خانه
بلاگ
حساب کاربری

بهترین جاهای دیدنی مسقط عمان کدام هستند؟

جاهای دیدنی مسقط
تاریخ انتشار: 1403/3/14

عمان یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که از قسمت‌های مختلف کوهستانی، ساحلی، دره‌ها و غارهای مختلف تشکیل شده است. شهر مسقط به عنوان دیدنی‌ترین شهر عمان به حساب می‌آید و توانسته نظر گردشگران زیادی را به خود جلب کند تا با رزرو تور و اخذ ویزای توریستی عمان به آن سفر کنند. حال اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد سفر به کشور زیبای عمان و شهر دیدنی مسقط را دارید، احتمالاً می‌خواهید با جاهای دیدنی آن آشنا شوید. اما جاهای دیدنی مسقط عمان کدام هستند؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی جاهای دیدنی، تفریحی، تاریخی و مراکز خرید مسقط بپردازیم تا هنگام سفر بتوانید برای بازدید از همه آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

مسقط عمان؛ شهری با جاهای دیدنی، تفریحی و تاریخی فراوان

مسقط نام شهری در کشور عمان و پایتخت آن است. این شهر دیدنی در سال‌های اخیر از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار بوده و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. هر سال میلیون‌ها گردشگر با اخذ ویزا به این شهر دیدنی سفر می‌کنند و برای ایرانیان هم این مقصد، به یکی از مقصدهای جذاب و شگفت‌انگیز تبدیل شده است.

علاوه بر جاهای دیدنی عمان، تفریحات مختلفی هم در آن وجود دارد! برخلاف تصاویر مردم، عمان یک کشور خشک و کویری نیست و طبیعت بسیار بکری دارد. در ادامه لیستی از جاهای دیدنی، بناهای تاریخی، سواحل و تفریحاتی که می‌توانید در این شهر دیدنی تجربه کنید را برایتان آورده‌ایم. پیش از سفر بهتر است برای یک سفر جذاب و بازدید از تفریحات و دیدنی‌های این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید.

لیست جاهای تاریخی مسقط عمان

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های سفر به مسقط عمان، بازدید از جاهای تاریخی و بناهای قدیمی است. لیست جاهای تاریخی مسقط عبارتند از:

مسجد جامع سلطان (Grand Mosque Muscat)

مسجد جامع سلطان مسقط اولین جای دیدنی و تاریخی شهر مسقط است که امکان بازدید آن برای بازدیدکنندگان مسلمان و غیرمسلمان وجود دارد. این بنا با مساحت 416 هزار متر مربع و ظرفیت 20 هزار نفر در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است. بنای این مسجد یکی از دیدنی‌ترین بناهایی است که در دنیای معماری جایگاه ویژه‌ای دارد. این بنا به سبک معماری عمانی، اسلامی و خاورمیانه طراحی شده و توانسته نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. در این مسجد می‌توانید به عبادت بپردازید و با مردم محلی این کشور ارتباط برقرار کنید.

مسجد جامع سلطان مسقط

بیت الزبیر (Bait Al Zubair)

بیت الزبیر نام یکی از موزه‌های خصوصی قرار گرفته در شهر دیدنی مسقط است. در آن می‌توانید آثار مختلفی نظیر آثار نظامی، اجتماعی و فرهنگی کشور عمان را ببینید. این موزه در تاریخ 1998 بازگشایی شد که دلیل نام آن، تاسیس توسط خانواده زبیر است. از مهم‌ترین وسایلی که در آن قرار دارد می‌توان به اسلحه، خنجر، جواهرات، لوازم خانه و لباس اشاره کرد. مجموعه از 5 ساختمان اصلی تشکیل شده است و در آن یک کافه و یک فروشگاه برای خریدن سوغاتی هم وجود دارد.

بیت الزبیر مسقط

قصر العالم (Al Alam Palace)

قصر العالم که با نام‌های قصر سلطان و قصر سلطان قابوس شناخته می‌شود. دقیقاً روبروی خلیج عمان قرار گرفته است و دارای تاریخ 200 ساله است. معماری آن اسلامی است که توسط باغی زیبا و دیدنی احاطه شده است. یک اقامتگاه رسمی هم برای مهمانان درنظر گرفته شده است که می‌توانید در آن اقامت داشته باشید. نام قدیمی این قصر بیت‌العالم بود که در سال 1972 بازسازی شد و هنوز هم با همین نام شناخته می‌شود.

قصر العالم مسقط

قلعه المیرانی (Al Mirani Fort)

قلعه المیرانی از جاهای دیدنی مسقط محسوب می‌شود که در قرن 16 میلادی توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. چشم‌انداز این قلعه رو به خلیج عمان است که در گذشته‌های دور از وظیفه محافظت از بندر مسقط را برعهده داشته است. در دو طرف کاخ قلعه‌های میرانی و الجلالی قرار گرفته‌اند. البته لازم به ذکر است که بازدید از داخل آن برای عموم ممنوع است و فقط شانس بازدید از بیرون قلعه را دارید. نکته مهم در مورد این قلعه این است که نقش بسیار مهمی در سقوط پرتغالی‌ها داشته است.

قلعه المیرانی مسقط

قلعه جلالی (Al Jalali Fort)

قلعه جلال که با نام قلعه آش شرقیه هم شناخته می‌شود، از مکان‌های دیدنی عمان است که در قرن 16 توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. این قلعه در گذشته زندان بوده که پس از آن به موزه خصوصی میراث فرهنگی تبدیل شده است. این قلعه در بندر قرار گرفته است که منظره بی‌نظیری از شهر مسقط را به شما هدیه می‌کند. پله شیب‌داری در جلوی در آن قرار گرفته است که به شما امکان ورود به قلعه (البته با مجوز از سمت وزارت میراث ملی) می‌دهد.

قلعه جلالی مسقط

مسجد الخور (Masjid Al Khor)

یکی دیگر از بناهای تاریخی در مرکز مسقط، مسجد الخور است. این مسجد ترکیبی از معماری هندی، ایرانی و عربی است که به مسجد خانواده شهرت پیدا کرده است. این مکان مقدس است و در آن نماز میت شهدای عمانی برگزار شده است. الخور به معنی برخورد امواج به ساحل‌های صخره‌ای و دلیل نام‌گذاری آن هم دقیقاً همین موضوع است.

مسجد الخور مسقط

موزه‌ دروازه مسقط (Muscat Gate Museum)

اگر به دیدن سیستم آبیاری و چاه‌های باستانی و کانال‌های زیرزمینی تاریخی عمان علاقه دارید، موزه دروازه مسقط برای شما جذاب خواهد بود. در این موزه می‌توانید سیستم آبیابی گذشته را ببینید که با سبک معماری محلی افتتاح شده است. همچنین با توجه به این که مسقط از گذشته‌های دور بندری شلوغ بوده است و در حال حاضر پایتخت مدرن محسوب می‌شود، دیدن وسایلی که در این موزه قرار دارد جذابیت بالایی برایتان خواهد داشت.

موزه‌ دروازه مسقط

لیست مراکز تجاری مسقط عمان

اگر اهل خرید و تهیه سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود هستید، مراکز تجاری مسقط عمان گزینه بسیار خوبی برای بازدید است. چند مورد از بهترین مراکز تجاری مسقط عمان عبارتند از:

سیتی سنتر (City Centre Qurum)

سیتی سنتر مسقط یکی از مراکز تجاری بسیار بزرگی است که محصولات و خدمات مختلفی در آن وجود دارد. هر چیزی که نیاز داشته باشید را به راحتی می‌توانید در این مرکز خرید تهیه کنید. فاصله سیتی سنتر مسقط تا فرودگاه بین‌المللی فقط 3 کیلومتر بوده و در جاده سلطان قابوس قرار گرفته است. نکته جالب در مورد این مرکز تجاری این است که 142 برند بین‌المللی در آن قرار دارد.

سیتی سنتر

سیتی سنتر قروم (City Centre Qurum)

سیتی سنتر قروم یکی از جاهای تفریحی و خرید در مسقط است که می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را در آن تهیه کنید. این مرکز تجاری در سال 2008 بازگشایی شده است و در حال حاضر با 26 هزار متر مربع فضا فروشگاه‌های مختلفی در آن قرار دارد. در این فضا بیش از 15 رستوران هم آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند. مردم محلی عمان برای تفریح به این مرکز تجاری مراجعه می‌کنند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن سینماهای 7 صفحه‌ای VOX هستند؛ تجربه‌ای بی‌نظیر در قلب مسقط.

سیتی سنتر قروم

مرکز خرید بزرگ مسقط (Muscat Grand Mall)

مرکز خرید مسقط یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری در عمان است. در این مرکز خرید برندهای مدرن و فروشگاه‌های بزرگی قرار گرفته است که امکان خرید انواع محصولات را فراهم کرده است. دکوراسیون و معماری جذاب این مرکز خرید یک لوکیشن جذاب و دیدنی در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید تصاویر جذابی در این شهر ثبت کنید.

مرکز خرید بزرگ مسقط

بلوار العریمی (Al Araimi Boulevard)

بلوار العریمی مسقط یک مکان تفریحی و تجاری در عمان محسوب می‌شود که مساحت آن بیش از 18700 متر مربع است. در دو طبقه انواع محصولات را در اختیار شما قرار می‌دهد و در حال حاضر بیش از 200 فروشگاه خرده‌فروشی در آن فعالیت دارند. همچنین یک سینمای 10 صفحه‌ای که یکی از آن‌ها سینمای 4 بعدی است، نظر جوانان را به خود جلب کرده است.

بلوار العریمی

سوق موتره (Mutrah Souq)

سوق موتره یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان عرب است و قدمت بسیار بالایی دارد. در عین حال، معماری جذاب آن نظرتان را به خود جلب می‌کند. در گذشته این بازار منبع تامین عمانی‌ها بود و نیازهای خود را از آن تهیه می‌کردند. محصولات محلی نظیر میوه، خرما، سبزیجات و… در این بازار وجود داشت که در حال حاضر گسترش زیادی پیدا کرده است.

سوق موتره

لیست سواحل مسقط عمان

اگر از آن دسته افرادی هستید که به ساحل و تفریحات ساحلی علاقه دارید، مسقط عمان باز هم نظرتان را جلب می‌کند. بهترین ساحل‌های مسقط عمان عبارتند از:

ساحل یتی (Yitti Beach)

ساحل یتی از دیدنی‌های مسقط است که در فاصله 28 کیلومتری از آن قرار دارد. یکی از سواحل بکر است که گردشگران می‌توانند از آن برای کمپینگ استفاده کنند. تفریحات این منطقه شامل ماهی‌گیری، شنا، کمپینگ و فرصت‌های بی‌شمار دیگر در کنار ساحل است. اگر به قایق‌سواری علاقه دارید، می‌توانید یک قایق کرایه کنید و اطراف آن را بگردید. اگر به این منطقه سفر می‌کنید، تحت هیچ شرایطی نباید غروب آفتاب زیبای آن را از دست بدهید.

ساحل یتی

ساحل قروم (Qurum Beach)

یکی دیگر از بهترین ساحل‌های دیدنی و جذاب مسقط، ساحل قروم مسقط است. این ساحل در حفاظت‌گاه طبیعی قورم قرار گرفته و طول آن 4 کیلومتر است. مهم‌ترین ویژگی این ساحل، آب‌ها کم عمیق و مدت زمانی طولانی جذر و مد است. اگر نگران مسائل مختلف هستید، باید بگوییم که این ساحل کاملاً خانوادگی است و هیچ مشکلی از نظر چنین مسائلی وجود ندارد. شگفتی‌های طبیعی در کنار ساحل بکر باعث شده تا یک جاذبه گردشگری دیدنی و بی‌نظیر در اختیارتان قرار گرفته باشد.

ساحل قروم

لیست جاهای تفریحی مسقط عمان

در شهر مسقط جاهای تفریحی زیادی وجود دارد که اگر اهل تفریحات جذاب و هیجان‌انگیز هستید، پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. لیست جاهای تفریحی مسقط عمان عبارتند از:

وادی بنی‌خالد (Wadi Bani Khalid)

وادی بنی خالد یکی از جاهای دیدنی در کشور عمان است که در آن درختان نخل توسط استخرهای بزرگ آب احاطه شده‌اند. جریان آب در این بنای تاریخی حتی در فصل تابستان هم وجود دارد و می‌توانید از منظره بی‌نظیر آن نهایت لذت را ببرید. در این محل استخرهای شنا هم وجود دارد و می‌توانید از شنا کردن در روزهای گرم نهایت لذت را ببرید. غار میقیل از دیدنی‌های این بنا محسوب می‌شود که یک آبشار کوچک زیبایی آن را دو چندان کرده است.

وادی بنی‌خالد

كورنيش مطرح (Mutrah Corniche)

کورنیش مطرح یکی از جاهای تفریحی مسقط است. در مسیر آن انواع کافه، رستوران، بازار و جاهای تفریحی ختلف وجود دارد. یک طرف آن را بندر عمان و در طرف دیگر صخره‌ها، کوه‌ها و برج‌های دیده‌بانی پرتغالی‌ها را می‌بینید. این محل تفریحی نزدیک به 3 کیلومتر طول دارد که در امتداد اسکله قرار گرفته است. در سفر به مسقط پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این جای دیدنی و بی‌نظیر را از دست ندهید و از مناظری که در این بندر قرار دارد لذت ببرید.

كورنيش مطرح

وادی شاب (Wadi Shab)

وادی شاب یکی از مناطق ییلاقی در مسقط است! البته فاصله آن تا مسقط حدود 150 کیلومتر است اما با توجه به طبیعت بکر و بی‌نظیری که دارد، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن را در برنامه سفر به عمان داشته باشید. آبشار‌های دیدنی، چشمه‌های فیروزه‌ای، باغ مرکبات، نخل‌های زیبا، غارهای شگفت‌انگیز و… از مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه هستند که به چشم می‌خورد. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و می‌خواهید در روزهای گرم یک آب‌تنی لذت‌بخش را تجربه کنید، این منطقه نظرتان را جلب می‌کند.

وادی شاب

خانه‌ اپرای سلطنتی (Royal Opera House)

یکی از جاهای تفریحی و دیدنی که در مسقط قرار گرفته، خانه اپرای سلطنتی است. در این محل می‌توانید با موسیقی، هنر و فرهنگ این کشور آشنا شوید. همچنین یک سالن تئاتر در آن قرار گرفته است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بازدید کنند. این خانه در سال 2001 توسط سلطان قابوس عمان ساخته شد که از علاقه‌مندان به صنعت هنر و موسیقی کلاسیک بود. البته به طور رسمی، این خانه در سال 2011 افتتاح شده است که رویدادهای فرهنگی متنوع و غنی در آن برگزار می‌شود.

خانه‌ اپرای سلطنتی مسقط

استخر بیمه عمان (Bimmah Sinkhole)

استخر بیمه عمان که با نام حویات نجم شناخته می‌شود، در مسقط قرار دارد. از جمله جاهای تفریحی عمان محسوب می‌شود که علاقه‌مندان به شنا می‌توانند از آن لذت ببرند. از نظر امنیت، شهرداری پارک هوایات نجم را برای احاطه کردن گودال استخر ایجاد کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند در این محیط محافظت شده نهایت لذت را از شنا کردن ببرند. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که از این منطقه عبور می‌کنید، برای در امان ماندن از آفتاب داغ عمان می‌توانید چند ساعتی را در این محیط تفریحی بمانید و استراحت کنید.

استخر بیمه عمان

داستان به‌وجود آمدن استخر بیمه عمان بسیار جالب است! چاله آن توسط یک شهاب‌سنگ که در گذشته‌های دور به زمین برخورد کرده، به‌وجود آمده است. نتیجه آن به‌وجود آمدن گودال و دهانه عمیق است که در حال حاضر از آن به عنوان استخر استفاده می‌شود. سنگ‌هایی که در این حادثه به این منطقه اصابت کرده‌اند، دهانه‌ای حفره‌مانند ایجاد کرده‌ که باعث شده تا افراد زیادی به این موضوع باور داشته باشند که یک تونل زیرزمینی به دریا است. همچنین اعتقاد دارند که رنگ فیروزه‌ای آب داخل استخر بیمه عمان هم به همین دلیل است.

جزایر دیمانیات (Demaniyat Islands)

جزایر دیمانیات یکی دیگر از جاهای دیدنی مسقط عمان است که در 40 کیلومتر این شهر قرار گرفته است! مجمع‌الجزایزی با 9 جزیره است که شن‌های سفید به همراه صدای امواج آب‌های خلیج فارس از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به غواصی علاقه دارید و می‌خواهید زیر آب‌های خلیج همیشه فارس را ببینید، این جزیره گزینه مناسبی برایتان است.

نکته حائز اهمیت این است که این جزیره غیرقابل سکونت است و تنها چیزهایی که در آن می‌بینید، جانداران دریایی و پرندگان هستند. به صورت کلی، می‌توان گفت این جزیره سرشار از آرامش است و اگر به دنبال یک محیط تفریحی آرامش‌بخش هستید، هرگز نباید بازدید از جزایر دیمانیات را از دست بدهید.

آکواریوم عمان (Aquarium of Oman)

نظرتان در مورد دیدن ماهی‌های رنگارنگ و جانداران دریایی خلیج فارس و عمان چیست؟ یکی از زیباترین جاهای تفریحی مسقط، آکواریوم عمان است. این آکواریوم انواع ماهی‌های رنگارنگ را در خود جای داده است و قطعاً بازدید از چنین منظره‌ای را نباید از دست بدهید. حرکت دست جمعی ماهی‌ها و دیدن لاکپشت‌ها به خوبی می‌تواند نظرتان را جلب کند.

آکواریوم عمان

همچنین این جانداران دریایی در محیطی نسبتاً بزرگ نگهداری می‌شود که باعث شده تا گردشگران برای بازدید از انواع ماهی‌ها به این جای دیدنی زیبا و دیدنی سر بزنند. پیشنهاد می‌کنیم شما هم بازدید از آن را از دست ندهید! چرا که یک تجربه فراموش نشدنی برایتان خواهد بود.

پارک‌های آبی مسقط

آخرین جای دیدنی که در مسقط عمان برای تفریح وجود دارد، پارک‌های آبی آن است. چند پارک آبی بزرگ در این شهر قرار دارد که توانسته در وسعتی بسیار بزرگ، پذیرای گردشگران باشد. پارک‌ آبی النسیم، پارک‌آبی السوادی، وادینا پارک، تم پارک‌آبی صلاله و پارک آبی برکاء از مهم‌ترین پارک‌های آبی مسقط هستند. البته مجهزترین آن‌ها پارک آبی هاوانا است که وسعت آن به بیش از 65 هزار متر مربع می‌رسد.

در این پارک آبی انواع تجهیزات بازی نظیر سرسره، استخر بازی کودکان، استخر موج، فودکورت، رستوران و… قرار دارد. 12 سرسره جذاب و هیجان‌انگیز می‌تواند یک روز فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند و نظرتان را به خود جلب کند.

مسقط عمان؛ شهری با جاذبه‌های تاریخی، دیدنی و تفریحی تمام نشدنی!

مسقط عمان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور است و طبیعتاً جاهای دیدنی زیادی در آن وجود دارد. در این مقاله سعی کردیم به بررسی بهترین جاهای دیدنی و تفریحی این کشور بپردازیم تا ببینید کدام یک از آن‌ها می‌تواند نظرتان را برای بازدید هنگام سفر به عمان جلب کند.

علاوه بر موارد بالا، جاهای دیدنی دیگری هم در این شهر وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن بازدید کنید. اما بهترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی مسقط را در این مقاله بررسی کردیم تا پیش از سفر با آن آشنایی کلی پیدا کنید. اگر شما هم تجربه سفر به این شهر جذاب و دیدنی را دارید، از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *