خانه
بلاگ
حساب کاربری

بیمه مسافرتی و هر چه باید در مورد آن بدانید!

بیمه مسافرتی
تاریخ انتشار: 1403/7/4

اگر قصد سفر خارجی داشته باشید، احتمالاً هنگام ارائه مدارک از شما بیمه مسافرتی درخواست می‌کنند. بیمه مسافرتی برای جبران خسارت‌های پیش‌بینی نشده هنگام سفر خاجی است تا اگر اتفاقی در طول سفر برایتان افتاد، هزینه‌ها را پوشش دهد. جالب است بدانید که بیمه مسافرتی برای سفرهای داخلی هم وجود دارد اما برای سفر خارجی به بسیاری از کشورها الزامی است.

حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که بیمه مسافرتی چیست و برای سفر به کدام کشورها به آن نیاز داریم؟ در این مقاله از توریک هر چیزی که لازم است در مورد بیمه مسافرتی بدانید را بررسی می‌کنیم.

بیمه مسافرتی چیست؟

بیمه مسافرتی یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه است. با استفاده از این خدمات اگر هنگام سفر مشکل یا حادثه‌ای پیش بیاید، شرکت بیمه موظف است خسارت‌های مالی آن را پرداخت کند. در سفر خارجی به کشورهای مختلف استفاده از این خدمات ضروری است؛ به‌طوری‌که بسیاری از کشورها نظیر کشورهایی که نیاز به درخواست ویزا مانند ویزای شنگن دارند، بیمه مسافرتی را الزامی کرده‌اند و در صورت نداشتن آن، از ورود شما به خاک این کشورها جلوگیری می‌شود. در واقع بیمه مسافرتی هم مانند ویزای توریستی برای ورود به کشورها ضروری است.

بیمه مسافرتی

خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های مختلف فرق می‌کند! برخی از آن‌ها تنها هزینه‌های پزشکی و اورژانس را شامل می‌شود اما برخی دیگر از آن‌ها شامل پوشش برای لغو سفر، چمدان‌های گمشده، تاخیر در پرواز، مسئولیت عمومی و سایر هزینه‌ها هستند. با این حال مهم‌ترین هدف مسافران از تهیه بیمه مسافرتی تامین هزینه‌های درمان است که تمام بیمه‌های مسافرتی آن را پوشش می‌دهند.

برای سفر به کدام کشورها بیمه مسافرتی لازم است؟

در حال حاضر بسیاری از کشورها داشتن بیمه مسافرتی را برای دریافت ویزا و استفاده از تور آن کشور الزامی کرده‌اند. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به امنیت مالی برای مسافران، جلوگیری از متحمل شدن ضرر مالی به کشور میزبان است. البته در زمان کرونا (COVID-19) بسیاری از کشورها از ورود گردشگر جلوگیری می‌کردند اما برای مسائل دیگر که کشورها مجبور به پذیرش افراد بودند، باید حتماً بیمه مسافرتی تهیه می‌کردند. در این صورت اگر مشکلی برای فرد به‌وجود می‌آمد به راحتی در بیمارستان بستری می‌شد و شرکت بیمه موظف به پرداخت هزینه‌های آن بود.

هزینه بیمه مسافرتی به چه عواملی بستگی دارد؟

در هزینه بیمه مسافرتی چند عامل مهم وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

نوع بیمه

اولین فاکتور موثر در هزینه بیمه مسافرتی نوع آن است. بیمه‌های مسافرتی به دو صورت انفرادی و گروهی صادر می‌شوند که تفاوت‌ها آن‌ها مربوط به نوع سفرتان است. اگر به صورت انفرادی سفر کرده باشید، می‌توانید به صورت آنلاین یا مراجعه به دفاتر بیمه با ارائه کپی گذرنامه، مدت اقامت و مقصد خود بیمه‌نامه مسافرتی انفرادی داشته باشید.

در صورتی که از تور برای سفرتان استفاده می‌کنید، آژانس‌های مسافراتی خودشان این کار را برای شما انجام می‌دهند. مثلاً برای سفر به کشور انگلیس، هنگام دریافت ویزای انگلیس بیمه مسافرتی شما توسط بیمه‌گذار صادر می‌شود.

سن مسافر

یکی از عوامل موثر در هزینه بیمه مسافرتی سن مسافرت است. طبیعتاً هر چقدر سن مسافر بالاتر باشد، احتمال بروز مشکل بیشتر است و این موضوع روی هزینه آن تاثیرگذار خواهد بود.

بیمه مسافرتی

مدت سفر

یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه بیمه مسافرتی مدت زمان سفر است. هر چقدر مدت زمان اقامت در کشور موردنظرتان بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری برای پوشش بیمه مسافرتی پرداخت کنید.

مقصد سفر

مقصد سفر یکی دیگر از عوامل مهمی است که در قیمت بیمه مسافرتی نقش بسیار مهمی دارد. هر چقدر هزینه زندگی در کشور موردنظر بالاتر باشد، هزینه تور، ویزای توریستی و بیمه مسافرتی هم در آن کشور بیشتر است.

سقف تعهدات بیمه

آخرین و مهم‌ترین فاکتور موثری که در هزینه بیمه مسافرتی نقش دارد، سقف تعهدات بیمه است. هر چقدر سقف تعهدات شرکت بیمه بالاتر باشد، مبلغ آن هم بیشتر است. برخی شرکت‌های بیمه، سقف بالایی درنظر می‌گیرند؛ مثلاً تا 50 هزار یورو یا حتی بیشتر. در این صورت هزینه بیمه مسافرتی نسبت به شرکت‌هایی که سقف تعهدات پایین‌تری دارند هم بیشتر است. این موضوع که کدام شرکت بیمه با چه سقفی مناسبتان است، بستگی به هدف و مقصد سفرتان دارد و باید متناسب با آن اقدام به انتخاب طرح موردنظرتان کنید.

بیمه مسافرتی چه خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟

با تهیه بیمه مسافرتی خسارت‌های مختلفی پوشش داده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • هزینه‌های درمان، بستری شدن در بیمارستان و سایر هزینه‌های پزشکی
  • هزینه‌های خرید دارو
  • هزینه‌های دندان‌پزشکی سطح اول
  • هزینه بازگردانی مسافر بیمار به کشور خود
  • هزینه‌های مسافرت اقوام درجه یک برای حضور در کنار فرد آسیب دیده در حادثه
  • هزینه بازگردانی جسد فرد فوت شده از کشور موردنظر به کشور آن شخص در صورت فوت
  • پرداخت هزینه تاخیر در پرواز یا کنسل شدن آن (در برخی شرکت‌های بیمه)
  • پرداخت هزینه گم شدن مدارک و چمدان (در برخی شرکت‌های بیمه)

شرکت‌های بیمه ممکن است خدمات دیگری هم برای مسافران درنظر گرفته باشند که بستگی به بیمه‌گذار دارد. بنابراین تهیه بیمه مسافرتی در سفر خارجی بسیار مهم است و در صورتی که مشکل یا حادثه‌ای پیش بیاید، بیمه به شما کمک زیادی می‌کند.

چگونه بیمه مسافرتی دریافت کنیم؟

اگر قصد سفر خارجی یا استفاده از تور خارجی را دارید، باید حتماً بیمه مسافرتی دریافت کنید اما چطور؟ از طریق شرکت‌های بیمه و آژانس‌های مسافرتی و گردشگری به راحتی می‌توانید این کار را انجام دهید. در حال حاضر تعداد این شرکت‌ها بسیار زیاد است که قیمت آن‌ها هم متناسب با خدمات و تعهداتی که دارند، فرق می‌کند. اگر می‌خواهید از تور مسافرتی استفاده کنید، دیگر نیازی به تهیه بیمه مسافرتی مجزا نیست! چرا که این شرکت‌ها خودشان این کار را شما انجام می‌دهند و نیازی به اقدام انفرادی نخواهید داشت.

مدارک لازم برای دریافت بیمه مسافرتی کدام هستند؟

برای دریافت بیمه مسافرتی باید حتماً مدارک لازم را ارائه کنید که عبارتند از:

بیمه مسافرتی

  • مدارک شناسایی کامل: شامل کارت ملی، شناسنامه، اصل و کپی گذرنامه
  • تکمیل فرم درخواست بیمه مسافرتی
  • پرداخت هزینه بیمه مسافرتی
  • در سفر به برخی کشورها هنگام دریافت ویزا و بیمه مسافرتی باید بلیط هواپیما و واچر هتل هم ارائه کنید.

با ارائه مدارک بالا می‌توانید برای دریافت بیمه مسافرتی اقدام کنید.

در صورت خسارت باید چه مدارکی به شرکت بیمه‌گذار ارائه کنیم؟

اگر حادثه یا مشکلی برای شما پیش بیاید، باید مدارکی را در اختیار شرکت بیمه قرار دهید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • اصل ‌‌بیمه‌نامه: به همراه صفحه اول گذرنامه و صفحات مهر خروج و ورود
  • صورتحساب پرداخت شده: مهر و امضا شده
  • رسید قبض: پرداخت شده به صندوق
  • برای هزینه‌های درمانی: گزارش پزشکی، صورتحساب مرکز درمانی و رسید پرداخت هزینه‌ها
  • برای فوت ‌‌بیمه‌گذار: گزارش پزشکی قانونی، بیمارستان و پزشک معالج
  • برای تاخیر در پرواز: نامه شرکت هوایی، فاکتور هزینه‌های پرداخت شده
  • تاخیر رسیدن چمدان: ارائه فاکتور ارائه شده بابت خریدهای ضروری ناشی از دیر رسیدن چمدان‌ها به دستتان تا 12 ساعت بعد
  • ارائه گزارش کامل از وقوع حادثه: شامل کشور و شهر موردنظر، علت حادثه، تاریخ دقیق، اقدامات صورت گرفته و…

با ارائه مدارک بالا فرآیند قانونی برای پرداخت هزینه‌ها به شما انجام می‌شود.

بیمه مسافرتی؛ ضامن امنیت مالی شما در سفر به کشورهای خارجی!

اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، خیالتان راحت است. حتی اگر دچار سانحه یا حادثه‌ای هم شدید، بیمه در کنارتان است و هزینه‌های آن را پرداخت می‌کند. در این صورت نیازی نیست که هزاران دلار هزینه کنید تا تحت درمان کادر پزشکی آن کشور قرار بگیرد. البته بیمه مسافرتی تنها شامل هزینه‌های درمان نیست و در برخی مواد هزینه‌های دیگری نظیر کنسل شدن پرواز و یا گم شدن چمدان را هم پوشش می‌دهد. در این مقاله به بررسی هر چیزی که لازم است برای دریافت بیمه مسافرتی ارائه کنید، پرداختیم. اگر شما هم تجربه دریافت آن را دارید، از طریق بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *