خانه
بلاگ
حساب کاربری

دیدنی‌های کشور ترکمنستان

دیدنی‌های کشور ترکمنستان
تاریخ انتشار: 1403/2/31

اگر به تازگی ویزای ترکمنستان را گرفته اید و قصد سفر به این کشور را دارید، بهتر است مطالعه این مطلب از توریک را از دست ندهید؛ چرا که می‌خواهیم در این مطلب به بررسی کامل دیدنی‌های کشور ترکمنستان بپردازیم. ترکمنستان کشوری با فرهنگی غنی و دیدنی‌های جذاب است که در آسیای میانه قرار دارد. عشق‌آباد به عنوان پایتخت این کشور از دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیار برخوردار است که بازدید از هر یک از آن‌ها در طول سفر می‌تواند برای شما حسی خوشایند و لذت‌بخش به همراه داشته باشد. شما را به معرفی جاذبه‌های دیدنی ترکمنستان دعوت می‌کنیم.

موزه فرش ترکمنی

در این موزه جذاب شما می‌توانید از محبوب‌ترین صنایع‌دستی جهان در طرح‌های مختلف و زیبا بازدید کنید. در این موزه نمونه‌های زیبای فرش‌های ترکمنی با رنگ‌های قرمز و طرح و نقش‌های زیبا وجود دارد که تماشای هر کدام حسی بسیار زیبا را درونتان ایجاد خواهد کرد. بزرگ‌ترین فرش دستباف جهان را در موزه فرش ترکمنی قرار داده‌اند. توصیه می‌کنیم اگر ویزای توریستی گرفتید و به ترکمنستان سفر کردید، بازدید از این موزه را در برنامه‌های تفریحی خود قرار دهید.

میدان استقلال

یکی از پارک‌های بزرگ عشق‌آباد که در مرکز شهر قرار دارد، میدان استقلال است که موردتوجه گردشگران و توریست‌های بسیاری قرار دارد. در این پارک می‌توانید به بازدید از بناها و کاخ‌های مهم دولتی مشغول شوید که هر کدام به‌اندازه کافی تماشایی هستند. از جمله این بناها می‌توان به کاخ روحیت و وزارت دفاع، کاخ گنبد طلایی ترکمن‌باشی و وزارت‌خانه و دادگستری اشاره کرد.

طاق عدالت

طاق عدالت

طاق عدالت از دیگر دیدنی‌های کشور ترکمنستان در شهر زیبای عشق‌آباد است که معماری زیبایی دارد. مجسمه نیازوف در بالای این یادمان قرار دارد که از طلای خالص ساخته شده و طولی به‌اندازه ۱۲ متر دارد. این مجسمه از درخشش خاصی در زیر نور خورشید برخوردار است. ظاهر خاص این مجسمه باعث شده تا مردم لقب بتمن را به آن بدهند. شما می‌توانید از موزه کوچکی که در بالای برج قرار دارد نیز بازدید کنید. از ساعت ۹ صبح تا ۸ بعدازظهر اجازه دارید که به بالای برج بروید.

مسجد گیپجاک

این مسجد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد آسیای مرکزی شناخته می‌شود که آن را در نزدیکی روستای گیپجاک ساخته‌اند. ساخت این مسجد زیبا ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است که قدم‌زدن در نقاط مختلف آن می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. در ساخت ظاهر این مسجد از مقداری طلا استفاده کرده‌اند.

کاخ آغوزخان

این کاخ در میدان استقلال عشق‌آباد قرار گرفته است و رئیس‌جمهور ترکمنستان به طور رسمی در آن اقامت و کار می‌کند. بعد از استقلال ترکمنستان از جمهوری شوروی، این بنا را در سال ۱۹۹۷ برای صفرمراد نیازف ساخته‌اند. از جمله سالن‌های زیبای این کاخ می‌توان به سالن طلایی، سالن گورکوت آتا، سالن بایرام خان و سالن ماگتیمکولی اشاره کرد.

موزه هنرهای زیبا ترکمن

اگر نسبت به فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم ترکمنستان علاقه‌مند هستید، بازدید از موزه هنرهای زیبای ترکمن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این موزه آثاری مربوط به هنرمندان دوره شوروی قرار گرفته است. از دیگر مواردی که در این موزه وجود دارد می‌توان به نقاشی‌های اروپایی و روسی، جواهرات ترکمنی و لباس‌های سنتی اشاره کرد.

مسجد آزادی

مسجد آزادی که از دیگر دیدنی‌های ترکمنستان است را به مناسبت بزرگداشت ارطغرل قاضی، اولین پادشاه عثمانی بنا کرده‌اند. این مسجد را در سال ۱۹۹۸ ساخته‌اند. شما هنگام ورود به مسجد آزادی محو معماری زیبای آن خواهید شد که سبکی قدیمی و بنگلادشی دارد.

مجسمه لنین

مجسمه لنین

مجسمه لنین از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر عشق‌آباد است که آن را در پارک کوچک آزادی قرار داده‌اند. این مجسمه را روی سکویی زیبا گذاشته‌اند که ساخت آن به روشی کاملاً ایرانی و آسیایی است. این مجسمه اثر دست هنرمندی روسی است که در سال‌های ۱۹۷۰ در این شهر زندگی می‌کرده است. نقش و نگارهای روی سکو شبیه به کاشی‌کاری‌های مساجد ایرانی و یا فرش‌های ترکمنی است.

منطقه تاریخی اورگنج

این منطقه که در شمال شرق ترکمنستان قرار دارد، شهری باستانی است که در گذشته پایتخت خوارزم بوده است. در این شهر معماری‌های باشکوهی قرار دارد که باعث شده گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. از مهم‌ترین حادثه‌های تاریخی که بر این شهر گذشته است، حمله خونین چنگیزخان مغول است. مغول‌ها با حمله به این شهر آن را با خاک یکسان کردند. این حمله باعث ازبین‌رفتن بناهای بسیاری شد. ازبین‌رفتن بندها و سدهای رودخانه آمو باعث شد تا شهر به‌کلی زیر آب برود.

شهر باستانی نسا

شهر نسا در جنوب غربی عشق‌آباد قرار دارد و از مهم‌ترین شهرهای امپراتوری اشکانیان به شمار می‌رفته است. این شهر در زلزله‌ای که در دهه اول قبل از میلاد رخ‌داده است، نابود شد و ویرانه آن را در میراث جهانی یونسکو ثبت کردند. از این شهر تنها بقایایی از ارگ کهن اشکانی باقی‌مانده که به‌عنوان یک آثار باستانی منحصربه‌فرد موردتوجه گردشگران قرار دارد.

دروازه جهنم

این گودال شکل و ظاهری ترسناک، اما جذاب دارد و از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ترکمنستان به شمار می‌رود. این گودال را محققین شوروی درحالی‌که به دنبال نفت بودند، به وجود آوردند. درون این گودال گازهای سمی وجود دارد. با بررسی‌های متعددی که صورت گرفت، گودال توسط محققین آتش زده شد تا از خطرات دیگر جلوگیری کنند. جالب اینجاست که هنوز بعد از ۴۰ سال شعله‌ور است.

شهر ماری

این شهر که در قلب بیابان قره قوم قرار دارد یکی از شهرهای بزرگ ترکمنستان است. بیابان قره قوم از کویرهای شنی بزرگ جهان است که ۷۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان را به خود اختصاص داده است. این بیابان در نواحی غربی، مرکزی و شمالی ترکمنستان قرار دارد و تا قزاقستان کشیده شده است. در این شهر مجموعه‌ای از آثار تاریخی و باستانی جالب‌توجه قرار دارد.

آرامگاه ابوسعید ابوالخیر

آرامگاه ابوسعید ابوالخیر

این آرامگاه در شهر میهنه ترکمنستان قرار دارد و بنایی قدیمی است که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست. این بنای تاریخی در بیابانی گسترده و پر از خار و خاشاک قرار دارد. دوستداران این عارف بزرگ، آرامگاه او را به زیارتگاه خود تبدیل کرده‌اند. البته این زیارتگاه نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

بازار تولکوچا

اگر از آن دسته افرادی هستید که در هنگام مسافرت به خرید صنایع‌دستی مردم آن منطقه اهمیت می‌دهید، باید سری به بازار تولکوچا بزنید. در این بازار مردم ترکمن را در لباس‌های زیبای سنتی می‌بینید. همچنین در تولکوچا محصولات متنوعی از مردمان محلی وجود دارد که از رنگ و بویی خاص برخوردار هستند. در این بازار صنایع‌دستی زیبا مانند انواع فرش‌های دستباف و ادویه‌ها و غذاهای محلی را می‌توانید پیدا کنید.

جمع‌بندی

ترکمنستان کشوری با تاریخ غنی، فرهنگ اصیل و طبیعت بکر، مقصدی جذاب برای گردشگران است. از گشت و گذار در میان ویرانه‌های شهرهای باستانی و تماشای مساجد باشکوه گرفته تا پیاده‌روی در کویر و تماشای آتش دره جهنم، تجربیات منحصر به فردی در انتظار شماست. در این مقاله جاذبه‌های گردشگری کشور ترکمنستان را معرفی کردیم و گشتی در این کشور زیبا زدیم. شما تجربه سفر به این کشور را داشته‌اید؟

0 0
اشتراک گذاری

ارسال نظر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *