خانه
بلاگ
حساب کاربری

راهنمای سفر به ایروان

راهنمای سفر به ایروان
تاریخ انتشار: 1403/3/24

ارمنستان در همسایگی ایران واقع شده است و برای سفر به ایروان، گزینه‌های متعددی وجود دارد. در راهنمای سفر به ایروان، اطلاعات جامعی درباره همه نیازهای این سفر ارائه می‌دهیم. اگر قصد سفر به ایروان را دارید، با ما همراه باشید.

دانستی های کاربردی در سفر به ایروان

دانستی های سفر به ایروان زیادند اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مهمترین نکات و دانستنی های سفر شهرهای توریستی ارمنستان اشاره کنیم به شرح زیر هستند:

  • ویزا: ندارد
  • واحد پول: درام ارمنستان (AZN)
  • زمان محلی: ۴+GMT
  • زبان رسمی: ارمنی
  • دین اکثریت مردم: مسیحیت
  • بهترین فصل سفربهار و پاییز
  • بهترین جا برای اقامت:  مرکز شهر و در اطراف میدان‌های جمهوری و آزادی و همچنین اطراف ساختمان کاسکاد

شماره های ضروری

کد تلفن ۳۷۴+
کد تلفن ۱
اورژانس عمومی ۱۱۲ یا ۹۱۱
آتش نشانی ۱۰۱
پلیس ۱۰۲
آمبولانس ۱۰۳

بهترین زمان سفر به ایروان

در ارمنستان، بهار با زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای همراه است. در این فصل، آب‌وهوا بسیار مناسب و متعادل است و شکوفه‌های بهاری و گل‌های رنگارنگ، جلوه ویژه‌ای به جای‌جای این کشور بی‌نظیر می‌بخشند. به‌طور ویژه در فصل تابستان، فراموش نکنید که از زیبایی آب‌تنی در دریاچه سوان لذت ببرید. این دریاچه بی‌نظیر از اواخر شهریورماه تا شروع بهار به صورت یخ‌زده است.

اگر در فصل زمستان به این کشور سفر می‌کنید، حتماً از دیدن پیست اسکی تساخکادزور لذت ببرید. این پیست، مکانی مناسب برای انجام انواع ورزش‌های زمستانی است و تجربه‌ی بی‌نظیری را برای شما به ارمنستان می‌آورد.

اقامتگاه های ارمنستان

در ایروان، گزینه‌های مختلفی برای اقامت موجود است. از هاستل‌های ساده برای مسافران تنها تا هتل‌های لوکس برای اقامت خانوادگی، می‌توان یافت. اگر به دنبال اقامت ارزان هستید، هاستل‌های این شهر را در نظر بگیرید. هزینه اقامت در هاستل‌های ایروان، در زمان نوشتن این متن، از حدود ۱۵۰ هزار تومان برای هر شب و هر نفر شروع می‌شود.

برای اجاره آپارتمان در ایروان، باید حداقل مبلغی در حدود ۶۰۰ هزار تومان را پرداخت کنید. این قیمت بسته به نزدیکی آپارتمان به مرکز شهر، اندازه، امکانات، و تعداد مسافران متغیر است. هتل‌های ایروان نیز از دو تا پنج ستاره متنوع هستند و قیمت کمترین اتاق هتل برای دو نفر، از حدود ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود. اما برای اقامت در هتل‌های پنج ستاره، هزینه‌ها از حدود دو میلیون تومان شروع می‌شود.

جاهای دیدنی  معروف ایروان

ایروان، شهری کوچک اما با دیدنی‌های خاصی که باید حتماً آن‌ها را دید، به شمار می‌رود.

  • میدان جمهوری: این میدان که در قلب شهر واقع شده، جایگاهی برای تجمعات و برگزاری مراسم‌های مختلف دارد. این مکان علاوه بر جذابیت‌های تاریخی، برای پیاده‌روی و گشت و گذار در شب نیز بسیار محبوب است. در وسط میدان، یک آبنمای رقصان وجود دارد که هر روز پس از غروب، دو ساعت اجرای خود را دارد.
  • موزه ماتناداران: این موزه که یکی از مشهورترین دیدنی‌های ایروان است، مجموعه‌ای ارزشمند از نسخ خطی و کتاب‌های تاریخی را به نمایش می‌گذارد. در اینجا می‌توانید به نزدیکی با آثار متعددی در زمینه‌های طب، ادبیات، الهیات و فلسفه برخورد کنید.
  • مجموعه کاسکاد یا آبشار: این مجموعه شامل یک ساختمان بلند و پلکانی در مرکز شهر است که به همراه یک پارک و گالری هنری تشکیل شده است. اینجا می‌توانید از پله‌ها بالا روید، از ارتفاع شهر را تماشا کنید و در فضای هنری و فرهنگی گالری لذت ببرید.
  • بازار ورنیساژ: این بازار معروف در ایروان، تنوعی از محصولات محلی از جمله صنایع دستی، لباس‌های سنتی، نقاشی‌های هنری، وسایل عتیقه و خوراکی‌های محلی را به نمایش می‌گذارد.
  • دریاچه سوان: این دریاچه اگرچه درون شهر ایروان نیست، اما به فاصله‌ای کوتاه از پایتخت قرار دارد و یکی از بزرگترین دریاچه‌های کشور ارمنستان است. اینجا فرصتی برای تفریحات و استراحت در طبیعت آرامش‌بخش ارمنستانی را فراهم می‌کند.
  • بازدید از میدان جمهوری: میدان جمهوری یکی از جاذبه‌های شهر ایروان در ارمنستان محسوب می‌شود. این میدان که قدمت آن به سال ۱۹۲۶ برمی‌گردد، توسط طراحی به نام الکساندر تامانیان طراحی شده است. در گذشته، این میدان با نام میدان لنین شناخته می‌شد و مجسمهٔ لنین، رهبر سابق شوروی، نیز در این مکان واقع بود. با استقلال ارمنستان، این مجسمه پایین کشیده شد و نام این میدان به میدان جمهوری تغییر یافت.

اقامتگاه های ارمنستان

قوانین کشور ارمنستان برای گردشگران

ارمنستان به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود و دارای پایین‌ترین میزان سرقت و جرم‌وجنایت در بین کشورها است. بنابراین، نگرانی در مورد ناامنی و بهم خوردن آرامش خود و همراهانتان نداشته باشید. سفر به ارمنستان یکی از بی‌خطرترین تجربه‌هایی است که ممکن است تاکنون داشته باشید.

این کشور دارای قوانین ویژه‌ای برای حفظ آرامش و امنیت شهروندان خود است که هر توریست و گردشگری ملزم به رعایت آن است. ورود و حمل هرگونه داروی حاوی کدئین در ارمنستان ممنوع است، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، حتماً تائیدیه نسخه پزشکی خود را از وزارت امور خارجه ایران و سفارت ارمنستان در تهران بگیرید.

در زمان عبور از خیابان‌ها، حتماً از محل خط عابرپیاده و یا زیرگذرهای تعبیه شده استفاده کنید. عبور از وسط خیابان به عنوان عدم رعایت اصول شهروندی در نظر گرفته می‌شود و در صورت مشاهده توسط پلیس، با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

سعی کنید در مورد مسائل سیاسی ارمنستان با کسی جدل نکنید. موضوعاتی مانند منطقه قره‌باغ و روابط ارمنستان با کشور آذربایجان به عنوان یکی از حساسیت‌های مردم ارمنستان شناخته می‌شوند و بی‌احترامی و توهین به تاریخ کشور ارمنستان، مجازات سنگینی را به همراه دارد.

قوانین مربوط به کلیساها را رعایت کنید و از انجام اموری مانند بلند حرف زدن، عکس‌گرفتن و شوخی کردن با نمادهای مذهبی خودداری کنید.

آواز خواندن و ایجاد سروصدا در کوچه‌ها و خیابان‌ها در ساعات پایانی شب ممنوع است و برای حفظ آرامش مردم، مکان‌های مخصوصی در نظر گرفته شده است.

به‌طور معمول، در ورودی اکثر جاهای دیدنی ارمنستان تابلوهایی به زبان ارمنی و انگلیسی نصب شده‌اند؛ حتماً قبل از ورود به این مکان‌ها، آن تابلوها را مطالعه کرده و به آن قوانین احترام بگذارید.

تفریحات و فعالیت های پیشنهادی در ارمنستان

بهترین فعالیت در سفر به ارمنستان، بازدید از مکان‌های تاریخی و دیدنی ایروان است، اما بسیاری از گردشگران پیشنهاد داده‌اند که فعالیت‌های دیگری همچون بازدید از بازارهای محلی و سرزدن به کافه‌های ایروان را امتحان کنید. همچنین جشنواره‌های این کشور نیز بسیار جذاب هستند. می‌توانید به جشنواره انار، که نماد ارمنستان است، سر بزنید یا در زمان برگزاری جشن‌های سال نو یا جشن آب ارمنستان به ایروان سفر کنید تا از فضای جالب و جذاب شهر لذت ببرید.

اقامتگاه های ارمنستان

مراکز خرید ارمنستان

مراکز خرید ایروان شامل مراکز مختلفی هستند که هرکدام به دلایل مختلفی از جمله وسعت، نوع محصولات و فضاهای تفریحی خود جذابیت دارند.

مرکز خرید دالما گاردن

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان تیسیتسرناکابرد

مرکز خرید دالما گاردن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز خرید ارمنستان شناخته می‌شود. این مرکز دو طبقه‌ای در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده و فروشگاه‌های مختلفی از جمله لباس‌های بچگانه، زنانه، مردانه، اسباب‌بازی، محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم الکترونیکی و… را در خود جای داده است. اینجا همچنین رستوران‌های متنوع، سالن‌های بازی بولینگ و سینما نیز وجود دارد.

مرکز خرید تشیر استریت شاپینگ گالری ایروان

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان شمالی دوم

این مرکز خرید یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید در ایروان است که در یکی از گران‌ترین خیابان‌های شهر واقع شده. فروشگاه‌های معتبری مانند لوییز، زارا، مارکس اند اسپنسر و… در اینجا شعبه دارند. این مرکز همچنین دارای سالن‌های سینما، زمین بازی کودکان، رستوران و کافه‌های متنوع است.

مرکز خرید ایروان مال

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب آدرس: ایروان، آرشاکونتیاتس (مشاهده روی نقشه) این مرکز خرید از معروف‌ترین مراکز خرید ارمنستان به‌شمار می‌رود که طول سال و به‌خصوص نزدیک به جشن سال نو میلادی جاذبه زیادی دارد. معماری جذاب و برندهای معروف جهانی در اینجا گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند.

مرکز خرید مترونوم ایروان

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان کاجازنونی

این مرکز خرید نیز از جمله محبوب‌ترین مراکز خرید ارمنستان است که در میان گردشگران خارجی پرطرفداری دارد. فضای متنوع با رستوران‌ها، برنامه‌های موسیقی زنده، سالن‌های سینما و شهربازی از ویژگی‌های این مرکز خرید است.

بازار گوم شوکای ایروان و بازار ورنیساج ایروان هم جزء مکان‌های معروف برای خرید سوغات و محصولات بومی ارمنستان به‌شمار می‌روند. این بازارها مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و صنایع دستی مردم ایروان هستند و تجربه جذابی از خرید سوغات و محصولات محلی را ارائه می‌دهند.

اقامتگاه های ارمنستان

غذاهای معروف ارمنستان

فرهنگ غذایی ارمنستان به وسیلهٔ تاریخ دو هزار سالهٔ این سرزمین شکل گرفته است، اگرچه تاثیرات غذاهای عربی و اروپایی نیز در آن به‌صورت چشمگیری قابل مشاهده است. از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای این کشور می‌توان به دلمه، خورواتس (نوعی گوشت بره کبابی)، قاپاما (دلمه کدو)، خاش (کله پاچه)، هریسه (غذایی مشابه حلیم)، و مانتی (Manti) اشاره کرد.

سوغات ارمنستان

در هر سفری، خرید سوغات و یادگاری از آن منطقه از جمله بخش‌های حیاتی و مهم است. به همین دلیل، قبل از شروع هر سفر، معمولا بهتر است با سوغات و محصولات بومی آن منطقه آشنا شویم. ارمنستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و برای مهمانان و گردشگرانش، سوغات‌های بسیاری را در اختیار دارد که بی‌نظیر و جذاب هستند.

سوغات ارمنستان از جمله صنایع دستی آن من جمله انار نمادین، جواهرات نقره، لباس و پوشاک سنتی، قالی ارمنی، خاچکار و … و خوراکی های سوغات ارمنستان مثل قهوه و شکلات و مربای گردو و … اشاره کرد.

حمل و نقل عمومی در ارمنستان

گزینه‌های حمل و نقل عمومی در ایروان متنوعی ندارند، اما هنوز هم راه‌هایی ارزان و مناسب برای گشت و گذار در شهر هستند. مهمترین راه‌های حمل و نقل عمومی عبارتند از:

  • مارشروتکا: این وسیله حمل و نقل که شبیه به ون‌های شهری ما است، بسیار پرکاربرد است. مسیرهای مختلفی دارد و هزینه‌ی مسافرت با آن حدود ۵۰ درام است.
  • اتوبوس: ایروان دارای شبکه‌ی موثری از اتوبوس‌های معمولی و برقی است که به راحتی به نقاط مختلف شهر می‌رسند. این اتوبوس‌ها همراه با مارشروتکا بهترین گزینه‌های حمل و نقل عمومی شهر هستند و هزینه‌ی سفر با آنها ۱۰۰ درام است.
  • مترو: متروی ایروان تنها یک خط دارد اما سریع‌ترین روش برای حرکت در اطراف شهر است. قطارهای مترو هر ۵ دقیقه یک بار از راه می‌رسند و هزینه سفر با مترو نیز ۱۰۰ درام است.
  • تاکسی عمومی: هزینه ورودی به تاکسی‌های عمومی ایروان ۶۰۰ درام است و به ازای هر کیلومتر تقریباً ۱۰۰ درام به کرایه اضافه می‌شود. حواس‌پرتی کنید که راننده تاکسی متر را روشن کند تا مشخص باشد کرایه‌ی شما.
  • تاکسی آنلاین: اپلیکیشن‌های تاکسی آنلاین مانند یاندکس (Yandex)، موبی‌تاکسی (Mobitaxi) و جی‌جی (GG) نیز در ایروان موجود هستند.

اقامتگاه های ارمنستان

سخن پایانی

در مطلب راهنمای سفر به ایروان ارمنستان، شما با همه‌ آنچه که قبل از سفر به این شهر تاریخی و جذاب نیاز داشتید، آشنا شدید. ایروان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان است؛ به دلیل فاصله کم، عدم نیاز به درخواست ویزا و وجود جاذبه‌های فراوان، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.  آیا شما تجربه سفر به این شهر زیبا را داشته اید؟! تجربیات، نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان سایت توریک به اشتراک بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *