خانه
بلاگ
حساب کاربری

مقایسه بالی و سنگاپور؛ راهنمای انتخاب بهترین مقصد برای سفر

مقایسه بالی و سنگاپور (هزینه، تفریحات، آداب و رسوم و ...)
تاریخ انتشار: 1402/11/1

سنگاپور شهری استوایی با آب‌وهوای گرم و مرطوب (در کشور سنگاپور) است که فرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم خاص خود را دارد. از سوی دیگر، بالی نیز جزیره‌ای از مجمع‌الجزایر اندونزی است که مراسمات و آداب متفاوت خود را دارد. بالی و سنگاپور با وجود تفاوت‌های مختلف در فرهنگ، زبان، واحد پول، ورزش‌های رایج، غذاهای مخصوص، نحوه صدور ویزا و…، مملو از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های طبیعی هستند و موردتوجه بسیاری از گردشگران دنیا قرار دارند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو شهر برای انتخاب بهترین مقصد گردشگری می‌پردازیم.

تاریخچه سنگاپور و بالی؛ از جزایر دور افتاده تا قطب‌های گردشگری

سنگاپور و بالی هر دو تحت استعمار کشورهای اروپایی بوده‌اند. جزیره بالی نیز همانند دیگر جزایر کشور اندونزی، در دوران جنگ جهانی تحت حمله و استعمار کشورهای هلند و ژاپن قرار داشت و تا وقتی حکومت سوکارنو آغاز نشده بود، تحت سلطه بود و استقلالی نداشت؛ اما بعد از جنگ جهانی، با آغاز حرکت‌های استقلال‌طلبانه مردم اندونزی که تحت رهبری سوکارنو بود، توانست که استقلال و آرامش خود را به دست آورد.
سنگاپور در سال ۱۹۴۵ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم، به اشغال نیروهای بریتانیایی درآمد و پس از گذشت ۱۸ سال، یعنی در سال ۱۹۶۳ بالاخره توانست از اشغال بریتانیا خارج شده و استقلال خود را به‌عنوان یکی از اعضای فدراسیون مالزی به دست آورد. سنگاپور در نهایت، دو سال بعد، در سال ۱۹۶۵ از مالزی هم جدا شد و جمهوری سنگاپور را تشکیل داد.

جاذبه‌های گردشگری بالی و سنگاپور؛ از مدرنیته تا طبیعت‌گردی

گردشگری سنگاپور در مقایسه با بالی

در این بخش به بررسی مقایسه سنگاپور و بالی از نظر جاذبه‌های گردشگری شامل جاهای دیدنی، حیات وحش، فرهنگ و غذاهای مرسوم در این دو مکان می پردازیم.

جاهای دیدنی سنگاپور

در سفر با تور سنگاپور می‌توان از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، زیبایی خیره‌کننده و محیطی آرام لذت برد. بخشی از این جاذبه‌های چشم‌نواز عبارت‌اند از:

  • پارک گاردنز بای بی
  • محله چینی‌ها
  • باغ گیاه‌شناسی سنگاپور
  • پارک هوایی مارینا بی سندز
  • هند کوچک سنگاپور
  • معبد دندان بودا
  • معبد سری سرینیواسا پرومال
  • موزه مادام توسو
  • موزه ملی سنگاپور
  • گالری ملی سنگاپور
  • سنگاپور تریک آی
  • فرودگاه چانگی

جاهای دیدنی بالی

بالی هم جزیره‌ای زیبا و پر از شگفتی و فرهنگ‌های جذاب است که این موارد تنها بخشی از مناطق گردشگری متعدد این جزیره را نشان می‌دهند:

  • ساحل سانور
  • ساحل کوتا
  • ساحل قارچ
  • بنای تانا لات
  • قلعه اُلوواتا
  • نوزا لمبونگن
  • جنگل اوبود مانکی
  • شالیزارهای پلکانی تگالالنگ
  • معبد پورا لوهور اولاووتا
  • منطقه اُبود بالی
  • فروشگاه اوبود آرت بالی
  • کوه آتشفشان باتور یا کینتانامی

بررسی حیات وحش بالی و سنگاپور؛ دو دنیای متفاوت در یک منطقه

مقایسه حیات وحش بالی و سنگاپور

در سنگاپور بیشتر از ۳۰۰ گونه مختلف جانوری زندگی می‌کنند که از جمله این جانوران می‌توان به فیل آسیایی، ببر سفید، تپیر مالایی، خرس آفتاب، کروکدیل، موش صحرایی برهنه، سمور آبی، میمون دماغ‌دراز، کانگوروی خاکستری، شامپانزه و گونه‌های مختلفی از اورانگوتان‌ها اشاره کرد.

کسانی که با تور بالی به این جزیره سفر می‌کنند، می‌توانند شاهد گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی باشند. در این جزیره بیش از ۲۸۰ گونه پرنده زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها در معرض انقراض قرار دارند. از پستانداران موجود در این جزیره هم به گربه پلنگ، مورچه‌خوار سوندا، خفاش، سنجاب غول‌پیکر سیاه و انواعی دیگر از سنجاب‌ها می‌توان اشاره کرد. از طرف دیگر در دریا و سواحل جزیره بالی هم حیوانات گوناگونی زندگی می‌کنند؛ برای مثال: تولامبن، منجانگان، آمد و نوسا پنیدا. صخره‌های مرجانی این جزیره نیز محل زندگی جانورانی مثل لاک‌پشت پوزه عقابی، خورشیدماهی غول‌پیکر، سفره‌ماهی بزرگ، طوطی‌ماهی، کوسه سرچکشی، کوسه صخره‌ای، مارماهی، باراکودا و ماهی‌های دریایی است. در مناطق سینگاراجا و لووینا هم دلفین‌های زیبا و دوست‌داشتنی همواره در حال شنا و بازی هستند.

بالی و سنگاپور؛ دو وجه متفاوت فرهنگ جنوب شرق آسیا

فرهنگ سنگاپور در مقایسه با بالی

مردم بالی، علاقه زیادی به سبک زندگی آرام دارند و مراسمات مذهبی، خانوادگی و اجتماعی برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. بیشتر مردم بالی پیروان هندوئیسم هستند و در سرتاسر جزیره معبدهای مذهبی مهمی تعبیه کرده‌اند. آن‌ها در اکثر مراسمات مذهبی خود، آیین ینجه را به جا می‌آورند (ینجه مراسمی است که در مقابل آتش مقدس صورت می‌گیرد). همچنین رقص نیز از فرهنگ‌ها و آداب مهم بالی محسوب می‌شود که دو رقص Kecak و Gamelan از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

همچون مردم بالی، مردم سنگاپور فرهنگ و آداب مختلف و خاص خود را دارند. برای مثال:

  • آن‌ها انتظار دارند که با افراد سالمند به‌خوبی و با احترام برخورد شود. گرچه ممکن است با حضور فردی قدرتمند در جمع، به رعایت مراتب سنی توجه زیادی نشود.
  • آداب معاشرت و نوع رفتار، در محیط‌های رسمی و غیررسمی کاملاً متفاوت است. به‌عبارت‌دیگر نوع برخورد در تجارت و مکان‌های عمومی فرق دارد.
  • ریختن زباله یا تف کردن در محیط عمومی و در دید دیگران غیرقانونی بوده و جایز نیست.
  • در مکان‌های عمومی، قراردادن چتر یا یک بسته دستمال‌کاغذی روی صندلی به معنی رزروشدن آن صندلی توسط شخص است.
  • محبت و ابراز علاقه زوجین درملأعام، معمولاً جایز نیست.
  • وقت‌شناسی برای مردم سنگاپور اهمیت زیادی دارد و دیر رسیدن به محل قرار را نوعی بی‌احترامی تلقی می‌کنند.

مقایسه فرهنگ غذایی سنگاپور و بالی؛ طعم‌های استوایی

بهترین غذاهای سنگاپور

ساتای یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای گوشتی و کبابی در سنگاپور محسوب می‌شود که در پخت آن، گوشت‌های تکه‌تکه شده را در مواد و ادویه‌های مخصوص ریخته و مخلوط می‌کنند؛ سپس گوشت‌های چاشنی‌دار را با سیخ کباب می‌کنند و با سس شیرین بادام‌زمینی و سبزیجات تمیز و تازه میل می‌کنند.

ناسی لماک دیگر غذای رایج در سنگاپور است که در کنار ماهی سرخ‌شده، ماهی کولی، تخم‌مرغ، برنج، تکه‌های خیار و با سس شیرین یا تند، در هر زمان دلخواهی از روز سرو می‌شود.

روجاک هم نوعی سالاد میوه سنتی در سنگاپور است که دوستداران زیادی هم دارد. این سالاد از ترکیب میوه‌های خردشده مانند انبه، خیار، آناناس و… با سس زیاد، تهیه می‌شود. غذاهای نودلی هم یکی دیگر از پرطرف‌دارترین غذاهای مردم این کشور به شمار می‌روند.

بهترین غذاهای بالی

پیسانگ گورنگ از غذاهای محبوب بالی بوده که درواقع همان موز سرخ‌شده است.

نودل سرخ‌شده نیز غذایی پرطرف‌دار در میان مردم بالی است که به همراه انواعی از گوشت، مانند گوشت مرغ، میگو و خوک تهیه شده و با سبزیجات ساده میل می‌شود.

ساته دیگر غذای محبوب و رایج در بالی است که با وجود شباهت اسمی آن با ساتای مالزی، با آن یکی نیست و کمی تفاوت دارد. برای پختن این غذا، گوشت مرغ را چرخ کرده، سپس به ادویه‌های گوناگون آغشته می‌کنند و با پیچاندن به دور چوب‌های علف لیمو، روی آتش کباب می‌کنند.

ناسی کامپور (برنج مخلوط) از خوشمزه‌ترین غذاهای بالی محسوب می‌شود که برای تهیه آن، برنج، سبزیجات، ادویه‌های مختلف و ماهی یا گوشت را مخلوط می‌کنند و از طعم و مزه عالی آن لذت می‌برند.

بالی و سنگاپور؛ تضاد آب و هوایی در شرق آسیا

آب‌وهوای سنگاپور در مقایسه با بالی

رزرو تور بالی و سنگاپور با آب و هوای گرمسیری همراه است. بالی دارای آب‌وهوایی گرم و مرطوب (استوایی) است و تغییرات فصلی در این جزیره هم بسیار کم است. دمای هوا در بالی نیز به دلیل موقعیت آن، بین ۲۰ درجه سانتی‌گراد در شب تا ۳۳ درجه سانتی‌گراد در روز متغیر است. این جزیره دو فصل گرم، بارانی و مرطوب دارد. بارش‌های شدید و متوالی در بالی از ماه دسامبر تا مارس رخ می‌دهد که ناشی از وزیدن بادهای غربی و حمل رطوبت اقیانوس هند است. این فصل تابستان نیمکره جنوبی محسوب می‌شود. از طرف دیگر زمستان در بالی هم از ماه ژوئن تا سپتامبر اتفاق می‌افتد که بادهای سرد اقیانوس آرام وارد جزیره می‌شوند و زمستان نیمکره جنوبی را به وجود می‌آورند.
سنگاپور دارای آب‌وهوای گرمسیری است و در شمال خط استوا قرار دارد. درواقع می‌توان گفت که سنگاپور به دلیل موقعیتی که دارد در فصل‌های متخلف سال تغییر دمای زیادی احساس نمی‌کند و همواره هوایی گرم دارد و فقط از ماه دسامبر تا ژانویه هوا کمی خنک‌تر می‌شود. دمای هوا در سنگاپور بین ۲۲ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد متغیر است و با اینکه این کشور فاقد فصل سرد و مرطوب است، ولی بارندگی در آن بسیار زیاد و در حدود ۲۳۴۰ میلی‌متر در سال است.

مردم سنگاپور و بالی به چه زبانی صحبت می‌کنند؟

در کشور سنگاپور، زبان‌های انگلیسی، مالایی، چینی و تامیل، به‌عنوان زبان‌های رسمی شناخته می‌شوند و بیشتر تابلوها و علائم نیز به این چهار زبان نوشته شده‌اند؛ اما به‌طورکلی مردم این کشور با نزدیک به ۲۰ زبان مختلف صحبت می‌کنند و این موضوع، تنوع زبانی گسترده و فرهنگ‌های متنوع این کشور را نشان می‌دهد. سیاست آموزشی کشور سنگاپور به‌گونه‌ای است که دانش‌آموزان هم زبان انگلیسی و هم زبان مادری خود را به طور هم‌زمان یاد می‌گیرند.

در جزیره بالی، مردم به یک زبان استرالیایی صحبت می‌کنند که ساساک، زبان لومبوک، نزدیک‌ترین خویشاوند آن به شمار می‌رود. زبان بالی سیستم سطح ادب دارد؛ به این شکل که:

  • زبان عالی یا تینگی فقط مخصوص کشیشان برهمانا است.
  • سطح متوسط (مادیا) یا تصویه‌شده (هالوس)، برای صحبت با افراد مسن، والدین و یا افرادی که موقعیت اجتماعی بالایی دارند استفاده می‌شود.
  • سطح پایین (rendah) یا معمولی (biasa) نیز برای صحبت با افرادی استفاده می‌شود که موقعیت برابر یا پستی دارند.

مقایسه سنگاپور و بالی از نظر ارز

مقایسه سنگاپور و بالی از نظر ارز

واحد پول سنگاپور، دلار سنگاپور است و توسط بانک مرکزی این کشور چاپ می‌شود. نماد دلار سنگاپور S$ است.

واحد پول بالی هم روپیه اندونزی است؛ اما بااین‌حال در برخی مکان‌ها مانند هتل‌ها و بازارها می‌توانید از دلار و یورو هم برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده کنید.

ویزا­­­ی سنگاپور در مقایسه با بالی

برای سفر و دسترسی به سنگاپور، سیاست این کشور علاوه بر کارت ورود SG، برای برخی از ملیت‌ها فارغ از دلیل یا مدت اقامت، تهیه ویزای سنگاپور را هم ضروری کرده است. تعداد کشورهایی که باید از دفتر دولتی سنگاپور در کشور خود درخواست ویزای سفارتی کنند حدود ۵۰ کشور است. متقاضی باید بر اساس نیاز خود، ویزای کنسولی سنگاپور را که برای موارد مختلف مانند گردشگری، تجارت، ترانزیت، کار تحصیل و… ارائه می‌شود، تهیه کند.

جزیره بالی، به‌طورکلی فقط دو روش برای جذب گردشگر دارد: ویزای فرودگاهی (Indonesia On-Arrival Visa) و ویزای پیش از ورود (Indonesia In-Advance Visa). ویزای بالی هم در انواع مختلف تجاری، توریستی، تحصیلی و کاری ارائه می‌شود.

فاصله سنگاپور با بالی

فاصله زمینی این دو کشور، ۱۵۱۹ مایل (۲۴۴۳ کیلومتر) و فاصله هوایی آن‌ها، ۱۰۴۵ مایل (۱۶۸۱ کیلومتر) است.

فاصله سنگاپور تا ایران

فاصله هوایی سنگاپور تا ایران حدود ۶۵۹۸ کیلومتر است که با هواپیما ۸ ساعت و ۴۲ دقیقه طول می‌کشد و قیمت بلیت آن نیز نزدیک به ۳۰ میلیون تومان است.

فاصله بالی تا ایران

فاصله هوایی بالی تا ایران چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت بوده و هزینه بلیت آن نیز تقریباً ۳۰ میلیون تومان است.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *