس می‌کردند که «روز dominion یا به اصطلاح فارسی سلطه» نوعی دوران استعماری است. در سال 1982 قانون اساسی کانادا به رسمیت شناخته شد که مطابق آن، هر گونه قدرت بریتانیا را حذف کرد و گام نهایی را در حاکمیت کامل کانادا به عنوان یک کشور مستقل ایجاد کرد.

اگر شما نیز قصد سفر و دریافت ویزای توریستی کانادا را دارید می توانید به این کشور زیبا سفر کرده و جشن ملی کانادایی‌ها را از نزدیک ببینید.

 

تاریخچه روز کانادا (روز استقلال کانادا)

تاریخچه روز کانادا

 

تا سال 1982، کانادا روز Dominion را به عنوان روز ملی خود جشن می‌گرفت. این روز پس از آن به روز کانادا تغییر نام یافت. تاریخ کانادا برخلاف بسیاری از کشورها شامل جنگ و خونریزی‌های بسیار نیست. در  اواسط دهه 1800، امکان اتحاد بین مستعمرات آمریکای شمالی بریتانیا مورد بحث قرار گرفت. در تاریخ 1 جولای 1867، پارلمان بریتانیا قانون آمریکای شمالی بریتانیا را به اجرا درآورد که منجر به استقلال کانادا شد. قلمروهای داخل قلمرو شامل کانادای علیا و سفلی، نوا اسکوشیا و نیوبرانزویک بود. از طریق این قانون، کانادا به دو بخش کبک و انتاریو تقسیم شد و شرایطی را برای مستعمرات همسایه در آینده فراهم کرد و اینگونه بود که کانادای امروزی شکل گرفت.

روز Dominion در سال 1879 برای اولین بار عنوان شد، اما بسیاری از کانادایی‌ها آن را جشن نمی‌گرفتند، زیرا آنها هنوز خود را به عنوان شهروندان بریتانیایی معرفی می‌کردند. این روز در پنجاهمین سالگرد کنفدراسیون در سال 1917 تغییر کرد و Dominion Day در میان مردم به تدریج محبوبیت یافت. در سال 1946 لایحه‌ای برای تغییر نام روز Dominion ارسال شد، اما تصویب این لایحه به دلیل اختلاف نظر در مجلس عوام در مورد نام جدید متوقف شد. در سال 1967، در صدمین سالگرد استقلال این کشور، علاقه بسیاری به میهن پرستی کانادایی وجود داشت و جشن‌ها اوج گرفتند.

 

نحوه برگزاری جشن روز ملی کانادا

نحوه برگزاری جشن روز ملی کانادا

 

روز کانادا یک تعطیلات قانونی فدرال است که هر ساله در 1 جولای جشن گرفته می‌شود. به کارکنان دولتی این روز مرخصی داده می‌شود. رویدادهای جشن اغلب در 1 جولای برگزار می‌شود. روز کانادا به طور گسترده‌ای با نمایش‌های آتش بازی، کنسرت، باربیکیو، رژه‌های ملی و ‌نظامی و جشنواره‌های متعدد، جشن گرفته می‌شود. پرچم کانادا در سراسر کشور برافراشته می‌شود و بسیاری از مردم با رنگ‌های پرچم ملی کانادا صورت خود را رنگ آمیزی می‌کنند. رژه‌های کوچک و بزرگ در روستاها و تمامی شهرهای کانادا برگزار می‌شود. سایر سنت‌هایی که در این جشن‌ها مرسوم است، شامل پوشیدن لباس‌هایی به رنگ پرچم ملی، پیک نیک در فضای باز، رویدادهای ورزشی، جشنواره‌ها و آتش بازی است.

چه غذاهایی در جشن روز ملی کانادا سرو می‌شود؟

روز ملی کانادا در میان مردم این کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به شکل‌های مختلفی جشن گرفته می‌شود. در این جشن غذاهای متنوعی در آن سرو می‌شود؛ غذاهای کبابی در باربیکیوها، دسرهای محلی با شربت افرا، نوشیدنی‌های منحصر به فرد و پوتین که با سیب زمینی سرخ شده ترد، کشک پنیر تازه و سس سرو می‌شود، از جمله محبوب‌ترین غذاهایی هستند که در روز کانادا درست می‌شوند.

رول خرچنگ غذای اصلی این جشن است که طعم بی‌نظیری دارد و پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر خود به کانادا حتماً آن را امتحان کنید! شربت افرا در تارت‌های کره‌ای و پای فلپر از دیگر غذاهای مشهوری هستند که در این روز سرو می‌شوند.

 

تاریخچه جشن‌های روز ملی کانادا

 

  • در 1 جولای 1917 پنجاهمین سالگرد کنفدراسیون جشن گرفته شد. ساختمان‌های پارلمان، در حال ساخت، به پدران کنفدراسیون و به شجاعت کانادایی‌هایی که در طول جنگ جهانی اول در اروپا جنگیدند، تقدیم شده است.
  • در تاریخ 1 جولای 1927 شصتمین سالگرد کنفدراسیون که در این تاریخ برج صلح کاریلون افتتاح شد. فرماندار کل آن زمان، ویسکونت ویلینگدون، سنگ بنای ساختمان کنفدراسیون را در خیابان ولینگتون افتتاح کرد.
  • از سال 1958 تا 1968 دولت کانادا هر ساله جشن‌هایی را برای روز ملی کانادا ترتیب می‌دهد. وزیر امور خارجه کانادا مسئول هماهنگی این فعالیت‌ها است. جشن‌هایی که در این سال‌ها برگزار شده است، شامل برافراشتن پرچم ملی در چمنزار پارلمان هیل و مراسم غروب خورشید در عصرها و به دنبال آن کنسرت موسیقی نظامی و آتش بازی بود.
  • ۱جولای 1967: در این تاریخ صدمین سالگرد کنفدراسیون جشن گرفته شد. پارلمان هیل پس‌زمینه‌ای برای یک مراسم پرمخاطب بود که در آن ملکه الیزابت دوم نیز شرکت داشته است.
  • از سال 1968 تا 1979 (به استثنای سال 1976)، جشن چندفرهنگی بزرگی در پارلمان هیل برگزار شد و این کنسرت از تلویزیون سراسر کشور پخش شد. جشن‌های اصلی جشنواره گرامیداشت روز کانادا در پایتخت کانادا در ماه جولای برگزار شد و این جشن‌ها شامل بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی و شامل مشارکت شهرداری‌ها و انجمن‌های داوطلبانه مختلف بود.
  • از سال 1980 تا 1983 فرمت جدیدی در گرامیداشت جشن‌های روز ملی کانادا ایجاد شد. علاوه بر جشن‌ها در پارلمان هیل، کمیته ملی (گروهی که دولت فدرال وظیفه برنامه‌ریزی جشن‌ها را برای تعطیلات ملی کانادا دارد) شروع به تشویق و حمایت مالی از جشن‌های محلی در سراسر کانادا کرد و بودجه راه اندازی برای حمایت از فعالیت‌ها و نمایش‌های مردمی که توسط گروه‌های داوطلب سازماندهی شده بودند، ارائه شد.
  • در سال 1981 آتش بازی در این روز آسمان 15 شهر بزرگ کانادا را روشن کرد. آتش بازی امروزه نیز در این جشن‌‌ها ادامه دارد.
  • در سال 1984 به کمیسیون ملی سرمایه (NCC) مأموریت داده شد تا جشن‌های روز کانادا را در پایتخت این کشور سازماندهی کند.
  • در سال 2010 جشن‌ها در پارلمان هیل مورد استقبال سلطنتی قرار گرفتند و ملکه الیزابت دوم و اعلیحضرت سلطنتی دوک ادینبورگ به جشن‌ها پیوستند تا صد و چهل و سومین سالگرد استقلال کانادا را جشن بگیرند.
  • در سال 2011 شاهزاده ویلیام و کاترین، دوک و دوشس کمبریج، در جشن‌های روز کانادا در پارلمان هیل به مناسبت صد و چهل و چهارمین سالگرد کانادا شرکت کردند و مراسم با شکوه هرچه تمام‌تر برگزار شد.
  • در سال 2014 میلادی Canadian Heritage جشن 147 روز کانادا را سازماندهی کرد. با نزدیک شدن به صد و پنجاهمین سالگرد کانادا در سال 2017، دولت به این وزارتخانه دستور داد که جشن روز ملی کانادا را در پایتخت این کشور سازماندهی و برگزار کند.
  • در سال 2017 طیف گسترده‌ای از فعالیت ها در سراسر کشور به مناسبت 150 اُمین سالگرد کنفدراسیون برگزار شود. شاهزاده ولز و دوشس کورنوال که برای اولین بار بود در جشن روز کانادا شرکت می‌کردند، به این جشن در پارلمان هیل به مناسبت این سالگرد مهم به جمع کانادایی‌ها پیوستند.
  • در سال‌های 2020-2021 با توجه به همه‌گیری COVID-19، جشن‌ها در قالب مجازی برای مطابقت با دستورالعمل‌های بهداشت عمومی برگزار شد.
  • در سال 2022 جشن‌های روز کانادا در پایتخت کانادا با شکوه هرچه بیشتر برگزار شد. اگرچه پارلمان هیل بیش از 50 سال است که محل برگزاری این جشن ملی بوده است، اما مراحل اصلی جشن با توجه به بازسازی‌های پارلمان به مکان‌های جدیدی منتقل شدند. این جشن در سال 2022 در پارک LeBreton Flats و در قلب اتاوا-گاتینو برگزار شد.

 

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *