خانه
بلاگ
حساب کاربری

سفر به ازمیر: راهنمای 0 تا 100 سفر، تفریح و هزینه

سفر به ازمیر
تاریخ انتشار: 1403/6/18

اگر قصد سفر به یکی از شهرهای استراتژیک با تاریخ و فرهنگی غنی ترکیه را دارید، سفر به ازمیر را از دست ندهید! شهر ازمیر آن‌قدر دیدنی و جذاب است که تعداد زیادی از گردشگران ترکیه به این شهر سفر می‌کنند. جاذبه‌های متنوع و دیدنی این شهر با فرهنگ و تاریخ غنی آن آمیخته شده است و توانسته نظر گردشگران را با هزینه کمتر نسبت به استانبول جلب کند. در این مقاله از توریک قصد داریم به بررسی کامل راهنمای سفر به ازمیر بپردازیم و هر چیزی که لازم است پیش از سفر بدانید را بررسی کنیم.

سفر به ازمیر؛ شهری با موقعیت عالی و تاریخ غنی

ازمیر یکی از شهرهای توریستی ترکیه محسوب می‌شود که به واسطه موقعیت گردشگری و تجاری بسیار خوبی که دارد، شهرت زیادی کسب کرده است. ازمیر سومین شهر پرجمعیت ترکیه محسوب می‌شود که قبل از آن استانبول و آنکارا شهرهای پرجمعیت این کشور هستند. فرهنگ و تاریخ این شهر به زمان یونانی‌ها بازمی‌گردد؛ بنابراین تاریخ غنی و فرهنگ دوره‌های یونانیان و امپراطوری عثمانی همچنان در این شهر به چشم می‌خورد.

بهترین زمان سفر به ازمیر

شهر ازمیر در دریای اژه و غرب ترکیه قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده تا یکی مهم‌ترین بنادر این کشور باشد. بندر بودن آن به رشد و پیشرفت بسیار زیاد آن کمک زیادی کرده است. البته این شهر همچنان نمای سنتی و قدیمی دارد! با وجود آن که ساختنان‌های شیشه‌ای و مراکز خرید مدرن در آن به چشم می‌خورد.

آب و هوای ازمیر چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در قبل از رزرو تور ازمیر بدانید، آب و هوای ازمیر است. ازمیر آب و هوای مدیترانه‌ای دارد که باعث شده یکی از بهترین مقاصد گردشگری به حساب بیاید. وضعیت جوی این شهر به دلیل موقعیت بسیار خوبی که دارد، پایدار است و معمولاً آب و هوا در این شهر کمتر دچار تغییرات ناگهانی می‌شود. آب و هوای ازمیر در فصل‌های مختلف به صورت زیر است:

بهار در ازمیر

آب و هوای بهار

در بهار رطوبت و دمای مناسب آب و هوای بی‌نظیری برای گردشگران به وجود می‌آورد. دمای هوا در بهار بین 14 تا 27 درجه سانتی‌گراد متغیر است و هر چقدر به تابستان نزدیک شود، هوا هم گرم‌تر است. در فصل بهار با باران کمی روبرو هستید که این میزان بین 1 الی 3 روز در بهار است.

آب و هوای تابستان

آب و هوای ازمیر در فصل تابستان به گرم‌ترین حالت خود می‌رسد اما آن‌قدر گرم نیست که گردشگری خوشایند نباشد. جالب است بدانید که فقط تابستان یکی از شلوغ‌ترین فصل‌های گردشگری ازمیر محسوب می‌شود و تورها در این فصل با افزایش قیمت مواجه می‌شوند.

آب و هوای پاییز

آب و هوای ازمیر در پاییز با وزش ملایم باد روبرو است که معمولاً بین 17.5 تا 30.4 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند. در فصل پاییز هم مانند بهار تنها 1 الی 3 روز با بارش برف و باران روبرو می‌شوید. قیمت تور و هتل در پاییز کم بوده که دلیل آن هم کاهش شدید مسافران نسبت به تابستان است.

آب و هوای زمستان

آب و هوای زمستان در ازمیر بین 17.5 تا 30 درجه سانتی‌گراد است! البته در برخی روزهای زمستان ممکن است تا 3 درجه زیر صفر هم کاهش پیدا کند. همین مسئله باعث شده تا گردشگران بسیار کمی در ازمیر حضور داشته باشند. البته صورت کاهش دمای شدید یا بارش برف و باران، امکان استفاده از برخی تفریحات آب وجود ندارد اما تفریحات مختلفی دیگر برای استفاده در این شهر دیده می‌شود.

بهترین زمان برای سفر به ازمیر چه موقع است؟

اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، باید بهترین زمان سفر به ازمیر را بدانید! بهترین زمان بر اساس هدفتان مشخص می‌شود که در این بخش آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

بهترین زمان سفر به ازمیر

بهترین زمان سفر به ازمیر از نظر آب و هوایی

وضعیت آب و هوا در ازمیر تحت تاثیر آب و هوای مدیترانه‌ای است! یعنی زمستان‌های معتدل و مرطوب، تابستان‌های گرم. بنابراین بهترین زمان سفر به ازمیر را می‌توان نیمه اول اردیبهشت تا اوایل شهریور دانست.

بهترین زمان سفر به ازمیر از نظر هزینه‌ها

پاییز و زمستان به علت سرد بودن هوا، مسافران کمتری در ازمیر حضور دارند. بنابراین بسیاری از هزینه‌هایتان با سفر در پاییز و زمستان کاهش پیدا می‌کند. چرا که امکان رزرو هتل و تورهای ارزان وجود دارد و می‌توانید با کمترین هزینه از سفر خود به این شهر دیدنی لذت ببرید.

جاهای دیدنی ازمیر کدام هستند؟

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که در مورد راهنمای سفر به ازمیر باید بدانید، جاهای دیدنی آن است. در این شهر زیبا و بزرگ جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد که چند مورد از محبوب‌ترین آن‌ها در میان گردشگران عبارتند از:

جاهای دیدنی ازمیر

سواحل ازمیر

ازمیر در کنار دریای اژه واقع شده است و سواحل مختلفی دارد. با توجه به بندر بودن این شهر، سواحل در نزدیکی مرکز شهر واقع شده‌اند و با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به‌راحتی قابل دسترس است. مهم‌ترین سواحلی که می‌توانید از تفریحات آن لذت ببرید عبارتند از: فوچا،‌ اورلا، ‌سفری حصار،‌ دیکیلی و چشمه.

آگورا (Izmir Agora)

آگورا نام محله‌ای قدیمی بوده که در ان ویرانه‌های بازار رومی و یونانی به جای مانده است. جالب است بدانید که این محله توقف‌گاهی مهم در جاده ابریشم بوده است و قدمت آن به بیش از 2 هزار سال پیش برمی‌گردد.

افسوس (Ephesus)

این محله هم در جاده ابریشم واقع شده است. تاجران در گذشته برای خرید میوه و ادویه‌های موردنیاز به این بازار می‌رفتند و آن را به کشورهای دیگر می‌فرستادند. در کتابخانه آن حدود 12 هزار طومار قدیمی نگهداری می‌شود که ارزش بسیار زیادی دارد.

قلعه کادیفه (Kadifekale)

کادیفه نام قلعه‌ای قدیمی روی تپه کادیفه است که در شهر ازمیر قرار دارد. قدمت این قلعه مربوط به زمان اسکندر مقدونی است که از بالای این شهر، سران حکومت منظره شهر را تماشا می‌کردند. نام دیگر بنای این قلعه «قلعه مخملی» است که البته با توجه به قدمت طولانی آن تنها دیوارها، برج‌ها و آب‌ انبار قدیمی از آن باقی مانده است.

کارشیاکا (Karşıyaka)

کارشیاکا یکی از محله‌های قدیمی و دیدنی در شهر ازمیر است. نمای روبرو آن را کوناک و آلسانجاک تشکیل داده است که می‌توانید ساعت‌ها از این نمای دیدنی و زیبا لذت ببرید. اگر قصد شب نشینی و لذت بردن از تفریحات شبانه را دارید، این محله گزینه مناسبی است. همچنین شما می‌توانید با کشتی‌های مسافربری و قطارهای ازمیر به این منطقه بروید و از آن لذت ببرید.

تله فِریک (Teleferik)

در شهر ازمیر تله ‌کابینی با نام تله فریک وجود دارد. این تله کابین در سال 1977 تاسیس شد و حدود 423 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. در این منطقه تعداد زیادی کافه و رستوران وجود دارد که امکانات آن باعث شده تا این جای دیدنی ازمیر محلی مناسب برای تفریح و گردش محسوب شود.

آلسانجاک (Alsancak)

آلسانجاک نام محله‌ای زیبا در شهر ازمیر است که با رفتن به آن‌جا می‌توانید با فرهنگ و زندگی اجتماعی این شهر آشنا شوید. این محله تاریخی خیابان‌های کوچک و باریک دارد و قدمت برخی خانه‌های آن به زمان عثمانی‌ها برمی‌گردد. این محله آن قدر دیدنی و جذاب است که می‌توانید نیمی از روز شما را برای قدم زدن و بازدید از آن صرف کند. پیشنهاد می‌کنیم در کافه‌های این محله حتماً یک لیوان چای بنوشید تا خستگی‌تان برای بازدید از جاهای دیگر این محله از بین برود.

آسانسور تاریخی (İzmir Historical Elevator Building)

آسانسور تاریخی ازمیر در سال 1907 به دلیل رفت و آمد راحت‌تر ایجاد شده است. چرا که این منطقه سربالایی بوده و رفت و آمد برای عابران دشوار است. همین مسئله باعث شده تا آسانسور تاریخی ازمیر ساخته شود و در حال حاضر به یکی از جاهای دیدنی ازمیر تبدیل شود.

پارک حیات‌وحش ازمیر (Izmir Natural Life Park)

اگر به حیات وحش علاقه دارید، این پارک را از دست ندهید! در این پارک قفس‌های بسیار بزرگی قرار دارد که حیوانات به صورت آزادانه در آن قدم می‌زنند. همچنین در بخشی از مجموعه باغ وحشی برای بازی کودکان با حیوانات خانگی نظیر خرگوش، اسب و بز قرار دارد.

برج ساعت (İzmir Clock Tower)

برج ساعت هدیه‌ای از سمت امپراتوری آلمان به ترکیه در سال 1901 بود. ارتفاع این برج 25 متر است و در کنار آن 4 فواره زیبا قرار دارد.

بهترین مراکز خرید ازمیر کدام هستند؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر به ازمیر خرید سوغاتی است. شناخت بهترین مراکز خرید ازمیر به شما کمک می‌کند تا از میان آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. مهم‌ترین مراکز خرید ازمیر عبارتند از:

  • بازار کمرالتی (Kemeralti Market)
  • مرکز خرید آگورا (İzmir Agora Mall)
  • مرکز خرید آسماچاتی (Asmacati AVM)

در سفر خود می‌توانید برای بازارگردی و دیدن بهترین مراکز خرید ازمیر برنامه‌ریزی و برای خودتان یا آشنایان سوغاتی‌های جذاب تهیه کنید.

بهترین غذای رستوران‌های ازمیر کدام هستند؟

غذا خوردن بخش مهمی از سفر به ازمیر یا هر مقصد گردشگری دیگری است! با شناخت بهترین غذاهای هر شهر و کشور می‌توانید سفرتان را لذت‌بخش‌تر کنید. چند مورد از بهترین غذاهایی که می‌توانید در ازمیر تجربه کنید عبارتند از:

رستوران های ازمیر

  • کومرو؛ نوعی ساندویچ گرم که با نانی خاص، ‌دانه کنجد، سس ترکی پنیر کبابی و گوجه پخته می‌شود.
  • چی بورک؛ غذایی خوشمزه که در میان‌وعده سرو می‌شود.
  • پنیر تولوم؛ نوعی پنیر در ازمیر که از شیر بز تهیه می‌شود.
  • گورک؛ نانی کنجدی و حلقه‌ای که با نام سیمیت شناخته می‌شود.
  • بویوز؛ نانی خوشمزه چرب که در وعده صبحانه میل می‌شود.

حتماً چند مورد از غذاهای بالا را در ازمیر میل کنید! چرا که در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توانید آن‌ها را به این خوشمزگی در اختیار داشته باشید.

حمل و نقل عمومی در ازمیر چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد راهنمای سفر به ازمیر باید بدانید، حمل و نقل عمومی در این کشور است. مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در ازمیر شامل تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا، ون (دولموش) و شناورهای دریایی است. در صورتی که ازمیر کارت داشته باشید، می‌توانید هزینه‌های مربوط به رفت و آمدتان را از طریق آن شارژ کنید.

حمل و نقل در ازمیر

چند نکته مهم در مورد حمل و نقل عمومی ازمیر وجود دارد که عبارتند از:

  • کشتی‌های کوچک مسافربری راحت و سریع هستند و می‌توانید نمای دیدنی از شهر را هنگام تردد ببینید.
  • امکان رفت و آمد با اتوبوس به تمام نقاط شهر ازمیر وجود دارد.
  • قیمت تاکسی‌های ازمیر نسبت به شهرهای دیگر ترکیه منطقی‌تر است.
  • خط قطار ایزبان بیشتر نقاط شهر را پوشش می‌دهد.
  • امکان کرایه دوچرخه در تمام نقاط این شهر وجود دارد و می‌توانید از دوچرخه‌سواری در سطح شهر لذت ببرید.
  • در ازمیر درشکه هم وجود دارد که می‌توانید در برخی نقاط شهر از آن استفاده کنید.

هزینه‌های سفر به ازمیر چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد راهنمای سفر به ازمیر باید بدانید، هزینه‌های سفر به آن است. هزینه‌های سفر به ازمیر شامل بخش‌های مختلفی می‌شود شامل رزرو هتل، خرید بلیط هواپیما، خورد و خوراک، بازدید از جاهای دیدنی، خرید سوغاتی و… می‌شود. چند مورد از هزینه‌های سفر به ازمیر به صورت زیر است:

  • هزینه بلیط هواپیما تهران به ازمیر: میانگین 15 میلیون تومان
  • هزینه یک وعده غذای خیابانی: 5 تا 8 لیر
  • هزینه یک وعده غذا در رستوران‌های متوسط: 50 تا 110 لیر
  • هزینه حمل و نقل: 3 لیر به ازای هر سفر با اتوبوس و مترو
  • هزینه اقامت در ازمیر: از 200 لیر تا 600 لیر

چگونه به ازمیر سفر کنیم؟

اگر قصد سفر به ازمیر را دارید، امکان استفاده از دو راه وجود دارد:

سفر زمینی به ازمیر

برای سفر زمینی به ازمیر ابتدا باید از تهران به سمت مرز بازرگان، رازی یا سرو حرکت کنید. از مرز بازرگان تا ازمیر حدود 21 ساعت نیاز به رانندگی دارید تا به مقصد برسید. با توجه به طولانی بودن مسیر سفر زمینی ممکن است بیش از 32 ساعت از تهران طول بکشد که شاید برای بسیاری از افراد کار ساده‌ای نباشد.

سفر هوایی به ازمیر

سریع‌ترین و راحت‌ترین راه سفر به ازمیر، سفر هوایی است. پرواز تهران به فرودگاه بین‌المللی عدنان مندرس می‌نشیند. البته باید از  فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی پرواز کنید تا به ازمیر برسید. مدت زمان پرواز هم حدود 3 ساعت و نیم است.

قبل از سفر به ازمیر، اطلاعات ضروری را کسب کنید!

سفر به ازمیر یکی از سفرهای به‌یاد ماندنی است. البته به شرط آن که پیش از سفر اطلاعات دقیق و کاملی در مورد این شهر بدانید تا برای آن برنامه‌ریزی درستی داشته باشید. در این مقاله به بررسی راهنمای سفر به ازمیر پرداختیم. اگر شما هم تجربه سفر به این شهر دیدنی را دارید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *